Gå til innhold

kjønnsforskjell?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Bare en liten ting jeg lurer på. Ingen big deal, men jeg er en gutt på 25 år, begynte å trene sammen med kjæresten min for ca et år siden. Hun er 23 år. Jeg er litt høyere enn henne ca. 180 cm (hun er 174), men vi veier ca. like mye, som er rundt 70kg. Vi har begynt å trene styrketrening sammen på SATS. Ingen av oss har trent så veldig mye tidligere, jeg har jogget en del, og hun har drevet noe med fotball tidligere. Spørsmålet mitt er: kan jeg som gutt/ mann forvente å løfte mer og ha raskere progresjon enn henne? Årsaken til at jeg spør er at jeg hadde en forventning om det bl.a. pga hannkjønn har mer testosteron, men så er det det motsatte som har skjedd. Jeg tar mer enn henne i benkpress, men i alle andre øvelser løfter hun mer enn meg og har hatt raskere progresjon  - i knebøy, markløft, og skulderpress (vi gjør bare baseøvelser). Jeg synes det littegrann flaut (selv om jeg ikke gidder å gjøre noe poeng ut av det overfor henne), men jeg bare lurte på om jeg kanskje har hatt feil forventninger? Hvis man har samme høyde/ vekt så har kanskje ikke kjønn noe særlig å si? 

Anonymkode: 776a4...b3b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I utgangspunktet vil jo du som mann være sterkere (i hvertfall med lik trening), men det er mulig at hun responderer mye bedre på akkurat den type trening og treningsopplegg dere har. 

Teknikk kan også spille stor rolle. 

Du kan jo eventuelt gå til lege for å sjekke testosteronnivået i kroppen. Mulig det er noe der.

Anonymkode: bd570...7e6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I utgangspunktet vil jo du som mann være sterkere (i hvertfall med lik trening), men det er mulig at hun responderer mye bedre på akkurat den type trening og treningsopplegg dere har. 

Teknikk kan også spille stor rolle. 

Du kan jo eventuelt gå til lege for å sjekke testosteronnivået i kroppen. Mulig det er noe der.

Anonymkode: bd570...7e6

Testosteronnivået mitt er innenfor normalen, så det er nok ikke forklaringen. Imidlertid har jeg alltid hatt ganske tynn bein, mens hun er litt kraftigere i underkroppen, så lurer på om det kan ha noe med saken å gjøre....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Normalen er at gutter får muskler raskere, ja, men det er ingen "regel". Hun kan være en jente som får lett muskler og du en gutt som får muskler treigt. Trenger ikke være noe mer hokus pokus enn det. 

Anonymkode: 7b7f5...f1f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan ha en sammenheng med at jenter generelt er svakere i overkroppen, og derfor kompenserer i det daglige med riktig løfteteknikk der de bruker bena. Ser jo det feks i klatring, gutter drar seg opp etter armene, jentene tar teknikken lettere fordi de naturlig bruker beina mer fordi de ikke kan gjøre det samme. 

Jeg tok iallfall mye mer i beinpress enn mange av gutta i klassen på videregående i begynnelsen, der vi alle spilte fotball, mens de knuste meg i alle øvelser som inkluderte overkroppen. Med spesifikk trening og over tid tok de meg og de andre jentene igjen og gikk forbi, men for noen tok det ganske lang tid, de likte bedre å briljere i benkpress ;)

Anonymkode: a341b...12d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg og eksen trente sammen gikk det fort for meg også i starten, men det kom etter hvert en bråstopp for meg, mens han fortsatte videre i cirka samme tempo. Det var når jeg nådde min egen vekt det stoppet opp, har hørt at det er vanlig å slite med å komme forbi den kneika. Han veide en del mer enn meg så det kan jo være noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det kan ha en sammenheng med at jenter generelt er svakere i overkroppen, og derfor kompenserer i det daglige med riktig løfteteknikk der de bruker bena. Ser jo det feks i klatring, gutter drar seg opp etter armene, jentene tar teknikken lettere fordi de naturlig bruker beina mer fordi de ikke kan gjøre det samme. 

Jeg tok iallfall mye mer i beinpress enn mange av gutta i klassen på videregående i begynnelsen, der vi alle spilte fotball, mens de knuste meg i alle øvelser som inkluderte overkroppen. Med spesifikk trening og over tid tok de meg og de andre jentene igjen og gikk forbi, men for noen tok det ganske lang tid, de likte bedre å briljere i benkpress ;)

Anonymkode: a341b...12d

Kjenner meg igjen i dette. Jeg klarer bare rundt 120-130kg i beinpressen, mens hun faktisk klarer gått over 200kg. Til gjengjeld klarer hun bare noen få reps med 50kg i benkpress, mens jeg kjører tilsvarende med ca 70kg på den. Så vi er vel sterke på ulke måter.  Jeg er litt mer overrasket over at hun slår meg i knebøy og markløft, men igjen, det må antagelig være fordi hun bruker beina mye..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tamsi skrev:

Da jeg og eksen trente sammen gikk det fort for meg også i starten, men det kom etter hvert en bråstopp for meg, mens han fortsatte videre i cirka samme tempo. Det var når jeg nådde min egen vekt det stoppet opp, har hørt at det er vanlig å slite med å komme forbi den kneika. Han veide en del mer enn meg så det kan jo være noe i det.

Ja vi har bare trent i ca ett, år også ble det jo et opphold under corona, da alt stengte ned! Men vi veier omtrent det samme, selv om jeg er høyere enn henne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn har generelt mer muskler enn kvinner. Det er derfor det skilles mellom kjønn i sport. Hvis ikke ville det vært rått parti. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, Morpheus skrev:

Menn har generelt mer muskler enn kvinner. Det er derfor det skilles mellom kjønn i sport. Hvis ikke ville det vært rått parti. 

Det er nok riktig det, men føler ofte at jeg kan løfte like mye (til og med mer) på en del beinøvelser. Men det kan jo også ha å gjøre med at jenter ofte trener mer underkropp også, mens gutta fokuserer mest på benkpress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner og menn kan gjerne løfte like tungt (i forhold til egen kroppsvekt) når det kommer til beinøvelser. Menn har større muskler i overkroppen enn kvinner og er gjerne sterkere her.

Anonymkode: 46c15...6b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil kansje nå 2 - gangen om ikke 3 - gangen hennes styrke ved riktig trening.

Men det finnes unntak av denne regelen. Talent. Hvis du har en løpekropp for å bruker det uttrykket og hun er den fødte styrkedronningen så vil hun kansje nå en styrke som er større enn din ved like mye trening, men dette er unntaket. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første innskytelse er at du kanskje ikke spiser nok. 

Jeg er dama i et liknende scenario (eller var, etter barn får vi aldri gått på trening sammen lengre). Basert på høyde/vekt er du jo ganske tynn. Det er mannen min og. Han veier ikke noe mer enn meg, på tross av at jeg er lavere. Når han ikke veier mer, så er det fordi han er naturlig småspist. Progresjon hos han kom først når han ble bevisst på nok mat. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 23.8.2020 den 15.52, AnonymBruker skrev:

Kjenner meg igjen i dette. Jeg klarer bare rundt 120-130kg i beinpressen, mens hun faktisk klarer gått over 200kg. Til gjengjeld klarer hun bare noen få reps med 50kg i benkpress, mens jeg kjører tilsvarende med ca 70kg på den. Så vi er vel sterke på ulke måter.  Jeg er litt mer overrasket over at hun slår meg i knebøy og markløft, men igjen, det må antagelig være fordi hun bruker beina mye..

Wow! Dama di har talent.

Anonymkode: 0c2b8...483

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.8.2020 den 15.52, AnonymBruker skrev:

"Bare noen få reps med 50kg i benkpress"? Det er veldig sjelden jeg ser damer der jeg trener som trener med særlig mer enn 40 kg i benkpress - ref. det noen andre allerede har påpekt om at damer har lite muskler i overkroppen sammenlignet med menn så det kreves mye mer å bygge styrke der. Synes derfor ikke det er noe "bare" å løfte flere reps på 50 kg i benk som dame - i hvert fall ikke med så liten treningsbakgrunn som det virker som hun har. Ville helt ærlig heller tenkt at du som mann "bare" løfter 70 kg. 

Anonymkode: 5559f...b41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Bare noen få reps med 50kg i benkpress"? Det er veldig sjelden jeg ser damer der jeg trener som trener med særlig mer enn 40 kg i benkpress - ref. det noen andre allerede har påpekt om at damer har lite muskler i overkroppen sammenlignet med menn så det kreves mye mer å bygge styrke der. Synes derfor ikke det er noe "bare" å løfte flere reps på 50 kg i benk som dame - i hvert fall ikke med så liten treningsbakgrunn som det virker som hun har. Ville helt ærlig heller tenkt at du som mann "bare" løfter 70 kg. 

Da lurer jeg på om du trener på SATS eller lignende? De jentene jeg kjenner som faktisk løfter, tar i hvert fall sin egen kroppsvekt i benkpress, og tar gjerne dobbelt av sin egen vekt i markløft. De sterke gutta tar gjerne 3 x sin egen vekt i markløft.

Vanligvis vil en mann som veier det samme som en kvinne være mye sterkere, men statistikk funker ikke på individbasis. Vanligvis er menn være høyere enn kvinner også, men det stemmer jo ikke nødvendigvis om man tar en tilfeldig mann og en tilfeldig kvinne.

Anonymkode: 234a4...28f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Bare noen få reps med 50kg i benkpress"? Det er veldig sjelden jeg ser damer der jeg trener som trener med særlig mer enn 40 kg i benkpress -

For 10-15 år siden hadde du nok hatt rett, men tung styrketrening har blitt mye mer populært blant jenter i de siste årene. Mye takket være forskning som viser at man ikke "blir stor" av å trene tungt i tillegg til at kroppsidealet for kvinner der har forandret seg, mye takket være sosiale medier . De fleste jenter jeg kjenner i dag har ikke noe problem med å ta 50kg i benkpress. For noen år siden da jeg trente, tok jeg og venninnene mine sjelden mer enn 60kg i markløft. Nå trener vi arbeidsvekt på 100kg eller mer. I knebøy føler jeg at jeg kan hevde meg til og med overfor en del hankjønn.

Anonymkode: 32bce...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da lurer jeg på om du trener på SATS eller lignende? De jentene jeg kjenner som faktisk løfter, tar i hvert fall sin egen kroppsvekt i benkpress, og tar gjerne dobbelt av sin egen vekt i markløft. De sterke gutta tar gjerne 3 x sin egen vekt i markløft.

Vanligvis vil en mann som veier det samme som en kvinne være mye sterkere, men statistikk funker ikke på individbasis. Vanligvis er menn være høyere enn kvinner også, men det stemmer jo ikke nødvendigvis om man tar en tilfeldig mann og en tilfeldig kvinne.

Anonymkode: 234a4...28f

1 time siden, AnonymBruker skrev:

For 10-15 år siden hadde du nok hatt rett, men tung styrketrening har blitt mye mer populært blant jenter i de siste årene. Mye takket være forskning som viser at man ikke "blir stor" av å trene tungt i tillegg til at kroppsidealet for kvinner der har forandret seg, mye takket være sosiale medier . De fleste jenter jeg kjenner i dag har ikke noe problem med å ta 50kg i benkpress. For noen år siden da jeg trente, tok jeg og venninnene mine sjelden mer enn 60kg i markløft. Nå trener vi arbeidsvekt på 100kg eller mer. I knebøy føler jeg at jeg kan hevde meg til og med overfor en del hankjønn.

Anonymkode: 32bce...f91

Jeg er helt enig i det dere sier her. Jeg er også helt klar over at tung styrketrening bl.a. jenter er mye mer vanlig i dag enn tidligere. Jeg tilhører selv kategorien av jenter som løfter en god del mer enn kjæresten til ts. Men det er fremdeles ikke slik at den gjennomsnittlige kvinnen er på nivå med en godt trent styrkeløfter.

TS skriver at de har trent sammen et år og at de trener på sats - da mener jeg at det er det dette som blir det mest riktige sammenligningsgrunnlaget i dette tilfellet. (Ikke de damene man kjenner som "faktisk løfter" - som jeg regner med, basert på hvordan du formulerer deg her, ikke startet å trene for 1 år siden) Den vanlige jenta du treffer på sats som fremdeles har veldig kort ferdselstid innenfor styrketrening (kun 1 år, og vi aner ingenting om kvaliteten på treningen deres eller tidligere treningsbakgrunn). Og basert på det så mener jeg det blir feil å si at hun "bare" løfter 50 kg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Den vanlige jenta du treffer på sats som fremdeles har veldig kort ferdselstid innenfor styrketrening (kun 1 år, og vi aner ingenting om kvaliteten på treningen deres eller tidligere treningsbakgrunn). Og basert på det så mener jeg det blir feil å si at hun "bare" løfter 50 kg.

Min oppfatning er at de fleste jenter som trener styrke på SATS trener ganske tungt, selv de blonde bertene tar i mye mer enn før. Det er blitt in-fashion. For 10 år fantes det knapt jenter blant frivektene, det har endret seg totalt nå. Jeg vil si det er tilnærmet 50/50 kjønnsbalanse. Benkpress og brystøvelser er kanskje det som henger mest igjen hos jentene, men mange har begynt å trene tungt også her. (Når de skjønner at de ikke mister brystene av den grunn). Jeg vet ikke hva gjennomsnittet er, men jeg vil tippe at de fleste jenter som trener 2-3 ganger i uka over ett år vil klare minst 50kg i benkpress.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...