Gå til innhold

Hvor lenge mellom svangerskapskontrollene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo 

Jeg har valgt å gå til legen min for sånn svangerskapskontroll, fordi jeg liker henne veldig godt. Jeg vet ikke hvordan jordmødrene i denne kommunen er. Dette er min andre graviditet, og i den forrige hadde jeg en eller to ganger i mnd etter uke 12. 

Nå hadde jeg min første i uke 12, og neste er i uke 24 og fremover da blir det oftere, utenom oul som ble bestilt, og at jeg bare kan komme hvis det er noe jeg vil sjekke. 

Er det normalt? Altså, jeg har det fint, jeg kan kontakte dem hvis jeg lurer på noe.. Helt greit for min del, men bare lurer om det er normalt med så lenge mellom kontrollene i begynnelsen? :) jeg tenker litt ifbm blodprøver og urinprøver og diverse.. 😊

Anonymkode: 0e019...e85

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, det er normalt. 

Anonymkode: b3b97...440

• Liker 1
Skrevet

Det går lenger tid mellom hver kontroll i starten enn på slutten. De obligatoriske kontrollene er i uke 8-12 (første kontroll), uke 18-20 (ordinær ultralyd), uke 24, uke 28, uke 32, uke 36, uke 38, uke 40 og uke 41, de siste er selvsagt bare hvis babyen ikke er født enda.

Anonymkode: e315a...c9f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det går lenger tid mellom hver kontroll i starten enn på slutten. De obligatoriske kontrollene er i uke 8-12 (første kontroll), uke 18-20 (ordinær ultralyd), uke 24, uke 28, uke 32, uke 36, uke 38, uke 40 og uke 41, de siste er selvsagt bare hvis babyen ikke er født enda.

Ingenting er «obligatorisk». Det er et tilbud til deg som gravid, helt valgfritt :)

Anonymkode: 8bef3...1b5

• Liker 3
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ingen er obligatorisk. 

Skrevet

Ingenting er «obligatorisk». Det er et tilbud til deg som gravid, helt valgfritt :)

Hehe, joda, sånn sett er det vel ikke noe som er obligatorisk. Min definisjon på "obligatorisk" var altså de anbefalte kontrollene som anbefales for alle gravide.

Skrevet

Hehe, joda, sånn sett er det vel ikke noe som er obligatorisk. Min definisjon på "obligatorisk" var altså de anbefalte kontrollene som anbefales for alle gravide.

Tror du burde slå opp «obligatorisk» og lese deg opp på begrepet :)

• Liker 3
Skrevet

Tusen takk for svar 😊 da forstår jeg det slik at kontrollene i første svangerskap var i overkant mye hehe 😊 

Skrevet

Hvorfor gikk du annenhver måned forrige gang? Det er vanlig å ha lange intervaller mellom hver kontroll i begynnelsen, med mindre det er noe spesielt.

Anonymkode: 50dec...b65

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Tusen takk for svar 😊 da forstår jeg det slik at kontrollene i første svangerskap var i overkant mye hehe 😊 

Det er en fin oversikt på helsenorge over når det er forventet kontroller 

Anonymkode: bf98a...ec7

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor gikk du annenhver måned forrige gang? Det er vanlig å ha lange intervaller mellom hver kontroll i begynnelsen, med mindre det er noe spesielt.

Aner ikke. Hun sa ihvertfall at jeg skulle komme tilbake. Følte jeg var der ørten ganger før ultralyd 😅 sikkert bare tre, fire, men fortsatt. 

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De hadde kanskje tid også. 

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en fin oversikt på helsenorge over når det er forventet kontroller 

Anonymkode: bf98a...ec7

Takk, det visste jeg ikke 😊

Skrevet

Min jordmor har sagt jeg skal på svangerskapskontroller én gang i måneden. Var der i uke 14, skal tilbake i uke 18, og så uke 24, dere skjønner greia. 

Jeg har et vanlig svangerskap, ikke noe risiko. Og hun er kommunal, så hun tjener ikke skjorta på å ta meg inn heller. 

Anonymkode: 95330...9d2

Skrevet

Jeg var på første kontroll hos lege da jeg bare var 6 uker på vei. Nå er jeg 16 uker og står på venteliste for å komme til jordmor i kommunen. Fikk beskjed om jeg mest sannsynlig ikke får time før uke 24-25. Skal på ordinær UL i uke 20. Synes det er vell lenge i mellom ift blodprøver og urinprøver. Har også mange tanker og spørsmål i starten. Ender opp med å lese KG eller Google frem til svar.. Og blir nesten mer bekymret. 

Anonymkode: 33f06...b20

Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg var på første kontroll hos lege da jeg bare var 6 uker på vei. Nå er jeg 16 uker og står på venteliste for å komme til jordmor i kommunen. Fikk beskjed om jeg mest sannsynlig ikke får time før uke 24-25. Skal på ordinær UL i uke 20. Synes det er vell lenge i mellom ift blodprøver og urinprøver. Har også mange tanker og spørsmål i starten. Ender opp med å lese KG eller Google frem til svar.. Og blir nesten mer bekymret. 

Anonymkode: 33f06...b20

Hvorfor er det lenge? Det skal ikke tas flere blodprøver og urinen din er uinteressant når du er såpass kort på vei. 

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min jordmor har sagt jeg skal på svangerskapskontroller én gang i måneden. Var der i uke 14, skal tilbake i uke 18, og så uke 24, dere skjønner greia. 

Jeg har et vanlig svangerskap, ikke noe risiko. Og hun er kommunal, så hun tjener ikke skjorta på å ta meg inn heller. 

Kontroll i uke 18 er vanligvis OUL, men du skal i tillegg til jordmor? 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det lenge? Det skal ikke tas flere blodprøver og urinen din er uinteressant når du er såpass kort på vei. 

Kontroll i uke 18 er vanligvis OUL, men du skal i tillegg til jordmor? 

Ja, det stemmer. OUL blir i uke 19, og jordmor i uke 18.

Skrevet

Det er normalt ja, jeg følger samme opplegg som nevnt over her. Føler dog at jeg kunne trengt en time mellom uke 32 og 36 da, føler det er en periode hvor ting snur og man kanskje opplever litt andre "høygravidplager" enn ellers. 

De er nok veldig behjelpelig med ekstra timer om man ytrer ønske for det. 

Anonymkode: 3e1ec...d40

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...