Gjest commeilfaut Skrevet 22. august 2020 #21 Skrevet 22. august 2020 1 time siden, Grandidosa83 skrev: Det er alltid noen «få», men de er der alltid. De er nyttige idioter for SIAN. At man ikke kan lære å bare holde seg i skinnet når man demonstrerer.
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2020 Forfatter #22 Skrevet 22. august 2020 3 minutter siden, Sjøbanan skrev: Tja. "Voksne menn". Synes de ser ut som om de er 16-17 ut i fra bildene. Det var nok en fin blanding der, men de pågrepne er rundt 20 år. Altså som jeg skriver; over 18 og derfor voksne. 4
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2020 Forfatter #23 Skrevet 22. august 2020 Akkurat nå, commeilfaut skrev: De er nyttige idioter for SIAN. At man ikke kan lære å bare holde seg i skinnet når man demonstrerer. Vi er helt enig i idiotbeskrivelsen. Det jeg mener er timelig at man setter søkelyset på er at disse idiotene har tette bånd til venstresiden og tilhørende antirasistiske organisasjoner. Jeg mener faktisk det er greit å sette lyset på Rødt, SV og diverse som står bak disse store motdemonstrasjonene etterhvert. Hvorfor tas de ikke grep for å hindre steinkasting, matkasting (som svært mange gjør) og det som verre er kommer - igjen og igjen - når de demonstrerer? 9
Fru Solsikke Skrevet 22. august 2020 #24 Skrevet 22. august 2020 Med tanke på voldsbruken, er det flere likheter mellom disse demonstrantene og nazistene enn det er med sian. Folk liker veldig godt å sammenligne sian med nazister, men nøler ikke selv med å forsvare vold mot ord(!). La sian være i fred. Man fremstår jo som aggressive aper uten selvbeherskelse når man må ty til vold fordi man blir fornærmet. 23
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2020 Forfatter #25 Skrevet 22. august 2020 15 minutter siden, SoWhat? skrev: Voldsvenstre? For oss som har sett videoen, er det ganske klart ungdommer/unge menn som angriper. Og som senere står utenfor politistasjonen. Og nei, jeg tror ikke noen får det minste mer sympati med SION uansett. Venstresidens organisasjoner står som organisator for disse motdemonstrasjonene. Dersom de, nesten hver gang, får det samme resultat: "få" personer som utøver vold.. Da er det en sammenheng der som er unektelig. Når man da i neste steg legger skylden for volden på voldsofferet - da passer faktisk voldsvenstre ganske så fint. 6
Buldre Skrevet 22. august 2020 #26 Skrevet 22. august 2020 (endret) 32 minutter siden, Sjøbanan skrev: Fordi de er unge, og unge tenker dessverre ikke langt nok. Det er bare trist hele greiene. Vi snakker om mennesker i tenårene eller over her som skal vite bedre, ikke 7-åringer. Endret 22. august 2020 av Buldre 6
Gjest commeilfaut Skrevet 22. august 2020 #27 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, Grandidosa83 skrev: Jeg mener faktisk det er greit å sette lyset på Rødt, SV og diverse som står bak disse store motdemonstrasjonene etterhvert. Hvorfor tas de ikke grep for å hindre steinkasting, matkasting (som svært mange gjør) og det som verre er kommer - igjen og igjen - når de demonstrerer? Tviler på at du finner noen blant ansvarlige politiske partier som støtter slik oppførsel, men det er helt utrolig at man ikke kan få folk til å oppføre seg. Det er jo dette SIAN ønsker, så kan de spille offerkortet sitt.
Gjest RoNo Skrevet 22. august 2020 #28 Skrevet 22. august 2020 Ren idioti å vise meningsmotstand ved å bruke vold. Alle har rett til å ytre sine meninger og det er viktig å holde på i et demokratisk samfunn. I mine øyner skulle ikke det blitt holdt motdemonstrasjon samtidig, men heller neste dag. Det har vært mer respektabelt og absolutt tryggere.
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2020 Forfatter #29 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, RoNo skrev: Ren idioti å vise meningsmotstand ved å bruke vold. Alle har rett til å ytre sine meninger og det er viktig å holde på i et demokratisk samfunn. I mine øyner skulle ikke det blitt holdt motdemonstrasjon samtidig, men heller neste dag. Det har vært mer respektabelt og absolutt tryggere. Helt enig. I alle fall der hvor man ser at arrangørene som ønsker å holde motdemonstrasjonene ikke makter å holde arrangementene siden uten at vold er en gjenganger. 5
SoWhat? Skrevet 22. august 2020 #30 Skrevet 22. august 2020 (endret) 14 minutter siden, Grandidosa83 skrev: Venstresidens organisasjoner står som organisator for disse motdemonstrasjonene. Dersom de, nesten hver gang, får det samme resultat: "få" personer som utøver vold.. Da er det en sammenheng der som er unektelig. Når man da i neste steg legger skylden for volden på voldsofferet - da passer faktisk voldsvenstre ganske så fint. Du aner ingenting om hvilke politisk tilhørighet de som angrep hadde. Så slutt å bland inn politikk når du ikke vet. Det var en motdemonstrasjon et lite stykke unna. Endret 22. august 2020 av SoWhat? 2
Sjøbanan Skrevet 22. august 2020 #31 Skrevet 22. august 2020 Dette var en ulovlig motdemonstrasjon. Men det er betenkelig at Bergen i det hele tatt lar SIAN komme med sine rasistiske utsagn, midt i byen, på en lørdag. Det sies også at enkelte nynazistiske SIAN-støttespillere infiltrerte motdemonstrantene og egget opp stemningen. Ingen er glad for det som skjedde, ikke det muslimske miljøet eller venstresiden i byen. Betenkelig av politiet å bruke tåregass mot fredelige demonstranter, også de som forsøkte å roe ned motdemonstrantene. 2
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2020 Forfatter #32 Skrevet 22. august 2020 6 minutter siden, commeilfaut skrev: Tviler på at du finner noen blant ansvarlige politiske partier som støtter slik oppførsel, men det er helt utrolig at man ikke kan få folk til å oppføre seg. Det er jo dette SIAN ønsker, så kan de spille offerkortet sitt. Arrangørene er partier og organisasjoner som favner om store deler av venstresiden. Blant annet her for Bergen; https://www.raudtid.no/2020/08/09/sian-til-bergen-i-august-varslet-motdemonstrasjon/ Når man bidrar til å arrangere slike motdemonstrasjoner har man også et visst ansvar for hva som skjer i sammenheng med dem. Journalistene burde jo ansvarliggjort Rødt, LO (som deltok her også) og andre i denne saken gjennom å ta opp problemstillingen mer aktivt; Hvorfor følger vold (Alt fra mat- og steinkasting til langt verre) svært ofte med deres demonstrasjoner? Hvilken virkemidler bruker dere mot disse «få»? 9
likestilling Skrevet 22. august 2020 #33 Skrevet 22. august 2020 11 minutter siden, Fru Solsikke skrev: Med tanke på voldsbruken, er det flere likheter mellom disse demonstrantene og nazistene enn det er med sian. Folk liker veldig godt å sammenligne sian med nazister, men nøler ikke selv med å forsvare vold mot ord(!). La sian være i fred. Man fremstår jo som aggressive aper uten selvbeherskelse når man må ty til vold fordi man blir fornærmet. Jeg er enig i det du skriver, men når jeg tenker på disse nazistene (vet ikke helt hvor grensen går) så kan jeg ikke komme på noen tilfeller der de har møtt opp for å møte ord med vold? Er det noe som har skjedd? Jeg vet ikke om du sikter til mellomkrigstiden eller nå, men når det gjelder politisk vold av dette slaget har vel venstresiden hatt monopol på det her til lands så lenge jeg har levd...? De eneste tilfellene av hvor vold brukes mot lovlige og fredelige demonstrasjoner er der antifa og ytre venstre er involvert. Mulig det var en muslim i dag, jeg vet ikke, men det er om man taler "den gjengen" imot. 3
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2020 Forfatter #34 Skrevet 22. august 2020 3 minutter siden, SoWhat? skrev: Du aner ingenting om hvilke politisk tilhørighet de som angrep hadde. Så slutt å bland inn politikk når du ikke vet. Det var en motdemonstrasjon et lite stykke unna. Motdemonstrasjonen var i regi av rødt og andre organisasjoner. Lo skulle delta også. Fanene til diverse organisasjoner er godt synlig på bildene. Hvilken tilhørighet mennene som angrep hadde, vet jeg ikke. Jeg vet dog at vold følger i fotsporene til disse motdemonstrasjonene gang etter gang. Å kaste mat og stein er faktisk vold. 6
likestilling Skrevet 22. august 2020 #35 Skrevet 22. august 2020 3 minutter siden, Sjøbanan skrev: Dette var en ulovlig motdemonstrasjon. Men det er betenkelig at Bergen i det hele tatt lar SIAN komme med sine rasistiske utsagn, midt i byen, på en lørdag. Det sies også at enkelte nynazistiske SIAN-støttespillere infiltrerte motdemonstrantene og egget opp stemningen. Ingen er glad for det som skjedde, ikke det muslimske miljøet eller venstresiden i byen. Betenkelig av politiet å bruke tåregass mot fredelige demonstranter, også de som forsøkte å roe ned motdemonstrantene. Det var da voldsomt til innsideinformasjon? Nynazistiske SIAN-støttespillere? Jeg tror ikke SIAN og eventuelle "ekte" nynazister står hverandre spesielt nært, så jeg er usikker på om dette stemmer? SIAN har så vidt jeg vet en viss overlapp med MIFF, altså sionister, som står ganske diametralt mot hva nynazister står for. Uansett om det stemmer, så er det ikke noen unnskyldning å si at "nei nei, vi ble bare egget opp". Det blir for lettvint. Politiet brukte ikke tåregass mot "fredelige" demonstranter, for øvrig. Jeg så en video som viser klart at de kastet stein, egg, flasker og andre ting og prøvde å bryte barrierene flere ganger... 7
The_Stig Skrevet 22. august 2020 #36 Skrevet 22. august 2020 Det som vi så på TV i dag, at ungdom med tilsynelatende innvandrerbakgrunn angriper med steinkasting og vold - mot en fredelig , demokratisk og lovlig markering - det plantet nok dessverre bare mer fremmedfrykt hos mange - vi så akkurat det som mange motstandere mot innvandring, multikultur og ikke minst islam argumenterer med / advarer mot - at demokratiske ytringer ofte blir besvart med vold - noe man i Skandinavia ikke er vant med, og heller ikke skal være vant med. SIAN fekk nok på mange måter en gavepakke ved at dette skjedde (selv om svært få deler deres tankesett), men samtidig kan man aldri i et demokrati godta at ytringer (uansett hvor radikale de er) blir besvart med annet en muntlig / skriftlig motargumentasjon. 14
Grandidosa83 Skrevet 22. august 2020 Forfatter #37 Skrevet 22. august 2020 5 minutter siden, Sjøbanan skrev: Dette var en ulovlig motdemonstrasjon. Men det er betenkelig at Bergen i det hele tatt lar SIAN komme med sine rasistiske utsagn, midt i byen, på en lørdag. Det sies også at enkelte nynazistiske SIAN-støttespillere infiltrerte motdemonstrantene og egget opp stemningen. Ingen er glad for det som skjedde, ikke det muslimske miljøet eller venstresiden i byen. Betenkelig av politiet å bruke tåregass mot fredelige demonstranter, også de som forsøkte å roe ned motdemonstrantene. Oppsummert har du her unnskyldninger på rams for voldsutøverne og legger skylden på politet for at de lar folk bruke ytringsfriheten sin. Venstrepartiene med tilhørende organisasjoner (og moskeer i dette tilfellet) må stilles til ansvar. Ikke bare for direkte slag, men også mat- og steinkastingen som er blitt deres varemerke. De motdemonstrantene som ble værende etter volden starter bidrar til å legitimere volden etter min mening. Ergo er det ikke synd på dem. 11
Gjest Optimo Skrevet 22. august 2020 #38 Skrevet 22. august 2020 58 minutter siden, Sjøbanan skrev: Jeg er fristet til å si at SIAN-lederen nærmet ønsket dette. Han provoserer åpenlyst, og når de lar seg provosere og angriper, så vinner han sympati og flere følgere Bingo. Dvs. han ønsket seg nok ikke å bli slått til blods, men at motstanderne skal bli så provosert at de sprekker? Absolutt. Men det er jo fortsatt ikke greit at de ikke greier å tøyle følelsene sine og gå til angrep på den måten. De bør jobbe litt med sinnemestring i de kretsene.
Sjøbanan Skrevet 22. august 2020 #39 Skrevet 22. august 2020 2 minutter siden, likestilling skrev: Det var da voldsomt til innsideinformasjon? Nynazistiske SIAN-støttespillere? Jeg tror ikke SIAN og eventuelle "ekte" nynazister står hverandre spesielt nært, så jeg er usikker på om dette stemmer? SIAN har så vidt jeg vet en viss overlapp med MIFF, altså sionister, som står ganske diametralt mot hva nynazister står for. Uansett om det stemmer, så er det ikke noen unnskyldning å si at "nei nei, vi ble bare egget opp". Det blir for lettvint. Politiet brukte ikke tåregass mot "fredelige" demonstranter, for øvrig. Jeg så en video som viser klart at de kastet stein, egg, flasker og andre ting og prøvde å bryte barrierene flere ganger... Det stod i avisa. Ikke så voldsomt "innside", nei. Jeg var ikke der. De brukte også tåregass mot de som bare stod der.
Apis Skrevet 22. august 2020 #40 Skrevet 22. august 2020 Muslimske innvandrere, menn alder 17- 25 år som ikke evner å skjønne vi har ytringsfrihet også for ytringer vi selv ikke støtter. 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå