Gå til innhold

Norge har IKKE statskirke. Hvorfor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Etter en intens diskusjon med en person, fant jeg ut at vi ikke har statskirke i Norge. Jeg er overrasket, da det ofte prates om den norske statskirke på KG.

Jeg ser at den norske statskirke har byttet navn til den norske kirke.  Er det for at de andre religionene inkludert islam skal ha bedre finanseringsordninger?

Hva er årsaken til dette???

Anonymkode: 9a146...1a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Med islams vekst er det ikke lenger naturlig at staten kobles til kristendommen. Staten består nå av islam og kristendommen, og må derfor ikke gi inntrykk av at den ene foretrekkes fremfor den andre.

Anonymkode: 15831...e02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig Norge avviklet statskirken i 2012. Men jeg tror det er ganske mange som ikke har fått det med seg.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med islams vekst er det ikke lenger naturlig at staten kobles til kristendommen. Staten består nå av islam og kristendommen, og må derfor ikke gi inntrykk av at den ene foretrekkes fremfor den andre.

Så vi mister vår egen kulturarv??? Kjenner at jeg blir ...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Det er riktig Norge avviklet statskirken i 2012. Men jeg tror det er ganske mange som ikke har fått det med seg.

Det er feil. Vi har fremdeles statskirke i Norge.

Anonymkode: c8551...816

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Etter en intens diskusjon med en person, fant jeg ut at vi ikke har statskirke i Norge. Jeg er overrasket, da det ofte prates om den norske statskirke på KG.

Jeg ser at den norske statskirke har byttet navn til den norske kirke.  Er det for at de andre religionene inkludert islam skal ha bedre finanseringsordninger?

Årsaken er at Norge er et sekulært samfunn. I sekulære samfunn skal stat og religion være adskilt. 

Det har ikke noe med helvetesideologien islam å gjøre. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så vi mister vår egen kulturarv??? Kjenner at jeg blir ...

Han bare rører, dette stemmer ikke i det hele tatt.

Anonymkode: ad8b0...696

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi Norge har blitt sekulært. Det blir feil å tillate en religion inn i statsanliggender. I tillegg har det den fordelen at den norske kirke nå bestemmer flere ting selv, og er ikke styrt av staten lenger. Det er jo en frihet de ikke har hatt før som andre kirkesamfunn i Norge har hatt. Og så ble det etterhvert et problem kirken meldte inn babyer basert på folkeregisteret, ikke hvorvidt de var døpt eller ikke. Så mange oppdaget at de stod som medlemmer av kirka uten å være døpt eller meldt inn på andre måter. Det er ikke lenger en selvfølge at alle vil være medlem av kirka, det blir stadig fler ateister i Norge.

Anonymkode: ad8b0...696

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv USA, som vel ansees som rimelig religiøst, har skille mellom stat og kirke (nedfelt i grunnloven så vidt jeg har forstått). Ser ikke ut som det svekker kirken på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Leeloo skrev:

Selv USA, som vel ansees som rimelig religiøst, har skille mellom stat og kirke (nedfelt i grunnloven så vidt jeg har forstått). Ser ikke ut som det svekker kirken på noen måte.

Men religion har mye større innflytelse i USA enn i Norge.

Anonymkode: fbedc...61d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal vi ha en statskirke?  Tro er et privat anliggende og ikke noe staten skal legge seg opp i eller mene noe om.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Pillarguri skrev:

Hvorfor i all verden skal vi ha en statskirke?  Tro er et privat anliggende og ikke noe staten skal legge seg opp i eller mene noe om.

Vi har ikke noen statkirke lenger. Det ble slutt på statkirken i 2012

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De som retter livet sitt etter noen 2000 år gamle brev får gjøre det, men det har ikke noe med staten å gjøre.

Vår kulturarv er forøvrig minst like mye knyttet til norrøn mytologi. 

Anonymkode: d3cb5...053

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det har alldeles ingenting med islam å gjøre. For noen år siden innså flertallet på Stortinget at Norge ikke bør favorisere en spesifikk religion, siden grunnloven sier at det er religionsfrihet. Dessuten er det nå ikke mer enn snaut 50% av alle nordmenn som definerer seg som troende kristne.

Da er det unaturlig at kristendommen skal være statens religion.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få nordmenn som tror på Gud uansett. Fullt av ateister i dette landet. De er kun i kirka for kultur, ikke tro. Ingen vits med statskirke i Norge. 

Anonymkode: e1f6e...7ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
14 minutter siden, Leeloo skrev:

Vel. De har kanskje ikke statskirke med de religiøse har meget stor innflytelse i politikken. 
til og med på skolen. Hver eneste dag så sier de «The pledge of allegiance”.  Med ordene «one nation under god”.

Det er kun noen stater hvor dette ikke er «obligatorisk».

Anonymkode: b0a3c...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel. De har kanskje ikke statskirke med de religiøse har meget stor innflytelse i politikken. 
til og med på skolen. Hver eneste dag så sier de «The pledge of allegiance”.  Med ordene «one nation under god”.

Det er kun noen stater hvor dette ikke er «obligatorisk».

Anonymkode: b0a3c...9fe

Nettopp. Så da er det absolutt ikke behov for en kirke underlagt staten for at folk kan opprettholde sine religiøse behov. Men staten i Norge betaler fortsatt for alle trossamfunn, i USA betaler man gjerne opp til 10% av lønnen sin for å tilhøre et kirkesamfunn. Dette kan vi lære mye av, ingen vits at staten/skattebetalere skal betale for folks tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Vi har ikke noen statkirke lenger. Det ble slutt på statkirken i 2012

1 time siden, Pillarguri skrev:

Det vet jeg, og mitt innlegg var et direkte svar på TS sitt spørsmål Om hvorfor vi ikke har noen statskirke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Aragorn ll Elessar skrev:

DNK har fortsatt en rekke særfordeler andre trossamfunn ikke har. Så helt avviklet er den ikke, men båndet er løsnet. Statsreligion har vi derimot ikke lenger.

Anonymkode: be564...650

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...