Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det lov å jobbe julaften (kveld), 1, 2 og 3 juledag? Eller har man rett på fri etter så og så mange helligdager på rad? 

Anonymkode: c9644...20f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

3.juledag er det ingenting som heter, og julaften er ikke rød. Men man skal ha påfølgende røde dag fri, men det kan avtales at det gjennomsnittsberegnes i hjelpeturnus. 

Anonymkode: 440da...084

• Liker 3
Skrevet (endret)

Generelt er reglene som følger:

Sitat

Rett til fri annenhver søndag og helgedag 

En arbeidstaker som har jobbet på en søndag eller helgedag skal som hovedregel ha fri den påfølgende søndagen/helgedagen. Det er mulig å inngå avtale som gjør at ansatte jobber flere søndager og helgedager på rad, dersom de er sikret fri på en slik dag minst hver fjerde uke. I løpet av en 26 ukers periode skal den ansatte ha hatt fri på halvparten av de røde dagene. 

Kommer litt an på kontrakten din.

Endret av abc123detvardet
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

3.juledag er det ingenting som heter, og julaften er ikke rød. Men man skal ha påfølgende røde dag fri, men det kan avtales at det gjennomsnittsberegnes i hjelpeturnus. 

Hos oss regnes julaften (kvelden) som helligdag.

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hos oss regnes julaften (kvelden) som helligdag.

Det er vanlig at julaften betales som en helligdag etter kl 12. Den er fortsatt svart på kalenderen, og telles ikke som helligdag. 

• Liker 2
Skrevet

Det kommer helt an på hva du jobber med og hva som står i kontrakten din. 

Det er ganske vanlig i turnusyrker at man bytter internt sånn at noen får helt fri hele julen, og så bytter man året etter. På steder med mye vikarer og studenter er det mange som mer enn gjerne gjerne tar helligdagene fordi de gir ekstra betalt. 

Skrevet

Har jobbet både påske, pinse og jul i løpet av samme år. Men det er fordi turnusen har vært slik.

Anonymkode: 0087f...4fc

Skrevet
7 timer siden, Knirke skrev:

Det kommer helt an på hva du jobber med og hva som står i kontrakten din. 

Det er ganske vanlig i turnusyrker at man bytter internt sånn at noen får helt fri hele julen, og så bytter man året etter. På steder med mye vikarer og studenter er det mange som mer enn gjerne gjerne tar helligdagene fordi de gir ekstra betalt. 

Jeg mener det er vel så vanlig å jobbe deler av jula, i alle fall på støtte virksomheter. Har flere i familien som jobber på er stort universitetssykehus, der er det slik. 

Anonymkode: dee6b...bc4

Skrevet

Jeg hadde elsket å jobbe juleaften og lignende.

Anonymkode: acebf...086

• Liker 1
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg mener det er vel så vanlig å jobbe deler av jula, i alle fall på støtte virksomheter. Har flere i familien som jobber på er stort universitetssykehus, der er det slik. 

Anonymkode: dee6b...bc4

Nei, selvfølgelig er det ikke likt overalt. På min nåværende arbeidsplass er det slett ingen selvfølge å få annenhver jul hjemme. Ikke hver tredje eller fjerde heller. 

Hos min eks-arbeidsgiver var det kamp om å få jobbe helligdager, fordi man fikk helligdagstillegg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...