Gå til innhold

Farge på hus - mørkt vs lyst

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal bygge, og må snart bestemme oss for farge. Men jeg er så usikker! 

Det er to hovedalternativer:

- Alt svart (setersvart, eller annen svartfarge)

- Alt hvitt (varm hvitfarge)

Hva ville du valgt og hvorfor?

Eneste grunnen til at jeg vurderer hvit er fordi jeg føler det er lysere sett innenfra, under takutstikk og husveggen en ser innefra. Og at det er mindre varmt for treverket.

Eneste grunnen til at svart er på bordet er at jeg synes det er en av få farger som er fine på ensfargede hus.

Kom gjerne med andre alternativer, tror jeg har kjørt meg litt fast!

Eneste kriterie fra mannen er at det kun skal være en farge å male, så det kan altså være annen farge på selve vinduet, for de skal ikke males.

Anonymkode: 38f37...8eb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke hvitt. Du får svartsopp og må vaske i ett kjør.

Anonymkode: 10f41...5a9

• Liker 1
Skrevet

Vi har helt hvitt, hvit base faktisk. Det stemmer ikke at det blir svartsopp, aldri opplevd!

Velg den fargen du vil, men ville bare si at det er en glimrende og lettvint ide med hele huset i en farge! Det er så enkelt å male, trenger ikke maskere vindusbord etc. Om det er et stort hus kan kanskje hvitt bli veldig domimerende, og svart passe mer til omgivelsene (særlig om det ligger litt landlig til). Er det et byggefelt med mange hus, kan helhvitt passe veldig fint. 

Anonymkode: 7d6e8...0c8

• Liker 1
Skrevet

Synes svarte/mørke hus er råstilige! 

Anonymkode: 2872b...41e

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Eneste grunnen til at jeg vurderer hvit er fordi jeg føler det er lysere sett innenfra, under takutstikk og husveggen en ser innefra. Og at det er mindre varmt for treverket.

Eneste grunnen til at svart er på bordet er at jeg synes det er en av få farger som er fine på ensfargede hus.

Eneste kriterie fra mannen er at det kun skal være en farge å male, så det kan altså være annen farge på selve vinduet, for de skal ikke males.

Hvor er dette i landet? Ville gått for en mørk farge der det regner mye! Da tørker kledningen mye bedre opp når det er sol og fint vær. Om ikke over tid? Du vil få en del råte i kledning uansett hva "eksperter" sier. Det der med svartsopp er helt rett! Det er mye mer synlig på lyse farger, men den vil stort sett være der uansett. Mørkere farge vil bare "skjule" det litt mer. Uansett må det vaskes grundig før man maler.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

På sikt må du male vinduene også, det er jo dette som er den jobben på et hus som tar mest tid og masse pirk. Det er også flere flott rødfarger man kan velge i. Når det gjelder farger ville jeg sett litt på bebyggelsen rundt også. Slik at fargen ikke er helt utenfor alt som de andre velger. Svart er fint på de rette husene! På andre ser det bare ikke ut.

Et svart hus på et tun i innlandet? Veldig pent. Et svart hus i hvit småhusbebyggelse på Sørlandet ? Krise :) 

• Liker 2
Skrevet

Det er i et boligfelt på vestlandet. Nærmeste nabo er mørkebrun, ellers er det stort sett grå, hvite og beige hus rundt. Altså mye hummer og kanari, så tror ikke vårt hus kan stikke seg ut nesten uansett, innenfor vanlige grenser selvfølgelig. 

Om vindu utveldig må males til slutt blir det kun én farge inkludert vindu! Her vi bor nå har vi tre farger, så vet altfor godt hvor mye jobb det er! 

Det regner definitivt en del, så da er det altså mørk farge som gjelder? Men vil helst ikke ha beis, da vi ikke vil male mer enn høyst nødvendig. Kan man male «svart» eller vil det se rart ut? 

Ellers har jeg forsøkt å finne moderne hus (flatt tak) med farge, for å se om det kunne være noe, for jeg liker jo egentlig farger. Men finner ingenting som ikke er svart/brunt/grått/hvitt, så det kan virke som det utgår. Er vel fordi det blir for dominerende kanskje..

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er i et boligfelt på vestlandet. Nærmeste nabo er mørkebrun, ellers er det stort sett grå, hvite og beige hus rundt. Altså mye hummer og kanari, så tror ikke vårt hus kan stikke seg ut nesten uansett, innenfor vanlige grenser selvfølgelig. 

Om vindu utveldig må males til slutt blir det kun én farge inkludert vindu! Her vi bor nå har vi tre farger, så vet altfor godt hvor mye jobb det er! 

Det regner definitivt en del, så da er det altså mørk farge som gjelder? Men vil helst ikke ha beis, da vi ikke vil male mer enn høyst nødvendig. Kan man male «svart» eller vil det se rart ut? 

Ellers har jeg forsøkt å finne moderne hus (flatt tak) med farge, for å se om det kunne være noe, for jeg liker jo egentlig farger. Men finner ingenting som ikke er svart/brunt/grått/hvitt, så det kan virke som det utgår. Er vel fordi det blir for dominerende kanskje..

Det er populært med svarte hus nå. 

Hva med en mørk blå? Mørk grønn (naturgrønn), mørk rød? Det er veldig kult på litt morderne hus, og det er ikke "in" :)

Ville definitivt gått for en mørkere farge når du bor på Vestlandet.

Anonymkode: 25bde...e99

• Liker 2
Skrevet

Du kan vurdere å se det mer i helhet enn bare farge du selv liker. Altså, huset må jo passe i omgivelsene. Og tenke praktisk, ikke minst. Mal ikke hvit hvis huset er rett ved siden av traffikert vei, f.eks. Også synes jeg at svarte malte hus ser ikke pent ut, det gir for store kontraster til omgivelser uansett hvor huset er. Svart/mørk beis ser bedre ut, fordi det er mattere, reflekterer ikke lys på samme måte, og ser lysere ut. Generelt sett, mørkt ser bedre ut om det er mye grønt rundt. Lysere - hvis det er mer urbant, mange hus rundt.

Har du lavt hus med mye tak, der taket er mørkt, ser det huset umoderne ut om du maler det hvit/lyst. Legger du til blåe karmer, og du har 80-talls stil. :) Slike hus mye finere ut med mørke vegger. Men derimot smale, høye hus, med mye vegg, synes jeg kan bli for ruvende, øyesår i landskapet, om de males mørkt. Spesielt hvis et slikt hus står på en topp. 

Anonymkode: d9773...a3b

• Liker 1
Skrevet

Vet ikke om det er så mye insekter på vestlandet, mem greit å være obs på at lyse farger tiltrekker insekter. Aldri hatt så mye fluer i hus som da vi bodde i gult og hvitt hus. Nå boe vi i et svart hus(i samme område som de to forrige) og har ingen fluer, de holder seg i hagen. 

Bare en liten ting som jeg ikke tenkte over selv før jeg opplevde det 😅 

Anonymkode: 12b9d...e1c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...