AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Hva tenker dere om støy og barnehage? mer dere konsekvent på innestemme- utestemme? «bråkeleker»? jeg og mange andre kollegaer blir totalt utslitte i hodet etter jobb, og fritiden går med på å slappe av og ikke orke så mye folk og lyder. å jobbe i barnehage er super gøy, men et helvete for ørene. Anonymkode: 51bca...ded 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om støy og barnehage? mer dere konsekvent på innestemme- utestemme? «bråkeleker»? jeg og mange andre kollegaer blir totalt utslitte i hodet etter jobb, og fritiden går med på å slappe av og ikke orke så mye folk og lyder. å jobbe i barnehage er super gøy, men et helvete for ørene. Anonymkode: 51bca...ded Vær mer ute. I min naturbarnehage er støy et intet-eksisterende problem. Vi er ute hele dagen, året rundt. Har store, fine arealer inne, men alt man kan gjøre inne kan man gjøre ute. Anonymkode: 7cd18...989 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #3 Skrevet 22. august 2020 Det er alt for mye støy i bhg. Ble ganske satt ut da jeg byttet jobb til en ny barnehage før i år. Der jeg jobbet før hadde vi jobbet ganske mye med «innelyd», og følte at hele huset var ganske gode på det etterhvert. Men den nye plassen hadde ikke noe fokus på det, og i tillegg hadde de masse leker med lyd i. Det hjalp veldig lite på innelyden kan du trygt si. At det er mye støy går ikke bare ut over de som jobber der, men også barna som går der. Å skape et godt innemiljø når det gjelder lyd burde absolutt være et mål for alle barnehager for både store og små. Anonymkode: 786c4...219 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #4 Skrevet 22. august 2020 Vi øver selvfølgelig på at barna ikke skal lage høye lyder inne. Både av hensyn til seg selv og andre. De skal ikke rope på skolen, på butikken, hjemme eller på besøk. På lik linje med at de ikke skal slå, bite, ta seg på tissen, spytte på andre osv. Anonymkode: 18831...071
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #5 Skrevet 22. august 2020 Det er altor støyende inne ja. Det blir sånn med 25 barn inne på et lite areal. Føler at jeg ikke gjør annet enn å minne barna om å snakke lavere. Kjempeslitsomt. Har ofte hodepine pga støy. Anonymkode: e7271...414
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #6 Skrevet 22. august 2020 36 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er alt for mye støy i bhg. Ble ganske satt ut da jeg byttet jobb til en ny barnehage før i år. Der jeg jobbet før hadde vi jobbet ganske mye med «innelyd», og følte at hele huset var ganske gode på det etterhvert. Men den nye plassen hadde ikke noe fokus på det, og i tillegg hadde de masse leker med lyd i. Det hjalp veldig lite på innelyden kan du trygt si. At det er mye støy går ikke bare ut over de som jobber der, men også barna som går der. Å skape et godt innemiljø når det gjelder lyd burde absolutt være et mål for alle barnehager for både store og små. Anonymkode: 786c4...219 Enig i dette. Vikarierte fast i en barnehage som student og ser nå i ettertid at de var ganske gode på å sette grenser på støy. De hadde mye utetid hvor barna fikk utfolde seg og fokus på rolige aktiviteter i innetiden. De passet også på at barna var aktivisert under hentetiden for å unngå kaos. Barn som ikke ble hentet skulle blant annet ikke oppholde seg i garderoben, noe som gikk fint å overholde da barna hadde rutinen inne. I min sønns barnehage er det stikk motsatt hver gang jeg er der. Barna løper rundt og det er ingen organiserte aktiviteter, ikke de gangene jeg har måttet hente i "kjernetiden" ser det ut til at det er så mye orden. Selv min sønn som er en relativt "vill" unge som tåler en del støy og voldsom aktivitet har blitt helt utslitt etter at han begynte i den barnehagen. Litt fortvilende da vi virkelig prøver å jobbe med innestemme og det å kunne leke uten å gå bananas her hjemme, men føler at all progresjon etter ferier ol. forsvinner når han kommer tilbake i den barnehagen. Dette er en avdeling hvor flesteparten er skolestartere neste år, liksom. Tror det blir en veldig tøff overgang for nesten samtlige på avdelingen. Anonymkode: 4ac25...8e6
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #7 Skrevet 22. august 2020 Blir nesten imun mot støyet, er så vandt til det at jeg ikke lenger hører det🤣 ute får de lov å skrike så mye de vil. Inne skal det være innestemme og de skal ikke kaste leker rundt. Det som er værst er hylgråting når alle gråter samtidig Anonymkode: b2454...43e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #8 Skrevet 22. august 2020 Men hvorfor er dere ikke mer ute? Det er fælt hvor allergiske enkelte barnehager er til å være ute... Både barnehager og klasser i småskolen ville hatt bedre dager om de bare fikk rumpa si UT. Langvarig støy inne gir høyt stress og fare for hørselsskader... Gå ut! Anonymkode: 7cd18...989 2
Mrs Robinson Skrevet 22. august 2020 #9 Skrevet 22. august 2020 Både barn og voksne har krav på en barnehagehverdag uten støy Her må det endringer til, både organisatorisk og pedagogisk
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #10 Skrevet 22. august 2020 Er mye ute og går på turer. Så vi er små grupper og da blir det mer ro i gruppene. Anonymkode: df8a9...51e
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker dere om støy og barnehage? mer dere konsekvent på innestemme- utestemme? «bråkeleker»? jeg og mange andre kollegaer blir totalt utslitte i hodet etter jobb, og fritiden går med på å slappe av og ikke orke så mye folk og lyder. å jobbe i barnehage er super gøy, men et helvete for ørene. Anonymkode: 51bca...ded Dette varierer nok veldig fra barnehage til barnehage. Kommunen kan gjøre fysiske tiltak som f.eks. lyddempende plater i tak, møbler med demping, slenge på en voksduk på lekebord/spisebord, mer tekstiler osv. Se på hvilke leker som fører til uønsket lyd/støy og hvilke som ikke gjør det. I tillegg er det mulig med organisatoriske tiltak som å leke i mindre grupper, øve på stemmebruk og være mer ute. Ta opp på personalmøte at dere ønsker å jobbe med tiltak som fører til mindre støy og gir bedre arbeidsforhold. Hvis dere ikke når fram kan dere ta kontakt med Arbeidstilsynet eller miljørettet helsevern i kommunen. Anonymkode: e1ce9...4e8
Lykkeligliten Skrevet 22. august 2020 #12 Skrevet 22. august 2020 Der jeg jobber har relativt stor avdeling, hvor det er mulighet for å være på forskjellige lekestasjoner som har litt avstand mellom seg, slik reduserer vi støyen betraktelig og vi ansatte sprer oss der barna er, slik at det blir mindre barn på hvert lekeområder og dermed mindre støy. Vi må påminder barna innimellom om å bruke innestemme og bruker naboros aktivt. Vi har fokus på at barna skal bli ferdig med det de holder på med før de starter på noe nytt og er det for å hjelpe barna med å utvikle den gode leken. Det er ikke lov å løpe inne, at barna ikke forflytter seg så mye fra en lek til en annen og at det er regler på løping begrenset endel unødvendig støy. Vi jobber også med å vente på tur(turtaking) og ikke snakke i munnen til hverandre, og er aktive i leken med barna, og viser at vi hører dem. Er også mye ute. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #13 Skrevet 22. august 2020 Jobber i barnehage, men studerer på kveldene slik at jeg kan bytte jobb. Nettopp pga. støy, stress, kaos - det er ikke bra for folk og i hvert fall ikke meg som er ekstra sensitiv pga. angst. Elsker at man har mulighet til å være i aktivitet, være mye ute, osv. men baksidene blir dessverre for store når man veier det opp i opp... Anonymkode: e4dad...e14
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 Dette var ikke et problem da jeg jobbet i to ulike barnehager på begynnelsen av nittitallet og videre da jeg hadde eget barn i to ulike barnehager fra 1994-1998. Jeg har altså erfaring fra fire ulike barnehager i fire ulike byer. Det må jo ha noe med organisering av barnehager å gjøre samt det pedagogiske opplegget? Anonymkode: 62e21...3c9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 50 minutter siden, Mrs Robinson skrev: Både barn og voksne har krav på en barnehagehverdag uten støy Her må det endringer til, både organisatorisk og pedagogisk En del kan endres ja, men «rett på en barnehagehverdag uten støy», det blir litt det samme som nye barnehageloven hvor barn ikke skal bli mobbet, høres fint og flott ut på papiret, men fungerer ikke i praksis. Sånn barnehagenormen er nå har man ikke mulighet til å overholde disse kriteriene. I mange barnehager er man alene en time om morgenen/ettermiddagen, på min avdeling vil det si i praksis at om foreldrene utnytter hele barnehage tiden vi risikere å være 1 voksen på 24 barn for å få kabalen med lang åpningstid til å gå opp(heldigvis er det noen foreldre som leverer litt senere og henter tidligere). Men uansett hvor mye man vrir og vender på det har ikke 1 voksen mulighet til å ivareta og se 24 barn, og overholde støyet, eller se alt av mobbing/utestenging som foregår. Vi kan arbeide med det og begrense støyet når alle er på jobb, men når man er få voksne på mange barn er det unngålig. Vi har dog et stille område på avdelingen som barna kan være når de vil ha ro, tegne eller rolig lek. Anonymkode: 197e7...092
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 Det varierer fra barnehage til barnehage, men jevnt over er det altfor mye støy i barnehagene. Være masse ute er den beste løsningen. Andre alternativ er å dele opp gruppen, unngå støyete leker, oppmuntre til innestemme og selv være bevisst på egen stemme. Anonymkode: 38c45...408
Mrs Robinson Skrevet 22. august 2020 #17 Skrevet 22. august 2020 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: En del kan endres ja, men «rett på en barnehagehverdag uten støy», det blir litt det samme som nye barnehageloven hvor barn ikke skal bli mobbet, høres fint og flott ut på papiret, men fungerer ikke i praksis. Sånn barnehagenormen er nå har man ikke mulighet til å overholde disse kriteriene. I mange barnehager er man alene en time om morgenen/ettermiddagen, på min avdeling vil det si i praksis at om foreldrene utnytter hele barnehage tiden vi risikere å være 1 voksen på 24 barn for å få kabalen med lang åpningstid til å gå opp(heldigvis er det noen foreldre som leverer litt senere og henter tidligere). Men uansett hvor mye man vrir og vender på det har ikke 1 voksen mulighet til å ivareta og se 24 barn, og overholde støyet, eller se alt av mobbing/utestenging som foregår. Vi kan arbeide med det og begrense støyet når alle er på jobb, men når man er få voksne på mange barn er det unngålig. Vi har dog et stille område på avdelingen som barna kan være når de vil ha ro, tegne eller rolig lek. Anonymkode: 197e7...092 Har jobbet i bhg flere år, har aldri skjedd at alle foreldre har levert barna ved åpning og henter ved stenging. Og om dette skulle være et gjentagende problem på en avdeling, så har man rett og slett nødt å samarbeide avdelingsvis på begynnelsen og slutten av dagen med andre avdelinger, for å kunne dele barnegruppa. Med mindre man har veldig korte åpningstider som man har i Oslo, men da kommer jo også personalet på jobb tidligere/går senere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå