Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange "måltider" gir dere? Vår er 4,5 mnd og får en halv porsjon grøt på kvelden, og litt frukt/grønnsaker på formiddagen. Hvordan gjør dere andre det?

Anonymkode: 470dc...518

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil være individuelt fra baby til baby. Det viktigste er å følge baby i forhold til trivsel (avføring) og gradvis øke porsjonene. I den alderen var mine fortsatt på smaksprøver og lite interessert i fast føde. Det ble de først ved 7-8 mnd 

Anonymkode: 33cb7...57b

Skrevet

Venta til 6 måneder, slik anbefalingen er. Men man kan jo starte tidligere i noen tilfeller. 

Starta med litt frukt og litt grøt hver dag, et par teskjeer av hver. Var først rundt 8 måneder at det var snakk om måltider, da lå vi vel på en kvart porsjon grøt eller litt brødskive.

Anonymkode: cfdd6...37e

Skrevet

Baby får MME og drikker mye (over 1 liter), derfor vi har begynt. 

TS

Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Baby får MME og drikker mye (over 1 liter), derfor vi har begynt. 

TS

Akkurat samme som min baby, drikker for mye mme. Vi gir en liten porsjon (3-4 isbiter) frukt eller grønnsaksmos på formiddag og en liten porsjon grøt en liten time før leggetid. Usikker på om jeg vil øke til flere måltider, eller gjøre måltidene større. Men foreløpig er interessen stor og det går fint for magen. 

Anonymkode: a5fb0...dbc

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Akkurat samme som min baby, drikker for mye mme. Vi gir en liten porsjon (3-4 isbiter) frukt eller grønnsaksmos på formiddag og en liten porsjon grøt en liten time før leggetid. Usikker på om jeg vil øke til flere måltider, eller gjøre måltidene større. Men foreløpig er interessen stor og det går fint for magen. 

Gir du melk samtidig da, eller venter du med det til rett før senga?

Skrevet

5 måneder. Får 3 måltider. En porsjon grøt til frokost og kvelds. Halvt middagsglass (fra 6 måneder). Får litt frukt innimellom. 

Anonymkode: a291a...02c

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Gir du melk samtidig da, eller venter du med det til rett før senga?

Gir litt vann til grøten, og så får han melk når han legges. 

Skrevet
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir litt vann til grøten, og så får han melk når han legges. 

Vann fra flaske eller tutekopp? Kaldt eller temperert? Vi har nylig begynt å prøve litt vann, men det går ikke ned noe særlig enda.. 

Skrevet
12 minutter siden, Thyra skrev:

Vann fra flaske eller tutekopp? Kaldt eller temperert? Vi har nylig begynt å prøve litt vann, men det går ikke ned noe særlig enda.. 

Kokt og avkjølt vann (romtemperatur), tutekopp. 

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kokt og avkjølt vann (romtemperatur), tutekopp. 

Måtte dere øve lenge? Drikker hn mye pr gang? 

Skrevet

Ved 4 mnd kan man slutte å koke vannet i springen :) (om man ikke bor i huttiheita og bruker brønnvann etc)

Skrevet
1 minutt siden, Thyra skrev:

Måtte dere øve lenge? Drikker hn mye pr gang? 

Begynte samtidig som vi begynte med fast føde. Han tar bare noen slurker, trenger ikke mer. 

Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ved 4 mnd kan man slutte å koke vannet i springen :) (om man ikke bor i huttiheita og bruker brønnvann etc)

6 måneder er anbefalt. 

Skrevet
1 time siden, Thyra skrev:

Kokt vann som er romtemperert.  Han får det fra tutekopp, og tok koppen med en gang. Må faktisk stoppe han så han ikke drikker for mye :) 

Skrevet

Vi begynte å gi litt smaksprøver på frukt og grønnsaksmos da han var fire måneder. Var veldig usikker på hvor mye han skulle få, men ser at det uansett ikke blir så mye. Nå er han seks måneder og får tilbudet tre ganger dagen, frukt til frokost, grønnsaker til middag og grøt til kvelds. Hver porsjon er ca. 2 ss, og han spiser vel opp en av porsjonene i uken ca. Så jeg stresser ikke så mye med det. Han får vann til maten, og det er virkelig en vinner, der må jeg begrense han sånn at ikke magen fylles av ingenting. Drikker fra tutekopp fra avent, der går det an å bytte ut den tuten med vanlig flasketut fra de smale aventflaskene

Anonymkode: ee4c4...e5d

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi begynte å gi litt smaksprøver på frukt og grønnsaksmos da han var fire måneder. Var veldig usikker på hvor mye han skulle få, men ser at det uansett ikke blir så mye. Nå er han seks måneder og får tilbudet tre ganger dagen, frukt til frokost, grønnsaker til middag og grøt til kvelds. Hver porsjon er ca. 2 ss, og han spiser vel opp en av porsjonene i uken ca. Så jeg stresser ikke så mye med det. Han får vann til maten, og det er virkelig en vinner, der må jeg begrense han sånn at ikke magen fylles av ingenting. Drikker fra tutekopp fra avent, der går det an å bytte ut den tuten med vanlig flasketut fra de smale aventflaskene

Anonymkode: ee4c4...e5d

Takk for tips

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...