Gå til innhold

Hva tenker dere som eier hus om voksne med barn som leier?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi bor i et svært fint strøk, med store og dyre eneboliger, og leier hos en av disse med stor enebolig. Majoriteten rundt oss er barnsfamilier. Vi har også et barn, men jeg er student og samboer jobber i et langvarig vikariat. Vi er i siste halvdel av 20-årene, og sånn sett er det kanskje ikke så rart å ikke eie bolig ennå. Det gjør likevel at jeg føler at vi er litt utenfor nabo-skapet? Vi har veldig hyggelige naboer altså, men det stopper liksom der. Tenker at de ikke er så interessert i å bli kjent med oss, selv om vi har unger i samme alder. 

Jeg synes egentlig det er litt vanskelig å bo slik, er ikke aktuelt å flytte eller bytte barnehage til minsten akkurat nå, jeg måtte bare lufte mine negative tanker... 

Meninger? 

Anonymkode: c64ff...50b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at de ikke har råd til å kjøpe bolig enda. Og det er helt greit.

Jeg tenker også at de kanskje flytter i løpet av noen år. Og bruker derfor noe mindre energi på å bli godt kjent med dem enn de andre naboene.

Anonymkode: 6534b...115

• Liker 1
Skrevet

Det er høy varians på boligprisene her i landet. Et hus som koster 10 millioner et sted, koster 1 million et annet sted. Finnes familier som kommer fra distriktene, og som kanskje både har hatt lavtlønna jobber, og eid hus som ikke er verdt så mye. 

Selv om de selger hus, skraper opp sparemidlene sine, osv. så kan det være at de ikke har råd til å kjøpe et hus i en ny (og dyr by). 

Så har man jo separerte familier - ikke ofte at man har råd til å umiddelbart kjøpe noe nytt.

Summa summarum er at det finnes flere grunner til at noen ikke kan kjøpe umiddelbart. 

Anonymkode: 4b91b...b83

Skrevet

Jeg tenker ikke så mye på andres privatøkonomi jeg. Hadde ikke brydd meg.

• Liker 1
Skrevet

Man blir utelatt av enkelte ting i nabolaget, uansett hvor lenge man faktisk blir boende der, nettopp fordi man ikke er huseier. Er det arbeid i nabolaget, er du ikke garantert å få nabovarselet. Det kan det hende at kun huseier får. Du er heldig om du får varsel i forkant hvis det skal være fest i nabolaget. Du kan i alle fal ikke garantere at de tar hensyn til barnets leggetider. 

Det er også ganske unorsk å be naboen inn på en kaffe, føler jeg. Men det går jo an at du prøver, om du vil? 

Anonymkode: 2a9cb...5f3

Skrevet

Tenker ikke på det i det hele tatt. Vi leier ut til et godt voksent par med tre barn som nå er blitt voksne. De har leid i huset vårt i 12 år nå. Naboene på den ene siden av oss eier huset sitt, men selger nå etter bare 1 1/2 år fordi de ikke trivdes så langt unna familien. Så om noen eier eller leier sier jo lite om hvor lenge de kommer til å bli boende.

Anonymkode: 91510...433

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde ikke oppført meg anderledes mot en familie som leier vs eier. Men så er jeg heller ikke så veldig interessert i å sosialisere med naboer, selv med jevngamle barn, så det kan jo hende jeg også oppfattes avvisende? 

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Man blir utelatt av enkelte ting i nabolaget, uansett hvor lenge man faktisk blir boende der, nettopp fordi man ikke er huseier. Er det arbeid i nabolaget, er du ikke garantert å få nabovarselet. Det kan det hende at kun huseier får. Du er heldig om du får varsel i forkant hvis det skal være fest i nabolaget. Du kan i alle fal ikke garantere at de tar hensyn til barnets leggetider

Det er også ganske unorsk å be naboen inn på en kaffe, føler jeg. Men det går jo an at du prøver, om du vil? 

Anonymkode: 2a9cb...5f3

Selvfølgelig skal ikke noen som leier få nabovarsel. Nabovarsel er en offentlig pålagt ordning som spesifikke personer rundt der arbeidet skal skje skal motta og svare på innen en viss frist. Det er ikke en melding man sender ut for moro skyld for å være grei med naboene.

Varsel om fest er jo generelt bare tull. Så lenge man holder seg innenfor gjeldende regler om at man ikke skal lage utilbørlig støy så må folk bare akseptere slike ting når de har valgt å bosette seg nært andre. 

Anonymkode: 91510...433

• Liker 1
Gjest Lille_Krokodille
Skrevet

Det er bare i Norge man tror det er en menneskerett å eie bolig. Det er helt greit å leie! 😊

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tenker at de ikke har råd til å kjøpe bolig enda. Og det er helt greit.

Jeg tenker også at de kanskje flytter i løpet av noen år. Og bruker derfor noe mindre energi på å bli godt kjent med dem enn de andre naboene.

Anonymkode: 6534b...115

Så man kan ikke fortsette kontakten selv om de flytter?

Skrevet

Det er så mange ulike grunner til at voksne folk leier, at jeg ikke hadde tenkt noe negativt over det. Et par med barn hadde vært på jordomseiling noen år. De solgte leiligheten for å få råd til turen. Da de kom hjem igjen måtte de inn på leiemarkedet. En mellomfase før de igjen kunne kjøpe bolig. 

De kan være studenter begge to, og derfor ikke har hatt nok kapital for å kjøpe bolig. 

Anonymkode: 7f76b...ca8

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...