Gå til innhold

Voldsvenstre slår til igjen. Ytringsfriheten under angrep.

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Guile skrev:

For å gjøre det litt relevant til norske forhold kunne man jo hatt med lederen for Al Noor moskeen i Bærum. 

Jeg er mye reddere for gærne folk på kokohøyre enn for muslimer. Fakta. 

Du får være redd for hva du vil. Hvis du ser hvor mange terrorhandlinger som ble utført av høyreekstremister vs muslimer de siste 20 årene i Europa, så får du se hva som er mer sannsynlig å skje. Men du kan godt velge å være redd for det som har skjedd 2 ganger istedet for det som har skjedd flere titalls ganger. 

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bottom line er at hvis islam og muslimer hadde vært så jævla farlig så ville vesten vært utslettet for lengst. Ja, det var en del urokråker i sentrum i går, og å gå løs på meningsmotstandere og politiet er uakseptabelt. 

Men det var hundre ganger flere som ikke var der. Normale folk som vil ha et normalt liv. Det er desidert flest av dem.

Det perspektivet forsvinner i all støyen. 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Guile skrev:

Bottom line er at hvis islam og muslimer hadde vært så jævla farlig så ville vesten vært utslettet for lengst. Ja, det var en del urokråker i sentrum i går, og å gå løs på meningsmotstandere og politiet er uakseptabelt. 

Men det var hundre ganger flere som ikke var der. Normale folk som vil ha et normalt liv. Det er desidert flest av dem.

Det perspektivet forsvinner i all støyen. 

https://en.wikipedia.org/wiki/Islamic_terrorism_in_Europe

Launched attacks and foiled Jihadist terror plots in Europe

289241de68c5d455c2deeeb5cbe7ed51eb5c3997

Det er så mange at de må grupperes PER ÅR, men for ekstreme høyre kan de grupperes per tiår...
Hvordan ser grafen ut for høyreekstremister tro ? 
Skal vi se.. Det er 2 angrep i 2020 som ikke er med på dette bildet: (Tester med spoiler, vet ikke om det funker) 

Har du lyst til å fortelle familien til 

Sitat

Charb, Cabu, Honoré, Tignous and Wolinski, economist Bernard Maris, editors Elsa Cayat and Mustapha Ourrad, guest Michel Renaud, maintenance worker Frédéric Boisseau and police officers Brinsolaro and Merabet

som jobbet hos Charlie Hebdo i Paris at islam ikke er farlig? 

Eller hva med de 13 som ble skadet i Lyon 24 Mai 2019 da en muslim satt av en bombe? 
Eller hva med alle de andre muslimske terrorangrepene i Europa siste 20 år? 

Endret av AndreasBR
  • Liker 2
Skrevet

Folka jeg kjenner er fortsatt ikke ekstreme islamister, så jeg vet ikke hvorfor du fortsetter å gnage om det. 

Ekstremister er selvfølgelig noe dritt, men det gjelder uansett hvilken religion eller overbevisning de har. 

Kjenner at jeg ikke gidder denne diskusjonen mer. Det er for mange her som setter likhetstegn mellom vanlige, stødige folk og typer ala Osama Bin Laden. Det er ikke noen "debatt". 

Skrevet
34 minutter siden, Guile skrev:

Bottom line er at hvis islam og muslimer hadde vært så jævla farlig så ville vesten vært utslettet for lengst.

Vet ikke helt hvordan du ser for deg at en minoritet på 5% skal klare å dominere de andre 95%. Problemet er at 5% etterhvert blir til 50%, og da blir situasjonen en helt annen. 

• Liker 8
Skrevet
41 minutter siden, Guile skrev:

Bottom line er at hvis islam og muslimer hadde vært så jævla farlig så ville vesten vært utslettet for lengst.

Nei, bottom line er at du virker usedvanlig upåvirket av alle terrorhandlinger i Europa i Allahs navn og alle som mistet livet i disse angrepene. 

193 døde i Madrid i 2004, 52 døde i London året etter, 130 døde i 2015 i Paris, 86 døde i Nice i 2016, 32 i Brussel samme år, 22 i Manchester 2017. I tillegg kommer alle knivstikkinger rundt omkring i Europa i Allahs navn de siste årene.

Hvor mange flere må dø før du innser at terrorisme i Allahs navn er en høyst reell fare i vår del av verden og skjer i stor nok skala? Du velger å være redd for de 2 hendelsene som fant sted i Norge og ignorerer det som skjer i Europa? Wow, just wow. 

Ikke kom med ''mine venner'' fordi det har ingenting å gjøre med saken.

• Liker 7
Skrevet

Hva skal jeg tro da? Du, og Andreas for så vidt, poster innlegg etter innlegg med tall og statistikk på hvor mye dritt som har skjedd under påskudd av islam. Det er 1.5 milliarder muslimer i verden, så i det store bildet er det forsvinnende få som driver med terror. "Folk flest" er veldig ålreite. 

Og når jeg sier det er det naturligvis ikke for å forsvare terrorangrep. 

Men du virker helt uinteressert i å nyansere det. Det er bare negativitet om islam og muslimer, som om alle muslimer er en homogen masse. 

Det går ikke an å diskutere noe som helst på det premisset. 

Hvis jeg har misforstått deg må du gjerne utdype. 

Skrevet

Hvorfor vries alltid slike diskusjoner over til at islam er greit så lenge ikke de driver med terrorisme? Det er jo ikke slik at resten er for vestlige verdier som demokrati, ytringsfrihet og likestilling. De fleste muslimer er mer fundamentalistiske enn selv sterkt troende kristne, som det er relativt få av i Norge etter hvert. Det sier seg selv at de vil dra oss i en annen ideologisk retning enn de fleste nordmenn ønsker hvis de får muligheten.

• Liker 10
Skrevet
7 timer siden, Anonymbruker3 skrev:

Hvorfor vries alltid slike diskusjoner over til at islam er greit så lenge ikke de driver med terrorisme? Det er jo ikke slik at resten er for vestlige verdier som demokrati, ytringsfrihet og likestilling. De fleste muslimer er mer fundamentalistiske enn selv sterkt troende kristne, som det er relativt få av i Norge etter hvert. Det sier seg selv at de vil dra oss i en annen ideologisk retning enn de fleste nordmenn ønsker hvis de får muligheten.

Ja, du har et poeng der. Det er mye som ikke er greit i islam og dessverre selv mange muslimer som regner seg selv som moderate ikke vil tilpasse seg vestlige verdier. De ''slemme'' muslimene er ikke bare de som driver med terrorisme, men også de som nekter sine døtre og sønner å gifte seg med den de vil, de som undertrykker sine koner, de som frarøver sine koner mulighetene andre kvinner har og ikke minst de som har en utrolig lav terskel for å bli krenket ved minste kritikk, rettet mot islam.

Jeg setter stor pris på det eks-muslimer forteller fordi de snakker fra egen erfaring, de har vært på innsiden og har tatt avstand fra det de synes er en levemåte som ikke er forenelig med et moderne samfunn. Jeg har nevnt ham før, men jeg hadde en kollega på jobben som var muslim. Jeg visste ikke at han var det fordi vi snakket aldri om religion og han hadde ganske moderne syn på flere aspekter av livet. Han sendte meg denne lenken som han mente var ganske godt forklarende. Han betegnet seg selv som en sekulær muslim https://www.dagsavisen.no/debatt/muslimer-og-undergrupper-av-muslimer-1.442190

Som han sa: Problemet er at antallet muslimer som hører til i den første gruppen er altfor liten, mens antallet som hører i de siste 2 er stadig økende. 

Jeg vil heller ha de som er i den første gruppen enn resten. Han, den tidligere kollegaen min, mente hijab, burka og de andre dekkende plaggene for kvinner ikke hører hjemme i det offentlige rom i Norge. I sitt eget hus kan man kle seg som man vil, men ute i det offentlige skal man ikke bære undertrykkende symboler som signaliserer ''Se, jeg er undertrykket og mindre verdt for min mann og religion''. Jeg er ganske enig med ham i det.

Sitat fra artikkelen:

Sekulære muslimer mener som ordet tilsier at samfunnsdannelsen skal være sekulær og at religionen islam skal fungere på linje med andre religioner i henhold til menneskerettighetene.

Moderate muslimer mener i hovedsak det samme, men er for at islam, gjennom de mange påbud og forordninger, skal kunne gjøre seg gjeldende i det offentlige rommet.

“Vet-ikke” muslimer er muslimer som følger foreskrevne regler, men som ikke har noen klar oppfatning av hvordan forholdet bør være mellom religion og stat.

Konservative muslimer tolker de hellige skriftene forholdsvis bokstavelig, og er prinsipielt for at islam skal anvendes - der det er praktisk mulig - som en totalitær ideologi med mer eller mindre sterk sammenblanding av stat og religion.

Islamistene tolker religionen svært bokstavelig - også tekster som har med voldelig jihad å gjøre - og er villige til å ta i bruk ekstreme virkemidler for å nå sine mål.

• Liker 4
Skrevet

Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, latterliggjøring, brudd på opphavsrett, nedsettende og hatefulle innlegg, og brudd på rommets retningslinjer, samt svar til dette. 

_popcorn_, mod

Skrevet
På 30.8.2020 den 20.27, Drizzt skrev:

Du får være redd for hva du vil. Hvis du ser hvor mange terrorhandlinger som ble utført av høyreekstremister vs muslimer de siste 20 årene i Europa, så får du se hva som er mer sannsynlig å skje. Men du kan godt velge å være redd for det som har skjedd 2 ganger istedet for det som har skjedd flere titalls ganger. 

To ganger? To ganger? Har du glemt christ church, Bostonbomberne nå, etc. etc. etc. To ganger på norsk jord, ja. Hvor mange terroraksjoner av muslimske terrorister har blitt gjort på norsk jord? I rest my case. 

Skrevet
23 timer siden, Guile skrev:

Folka jeg kjenner er fortsatt ikke ekstreme islamister, så jeg vet ikke hvorfor du fortsetter å gnage om det. 

Ekstremister er selvfølgelig noe dritt, men det gjelder uansett hvilken religion eller overbevisning de har. 

Kjenner at jeg ikke gidder denne diskusjonen mer. Det er for mange her som setter likhetstegn mellom vanlige, stødige folk og typer ala Osama Bin Laden. Det er ikke noen "debatt". 

Takk.

Skrevet
2 minutter siden, Sjøbanan said:

To ganger? To ganger? Har du glemt christ church, Bostonbomberne nå, etc. etc. etc. To ganger på norsk jord, ja. Hvor mange terroraksjoner av muslimske terrorister har blitt gjort på norsk jord? I rest my case. 

Siden du spør på den måten, hvor mange terrorangrep kan du komme på i Frankrike? 

• Liker 6
Skrevet (endret)
8 minutter siden, Sjøbanan skrev:

Så vidt jeg vet er Christ Church og Boston ikke i Europa, men for all del - prove me wrong. Sist jeg sjekket består Europa av flere land enn Norge, men igjen - prove me wrong.

Hvis du likevel vil sammenligne antall terrorangrep utført av muslimer vs høyreekstremister på verdensbasis, så må du ta med alle hundrevis om ikke tusenvis terrorangrep, utført av muslimer også i muslimske land. Eller feriesteder. Uansett hvordan du regner det ut, så er terrorangrep i Allahs navn mange, mange ganger flere enn terrorangrep, utført av en liten gruppe mennesker på ytre høyre. 

Endret av Drizzt
  • Liker 7
Skrevet (endret)

Hvorfor skal vi bare høre på eksmuslimer? Hvorfor kan vi ikke høre på muslimene? Det blir antydet her at  muslimer "taler med to tunger", mao at alle muslimer lyver. Hvis ikke det er fordomsfullt og rasistisk, så vet ikke jeg hva som er det. Det er fryktelig skummelt å avvise milliarder av mennesker bare med  utgangspunkt i deres religiøse overbevisning. I Kina er millioner av uigurer internt i nærmest fangeleire pga av at de er muslimer. Er det ok kanskje? Er det kanskje slik dere vil ha det? At de skal interneres og tvangsomvennes til "rett tro" eller evt bare drepes? Ja, det var jo det de gjorde med 6 millioner jøder for 75 år siden. AT FOLK FAEN MEG ALDRI LÆRER!!! 

Det verste med den jævla møkka her er at det gir grobunn for hat, og mer terror. At dere ikke ser det er så jævla naivt og trist og bare trist, at jeg ikke har ord.

Det er f... meg lett å være rebell i kjellerleiligheten! 

Endret av Sjøbanan
  • Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Sjøbanan skrev:

Hvorfor skal vi bare høre på eksmuslimer? Hvorfor kan vi ikke høre på muslimene? Det blir antydet her at  muslimer "taler med to tunger", mao at alle muslimer lyver.

Islam tillater muslimer å ''tale med to tunger''. Det heter taqiya. Er det rasistisk og fordomsfullt å påpeke fakta? Det var nytt. 

Men hvordan kom du fram til at alle muslimer lyver bare fordi det er tillatt i islam å lyve? Tror du virkelig at bare fordi det er tillatt, så gjør alle det? Du har en veldig rar logikk.

• Liker 6
Skrevet (endret)

Jeg synes ytre venstre er rart og selvmotsigende. Det finnes krefter der som kjemper mot undertrykkelse og for de svake i samfunnet, samtidig som det finnes krefter som sloss voldelig og oppfører seg som en type verstinger jeg ikke under noen omstendigeheter kan akseptere at får makt. Innenfor Rødt så har vi ekstreme ytterpunkter. Frihet, omtanke og solidaritet på den ene siden og totalitære voldsbøller på den andre. Det er ikke logisk at så ekstreme ytterpunkter er i samme parti.

Endret av I Grosny
  • Liker 5
Skrevet
2 hours ago, Sjøbanan said:

Hvorfor skal vi bare høre på eksmuslimer? Hvorfor kan vi ikke høre på muslimene? Det blir antydet her at  muslimer "taler med to tunger", mao at alle muslimer lyver. Hvis ikke det er fordomsfullt og rasistisk, så vet ikke jeg hva som er det. Det er fryktelig skummelt å avvise milliarder av mennesker bare med  utgangspunkt i deres religiøse overbevisning. I Kina er millioner av uigurer internt i nærmest fangeleire pga av at de er muslimer. Er det ok kanskje? Er det kanskje slik dere vil ha det? At de skal interneres og tvangsomvennes til "rett tro" eller evt bare drepes? Ja, det var jo det de gjorde med 6 millioner jøder for 75 år siden. AT FOLK FAEN MEG ALDRI LÆRER!!! 

Det verste med den jævla møkka her er at det gir grobunn for hat, og mer terror. At dere ikke ser det er så jævla naivt og trist og bare trist, at jeg ikke har ord.

Det er f... meg lett å være rebell i kjellerleiligheten! 

Du kritiserer innlegg for så

å pøse ut med bannskap og utropstegn? 

Jeg sa aldri at vi ikke skulle snakke med muslimer. Ikke kom og fortell meg at keg ikke har gjort mitt. Ikke prøv deg med kritikk av en som har bodd og levd midt oppi dette her og som senest i dag fikk slengt ord etter meg fra muslimske gutter på 9-11. «føkk you SIAN» føkk Sian» dette gikk de og ropte til alle hvite norske som de så på parkeringsplassen der jeg plukket opp bilen min idag. Ok, det er bare barn. Men hva har de snakket om hjemme tror du? 

Ellers syns jeg det er en ufin måte du debatterer på. Drar inn uriguriene og legger opp til en retorikk som tilsier at det at noen mener at vi har utfordringer med islamisme (ikle islam-islamisme), så betyr fet at vi er for forlkemord? Sånn er det ikke. Og innlegget ditt illustrerer bare enda tydeligere enn noengang det jeg skriver om at det er på tide at alle begynner å snakke om problemene med islamisme. Snakk det ihjel men aksepter at det ikke er rosenrødt når unger hjernevaskes i din naboleilighet. 

Og nei. Det er ikke bare ex muslimer du kan snakke med. Men du kan lytte til politiet, lærere, minioritetsrådgivere, jordmødre, helsesykepleiere på lokaøe helsestasjoner, politiet, og du kan lytte til de muslimene som ikke ønsker å ta del i islam som en politisk organisasjon. 

Men vær litt kritisk. Lytt til hva folk egentlig sier. Ikke d du tror de sier. Det kan være en stor forskjell. 

Å kjempe for menneskerettigheter betyr ille at man ikke kan tillate religionskritikk. Og muslimer må faltisk tåle at slik samfunnet er organisert vil man kunne ha slike debatter.

• Liker 7
Skrevet (endret)

Edit: så denne og ville poste den i en eller annen tråd som hadde med USA å gjøre, den havna her, litt på sida av tema til en viss grad kanskje men.

Endret av Colargol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...