AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Er dette normalt? Var på ultralyd i uke 12 (etter hva appen mente jeg var, ut fra menstruasjon). De sa da at jeg var 11+6, altså stemte det bra med det appen sa. Ble så innkalt på ordinær ultralyd i det appen sa var uke 20, akkurat to måneder etter den første ultralyden. Da måte de fosteret og mente jeg bare var i uke 18+0. Altså betyr det at jeg bare var 10 uker på vei på første ultralyd da de mente jeg var 11+6. Var så på fredag på vekstkontroll i det som etter deres forrige beregning, nå var uke 28, (det er nøyaktig 10 uker og 5 dager siden ordinær ultralyd da de mente jeg var 18 uker på vei). Som vil si at ifølge appen basert på menstruasjon og eggløsning er jeg i uke 30, men basert på det de sa forrige gang skal jeg nå være i uke 28... men på denne ultralyden på fredag mente jordmoren at jeg bare var 26 uker på vei nå! med slik de holder på kommer jeg ikke til å få endelig termin før til neste vår virker det som! Hvis det stemmer det de sa på fredag, at jeg bare er i uke 26 nå, så var jeg bare i uke 8 på den aller første ultralyden! Hvordan kunne de ikke se det på den første ultralyden? Ser de ikke forskjell på et foster på 8 uker og 12 uker? Anonymkode: a42f9...bac
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 Gyldig termin er den som settes på OUL. Etter uke 20 er det vanskelig å vurdere, da babyen vokser i rykk og napp, samt at de vokser etter ditt matinntak. Men å få 4 uker forskjell er merkelig. Hva sier lege/jordmor? Antar det ikke er noe feil med navlesnor og morkake? Hadde du regelmessig mens og syklus? Eggløsningstest? Anonymkode: a80cb...2f4 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #3 Skrevet 22. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Gyldig termin er den som settes på OUL. Etter uke 20 er det vanskelig å vurdere, da babyen vokser i rykk og napp, samt at de vokser etter ditt matinntak. Men å få 4 uker forskjell er merkelig. Hva sier lege/jordmor? Antar det ikke er noe feil med navlesnor og morkake? Hadde du regelmessig mens og syklus? Eggløsningstest? Anonymkode: a80cb...2f4 Har ikke snakket med legen om det. Det var jordmor som på alle 3 ultralydene har kommet med de forskjellige terminene. Første gang jeg var på ultralyd ble den jordmoren veiledet av en annen jordmor, da hun var ny på sykehuset og enda i opplæring av å bli jordmor. De to andre gangene var det bare hun, så det er nesten så jeg begynner å lure på om hun vet hva hun holder på med og om hun egentlig burde fått veiledning av den andre jordmoren på disse to siste ultralydene også. Ja hadde regelmessig mens, +/- 1 dag. Og jeg må ha hatt eggløsning når jeg kalkulerte i appen at jeg skulle ha eggløsning ut fra menstruasjonskalenderen, for vi hadde sex 3 dager før jeg skulle ha eggløsning og dagen før jeg dro 4 uker på turnusjobb bort fra mannen. Så når jeg kom hjem etter 4 uker turnusjobb, hadde jeg enda ikke fått menstruasjon som jeg skulle hatt på jobb og tok da test som var positiv. Så vi har hatt sex dagen før jeg dro på jobb, så dro jeg på jobb dagen etter, og to dager etter det igjen skal jeg ifølge appen ha hatt eggløsning mens jeg var på jobb. Hvis det stemmer det jordmoren sa nå på siste ultralyd på fredag, ble jeg ikke befruktet før 2 uker ETTER jeg kom hjem fra turnusjobb.... men jeg hadde positiv graviditetstest dagen jeg kom hjem fra turnusjobb og var da uvel og kastet opp og var trøtt og sliten. Så ingenting henger på greip. Det hun mener er at jeg ble gravid 17 dager etter jeg hadde positiv graviditetstest.... Anonymkode: a42f9...bac
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 De skal kun gå ut i fra OUL med mindre det er noe veldig spesielt.. Så målingen nå om at barnet er litt mindre enn antatt er noe hun heller burde skrive på vekstkurven, terminen din står uansett hva hun sa sist. Endret hun på helsekortet også eller? Anonymkode: 6d74e...f61 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 Hvis det ikke har blitt sagt noe annet så skal du følge oul-termin. Jeg opplevde noe lignende sist graviditet. Jeg hadde tidlig ul i uke 8,10 og 12, som ga meg termin 8.mars. På oul fikk jeg termin 15.mars. ny ul i uke 22 ville gi meg termin 18.mars. men sykehuset gikk da ut i fra termin 15.mars. Siden de syntes det var litt merkelig med vekstavvik så tidlig, så ble jeg henvist til riksen. Etter en grundig vurdering konkluderte de med tidlig tegn på svangerskapsforgiftning. Og de bestemte seg for at 8.mars var riktig termin. Jeg fikk svangerskapsforgitning, da blodtrykk og proteiner oversteg grensen i uke 27. Hvis de ikke har sjekket det, så hadde jeg bedt om en måling av blodgjennomstrømningen i navlestrengen og morkaka. Du skal ihvertfall ha vekstkontroll jevnlig for å følge med på veksten. Anonymkode: 7e235...b80
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 Her ville jeg snakket med lege eller annen jordmor og bedt om mer oppfølging! Det mest nøyaktige er termin satt ved 12 uker, og når du i tillegg vet ca når du hadde eggløsning, fikk positiv test osv, så må jordmora enten måle veldig feil, eller så vokser ikke den lille i magen som h*n skal. Og det kan være alvorlig. Jeg ville fortet meg til en privat ul om du ikke får legetime med en gang 😥 Anonymkode: 2caf8...12e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 De skal ikke endre termin etter OUL, siden det er da de individuelle forskjellene begynner. Etter OUL måler de hvor stort vekstavviket er i forhold til hvor gammelt barnet er (i følge OUL-termin). De skal IKKE gjøre omvendt og sette barnets alder etter størrelsen. Jeg var f.eks på vekstkontroll i uke 32 og fikk vite at barnet mitt var litt under snittet (men innenfor det som anses som normal variasjon). De endret ikke termin av den grunn, de noterer seg heller vekstavvik på en gitt prosent. Det hadde blitt helt feil om de da plutselig skulle gitt meg ny termin basert på at barnet var under snittet. Det hadde jeg faktisk heller ikke gått med på, siden jeg har veldig stabile sykluser og tok EL-test den måneden jeg ble gravid. I tillegg har det stort sett blitt født barn litt under snittet på både min og mannens side av familien, så det ville jo vært underlig om babyen vår ble stor. Jeg syns du skal ta kontakt med sykehuset og spørre om de virkelig har satt ny termin på deg, og om dette er riktig. Forklar at du har veldig stabile sykluser og syns det er merkelig at de mener termin er en hel måned etter det du mener selv. Anonymkode: b6ef3...082
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå