Drizzt Skrevet 23. august 2020 #181 Skrevet 23. august 2020 6 timer siden, HalldirV2 skrev: SIAN sin "kritikk" av islam er fullstendig over styr all den tid de ikke evner skille mellom islam som religion/ideologi og muslimer som enkeltindivider. Jeg har ingenting til overs for islam, og kritiserer islam titt og ofte, men SIANs kritikk krysser en grense for hva som er innafor. Det er kjipt, for de har på mange måter kapret debatten på en slik måte at alle som er kritiske til islam ofte blir assosiert med SIAN, eller stemplet som "guilty by association". Kritikk av islam og personer som følger religionen og dens ideologi er berettiget på samme måte som man kan kritisere fundamentale kristne og ideologien de følger. Det betyr ikke at alle muslimer eller respektivt kristne er dårlige mennesker med farlige verdier, men de det gjelder bør tåle å kritiseres. Mitt inntrykk er at SIAN sikter til muslimer med ekstreme holdninger og ekstremismen som er uforenelig med vår vestlige levemåte og våre vestlige verdier. De muslimene kjenner seg igjen og reagerer, mens andre muslimer fordømmer volden mot SIAN og føler seg ikke truffet av kritikken. 14
HalldirV2 Skrevet 23. august 2020 #182 Skrevet 23. august 2020 5 minutter siden, Drizzt skrev: Kritikk av islam og personer som følger religionen og dens ideologi er berettiget på samme måte som man kan kritisere fundamentale kristne og ideologien de følger. Det betyr ikke at alle muslimer eller respektivt kristne er dårlige mennesker med farlige verdier, men de det gjelder bør tåle å kritiseres. Mitt inntrykk er at SIAN sikter til muslimer med ekstreme holdninger og ekstremismen som er uforenelig med vår vestlige levemåte og våre vestlige verdier. De muslimene kjenner seg igjen og reagerer, mens andre muslimer fordømmer volden mot SIAN og føler seg ikke truffet av kritikken. Da har vi vidt forskjellige inntrykk av SIAN, og den ordbruken og retorikken de benytter seg av. For min egen del finner jeg SIAN forkastelig. 2
Drizzt Skrevet 23. august 2020 #183 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, HalldirV2 skrev: Da har vi vidt forskjellige inntrykk av SIAN, og den ordbruken og retorikken de benytter seg av. For min egen del finner jeg SIAN forkastelig. Jeg vil tro de aller fleste tar avstand fra retorikken til SIAN, men de færreste av dem gjør det på et ryddig grunnlag. De aller fleste feiltolker med vilje hva som blir sagt. Men jeg bryr meg ikke nevneverdig om organisasjonen og vil heller vise avstand gjennom ignorering. Altså hvis jeg tilfeldigvis havner et sted hvor de demonstrerer, går jeg bare videre. Nå har også politiet reagert på enkelte politikere som legitimerer aggresjon mot politiet. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/LAvWlx/politiet-i-bergen-kritiserer-politikere-forsvarer-taaregassbruk 6
Grandidosa83 Skrevet 23. august 2020 Forfatter #184 Skrevet 23. august 2020 4 timer siden, Anonymbruker3 skrev: Fyren stilte opp i balaklava. Joda, han var sikkert en fredelig "antirasist" og over hodet ikke ute etter å bråke eller provosere... Haha, reagerte på det samme. Alt under 25 grader er balaklava vær. Faktisk ingenting som slår følelsen av å nyte en augustdag med balaklava på hodet. Men det understreker omfanget av problemet venstresiden har; medlemmer av organisasjoner som favner bred støtte blant deres likesinnede tenker ikke engang over at de deler informasjon som gir ganske klart inntrykk over intensjonene deres. For det er jo akseptert, så hvorfor skjule det? 6
Stina234 Skrevet 23. august 2020 #185 Skrevet 23. august 2020 Jeg har aldri hørt på SIAN og vet egentlig ikke så mye om organisasjonen bortsett fra navnet står for stopp islamiseringen av Norge. Det å kunne fokusere på hvilken vei Norge går religionsmessig er en viktig diskusjon og burde tas. Vil Norge om noen år ha islam som den største religionen? 9
Gjest Optimo Skrevet 23. august 2020 #186 Skrevet 23. august 2020 46 minutter siden, Stina234 skrev: Vil Norge om noen år ha islam som den største religionen? Det er fortsatt overveldende flertall av ikke-muslimer i Norge. Så når du skriver "noen år" så er det ganske drøyt mange år det er snakk om, i tilfelle. Vi får heller fortsette fokus på sekularisering av andre- og tredjegenerasjons innvandrere. Vi trenger ikke religion i Norge.
