AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 Jeg lurer veldig på dette med styrtfødsel, og håper noen med erfaring kan svare meg på et par spørsmål☺️ 1. Når man sier at det tok så og så få minutter/timer fra første tegn til babyen var ute, var det absolutt ingen tegn på at fødselen var igang før det? Ikke når man ser tilbake i tid heller? Ingen «jeg burde jo ha skjønt at det var starten på fødselen!»-tanker i ettertid? 2. Hva i all verden er det som gjør at noen kropper føder så ufattelig fort? Mens andre ikke gjør det? Anonymkode: 376c4...20d
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 Jeg var på skitur samme dag. Kom hjem, spiste middag og tok en dusj. Så litt på tv og plutselig fikk jeg sinnsykt vondt. 2 timer senere kom barnet til verden i ambulansen på vei til sykehuset Anonymkode: 8853a...f0b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #3 Skrevet 22. august 2020 Ved min første styrtfødsel(fødsel nr 2) var det ingen tegn til at noe var på gang nei. Våknet i 8.30 tiden med en blanding av svak murring og romling i magen. Det var 3 dager til termin ,så jeg tenkte at det kan kanskje være noe modning eller noe. rier minte det ikke om hvert fall. I 10-tiden hadde det tatt seg opp og jeg skjønte det var rier. De kom med 5-6 min mellom, men var absolutt overkommelige, 10.30 derimot skjønte jeg at dette går fort, vi må komme oss av gårde. Vi hadde kjørt 10 min fikk jeg veldig nedpress/trykketrang, så da ringte vi opp igjen til fødeavdelingen, som sendte ambulanse, denne trengte hvertall 20 min på å nå oss. Vannet gikk i det jeg flyttet meg mellom vår bil og ambulansen og pressriene begynte omtrent med det samme. 25 min senere ble babyen født i ambulansen utenfor sykehuset. Neste fødsel startet med vannavgang, så da fikk jeg hvert fall det forvarselet. Kom oss avgårde i løpet av få minutter(takk for at vi hadde barnevakt boende hos oss) Rakk sykehuset med grei margin, riene tok seg ikke opp før vi var komt dit og jeg fødte to timer etter ankomst sykehuset. Men tegn før vannet gikk hadde jeg ikke. Anonymkode: 3378c...92a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #4 Skrevet 22. august 2020 Ble satt i gang, men erfaring frå tidligere er at når vannet blir tatt går det veldig fort. Hadde babyen vært mindre, ville han nok komt ut fortere. En modningspille og stripping, pluss at vannet gikk høyere oppe førte til 3-4 cm... Så tok hun vannet, og på to rier kjente jeg at "noe" kom nedover bekkenet... Han var like lang, men 900gram tyngre enn førstemann, så virkelig helt fryktelig vondt å få han ut. Anonymkode: 3c571...858
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #5 Skrevet 22. august 2020 Jeg ble sendt hjem "uten åpning" kl 1 om natten. Da hadde jeg 3 minutter mellom riene, men de var ikke veldig kraftige. Jeg dro hjem og tok meg noen paracet. Jeg duppet litt hjemme frem til jeg våknet av et innvendig "popp", da gikk vannet og stormriene startet. Det var kl 4, vi dro rett tilbake på sykehuset, full åpning før kl 6. Jeg har fått beskjed om å dra inn tidlig neste gang. Jeg følte de ikke tok meg helt på alvor da vi kom inn første gang. I ettertid har jordmor fortalt meg at siden jeg har vært konisert (på grunn av alvorlige celleforandringer)kan det være vanskelig å finne åpningen fordi livmorhalsen kan være lenger oppe enn hos andre. Når fødselen er i gang synker livmorhalsen og åpner seg i full fart. Da kan fødsel gå veldig fort.... Anonymkode: e1ef0...2c7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #6 Skrevet 22. august 2020 Jeg fødde veldig raskt med nummer 2 i uke 37. Vannet gikk plutselig og riene kom ca. 30 min senere. Fødselen tok bare 2 timer fra vannavgang. Vanskelig å vite hvorfor noen har korte og andre lange fødsler. Selv om styrtfødsler er veldig intense og vonde, så prefererer jeg det. Kort og brutalt 😜 Nummer 1 varte ca. 7-8 timer. Er gravid med tredje, spent på hvordan det blir. Anonymkode: 2e88d...fe7
Lorieen Skrevet 22. august 2020 #7 Skrevet 22. august 2020 Jeg våknet av at jeg måtte tisse. Reiste meg og der gikk vannet samtidig som jeg fikk ei rie. Da hadde jeg hatt absolutt NULL tegn i forkant. Tok 1 t og 19 min, så var han ute.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #8 Skrevet 22. august 2020 Hadde hatt maserier i mange uker, men ikke noen andre tegn. Ble lagt inn for igangsetting en uke over termin. Jeg var moden, men ingen åpning. Ble lagt inn i 15-tiden, fikk beskjed om å spise middag så de kunne gjennomføre vaktskifte før de satte meg i gang. Med en gang jeg var alene så fikk jeg plutselig rier. Tok meg en dusj og spiste. Kl 16 kom ny jordmor inn. Da hadde jeg 7 cm åpning og i stedet for igangsetting ble det fødestue. 40 minutter etterpå var barnet født. Anonymkode: 40c7a...c9c
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #9 Skrevet 22. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: 1. Når man sier at det tok så og så få minutter/timer fra første tegn til babyen var ute, var det absolutt ingen tegn på at fødselen var igang før det? Ikke når man ser tilbake i tid heller? Ingen «jeg burde jo ha skjønt at det var starten på fødselen!»-tanker i ettertid? Begge mine fødsler startet med at jeg ble vekket om morgenen av en veldig vond rie, og de kom på løpende bånd med 2 minutter mellomrom fra første rie. Nesten tre timer senere ble førstemann født. Andremann kom på to timer. Hadde vært oppe for å tisse flere ganger de nettene og merket ingenting. Anonymkode: b6f12...d14
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #10 Skrevet 22. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg lurer veldig på dette med styrtfødsel, og håper noen med erfaring kan svare meg på et par spørsmål☺️ 1. Når man sier at det tok så og så få minutter/timer fra første tegn til babyen var ute, var det absolutt ingen tegn på at fødselen var igang før det? Ikke når man ser tilbake i tid heller? Ingen «jeg burde jo ha skjønt at det var starten på fødselen!»-tanker i ettertid? 2. Hva i all verden er det som gjør at noen kropper føder så ufattelig fort? Mens andre ikke gjør det? Anonymkode: 376c4...20d Vet ikke helt hva du legger i styrtfødsel, men jeg hadde 2t aktiv fødsel med nr 2. Riene begynte veldig forsiktig 5t før hun var ute, men jeg ganske lette og jeg var ikke sikker på at fødselen var igang før de sjekka åpning 2t før hun var ute. Før det hadde jeg absolutt ingen tegn til at fødselen var igang. Ingen slimpropp, ingen løs mage, ingen modningsrier, lite kynnere. Men jeg hadde sovet inmari godt natta før, da det starta i 8-tiden på morgenen. Anonymkode: 83948...043
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Vet ikke helt hva du legger i styrtfødsel, men jeg hadde 2t aktiv fødsel med nr 2. Riene begynte veldig forsiktig 5t før hun var ute, men jeg ganske lette og jeg var ikke sikker på at fødselen var igang før de sjekka åpning 2t før hun var ute. Før det hadde jeg absolutt ingen tegn til at fødselen var igang. Ingen slimpropp, ingen løs mage, ingen modningsrier, lite kynnere. Men jeg hadde sovet inmari godt natta før, da det starta i 8-tiden på morgenen. Anonymkode: 83948...043 Jeg også sov sabla godt før styrtfødselen min som startet på morgenkvisten, kanskje det er det som er tegnet 😉 Anonymkode: 2e88d...fe7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #12 Skrevet 22. august 2020 1. Nei, absolutt ingen tegn. 2. Bredt bekken og små antageligvis. Mine barn har vært 43 og 47 cm ved fødsel Anonymkode: 6d92d...b8b
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #13 Skrevet 22. august 2020 Første tok 14 timer så trodde ikke jeg skulle ha styrtfødsel med nr.2 Svake rier kl 18 men ikke noe voldsomme greier så trodde mest det var maserier.. så kl 22 eksploderte det. Åpnet de resterende 8 cm på 30 min og trodde seriøst jeg ikke skulle klare smertene. Baby var i armene mine rett over midnatt. Anonymkode: 944c0...4a0
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 Jeg var lagt inn for igangsetting. Fikk ballong som ramlet ut etter noen timer. Men hadde lite modning og ingen rier. Ble enige om å starte opp neste dag slik at jeg fikk en god natt søvn. Fikk til og med en sovetablett. Før jeg rakk å sovne begynte det å gjøre litt vondt. Lå og holdt ut en liten stund før jeg ringte på jordmor og ba om en sjekk. Da hadde jeg 3 cm, og var fortsatt ikke regnet som aktiv fødsel. Men hadde så vondt at de valgte å sende meg til føden for epidural. Ble sjekket da jeg kom inn dit, var da oppe i 5 cm. Jordmor gikk for å bestille epidural, og i mellomtiden begynte kroppen å leve sitt eget liv og ville presse. Veldig intenst og utavsegsjælsmerter. Jeg fikk panikk og ropte på jordmor igjen. Følte meg dum som ba henne sjekke meg på nytt, men godt var det. "oi, her er det full åpning, bare følg kroppen din så er hun straks ute!". 2-3 press senere var hun ute, 30 min etter vi kom inn på føden. Fødselen til mitt første barn var mer etter "boka" med mennsmurringer i et døgns tid som gradvis gikk over til rier. Anonymkode: f2330...42c
Prelunia Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 Jeg hadde veldig kraftige kynnere i 2 dager før min styrtfødsel. Dro til sykehuset den andre dagen , men ble avvist fordi jeg kun hadde 1 cm åpning. Fikk beskjed om at det mest sannsynlig kom til å ta noen dager før babyen kom. Dro motvillig hjem , hadde vært hjemme i 30 min da vannet gikk... Hastet til sykehuset og rakk akkurat fram. Babyen kom 2 og en halv time etter at jeg hadde blitt sendt hjem fra sykehuset. Da jeg skulle bli skrevet ut fikk jeg beskjed av jordmoren som så epikrisa mi "Oi, neste gang må du komme tidligere. For dette gikk fort "
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 Jeg tror ikke jeg hadde styrtfødsel. Men den gikk nå kjapt da. Vannet gikk brått i 14tida. Ingen rier. Ringte sykehuset pga vannavgang, men pga manglende rier skulle jeg bare vente en time til. Fikk 2-3 rier i 15 tida, så fikk sendt ungene til besteforeldre, og vi dro til sykehuset. Så stoppet alt, men pga rolig fødestue kunne jeg bare bli. Klokka 19 fikk jeg brått rier. Og 19.04 var barnet ute. Så det var 5 timer fra vannavgang til fødsel. Men jeg hadde kun rier i 4 min. -så heldigvis hadde jeg fått bli værende på sykehuset, selv jeg som bor 3min fra sykehuset hadde ikke rukket frem. Anonymkode: b9dcc...e17
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #17 Skrevet 22. august 2020 Barn nr 2. Våknet av at vannet hadde gått på morgenkvisten. Ringte etterhvert fødeavdelingen for å avtale kontroll og fikk time ca 3 timer etter jeg hadde våknet. Fikset med barnevakt, spiste frokost og kunne snakke meg gjennom de svake riene. Både pappaen og barnevakten var stressa, så jeg ringte tilbake og sa at vi kom inn for en sjekk. I bilen på vei innover måtte jeg begynne å puste meg gjennom riene. Kom inn 2 timer etter jeg våknet, og lå en halvtime for meg selv før de fikk sjekket meg til 7 cm, 20 min senere var ungen født. Så det tok altså 3 timer fra jeg våknet til barnet var ute. Fikk beskjed om å reise inn ved minste tegn neste gang. Anonymkode: dc7f1...558
Sportsidioten Skrevet 22. august 2020 #18 Skrevet 22. august 2020 1. Nei, ikke hos meg. Fødsel startet med vannavgang (kl 20:45, babyen er født 23:26 så 2 t og 40 min). Jeg hadde ingen tegn what so ever før da ☺️ 2. babyen min var liten (3084 gram, 48 cm og 32 cm i hodet) så hun var jo mindre enn gjennomsnittet. Det plusset sammen med at min kropp åpenbart funket nesten litt for bra til føding gjorde vel sitt liker jeg å tro
Gjest Albbas Skrevet 22. august 2020 #19 Skrevet 22. august 2020 3 hours ago, AnonymBruker said: Jeg lurer veldig på dette med styrtfødsel, og håper noen med erfaring kan svare meg på et par spørsmål☺️ 1. Når man sier at det tok så og så få minutter/timer fra første tegn til babyen var ute, var det absolutt ingen tegn på at fødselen var igang før det? Ikke når man ser tilbake i tid heller? Ingen «jeg burde jo ha skjønt at det var starten på fødselen!»-tanker i ettertid? 2. Hva i all verden er det som gjør at noen kropper føder så ufattelig fort? Mens andre ikke gjør det? Anonymkode: 376c4...20d Med første hadde jeg kontroll på morgenen (1 uken før termin), da hadde jeg 1-2 cm åpning. Jordmor mente jeg kom til å føde innen et døgn (fødte nesten ett døgn etterpå ja). Bortsett fra det hadde jeg ingen tegn nei, kjente jo veldig etter resten av dagen. Med andremann hadde jeg heller ingenting, da hadde jeg heller ikke hatt kontroll så da var det enda mer ut av det blå. Men altså, noen tegn er det jo hele tiden når termin nærmer seg, kanskje er man uggen i magen, slimpropp som går gradvis, nedpress etc. Men det kan jo likevel gå mange uker fra de tegnene. Det er ikke så veldig mange tegn som sikkert antyder at man føder innen et døgn eller to. Ikke en gang åpning er et sikkert tegn, så jeg forstår ikke helt hvorfor min første jordmor kunne være så sikker.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #20 Skrevet 22. august 2020 Kan jo fortelle om min erfaring. Dette var svangerskap nr 2. Jeg hadde kynnere omtrent hele svangerskap, men den morgenen merket jeg at kynnere satt mer i ryggen. Jeg husket da fra første fødsel at riene satt i ryggen på meg, mens kynnere gjorde ikke det. Det var en søndag, og jeg tenkte at da føder jeg kanskje i morgen (mandag), fordi dette måtte være modningsrier, tenkte jeg. Og hele dagen videre gikk som før, jeg hadde ikke rier, ikke vondt, helt til vi skulle spise middag kl 6. Jeg satt meg og ble uvel, fikk skikkelig magekramper og gikk og la meg i senga. Og da fikk jeg en skikkelig kraftig rie, første, det var som om jeg kunne fysisk kjenne at livmorhalsen åpnet seg. Etter denne kom riene og de stoppet ikke. Var ikke sånn at jeg ikke kunne snakke, eller gå da, men jeg visste at nå er det rier. Jeg ringte føden og sa at nå er det rier uten stopp og nå kommer jeg. Tok taxi til sykehuset, fordi samboeren måtte ordne med barnevakt før han kunne forlate huset, men da bodde jeg 3 min kjøretur fra sykehus, og tok totalt kanskje 15 min. Kom inn på sykehus og de bare så på meg og førte meg til rett til barselrom, oppi 3 etasje, og det kom en lege omtrent med en gang, og sjekket meg. Da hadde jeg 8 cm åpning og jeg ble kjempestressa at samboeren ikke rekker det. Vannet gikk fortsatt ikke på det tidspunktet, forresten, så jeg kunne ikke skjønne at jeg var i fødsel, men det var jeg så absolutt, i følge legen. Hun sa at jeg kunne bare presse hvis jeg kjente presserier, men jeg ønsket å vente på samboeren. Det gikk ikke an å vente, jeg kjente jo pressetrang, og aksepterte at nå må jeg bare føde. På min første pressing kom babyen helt ned og hodet sto i åpningen, og endelig gikk vannet, og samboeren min kom inn ca samtidig, så der ble det mye styr der og da. To til press - de ba meg å vente litt med pressingen imellom for å ikke rakne, og babyen var ute. Da var kl 19:15 Vi snakker alltid om at hvis vi bodde lengre vekk fra sykehus, dette ville vært sånt barn som er født i busslomma. Veldig intens time der og da, og jeg mistet en del blod og var helt svimmel etterpå, men det gikk jo ihvertfall kjapt. Også fornøyd med at jeg gikk alene til taxi, gikk fra taxi til sykehus og opp i 3 etasje helt selv sånn type halvtime før jeg fødte, haha. wtf liksom. Ikke helt som min første fødsel, som varte 5-6 timer. Og litt uventet ja. Det var også fordi jeg trodde at når fødselen starter - går vannet, men det er visst ikke sant. Vannet kan fint først gå i helt siste fasen av fødselen. Anonymkode: 7de53...728
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå