Gå til innhold

Relativt nyansatt, kommer ikke inn i miljøet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor lang tid bruker det å ta før man kommer inn i arbeidsmiljøet? Føler jeg aldri blir regnet med. 

Begynte i ny jobb rett før Korona, så hadde lite kontakt med kollegaer da (selv om jeg prøvde så godt jeg kunne å være i kontakt pr. Zoom/skype/teams. Før sommerferien var vi såpass få på kontoret at det var naturlig å inkludere meg. Nå er alle tilbake, og jeg er fremdeles "hun nye ".

Har prøvd å skvise meg med på alt sosialt som skjer, men nå begynner jeg å bli sliten av hele greia. Har aldri hatt slike problemer før, er vanligvis en som raskt blir en del av gjengen. 

Det er flest menn som er mine nærmeste medarbeidere, er det bare en manneting å ikke inkludere nye mennesker? Har prøvd å komme meg inn hos damene også, men de er småbarnsmødre og ikke så aktive sosialt + de er borte en god del. 

Vurderer å si opp snart, det er slitsomt å bli ekskludert og alltid være på tilbudssiden. 

Anonymkode: bf2b9...1f7

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er flere menn som gjør ting ilag tenker de nok ikke at det er naturlig å invitere deg som er kvinne. Dessverre blir det ofte kjønnsdelt på noen jobber - spesielt om de andre damene ikke er med på det sosiale.

Anonymkode: 13654...4f6

Skrevet

Ja, forstår jo at dersom de skal snakke manneprat/griseprat så er det ulogisk å ta meg med. Men en kaffe i kantina er liksom ikke så veldig kjønnsavhengig? Kan fint diskutere Northug eller politikk eller hva man skal i helgen, uavhengig av kjønn. Jeg begynner ikke å dra frem snakk om neglelakk eller strikkeoppskrifter akkurat... synes det er trist at det skal være slik. Hadde forventet det i et gammeldags og forgubbet miljø, men her er det ganske unge folk med utdanning. 

• Liker 2
Skrevet

Men er det egentlig mye sosialt som skjer? Trodde det aller meste sosiale har vært lagt på is siden korona-utbruddet startet. Eller det snakk om å ha noen å sitte sammen med i kantina? 

Må innrømme at jeg ikke helt ser problemet, med mindre det er snakk om noe jobbrelatert/nettverksbygging som skjer i forbindelse med det sosiale.

Skrevet

Jeg startet også i ny jobbe rett før korona. Merker at det tar mye lengre tid å komme inn i oppgaver og det sosiale. mange er fremdeles på hjemmekontor og sånn blir det nok i høst. Litt tidlig å gjøre seg opp en mening når det er unntakstilstander tenker jeg 

Anonymkode: 446d7...0a8

• Liker 2
Skrevet
14 timer siden, ti10 skrev:

Men er det egentlig mye sosialt som skjer? Trodde det aller meste sosiale har vært lagt på is siden korona-utbruddet startet. Eller det snakk om å ha noen å sitte sammen med i kantina? 

Må innrømme at jeg ikke helt ser problemet, med mindre det er snakk om noe jobbrelatert/nettverksbygging som skjer i forbindelse med det sosiale.

Er jo litt kaffedrikking i sosiale soner osv. Lunsj i kantina og slikt. 

Har ikke tenkt å bli bestevenn med mine kollegaer, men det er mye enklere å samarbeide med folk man kjenner, og mye gøyere å gå på jobb dersom man føler seg inkludert i fellesskapet. Å sitte alene og stirre i en skjerm i åtte timer er ikke spesielt motiverende, med mindre man er introvert, kanskje. 

• Liker 5
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er jo litt kaffedrikking i sosiale soner osv. Lunsj i kantina og slikt. 

Har ikke tenkt å bli bestevenn med mine kollegaer, men det er mye enklere å samarbeide med folk man kjenner, og mye gøyere å gå på jobb dersom man føler seg inkludert i fellesskapet. Å sitte alene og stirre i en skjerm i åtte timer er ikke spesielt motiverende, med mindre man er introvert, kanskje. 

Er det normalt å bli invitert med på sånt da? Du kan jo drikke kaffe med dem og spise lunsj med dem uten at noen spør deg direkte?

Anonymkode: 08ca1...08d

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Er det normalt å bli invitert med på sånt da? Du kan jo drikke kaffe med dem og spise lunsj med dem uten at noen spør deg direkte?

Anonymkode: 08ca1...08d

Det tenkte jeg også. Blir de andre "invitert" eller slenger de seg bare med?

Skrevet

Kanskje du skal gi det litt tid og ta det med ro i starten 😊 som regel så går det seg til. For fem år siden da jeg startet i min nåværende jobb virket alt så håpløst, vurderte å si opp men jeg tenkte at jeg må gi det litt tid, og i dag er jeg fast ansatt og angrer ikke et sekund! 

Anonymkode: 64e89...45e

• Liker 1
Skrevet
23 minutter siden, ti10 skrev:

Det tenkte jeg også. Blir de andre "invitert" eller slenger de seg bare med?

De forsvinner uten et ord, som regel. Eller så avtaler de på teams, usikker på hvordan det fungerer. 

• Liker 1
Skrevet

Det er spesielt vanskelig i koronatiden...men  Dermed ikke sagt at det har skjedd noe i arbeidslivet som ikke er bra. Det er vokst fram en generasjon individualister som bare ser seg selv, og løper etter det som gir uttelling i karriere og status.  Som siklende hunder i en evig runddans. I dette har all form for normal høflighet og takknemlighet forsvunnet. Når man i tillegg har ledere som ikke har fått kurs i annet enn å gratulere med dagen, har man ingen hjelp fra en som burde være en samlingsfigur heller.  Kalendere og påminnelsesprogrammer er bra for mye, men de erstatter ikke oppdragelse og innlevelsesevne som bør ligge fremst i pannebrasken.

Anonymkode: 5d168...019

• Liker 2
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De forsvinner uten et ord, som regel. Eller så avtaler de på teams, usikker på hvordan det fungerer. 

Eller går de på et spesielt tidspunkt? Altså at de alltid har lunsj 11:30 for eksempel. Her har de fleste unge lunsj kl 11. De avtaler ingenting, Plutselig sitter alle der. Ca de samme gjengene rundt hvert bord.

Anonymkode: ca4ba...f03

• Liker 1
Skrevet

Eller går de på et spesielt tidspunkt? Altså at de alltid har lunsj 11:30 for eksempel. Her har de fleste unge lunsj kl 11. De avtaler ingenting, Plutselig sitter alle der. Ca de samme gjengene rundt hvert bord.

Anonymkode: ca4ba...f03

Akkurat lunsjen bruker jeg å få med meg. Sitter og passer på når ringlederen går. Må følge godt med mellom 11 og 1130, for det varierer når han reiser seg. 😂🤔 man kan ikke gå tidligere, da blir man sittende alene... så er det bare og løpe etter og prøve å få en plass. Er så lei. 

• Liker 1
Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvor lang tid bruker det å ta før man kommer inn i arbeidsmiljøet? Føler jeg aldri blir regnet med. 

................

Det er flest menn som er mine nærmeste medarbeidere, er det bare en manneting å ikke inkludere nye mennesker? Har prøvd å komme meg inn hos damene også, men de er småbarnsmødre og ikke så aktive sosialt + de er borte en god del. 

................

Koronaen har gjort mye med det sosiale på alle arbeidsplasser, så du bør ta med i beregningen at det ikke er en normalsituasjon.

Har du barn? Er du singel, gift eller samboer? Ung eller ikke fullt så ung?

Single, barnløse har vanskeligere for å komme inn i et etablert miljø bestående av gifte og samboende barneforeldre fordi de rett og slett oppfattes som en trussel mot stabiliteten.

Skrevet
2 minutter siden, Whistler skrev:

Har du barn? Er du singel, gift eller samboer? Ung eller ikke fullt så ung

Singel og ikke direkte stygg. Jeg er klar over den problemstillingen, det har vært et problem mesteparten av livet mitt. Er veldig påpasselig med å ikke flørte eller kle meg utfordrende. Går veldig nøytralt kledd, bruker minimalt med sminke og er hyggelig mot alle, uten å være for hyggelig. Akkurat dette kan jeg...

Skrevet

Singel og ikke direkte stygg. Jeg er klar over den problemstillingen, det har vært et problem mesteparten av livet mitt. Er veldig påpasselig med å ikke flørte eller kle meg utfordrende. Går veldig nøytralt kledd, bruker minimalt med sminke og er hyggelig mot alle, uten å være for hyggelig. Akkurat dette kan jeg...

Da vil jeg tro at dette er en medvirkende årsak til problemet du opplever.  Hvis det i tillegg er en arbeidsplass med lav utskifting av personell kan det være enda mer markant.  Dyrk det du er god på, og lever det du skal levere på.  Du må nesten bare gi det sosiale litt tid og se om det normaliserer seg når koronamottiltakene reduseres eller fjernes.

Skrevet

Sånn er så slitsomt, opplevd det selv, men da på en arbeidsplass med begge kjønn. Følte alle bare snakket over hodet på meg, alt var internt og veldig vanskelig å bli en del av.

Det toppet seg da hele bygget skulle på et arrangement, en perfekt anledning for å bli bedre kjent. Min avdeling ble sendt samlet uten meg, jeg satt en hel dag alene på kontoret mens de koste seg. Så ble jeg sendt alene fra avdelingen min dagen etter sammen med en annen avdeling med bare ukjente.

Sa opp ikke så lenge etter det. Jobben var uansett ikke det de hadde forespeilet.

Anonymkode: 83e3c...3e3

• Liker 3
Skrevet
30 minutter siden, Whistler skrev:

Da vil jeg tro at dette er en medvirkende årsak til problemet du opplever.  Hvis det i tillegg er en arbeidsplass med lav utskifting av personell kan det være enda mer markant.  Dyrk det du er god på, og lever det du skal levere på.  Du må nesten bare gi det sosiale litt tid og se om det normaliserer seg når koronamottiltakene reduseres eller fjernes.

Finne opp et avstandsforhold og kjøpe falsk forlovelsesring er løsningen med andre ord? 🤔😉

• Liker 1
Skrevet

Mulig at de ser deg som de andre kvinnfolka der (ikke tilstede og lite sosial) eller hvis de selv har jobbet der lenge og funnet sin faste form på opplegget hvor praten går løst uten for mye anstrengelser så er det sikkert "vanskelig" for dem å inkludere deg som relativt ny. At du er kvinne kan også være en "trussel" mot dynamikken dem i mellom og at de muligens opplever at de må forandre seg og den interne sjargongen.

Vet ikke hva du mener med å være på tilbudssiden, men har du konkret sagt noe som "si gjerne i fra når dere skal på lunsj" eller selv tatt initiativ til lunsj?

Mener at dette er et lederansvar. Din nærmeste leder burde lagt til rette for at du skulle føle deg inkludert eller vært påpasselig med å invitere deg med. I teorien skal du kunne ta dette opp med vedkommende, men alt er finere på papiret og vet ikke hvordan det funker i praksis.

Ville som andre her ha gitt det litt mer tid, men hvis det ikke bedrer seg er det vel bare å se seg om etter noe nytt.

Anonymkode: b4b25...4c0

• Liker 2
Skrevet
41 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finne opp et avstandsforhold og kjøpe falsk forlovelsesring er løsningen med andre ord? 🤔😉

Du kommer til å score mest i det lange løp på å være deg selv.  Tross alt er det det du er best på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...