AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Hei! Hjelp! Aner ikke hva jeg skal bli. Har hatt ulike jobber, alt fra butikkarbeider, til forskningsassistent, budeie, resepsjonist, lærervikar. Er nå 21 år, skal ta friår fra utdannelsen jeg holder på med da jeg er usikker på om yrket passer for meg. Vet at arbeidsmiljø er viktig for meg, men trives vel så godt å arbeide alene. Liker å prate med nye folk, helse er en ting jeg er særs interessert i. Glad i idrett, men mer som en fritidssyssel. Ønsker muligheten til å holde på med ting på fritida - altså å kunne ha en bra work/life-balance? Ganske sikker på at jeg ikke vil ha barn, så trenger ikke tenke på fremtidig familieliv (men man vet jo aldri). Kunne tenke meg å bo hvor som helst i landet, men særlig i vest eller nord. Kanskje det ikke er så nøye hva jeg skal drive med? En ting er sikkert, trives med at det er travelt. Og at det er variert, om det er nøyaktig det samme hver dag går jeg fort lei. Noen ideer? Anonymkode: 65c4c...3f8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 Du får bli lærer. Anonymkode: 5394e...b61
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #3 Skrevet 23. august 2020 Du gir oss lite mtp hva du liker faglig, hva du er god til og hva du absolutt ikke vil gjøre. Eneste du nevner er helse. Hva likte du med de jobbene du har hatt? Hvilket studie går du, og hvorfor valgte du det? Hva gjør at du er usikker på om det er noe for deg? Anonymkode: 694d7...6cd
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #5 Skrevet 23. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Du gir oss lite mtp hva du liker faglig, hva du er god til og hva du absolutt ikke vil gjøre. Eneste du nevner er helse. Hva likte du med de jobbene du har hatt? Hvilket studie går du, og hvorfor valgte du det? Hva gjør at du er usikker på om det er noe for deg? Anonymkode: 694d7...6cd Favorittfagene mine på videregående var biologi og samfunnsøkonomi. Det begynner dog å bli noen år siden. Ellers er jeg ganske glad i matematikk, synes hjernen er spennende. Vil anse meg som god til det meste egentlig, med unntak av beslutningstaking. Stressmestring er jeg heller ikke verdens beste på. Det er kanskje en del av problemet; at jeg ikke vet helt hva jeg liker, hva jeg ikke vil gjøre. hva jeg har likt med jobbene: Butikk: høyt tempo, snakke med mange ulike mennesker. forskningsassistent: får lære noe nytt hver dag på jobb, fleksibel arbeidstid, styrte helt selv når jeg ville jobbe. resepsjonist: snakke med mange ulike mennesker. Lærervikar: gøy å se at jeg hjalp andre med å forstå noe nytt. Går sivilingeniør, uten at jeg vil nevne hvilken linje siden jeg ikke vil bli gjenkjent. Valgte det nok mest fordi kjæresten jeg hadde på den tiden alltid snakket om hvor vanskelig det er (han går ikke på det, altså), og ville kanskje motbevise det, veldig teit. Også er det jo ganske sikkert arbeidsmarked. Usikker da jeg ikke klarer å bli noe 'spent' på det jeg hører om fremtidig yrkesliv, men det er jo kanskje ikke meningen, men virker som mange andre på studiet blir det. Er ikke interessert i å følge med i feltet (feks leser heller dagens medisin enn teknisk ukeblad) Anonymkode: 65c4c...3f8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #6 Skrevet 23. august 2020 Jeg lurer på om noe innenfor HR kunne vært noe for deg? Siden du skriver at du liker å møte mange nye folk. I en slik jobb har du en stor fordel ved at du kan velge jobb i utrolig mange bransjer, både privat (= høyere lønn), men også offentlig. En bachelor i organisasjon, ledelse og samarbeid er nok riktig utdannelse da, tror jeg. Da er man gjerne en viktig brikke både for sjefen for å passe på at alle i firmaet har riktig jobb (litt vanskelig formulert, kanskje), men også er man den personale kan gå til hvis det skjer noe sosialt som ikke er bra (tror jeg). Jeg tror du kunne ha undersøkt det litt mer. Anonymkode: 1700f...d8e
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #7 Skrevet 23. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Favorittfagene mine på videregående var biologi og samfunnsøkonomi. Det begynner dog å bli noen år siden. Ellers er jeg ganske glad i matematikk, synes hjernen er spennende. Vil anse meg som god til det meste egentlig, med unntak av beslutningstaking. Stressmestring er jeg heller ikke verdens beste på. Det er kanskje en del av problemet; at jeg ikke vet helt hva jeg liker, hva jeg ikke vil gjøre. hva jeg har likt med jobbene: Butikk: høyt tempo, snakke med mange ulike mennesker. forskningsassistent: får lære noe nytt hver dag på jobb, fleksibel arbeidstid, styrte helt selv når jeg ville jobbe. resepsjonist: snakke med mange ulike mennesker. Lærervikar: gøy å se at jeg hjalp andre med å forstå noe nytt. Går sivilingeniør, uten at jeg vil nevne hvilken linje siden jeg ikke vil bli gjenkjent. Valgte det nok mest fordi kjæresten jeg hadde på den tiden alltid snakket om hvor vanskelig det er (han går ikke på det, altså), og ville kanskje motbevise det, veldig teit. Også er det jo ganske sikkert arbeidsmarked. Usikker da jeg ikke klarer å bli noe 'spent' på det jeg hører om fremtidig yrkesliv, men det er jo kanskje ikke meningen, men virker som mange andre på studiet blir det. Er ikke interessert i å følge med i feltet (feks leser heller dagens medisin enn teknisk ukeblad) Anonymkode: 65c4c...3f8 Hva med lærer på høyere utdanning, journalist (innen fagblad f.eks), medisin. Vanskelig å få alle ønsker dekket, men disse yrkene har litt av det du ønsker. Når det gjelder stressmestring vil erfaring i jobben medføre at du blir dyktigere til dette. Du får en feeling på hva som vil være den rette avgjørelsen i de forskjellige situasjonene og det skjer automatisk. Så det skal du ikke være redd for. Anonymkode: 694d7...6cd
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #8 Skrevet 23. august 2020 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg lurer på om noe innenfor HR kunne vært noe for deg? Anonymkode: 1700f...d8e Dette har jeg faktisk aldri vurdert, men hørtes spennende ut! Så skal sjekke det ut videre, tusen takk for tips 1 time siden, AnonymBruker skrev: Hva med lærer på høyere utdanning, journalist (innen fagblad f.eks), medisin. Vanskelig å få alle ønsker dekket, men disse yrkene har litt av det du ønsker. Når det gjelder stressmestring vil erfaring i jobben medføre at du blir dyktigere til dette. Du får en feeling på hva som vil være den rette avgjørelsen i de forskjellige situasjonene og det skjer automatisk. Så det skal du ikke være redd for. Anonymkode: 694d7...6cd Lærer innen høyere utdanning kunne jeg absolutt tenkt meg, er bare så redd for å ikke være god nok innen fagfeltet mitt. Men da finner jeg vel noe annet å gjøre... Journalist i fagblad hadde også vært veldig interessant, da jeg synes formidling er gøy. Medisin har jeg også vurdert MYE. Men så er det dette mer arbeidstider... og det om man er god nok, om jeg takler presset. Men skal søke ved neste opptak, så om jeg kommer inn blir det nok det. Anonymkode: 65c4c...3f8
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #9 Skrevet 23. august 2020 7 timer siden, Becks98 skrev: Vernepleier 🤩 Skal se nærmere på det! Aldri vurdert det før, men kanskje det er noe for meg 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Du får bli lærer. Anonymkode: 5394e...b61 Muligens! Vurdert det mye frem og tilbake, men hittil landet på ikke. Skal jobbe litt mer i skolen dette året, får se mer etter det. Anonymkode: 65c4c...3f8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå