Gå til innhold

Kan en 12 åring ha fibromyalgi?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har det, og tror nok det er arvelig. Min datter på 12 har de siste årene tålt veldig lite smerte, feks ved trykk på kroppen/huden. Gråter da lett. Sier det feks er vondt å vaske håret for hardt. Når jeg skrubbet litt hardt i hodebunnen tidligere pga lukt. Har i flere år følt hun har tålt lite smerte, trykk og slik. Hun gråter feks hvis jeg greier håret litt for hardt pga floker. Eller kommer borti kroppen/huden med uhell. 
Dette er vel ikke normalt? 
Hva burde jeg gjøre? Få det undersøkt? 

Anonymkode: 93e75...972

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er mange barn som er sensitive for sånne ting, uten å ha en spesifikk diagnose. Og fibromyalgi er ikke sånne smerter - det er smerter som er mye tilstede uten å være borti kroppen. 

• Liker 11
Skrevet

Såpass tunge psykiske lidelser utvikler seg ikke så tidlig. 

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Støvsugerør skrev:

Fibromyalgi er ikke en psykisk lidelse.

• Liker 11
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det, og tror nok det er arvelig. Min datter på 12 har de siste årene tålt veldig lite smerte, feks ved trykk på kroppen/huden. Gråter da lett. Sier det feks er vondt å vaske håret for hardt. Når jeg skrubbet litt hardt i hodebunnen tidligere pga lukt. Har i flere år følt hun har tålt lite smerte, trykk og slik. Hun gråter feks hvis jeg greier håret litt for hardt pga floker. Eller kommer borti kroppen/huden med uhell. 
Dette er vel ikke normalt? 
Hva burde jeg gjøre? Få det undersøkt? 

Få lege til å se på barnet hvis du er bekymret. 

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, Heihola skrev:

Det er mange barn som er sensitive for sånne ting, uten å ha en spesifikk diagnose. Og fibromyalgi er ikke sånne smerter - det er smerter som er mye tilstede uten å være borti kroppen. 

Hva mener du med sensitive? At hun er høysensitive? 

Skrevet

Du må ta henne med til legen. Be om blodprøve. Det er ikke normalt at hun gråter slikt og reagerer på den måten

Anonymkode: 4e11f...8c8

Skrevet (endret)

Jeg var 15,så er ikke umulig, bare veldig lite sansynlig. Bare en lege kan svare på det 😊

Endret av Fone
Skrevet

Jeg var 20 da jeg fikk diagnosen, og hadde da vært til ulik utredning i omlag 5 år først. Allerede før dette hadde jeg hatt typiske smerter for fibromyalgi en god stund. 

jeg lurer på om min datter på 11 også har det, ettersom hun også har mye vondt rundt triggerpunktene, men jeg ser det fremdeles an før jeg gjør noe med det.

hold din datter aktiv, og ikke gjør noe poeng ut av det annet enn å trøste og forstå henne når hun uttrykker smerte.

Anonymkode: 172b9...44b

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, Støvsugerør skrev:

Fibromyalgi er overhode ingen psykiske lidelse. Men man kan få depresjoner og angst pga. lidelsen, men det blir bi-lidelser i så fall.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, at hun er sensitiv for berøring. Og det kan ha mange årsaker. Om du er bekymret kan du selvfølgelig ta henne med til lege, det er nok lurt, men du må ikke gi henne en diagnose før du har snakket med en profesjonell om det. Da havner man inni en ond spiral.

Skrevet

Jeg fikk diagnosen da jeg var elleve,så det er fullt mulig å få det i ung alder. Du må nok gjennom ganske mange runder i helsevesenet for å få denne diagnosen. Det er veldig mange diagnoser som må utelukkes, og ikke minst det psykiske.  Begynn hos fastlegen😊  å være sensitiv for trykk er ofte en indikasjon på fibromyalgi.

Anonymkode: cd177...4e9

Skrevet
På 23.8.2020 den 0.28, Støvsugerør skrev:

Dessuten kan man bli alvorlig psykisk syk som barn, jo. 

Skrevet
På 23.8.2020 den 0.28, Støvsugerør skrev:

Fibromyalgi er en revmatisk diagnose faktisk! Det har ingen ting med psykiske diagnoser å gjøre ! Jeg skjønner veldig godt at du overhodet ikke kan sette deg inn i en rematisk sykdom.

Anonymkode: 60938...bdc

• Liker 1
Skrevet
På 23.8.2020 den 7.50, AnonymBruker skrev:

"høysensitiv" er det ikke noe som heter. "Sensitiv" betyr at barnet er skjørt, lite herdet eller sart - altså at det har lav tålegrense og behøver (noen ganger vesentlig og av proff art) mer voksenveiledning enn andre barn for å utvikle og bruke verktøy for å takle å stå i ubehag - som en må, tenker en å ha ok livskvalitet. Voksenlivet er oppoverbakke og livet gir en jevnlig noen reale på trynet.

At barnet tåler berøring dårlig kan være personlighetsrelatert (noen liker bare ikke å bli tatt på, og finner det dermed intenst ubehagelig - og det er helt ok), det kan være relatert til psykisk sykdom, eller det kan skyldes hudsykdom (eksem, kronisk betennelse i huden, psoriasis, elveblest), det kan skyldes allergi (som har som symptom irritert hud), det kan skyldes andre kroniske betennelsessykdommer - det er ikke nærliggende å anta at hun har fibro om hun ikke har vondt uten at noen tar på henne. Da er det nærliggende å tro at hun har "sart hud" altså hud som tåler lite på grunn av en underliggende lidelse (allergi, betennelse etc)

Anonymkode: c28b6...bb3

• Liker 2
Skrevet

Hvor mye av dine smerter og problemer eksponeres hun for? Det kan være tøft for henne å vokse opp med en mamma som har mye vondt, og det er ikke umulig at hun har plukket opp adferdsmønster fra deg. Mener det ikke som kritikk, men barn oppfatter så mye og kopierer voksnes oppførsel. Hvis det for henne er normaltilstanden at folk har mye vondt så ”leter” hun kanskje etter smerte, som normalt ikke er noe man ville reagert særlig på. 

Anonymkode: b02ee...5f0

• Liker 2
Skrevet

Jeg har hele livet vært sensitivfor trykk. Helt fra gymtimene pp barneskolen. Slåball var et mareritt når tennisballen traff kroppen. Spilte håndball i ungdommen og hadde mye vondt. I voksen alder har jeg fått diagnosen fibromyalgi. 
Men det er vel ingen vits å «skole henne opp» på diagnoser allerede nå. Legg merke til det, trøst og forklar. Men ikke start å dyrke diagnosen i barndommen. 

Anonymkode: 34141...109

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...