AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Har over flere år tatt D3-vitaminer daglig, som regel rundt 5000 IU. Hadde et lite "lager" som jeg hadde kjøpt i utlandet, men nå er det tomt. Noen år tilbake kjøpte jeg også D3-vitaminer fra iHerb og fra BigVits, men usikker på reglene nå. Blir fort dyrt om jeg skal ta samme dose ved å kjøpe vitaminene på apotek i Norge. Kan man fremdeles kjøpe D3-vitaminer fra utlandet, evt. fra noen spesifikke land? Hva er grensen for hvor sterke pillene kan være, hvor mye man kan kjøpe? Og så har vel også momsreglene blitt endret ganske nylig...? (Tidligere da jeg kjøpte på internett kjøpte jeg alltid under tollgrensen). Takker for alle tips! Anonymkode: 0cf0b...a89
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 Snakk med legen din å få det på blå resept Anonymkode: 7bd0c...737 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #3 Skrevet 22. august 2020 Jeg kjøper fortsatt på iherb. Moms er nå inkludert i fraktprisen Anonymkode: 288ae...b36
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #4 Skrevet 22. august 2020 Ta en blodprøve, hvis du har lave lagre så får du sterkere d-vit på resept. Har du normale verdier trenger du virkelig ikke så sterke tilskudd. Anonymkode: 9a8bf...0ef 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #5 Skrevet 22. august 2020 32 minutter siden, AnonymBruker said: Ta en blodprøve, hvis du har lave lagre så får du sterkere d-vit på resept. Har du normale verdier trenger du virkelig ikke så sterke tilskudd. Anonymkode: 9a8bf...0ef Jeg begynte å ta tablettene etter anbefaling fra legen min da jeg bodde i USA. En resept er for en kortere periode, jeg orker ikke å gå "frem og tilbake" med det der. Anonymkode: 0cf0b...a89
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #6 Skrevet 22. august 2020 40 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg begynte å ta tablettene etter anbefaling fra legen min da jeg bodde i USA. En resept er for en kortere periode, jeg orker ikke å gå "frem og tilbake" med det der. Anonymkode: 0cf0b...a89 Men du trenger heller ikke så sterke d-vit tilskudd over en lang periode. Da har du i så fall ekstreme problemer med næringsopptak og bør i alle fall snakke med en lege (nåværende). Anonymkode: 9a8bf...0ef 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #7 Skrevet 22. august 2020 IHerb funker bedre enn før 👍🏻 Anonymkode: b8216...117
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 9 hours ago, AnonymBruker said: Har over flere år tatt D3-vitaminer daglig, som regel rundt 5000 IU. Hadde et lite "lager" som jeg hadde kjøpt i utlandet, men nå er det tomt. Noen år tilbake kjøpte jeg også D3-vitaminer fra iHerb og fra BigVits, men usikker på reglene nå. Blir fort dyrt om jeg skal ta samme dose ved å kjøpe vitaminene på apotek i Norge. Kan man fremdeles kjøpe D3-vitaminer fra utlandet, evt. fra noen spesifikke land? Hva er grensen for hvor sterke pillene kan være, hvor mye man kan kjøpe? Og så har vel også momsreglene blitt endret ganske nylig...? (Tidligere da jeg kjøpte på internett kjøpte jeg alltid under tollgrensen). Takker for alle tips! Anonymkode: 0cf0b...a89 Kjøp 80 mcg /3200 iu på apoteket. Det er reseptfritt. https://www.apotek1.no/produkter/nycoplus-d3-vitamin-80mcg-tabletter-100stk-947950p Anonymkode: 08620...489 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 Jeg handler fremdeles på iherb. Kjøper flere boks med 5000iu om gangen og det går helt fint. Til deg som nevner at hun bør få det på resept, NEI, på resept får en D2 som er kunstig fremstilt og ikke like bra for kroppen som D3. Og for deg som sier at hun tar for mye, Norge er det eneste landet i vesten som har 50 som nedre grense for normalverdi av d3, alle andre land har minst 100 og verdien går også mye høyere enn i norge. Veldig mange sliter med opptak i dag av div grunner, blant annet av at vi har blitt for flinke til å smøre oss inn med solkrem. Anonymkode: 3c849...fe1 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 14 timer siden, AnonymBruker skrev: IHerb funker bedre enn før 👍🏻 Anonymkode: b8216...117 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg handler fremdeles på iherb. Kjøper flere boks med 5000iu om gangen og det går helt fint. Anonymkode: 3c849...fe1 Er det sånn at dere kun betaler hos Iherb, eller må dere betale når dere henter pakken på posten? Anonymkode: 6ccae...98c
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #11 Skrevet 23. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sånn at dere kun betaler hos Iherb, eller må dere betale når dere henter pakken på posten? Anonymkode: 6ccae...98c Kun hos iherb. Anonymkode: b8216...117
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 Tror ikke man får blå resept på D-vitaminer, jeg har selv fått på resept - og de er ikke billige. De hjalp meg et stykke opp (jeg kom over 50), men de jeg har kjøpt i Sverige er billigere og har hjulpet mer. Får alltid skrevet ut blodprøveverdiene for å følge med selv. Jeg er usikker på hvor grensene ligger nå i forhold til hva man har lov til å kjøpe til eget bruk. Man kan risikere at tollen stopper såpass sterke D-vitaminer om de åpner pakken og sjekker hva som er der. Tidligere var det lov å kjøpe noe sterkere fra EU-land enn resten av verden. Jeg vet ikke hva som gjelder nå. Håper noen kanskje kommer med svaret her Anonymkode: 817c5...6f5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 20 hours ago, AnonymBruker said: Men du trenger heller ikke så sterke d-vit tilskudd over en lang periode. Da har du i så fall ekstreme problemer med næringsopptak og bør i alle fall snakke med en lege (nåværende). Anonymkode: 9a8bf...0ef TS her. Jeg har tatt slike doser over flere år, og blodprøver viser fremdeles at jeg er innenfor normalområdet for vitamin D3. (Ikke engang høyt oppe på normalområdet heller). Kroppen min tar det opp litt dårlig (kroniker), i tillegg til at jeg bruker mye solkrem pga. hudproblemer. Endte forresten opp med å kjøpe fra apoteket. Skal vurdere iHerb neste gang, men usikker på hvor mange bokser høye doser/hvor mange bokser man kan importere lovlig. Anonymkode: 0cf0b...a89 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå