AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Vi er to stykker som skal starte et AS sammen. Vi har begge ENK fra før av. Økonomisk, regnskapsmessig og sikkerhetsmessig, hva vil være mest gunstig: Å avslutte ENK og heller bli fast ansatte i eget AS der vi utbetaler fast lønn til oss selv og må da betale arbeidsgiveravgift og trekke skatt på lønn eller å bare beholde hvert vårt ENK og personlig fakturere AS'et for arbeidstimer og tjenester, slik at det blir en kostnad for bedriften? Blir det mye styr hvis man har variert inntekt/arbeidstimer på AS'et og ikke kan betale fastlønn, slik at man betaler en variabel lønn hver måned? Det jeg kan se er at ved å beholde ENK og fakturere AS'et unngår man arbeidsgiveravgift, men man må imidlertid da gjennom eget ENK kreve inn moms som man må betale, samt at man da ikke er sikret gjennom AS'et som ansatt hvis man skulle bli sykemeldt eller permittert. Så kan se for meg at ved eventuelle sykemeldinger/permitteringer osv, så er det lettere hvis man er direkte ansatt i AS'et? eller blir det ett fett? Anonymkode: 32f12...226
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vi er to stykker som skal starte et AS sammen. Vi har begge ENK fra før av. Økonomisk, regnskapsmessig og sikkerhetsmessig, hva vil være mest gunstig: Å avslutte ENK og heller bli fast ansatte i eget AS der vi utbetaler fast lønn til oss selv og må da betale arbeidsgiveravgift og trekke skatt på lønn eller å bare beholde hvert vårt ENK og personlig fakturere AS'et for arbeidstimer og tjenester, slik at det blir en kostnad for bedriften? Blir det mye styr hvis man har variert inntekt/arbeidstimer på AS'et og ikke kan betale fastlønn, slik at man betaler en variabel lønn hver måned? Det jeg kan se er at ved å beholde ENK og fakturere AS'et unngår man arbeidsgiveravgift, men man må imidlertid da gjennom eget ENK kreve inn moms som man må betale, samt at man da ikke er sikret gjennom AS'et som ansatt hvis man skulle bli sykemeldt eller permittert. Så kan se for meg at ved eventuelle sykemeldinger/permitteringer osv, så er det lettere hvis man er direkte ansatt i AS'et? eller blir det ett fett? Anonymkode: 32f12...226 - Noe som jeg kan se er positivt med å være ansatt i AS hvis man blir syk, er hvis man betaler seg selv, la oss si en fast årslønn på 500.000kr og skulle bli sykemeldt eller permittert, så er det denne årsinntekten som ligger til grunn for NAV-utbetalingen, mens ved ENK er det overskuddet (Årsresultatet) som ligger til grunn som "personinntekt". Slik at hvis man et år på ENK har hatt store kostnader på innkjøp, f.eks. gravemaskin, lift etc. blir dette kostnadsført på ENK og er med på å trekke ned hvordan årsresultatet blir, slik at om man skulle bli permittert eller sykemeldt året etter man har hatt de innkjøpene, står kanskje fjorårets driftsoverskudd som f.eks. 200.000kr, og det er da denne summen som blir regnet som "personinntekt" og blir lagt til grunn for NAV-utbetaling ved eventuell sykemelding. Anonymkode: 32f12...226
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Hør med en regnskapsfører. Anonymkode: dc2e3...9b6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 dette bør tas med en profesjonell; regnskapsfører, revisor etc. men bare sånn for å ha sagt det; jeg har enk og hadde heldigvis sykeforsikring som jeg hadde kjøpt hos nav. for jeg ble sykmeldt i ett år 100%), og måtte ha ett år aap mens jeg var under behandling/rehabilitering. og takket være denne forsikringen slapp jeg å selge huset mitt-hvilket ville vært konsekvensen. så det er fullt mulig å ha enk og være forsikret. og de første16 dagene en arbeidsgiver må betale, det blir jo eier som må betale uavhengig av selskapsform. men kred for interessant spørsmål; jeg lurer veldig på hvordan det er å ha både enk og as, og fakturere slik du nevner☺️masse lykke til!😀 Anonymkode: cf27f...17e 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 Hvis et enk bare har én oppdragsgiver vil man uansett bli betraktet som ansatt. Anonymkode: 2fd0f...378
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hvis et enk bare har én oppdragsgiver vil man uansett bli betraktet som ansatt. Anonymkode: 2fd0f...378 Har mange arbeidsgivere ettersom vi er snekkere Anonymkode: 32f12...226
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mange arbeidsgivere ettersom vi er snekkere Anonymkode: 32f12...226 Fra enk’et? Anonymkode: 17cb5...637
Kala Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har mange arbeidsgivere ettersom vi er snekkere Anonymkode: 32f12...226 Gitt at oppdraget utføres for AS'et, er det vel én arbeisgiver: AS. Men har dere sjekket hvordan det blir med skattlegging? Dere vil jo på et vis bli dobbelbeskattet. Først via ENK, og deretter via AS?
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 2 timer siden, Kala skrev: Gitt at oppdraget utføres for AS'et, er det vel én arbeisgiver: AS. Men har dere sjekket hvordan det blir med skattlegging? Dere vil jo på et vis bli dobbelbeskattet. Først via ENK, og deretter via AS? Ja er derfor vi lurer på ha som økonomisk lønner seg. Å bare avvikle ENK eller ha begge. Dette med dobbel beskatning er jo noe som alle som er ansatt og i tillegg har ENK opplever da. Ettersom det man tjener i ENK er å se som personinntekt på lik linje med lønn man mottar som arbeidstaker. Anonymkode: 32f12...226
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Fra enk’et? Anonymkode: 17cb5...637 Ja vi jobber begge på flere ulike byggeprosjekter gjennom ENK’ene våre. Ettersom det er mye store verdier i anleggsmaskiner osv. Tenkte vi nå på å etablere et AS siden vi også tenker å takke ja til større prosjekter for kommune og lignende. Anonymkode: 32f12...226
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #11 Skrevet 24. august 2020 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja vi jobber begge på flere ulike byggeprosjekter gjennom ENK’ene våre. Ettersom det er mye store verdier i anleggsmaskiner osv. Tenkte vi nå på å etablere et AS siden vi også tenker å takke ja til større prosjekter for kommune og lignende. Anonymkode: 32f12...226 Det er kanskje mulig å være ordinært ansatt i AS og ta enkelte oppdrag som ENK? Anonymkode: dc251...517
AnonymBruker Skrevet 24. august 2020 #12 Skrevet 24. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er kanskje mulig å være ordinært ansatt i AS og ta enkelte oppdrag som ENK? Anonymkode: dc251...517 Jo det kan man selvsagt vi har tidligere vært fast ansatt i Totalrenovering (AS), samtidig som man ta egne oppdrag som selvstendig næringsdrivende i eget ENK. Det er mange som både er ansatt i en bedrift, samtidig som de privat har et ENK ved siden av. Anonymkode: 32f12...226
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå