Gå til innhold

Tilvenne kattunge å være hjemme alene, tips til dyrebutikk på nett

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. Har nettopp hentet hjem min lille pus. Hun er 12 uker gammel. Lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det ift. å venne henne til å være hjemme alene? Har søkt rundt på nett, uten å ha funnet noe skikkelig svar på det? Noen som kan henvise meg til en nettside, evt har noen tips? 

Lurer også på om noen har tips til en troverdig dyrebutikk på nett, med overkommelige priser? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du burde være hjemme med kattungen noen uker før du lar den være noe særlig alene. Vi ventet vel 5 uker fordi vi hadde mulighet også dro vi bort i 1-2 timer om dagen i noen uker og tok det gradvis derfra. Lag en trygg og god liggeplass, gjerne litt lunt og mørkt så pleier de som regel å legge seg til å sove. 

zooplus har jeg handlet hos av og til, de har gode priser og god service. 

Anonymkode: 439d3...ed7

Skrevet

Godbit1 er vi veldig fornøyde med, liker også dyrekassen.

Skrevet

Zooplus og zoopernarked bruker vi.

Katter sover mye, så om du begrenser plassen hennes til 1-2 rom hun føler seg trygg i- tenker jeg du kan gå fra henne litt og litt. 
Ha mat og dokasse innen rekkevidde selvsagt. 

Skrevet

Bruker dyrekassen og musti selv, veldig godt fornøyd, får maten på trappa med gratis frakt

• Liker 1
Skrevet
17 minutter siden, Blålilla skrev:

Zooplus og zoopernarked bruker vi.

Katter sover mye, så om du begrenser plassen hennes til 1-2 rom hun føler seg trygg i- tenker jeg du kan gå fra henne litt og litt. 
Ha mat og dokasse innen rekkevidde selvsagt. 

zooplus og zoopermarked er veldig bra ja (man må ikke betale noe moms etc) og gode priser. Der kan du også få varene levert på døren :). Lykke til med pusen :)

Skrevet

Jeg bruker musti 

katter sover stort sett når de er alene, men start forsiktig med tilvenning. Vær hjemme med den så mye du kan i starten. Jo tryggere du får den hjemme jo bedre blir det når du drar bort. 

Anonymkode: 29c67...848

Skrevet

Et litt omfattende men veldig effektivt tips er å få en kattunge til! Helst mens pus er kattunge og de enda er super fleksible. Det er mye lettere for pus å få dekket alle behovene sine når de er to, og man slipper dårlig samvittighet om man er mye borte fra de, ikke vil leke en dag osv. Og de vil alltid ha trygghet i hverandre. Men det er selvsagt ikke for alle;) 

Anonymkode: 66ece...fd8

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et litt omfattende men veldig effektivt tips er å få en kattunge til! Helst mens pus er kattunge og de enda er super fleksible. Det er mye lettere for pus å få dekket alle behovene sine når de er to, og man slipper dårlig samvittighet om man er mye borte fra de, ikke vil leke en dag osv. Og de vil alltid ha trygghet i hverandre. Men det er selvsagt ikke for alle;) 

Anonymkode: 66ece...fd8

Enig! Og ikke minst en fordel ifht aktivisering det første året, når de skal være inne utenom evt turer i bånd.

• Liker 1
Skrevet

zooplus

Anonymkode: 9b57f...d26

Skrevet

De fleste dyrebutikkene jeg har handlet fra på nett har vært seriøse iallfall, har for det meste opplevd rask og grei hjemlevering og ingen problemer. De fleste har gratis frakt om du handler for en viss sum. Har forsøkt litt forskjellig, petzoo, musti, petworld, zooplus osv

Musti har feks tilbud på Ever Clean kattesand nå :)

Det er lettere å venne katter til å være alene enn hunder. Pass på at rommene den får være i er kattesikret (at det ikke er tråder den kan henge seg opp i eller noe den kan spise som er farlig) og forsøk å ikke dra fra den så lenge om gangen. Pass på at den har et par hjemmesteder/huler der den kan legge seg for å sove. Min erfaring er at det fint går an å gå fra dem litt av gangen ganske med en gang de har slått seg til ro hjemme (etter et par dager), men jeg har selv forsøkt å være mest mulig hjemme med mine de første par ukene selv om det kanskje ikke er helt nødvendig. Har ellers vært helt problemfritt å dra fra dem etterhvert, de sover for det meste på dagtid. (Har 2 nå men hadde 1 i noen år alene)

Anonymkode: 0a14e...b63

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste dyrebutikkene jeg har handlet fra på nett har vært seriøse iallfall, har for det meste opplevd rask og grei hjemlevering og ingen problemer. De fleste har gratis frakt om du handler for en viss sum. Har forsøkt litt forskjellig, petzoo, musti, petworld, zooplus osv

Musti har feks tilbud på Ever Clean kattesand nå :)

Det er lettere å venne katter til å være alene enn hunder. Pass på at rommene den får være i er kattesikret (at det ikke er tråder den kan henge seg opp i eller noe den kan spise som er farlig) og forsøk å ikke dra fra den så lenge om gangen. Pass på at den har et par hjemmesteder/huler der den kan legge seg for å sove. Min erfaring er at det fint går an å gå fra dem litt av gangen ganske med en gang de har slått seg til ro hjemme (etter et par dager), men jeg har selv forsøkt å være mest mulig hjemme med mine de første par ukene selv om det kanskje ikke er helt nødvendig. Har ellers vært helt problemfritt å dra fra dem etterhvert, de sover for det meste på dagtid. (Har 2 nå men hadde 1 i noen år alene)

Anonymkode: 0a14e...b63

Takk for svar. Har hatt pusen i 3 dager nå. Pusen virker ut i fra hva jeg kan bedømme til å være forholdsvis trygg her hjemme. Den er kontaktsøkende og leken. Opplever at den gjemmer seg under sofaen til tider, men kommer ut ganske med en gang jeg puser på den. Prøvde å forlate den i kort tid idag. Jeg gikk da etter en liten stund å tittet inn på den, for å se om jeg kunne se den. Den lå da på armlenet på sofaen å sov. Er dette et tegn på at den begynner å bli trygg? 

Lurer også på ang. mat. Jeg synes hun spiser litt lite. Hun har tørrfôr tilgjengelig hele tiden, samt vann. Har prøvd å servere henne våtfor uten at det virker mer appetittvekkende. Vil dette gå seg til? Er det noe jeg kan gjøre for å hjelpe henne mer i gang?  Jeg kjenner jeg er bekymret for at hun ikke vil få i seg nok. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...