Gå til innhold

Kutte ut foreldre som har bedrevet omsorgssvikt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nå bikket 30, er i full jobb og selvstendig og lurer på om jeg skal kutte ut familien da jeg ikke har noe glede av å ha dem i livet mitt. Vokste opp i en familie uten kjærlighet eller støtte, psykisk og fysisk mishandling osv. Broren min er ødelagt, lever på minstesats fra nav og har prøvd å begå selvmord flere ganger. De bidro ikke med noe da jeg var student så jeg endte med å måtte spise dårlig mat, ikke gå til tannlegen så jeg måtte få flere rotfyllinger når jeg endelig kunne gå da jeg begynte i jobb, bo i ulovlige og helseskadelige boliger osv. Får/fikk ikke låne bilen selvom de ikke brukte den etc. Altså veldig smålige og gjerrige personer. Men det verste er den stadige hakkingen på utseendet og mishandling (slag, spark etc) da jeg var barn. 

Treffer dem bare til jul men jeg ønsker å flytte til utlandet og begynne et nytt liv og kutte kontakten med de som har påført meg mye vondt, dårlig selvtillit og det å sitte fast i fortiden og vonde minner. De blir jo også eldre og jeg føler ikke noe ønske om å omgås dem eller hjelpe dem som gamle når de ikke hjalp meg med mine problemer. Jeg måtte takle mobbing, depresjoner studietid og alt på mine unge skuldre. Føler at det blir feil å bruke mye ressurser på å hjelpe noen som dret i meg selv da de hadde et ansvar for meg. 

Hva hadde dere gjort?

Anonymkode: 00132...c27

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde kuttet dem ut lenge før jeg fylte 30.

Kutt dem ut av livet ditt. foreldre som har drevet omsorgsvikt er det bare å kutte all kontakt med.

• Liker 11
Skrevet

Hadde nok kuttet kontakten for lengst. 

• Liker 4
Skrevet

Lett! 
Du skal gjøre det som er best for deg. 

Anonymkode: 0f23f...0fa

• Liker 5
Skrevet
11 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Hadde kuttet dem ut lenge før jeg fylte 30.

Kutt dem ut av livet ditt. foreldre som har drevet omsorgsvikt er det bare å kutte all kontakt med.

Ja, det er jo noe med det å sitte fast i minnene. Man kommer ikke videre av å omgås slike. Man belønner dem for å være drittsekker ved at man fortsetter å ha dem i livet sitt. Men samtidig føler man på det å være annerledes fordi man ikke har noen familie.

• Liker 2
Skrevet

Kutt dem ut. Det har de fortjent.

Anonymkode: 368d9...f81

• Liker 5
Skrevet

Følg magefølelsen din! Gjør det som føles riktig for deg,og det du tror vil gjøre deg mest lykkelig. 

• Liker 3
Skrevet

Kutte de ut for å straffe de? Eller fordi du selv har mest nytte av å ikke ha kontakt med de? 
det er en stor forskjell du må tenke på.

Spise dårlig mat på hybel? Vel.. det er mange som har måttet det.. ikke få låne bilen? Vel.. du høres kravstor ut. 
gjør det som passer best for deg. Men du vil bli en ensom sjel uten å ha foreldre i livet ditt. 

Anonymkode: ffc5b...d40

• Liker 5
Skrevet

Hadde saktsøkt kommunen for å ikke gripe inn i forbindelse med omsorgssvikt. Helt sikkert at barnevernet hadde noe info om dere. ❤️

Anonymkode: a7f0c...8b3

• Liker 2
Skrevet

Kutt de ut, du skylder de ingenting.

• Liker 2
Skrevet

Hadde anmeldt selv om det kanskje ikke førerer noen steder også kuttet kontakten for godt.

Anonymkode: 24fbd...a7c

• Liker 2
Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kutte de ut for å straffe de? Eller fordi du selv har mest nytte av å ikke ha kontakt med de? 
det er en stor forskjell du må tenke på.

Spise dårlig mat på hybel? Vel.. det er mange som har måttet det.. ikke få låne bilen? Vel.. du høres kravstor ut. 
gjør det som passer best for deg. Men du vil bli en ensom sjel uten å ha foreldre i livet ditt. 

Anonymkode: ffc5b...d40

Ts kommer selvsagt ikke til å bli en ensom sjel uten noen som har mishandlet henne. Tvert imot. De kommer kanskje til å bli ensomme, og det kan de takke seg selv for.

Anonymkode: 014a0...03f

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts kommer selvsagt ikke til å bli en ensom sjel uten noen som har mishandlet henne. Tvert imot. De kommer kanskje til å bli ensomme, og det kan de takke seg selv for.

Skjønner ikke at det er mulig å ta så lett på det, men det går kanskje greit når det ikke gjelder en selv? Et slikt valg har store konsekvenser for alle parter både på kort og lang sikt.

Anonymkode: 87982...54a

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon og jeg valgte å tilgi dem. Mine foreldre er fra en annen kultur og er selv ofre for sin egen bakgrunn, de trodde de gjorde det beste for oss - når de egentlig bare bidro til å ødelegge oss. De har beklaget seg i ettertid og jeg velger å ta imot beklagelsen.

Anonymkode: 140f1...d65

• Liker 7
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønner ikke at det er mulig å ta så lett på det, men det går kanskje greit når det ikke gjelder en selv? Et slikt valg har store konsekvenser for alle parter både på kort og lang sikt.

Så man skal bare fortsette å tråkke oppi folk som driter i deg? Som har ødelagt hele barndommen din? Det får også store konsekvenser for meg hva de har gjort mot meg i alle år. Og ikke minst broren min, som er helt psykisk knekt av det de har drevet med. Han har ingen livskvalitet, ingen fremtid, ingen jobb. Bare "flaks" han ikke klarte å ta livet av seg alle gangene han prøvde, men som han selv sier, så overlevde han men det er ikke noe liv å leve.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har vært i samme situasjon og jeg valgte å tilgi dem. Mine foreldre er fra en annen kultur og er selv ofre for sin egen bakgrunn, de trodde de gjorde det beste for oss - når de egentlig bare bidro til å ødelegge oss. De har beklaget seg i ettertid og jeg velger å ta imot beklagelsen.

Mine er ikke fra en annen kultur, og de visste at det de gjorde var galt for de gjør det ikke mot andre mennesker eller i offentligheten. De har heller ikke gjort noe i god tro, de visste at å drite i tennene mine var skadelig for de er påpasselige med å passe på sin egen tannhelse. De har heller aldri beklaget noe som helst. Så hvordan skal man tilgi noen som ikke angrer? Bare fordi det ser bra ut å holde fasaden oppe samtidig som man dør på innsiden?

• Liker 1
Skrevet

Jeg vet godt hvordan det er å vokse opp i et hjem med omsorgssvikt. Det de har valgt å gjøre har fått store konsekvenser for ts og broren. At ts ikke ønsker kontakt er ikke noe hun skal føle seg dårlig for.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mine er ikke fra en annen kultur, og de visste at det de gjorde var galt for de gjør det ikke mot andre mennesker eller i offentligheten. De har heller ikke gjort noe i god tro, de visste at å drite i tennene mine var skadelig for de er påpasselige med å passe på sin egen tannhelse. De har heller aldri beklaget noe som helst. Så hvordan skal man tilgi noen som ikke angrer? Bare fordi det ser bra ut å holde fasaden oppe samtidig som man dør på innsiden?

Ok, så stor omsorgssvikt ble jeg ikke utsatt for. Hos meg var det med psykisk og fysisk vold. At foreldrene dine ikke en gang pusset tennene dine er utrolig leit, og da ikke en gang har gått inn i seg selv etterpå for å innse at det de gjorde er galt gjør vondt å lese. Du skal overhodet ikke tilgi noen som ikke angrer, du skylder dem ingenting og skal heller ikke ha dårlig samvittighet hvis du velger å kutte de ut.

Stor klem til deg❤️

• Liker 1
Skrevet

Jeg gjorde detbår jeg var et par og tjue. Nå er jeg snart 50. Angrer så absolutt ikke, vært noen stygge episoder fra moren min med å prøve å kontakte meg via jobb osv. Men ikke verre enn at mine nærmeste vet hva det dreier seg om, så de « biter « ikke på, samme med sjefen min. Kan ikke ha Facebook el. Selv med blokkeringer, hun er ekstremt slu og needy og flink til å få det som hun vil.
Lever i et annet land. 

Anonymkode: 5614b...7d2

Skrevet

Høres ut som mitt liv.

Anonymkode: ad303...bc5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...