Konungr Skrevet 23. august 2020 #187 Skrevet 23. august 2020 2 timer siden, Stina234 skrev: Jeg har aldri hørt på SIAN og vet egentlig ikke så mye om organisasjonen bortsett fra navnet står for stopp islamiseringen av Norge. Det å kunne fokusere på hvilken vei Norge går religionsmessig er en viktig diskusjon og burde tas. Vil Norge om noen år ha islam som den største religionen? Det er jo fredens religion, hva kan gå galt? 🙄 6
Justlooking Skrevet 23. august 2020 #188 Skrevet 23. august 2020 Kan ikke si annet enn at det var skremmende med det voldsomme sinnet og aggresjonen motdemonstrantene viste. Også mot politiet. 14
Gjest Lampe1 Skrevet 24. august 2020 #189 Skrevet 24. august 2020 9 timer siden, Guile skrev: Det er fortsatt overveldende flertall av ikke-muslimer i Norge. Så når du skriver "noen år" så er det ganske drøyt mange år det er snakk om, i tilfelle. Vi får heller fortsette fokus på sekularisering av andre- og tredjegenerasjons innvandrere. Vi trenger ikke religion i Norge. Denne sekulariseringen du snakker om er dessverre fjernt fra virkeligheten. Barn av innvandrere fra Midtøsten er ofte mer religiøse enn foreldrene, og spesielt mer konservativt religiøse. Det pågår en fundamentalistisk vekkelse innen islam.
_popcorn_ Skrevet 24. august 2020 #190 Skrevet 24. august 2020 Ryddet for nedsettende innlegg, og innhold Kvinneguiden ikke vil assosieres med. _popcorn_, mod
Sjøbanan Skrevet 24. august 2020 #191 Skrevet 24. august 2020 Poenget er at alle vet at dette er et tema som bringer på banen masse følelser. Thorsen har tidligere blitt dømt for hatytringer også. Han sier jo selv også at han må passe på slik at han holder seg innenfor loven. Da er det jo enormt provoserende at medaksjonister stiller seg midt blant motaksjonistene. Den der "lufta er for alle"-retorikken er bare ertende. Det kan jo virke som om de er der bevisst for å tirre opp en voldelig reaksjon, sånn at de i ettertid kan si "Hva var det jeg sa!", slik Thorsen gjør nå. Det er lov å bringe inn litt hjerte inn i denne diskusjonen, synes jeg. Ingen er tjent med at alle står steilt på sitt.
Sjøbanan Skrevet 24. august 2020 #192 Skrevet 24. august 2020 Jeg synes det er "artig" å observere at den som har lagt ut dette med "voldsvenstre" glatt hopper bukk over hele ABB. "Voldsvenstre" du liksom... 1
Sjøbanan Skrevet 24. august 2020 #193 Skrevet 24. august 2020 Synes Morten Myksvoll sier det jeg tenker i BT her. Jeg respekterer at folk er uenige i dette, men nå kommer jeg ikke til å engasjere meg noe mer i denne debatten: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/VbyjpV/me-treng-eit-skikkeleg-oppgjer-med-sians-rasisme 1
Marcus Halberstram Skrevet 24. august 2020 #194 Skrevet 24. august 2020 (endret) 25 minutter siden, Sjøbanan skrev: Da er det jo enormt provoserende at medaksjonister stiller seg midt blant motaksjonistene. Den der "lufta er for alle"-retorikken er bare ertende. Det kan jo virke som om de er der bevisst for å tirre opp en voldelig reaksjon, sånn at de i ettertid kan si "Hva var det jeg sa!", slik Thorsen gjør nå. Det er lov å bringe inn litt hjerte inn i denne diskusjonen, synes jeg. Ingen er tjent med at alle står steilt på sitt. Men kjære deg, hvorfor er det i det hele tatt motaksjonister til stede? Hva er denne trangen til å ødelegge et hvert arrangement? Det er dette "voldsvenstre" henspeiler på, at yrkesdemonstranter fra ytre venstre fløy bruker vold for å true motparten til taushet. Du ser aldri folk fra unge høyre eller FpU gå til angrep på en Rødt-stand eller ødelegge et sosialistisk arrangement. De aller fleste partier klarer å holde seg i skinnet foruten folk fra SU, RU, Tjen Folket osv. Endret 24. august 2020 av Marcus Halberstram 9
Sjøbanan Skrevet 24. august 2020 #195 Skrevet 24. august 2020 1 minutt siden, Marcus Halberstram skrev: Men kjære deg, hvorfor er det i det hele tatt motaksjonister til stede? Hva er denne trangen til å ødelegge et hvert arrangement? Det er dette "voldsvenstre" henspeiler på, at yrkesdemonstranter fra ytre venstre fløy bruker vold for å true motparten til taushet. Du ser aldri folk fra unge høyre eller FpU gå til angrep på en Rødt-stand eller ødelegge et sosialistisk arrangement. De aller fleste partier klarer å holde seg i skinnet foruten folk fra SU, RU, Tjen Folket osv. Les kommentaren til Morten Myksvoll som jeg viste til over, "kjære deg".
Sjøbanan Skrevet 24. august 2020 #196 Skrevet 24. august 2020 3 minutter siden, Marcus Halberstram skrev: Men kjære deg, hvorfor er det i det hele tatt motaksjonister til stede? Hva er denne trangen til å ødelegge et hvert arrangement? Det er dette "voldsvenstre" henspeiler på, at yrkesdemonstranter fra ytre venstre fløy bruker vold for å true motparten til taushet. Du ser aldri folk fra unge høyre eller FpU gå til angrep på en Rødt-stand eller ødelegge et sosialistisk arrangement. De aller fleste partier klarer å holde seg i skinnet foruten folk fra SU, RU, Tjen Folket osv. Jeg har heller aldri sett Rødt ødelegge en FpU-stand. Du bommer helt på skyteskiven, gutten min. 1
Majer Skrevet 24. august 2020 #197 Skrevet 24. august 2020 På 23.8.2020 den 11.49, NorthernLight skrev: Det meste av media i Norge er venstrevridde. Hadde det vært noen på høyresiden som hadde oppført seg sånn som i Bergen så hadde det blitt hauset mye mer opp i Media. Nå er det bare huff de fikk tåregass i øyet, huff politiet tok i så hardt osv. Her i Norge har vi ytringsfrihet. Det er nesten ikke fokus på venstreekstremister og voldelige innvandrere i det hele tatt. Det er ikke rart at det blir mer og mer hat i samfunnet. Det er faktisk feil dersom du ser på de store mediehusene. Ved forrige undersøkelse var høyresiden litt større. Det som derimot er riktig er at frp er underrepresentert
Drizzt Skrevet 24. august 2020 #198 Skrevet 24. august 2020 (endret) 3 minutter siden, Majer skrev: Det er faktisk feil dersom du ser på de store mediehusene. Ved forrige undersøkelse var høyresiden litt større. Det som derimot er riktig er at frp er underrepresentert Hæ? Kan du lenke til denne undersøkelsen? Hvor mange ledere i norsk media hører til høyresiden, sa du? Stavrum? Ja, 1. Flere? Nei. Les her: https://journalisten.no/arbeiderpartiet-bergen-erik-knudsen/slik-stemmer-norske-journalister--forsvinner-fra-hoyresiden/362728 Og enda mer interessant: https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/venstrevridde-norske-medier/3423471473.html Endret 24. august 2020 av Drizzt 6
Gjest Optimo Skrevet 24. august 2020 #199 Skrevet 24. august 2020 https://www.nettavisen.no/nyheter/sian-til-politiet-under-angrepet--skyt-dem-for-faen-sa-laerer-de/3424009118.html Noen sitater fra SIAN da det smalt. Video i artikkelen over. Fine folk! Sitat – Nå kommer de. Her blir det krig. Her er det full krig, kommenterer kvinnen. – Skyt dem da for faen, så lærer de. Skyt dem! Skyt dem med gummikuler! fortsetter hun. Sitat - Nå må dere ut folkens! Dere må vekk fra tastaturet! Dere må komme og støtte oss. Dere må vise islams tilhengere hvem som eier Norge. De må skytes. Deporteres. De må skytes med gummikuler. Nå er det krig, sier kvinnen.
bluedot Skrevet 24. august 2020 #200 Skrevet 24. august 2020 1 time siden, Sjøbanan skrev: Synes Morten Myksvoll sier det jeg tenker i BT her. Jeg respekterer at folk er uenige i dette, men nå kommer jeg ikke til å engasjere meg noe mer i denne debatten: https://www.bt.no/btmeninger/kommentar/i/VbyjpV/me-treng-eit-skikkeleg-oppgjer-med-sians-rasisme Skriver under.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå