AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 https://nyheder.tv2.dk/samfund/2020-08-19-dansk-ekspert-advarer-den-yngre-del-af-danskerne-i-risikerer-alvorlige-senfoelger?fbclid=IwAR2mt2pm240bLa25Gl-RNBYwDqwpvVZQP9NfrYWM04iQu0VahoRUs2UC5oA Virker som oppsiktsvekkende mange, også unge, er syke av Covid-19 i flere måneder? Noen her som har vært syk av viruset i flere måneder?Ble dere helt symptomfrie igjen til slutt? 😬 Anonymkode: d43a8...02b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #2 Skrevet 23. august 2020 Jeg var veldig spent på denne tråden, men du fikk visst ingen svar. Iht. flere medier i UK er det verdt å nevne at titusenvis av covid-19 pasienter etter 4-6 måneder sliter med sterk utmattelse, muskelsvakhet, feberfølelse, hodepine osv, som tilsynelatende er lik ME/CFS. Dette har slått alarm i ME/CFS-miljøet, og flere forskere og leger (og annet fagpersonell) har nå engasjert seg mye i oppfølgningen rundt long-covid pasientene og ME/CFS. Det er verdt å nevne at dette ikke var covid-pasienter med sterkt sykdomsforløp i utgangspunktet, men ble betraktet som mild-covid. Linken long-covid og ME/CFS har også gjort at det er blitt studert ME/CFS når SARS-utbruddet kom rundt 2010, der det viser seg at ME/CFS hadde en sterk oppblomstring av pasienter etter SARS-utbruddet også. På Twitter under hashtaggen #LongCovid o.l. finner du mange pasienthistorier fra mange land om hvordan disse føler seg og hva dem sliter med. Utmattelse er en fellesnevner. Norske medier skriver nesten ingenting om det, mens medier i UK har delt flere viktige kartlegginger rundt long-covid og ME/CFS. Anonymkode: fad1a...167 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Nei, får håpe mangelen på svar betyr at ikke så mange her inne har hatt det i flere måneder! Har du sett noen gode tall på hvor mange smittede totalt som får langvarige symptomer? https://inews.co.uk/news/long-reads/long-haul-covid-19-post-viral-fatigue-syndrome-explained-573775?fbclid=IwAR2mBoYk2G9bNJiUzH2O-TpUDCN-vixOVux4BiuDQN3HmnDnTKJFBvqA54Y Ut i fra artikkelen over ser det ut som app data har vist at 1 av 200 har symptomer i mer enn 90 dager? Det er jo ekstremt mye mindre enn de 40% det er snakk om i artikkelen jeg linket til fra dansk TV2? Hvordan kan det sprike så mye? Rart ikke FHI har laget en undersøkelse på dette med nordmenn som ble smittet i våres? Anonymkode: d43a8...02b 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #4 Skrevet 23. august 2020 Leste en artikkel fra UK om at 3/4 av ca 100 pasienter fortsatt hadde symptomer etter 12 uker. Og at det nå var titusenvis av folk i UK som hadde symptomer etter 5 måneder. Men så er smittetallene store. Man finner god informasjon fra den Twitter-hashtaggen om både senskader, fatigue og tall. Tallene spiker mye fra medie til medie, men det kommer vel mer etterhvert. FHI, myndighetene og mediene i Norge er fullstendig fraværende på dette området. Her er det bare grensehandel, reise, fest og munnbind som diskuteres. Jeg tror det er mangel på inkompetanse, eventuelt så tilbakeholder dem svært relevant og nødvendig informasjon med hensikt, for å ikke skremme befolkningen. Jeg mener vi er tjent med å få den ut! Anonymkode: fad1a...167 4
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, får håpe mangelen på svar betyr at ikke så mange her inne har hatt det i flere måneder! Har du sett noen gode tall på hvor mange smittede totalt som får langvarige symptomer? https://inews.co.uk/news/long-reads/long-haul-covid-19-post-viral-fatigue-syndrome-explained-573775?fbclid=IwAR2mBoYk2G9bNJiUzH2O-TpUDCN-vixOVux4BiuDQN3HmnDnTKJFBvqA54Y Ut i fra artikkelen over ser det ut som app data har vist at 1 av 200 har symptomer i mer enn 90 dager? Det er jo ekstremt mye mindre enn de 40% det er snakk om i artikkelen jeg linket til fra dansk TV2? Hvordan kan det sprike så mye? Rart ikke FHI har laget en undersøkelse på dette med nordmenn som ble smittet i våres? Anonymkode: d43a8...02b FHI avviser dette. Fastlegene avviser dette. Pasientene får tilbud om psykolog... 🙄 Anonymkode: 3f3bf...d1f 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: FHI avviser dette. Fastlegene avviser dette. Pasientene får tilbud om psykolog... 🙄 Anonymkode: 3f3bf...d1f Akkurat som ME/CFS-pasientene altså. Det er fryktelig elendig pasienthåndtering. Heldigvis har andre land og større internasonale organisasjoner annet fokus. Norge er alltid på etterslep og dilter alltid etter... Verdens mest reaktive nasjon. Vi er ikke i stand til å finne opp hjulet, bruke fornuft eller gå egne veier. Anonymkode: fad1a...167 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: FHI avviser dette. Fastlegene avviser dette. Pasientene får tilbud om psykolog... 🙄 Anonymkode: 3f3bf...d1f Ikke rart mange har diverse symptomer og plager lenge etterpå med den massive skrekkpropagandaen som myndigheter og media har holdt på med siden mars. Det gjør noe med psyken til alt for mange. Som kan gi utslag i fysiske problemer. Anonymkode: 290ab...6c5 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke rart mange har diverse symptomer og plager lenge etterpå med den massive skrekkpropagandaen som myndigheter og media har holdt på med siden mars. Det gjør noe med psyken til alt for mange. Som kan gi utslag i fysiske problemer. Anonymkode: 290ab...6c5 So du mener long-covid dreier seg om hypokonderi? Anonymkode: fad1a...167 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 38 minutter siden, AnonymBruker skrev: So du mener long-covid dreier seg om hypokonderi? Anonymkode: fad1a...167 Eller snarere angst. Jeg kjenner mange som har hatt alle mulige symptomer og fremdeles tror de har hatt korona etter gjentatte negative tester. Massiv skremselspropaganda over tid er farlig for folk. Til hi så tenker jeg at mangelen på svar skyldes at det finnes knapt i Norge. Jeg har selv hatt korona og kjenner ca 10 stk som har hatt det (inklusiv bekjente i Sverige). En var syk i to uker, de andre mildt forkjøla i 3-4 dager. Ingen har problemer idag. Han som var syk i to uker slet med smak/lukt et par måneder, men det har også kommet tilbake. Anonymkode: 85548...d78 9
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #10 Skrevet 23. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eller snarere angst. Jeg kjenner mange som har hatt alle mulige symptomer og fremdeles tror de har hatt korona etter gjentatte negative tester. Massiv skremselspropaganda over tid er farlig for folk. Du snakker om helseangst hos dem som ikke har hatt korona. Det har ingenting med long-covid å gjøre. Long-covid er plager tilknyttet smitte. Du/dere kan seriøst ikke mene at long-covid i all hovedsak dreier seg om helseangst og/eller hypokonderi. Hvordan folk påvirkes av virusinfeksjonen er da helt individuelt. Og selv om du hadde en veldig mild variant og kom deg igjennom det, så kan du ikke utelukke at naboen din reagerer annerledes. Tro meg. Long-covid er aldri i nærheten av angst og/eller hypokonderi. Men at folk som ikke er smittet har kjent/kjenner på det er jeg med på, men igjen, det har ingenting med long-covid å gjøre. Anonymkode: fad1a...167 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #11 Skrevet 23. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakker om helseangst hos dem som ikke har hatt korona. Det har ingenting med long-covid å gjøre. Long-covid er plager tilknyttet smitte. Du/dere kan seriøst ikke mene at long-covid i all hovedsak dreier seg om helseangst og/eller hypokonderi. Hvordan folk påvirkes av virusinfeksjonen er da helt individuelt. Og selv om du hadde en veldig mild variant og kom deg igjennom det, så kan du ikke utelukke at naboen din reagerer annerledes. Tro meg. Long-covid er aldri i nærheten av angst og/eller hypokonderi. Men at folk som ikke er smittet har kjent/kjenner på det er jeg med på, men igjen, det har ingenting med long-covid å gjøre. Anonymkode: fad1a...167 Sikkert ikke for alle nei, og det kan ikke utelukkes at enkelte lider av long-covid. Men at det skulle gjelde de fleste blir det reneste sludder, de aller fleste har blitt helt friske igjen, akkurat som etter Sars1. Og nei, det kan heller ikke utelukkes at helseangst også kan påvirke de som har hatt korona. Psyke og kropp henger sammen i større grad enn mange tror, og det er egentlig ikke så merkelig at noen blir ekstra engstelige for en helt ny coronavariant. Anonymkode: 74845...b51 7
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #12 Skrevet 23. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sikkert ikke for alle nei, og det kan ikke utelukkes at enkelte lider av long-covid. Men at det skulle gjelde de fleste blir det reneste sludder, de aller fleste har blitt helt friske igjen, akkurat som etter Sars1. Og nei, det kan heller ikke utelukkes at helseangst også kan påvirke de som har hatt korona. Psyke og kropp henger sammen i større grad enn mange tror, og det er egentlig ikke så merkelig at noen blir ekstra engstelige for en helt ny coronavariant. Anonymkode: 74845...b51 "De fleste".... Nei ikke de fleste, men mange... Hva som er mange er også et definisjonsspørsmål. Men jeg tenker at hvis du hadde fått long-covid selv, så ville du nok tenkt svært annerledes om akkurat det du skriver. Anonymkode: fad1a...167 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #13 Skrevet 23. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du snakker om helseangst hos dem som ikke har hatt korona. Det har ingenting med long-covid å gjøre. Long-covid er plager tilknyttet smitte. Du/dere kan seriøst ikke mene at long-covid i all hovedsak dreier seg om helseangst og/eller hypokonderi. Hvordan folk påvirkes av virusinfeksjonen er da helt individuelt. Og selv om du hadde en veldig mild variant og kom deg igjennom det, så kan du ikke utelukke at naboen din reagerer annerledes. Tro meg. Long-covid er aldri i nærheten av angst og/eller hypokonderi. Men at folk som ikke er smittet har kjent/kjenner på det er jeg med på, men igjen, det har ingenting med long-covid å gjøre. Anonymkode: fad1a...167 Tro deg? Hvordan vet du det? Har du hatt long- covid selv? Eller har du lest deg opp på alt du kan finne av skremselspropaganda på nettet? Poenget mitt med de som ikke hadde hatt det, er at dette kan overføres til de som har vært syke også. Kjenner du veldig godt etter og er redd så er det ganske utrolig hvor mye det påvirker deg. Man skal ikke kimse av psyken i sammenheng med fysiske plager. Bare tenk på de som lider av ptsd feks. Anonymkode: 85548...d78 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #14 Skrevet 23. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Tro deg? Hvordan vet du det? Har du hatt long- covid selv? Eller har du lest deg opp på alt du kan finne av skremselspropaganda på nettet? Poenget mitt med de som ikke hadde hatt det, er at dette kan overføres til de som har vært syke også. Kjenner du veldig godt etter og er redd så er det ganske utrolig hvor mye det påvirker deg. Man skal ikke kimse av psyken i sammenheng med fysiske plager. Bare tenk på de som lider av ptsd feks. Anonymkode: 85548...d78 Hvis du klarer å se andre enn deg selv, og se lenger enn ditt eget tryne, så ser du at senskadene etter covid-19 er mange og store. Og nei, det er ikke angst. Det er jo helt bak mål å tro det når det er snakk om en virusinfeksjon som har rammet deg alvorlig. Anonymkode: fad1a...167 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #15 Skrevet 23. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: "De fleste".... Nei ikke de fleste, men mange... Hva som er mange er også et definisjonsspørsmål. Men jeg tenker at hvis du hadde fått long-covid selv, så ville du nok tenkt svært annerledes om akkurat det du skriver. Anonymkode: fad1a...167 Selvsagt tenker man annerledes om noe om man blir rammet av noe selv, enten det er long-covid, en annen mer alvorlig sykdom eller en trafikkulykke. Men sånn er det for alt, og man kan ikke bruke det som argument på makronivå. Forskerne vet allerede nok om korona til at de aller fleste ikke blir rammet av long-covid. Hadde det faktisk vært slik at "mange" hadde lidd av dette, så hadde vi sett flere og store tegn til samfunnskollaps i store deler av verden, siden store deler av befolkningen da ikke hadde kunnet bidra til å opprettholde samfunnet. Anonymkode: 74845...b51 5
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #16 Skrevet 23. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du klarer å se andre enn deg selv, og se lenger enn ditt eget tryne, så ser du at senskadene etter covid-19 er mange og store. Og nei, det er ikke angst. Det er jo helt bak mål å tro det når det er snakk om en virusinfeksjon som har rammet deg alvorlig. Anonymkode: fad1a...167 Du tror ikke at fysiske plager kan forsterkes av sterk angst? Da vet du lite om hvordan vi mennesker fungerer. Litt på siden men: I lokalavisa vår denne helga er det to anonyme kvinner som «står frem» med sine store sykdomsplager over mange måneder, helt siden mars. Symptomer som kommer og går. Ingen av dem har fått påvist covid-19, de er testet flere ganger, og mener at legene bør kunne sette diagnosen kun på grunnlag av symptombilde og på tross av negativ test 🤔 Dette sier meg at noen er syke, redde og prøver å finne noe å henge symptomer på.. Anonymkode: 60973...ee3 6
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #17 Skrevet 23. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Selvsagt tenker man annerledes om noe om man blir rammet av noe selv, enten det er long-covid, en annen mer alvorlig sykdom eller en trafikkulykke. Men sånn er det for alt, og man kan ikke bruke det som argument på makronivå. Forskerne vet allerede nok om korona til at de aller fleste ikke blir rammet av long-covid. Hadde det faktisk vært slik at "mange" hadde lidd av dette, så hadde vi sett flere og store tegn til samfunnskollaps i store deler av verden, siden store deler av befolkningen da ikke hadde kunnet bidra til å opprettholde samfunnet. Anonymkode: 74845...b51 Men du bagatelliserer dette noe voldsomt. Hva er "mange" egentlig for deg? Er ikke "titusenvis" i UK så langt mange nok for deg? Jeg mener det er mange. Altfor mange. Og det skal ikke bagatelliseres, eller kalles psykisk sykdom heller, slik det blir gjort i denne tråden. Det blir for blåøyd, og for dumt. Anonymkode: fad1a...167 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #18 Skrevet 23. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Du tror ikke at fysiske plager kan forsterkes av sterk angst? Da vet du lite om hvordan vi mennesker fungerer. Litt på siden men: I lokalavisa vår denne helga er det to anonyme kvinner som «står frem» med sine store sykdomsplager over mange måneder, helt siden mars. Symptomer som kommer og går. Ingen av dem har fått påvist covid-19, de er testet flere ganger, og mener at legene bør kunne sette diagnosen kun på grunnlag av symptombilde og på tross av negativ test 🤔 Dette sier meg at noen er syke, redde og prøver å finne noe å henge symptomer på.. Anonymkode: 60973...ee3 Joda, men det er ikke det det er snakk om. Som jeg nevnte tidligere, å dra long-covid-pasientene under psykiatrien når dem helt åpenbart har blitt rammet av alvorlig virusinfeksjon er for dumt. Det siste du skriver handler om disse såkalte no-covid-pasientene, som jeg kaller dem, og kan assosieres med angst og hypokonderi. Men for alt du vet så er det faktisk mulig at dem har hatt det. Testene er ikke 100% sikker, og flere tester har slått ut som falsk-positiv også. Så før man dømmer så må det gå an å spørre seg om det faktisk er mulig. Anonymkode: fad1a...167 3
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #19 Skrevet 23. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du klarer å se andre enn deg selv, og se lenger enn ditt eget tryne, så ser du at senskadene etter covid-19 er mange og store. Og nei, det er ikke angst. Det er jo helt bak mål å tro det når det er snakk om en virusinfeksjon som har rammet deg alvorlig. Anonymkode: fad1a...167 Du svarte ikke på det jeg spurte om. Hvordan har du fått din kunnskap? Hvordan kan du være så sikker på at det er reelt om det er noe du har lest at noen antar? Du vet kanskje også at det er helt vanlig å føle seg utmattet en stund etter å ha vært alvorlig syk? Feks etter kyssesyken. Og hva vet vi om sykdomsbildet til disse før de fikk korona? Du er veldig aggressiv, så jeg tolker det dit hen at du er redd. Husk at titusen briter ville vært mindre enn tusen nordmenn, sannsynligheten for å få denne tilstanden (Om den er reell) er altså forsvinnende liten. Omtrent like stor som å dø av influensa i et normalår. Anonymkode: 85548...d78 2
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #20 Skrevet 23. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men du bagatelliserer dette noe voldsomt. Hva er "mange" egentlig for deg? Er ikke "titusenvis" i UK så langt mange nok for deg? Jeg mener det er mange. Altfor mange. Og det skal ikke bagatelliseres, eller kalles psykisk sykdom heller, slik det blir gjort i denne tråden. Det blir for blåøyd, og for dumt. Anonymkode: fad1a...167 Hvor kommer disse titusenvis fra? Er man sikre på sammenhengene ennå?. Og uansett om det stemmer, så er det faktisk en mindre andel av antall smittede i UK. Landet har faktisk 66 mill. innbyggere og over 300.000 smittede totalt. Nei, det skal ikke bagatelliseres, men man kan ikke ta det som inntekt til at det gjelder de fleste heller. Uansett hva slag sykdom man har, så vil det være de som får en eller annen form for konsekvenser senere. Og nei, det kan fortsatt ikke utelukkes at noen av de som har hatt korona også pådrar seg en psykisk komponent. Det ene utelukker faktisk ikke det andre. Anonymkode: 74845...b51 3
Anbefalte innlegg