Gå til innhold

Konfirmasjonsgave - fikk ekstremt mye penger

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vårt barn ble konfirmert nå nettopp. 
Fikk 88.000 kr totalt. 
fy sørn det er mye penger! 
da jeg var konfirmant fikk jeg 11.000 pluss bunad. Tidene har forandret seg siden 90 tallet 

Anonymkode: 0a07c...969

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg konfirmerte meg i 2005, fikk jeg 33.000 + bunad. Jeg synes selv at det var mye. Påfølgende dag i klasserommet var det en del som skrøt av at de fikk over 100.000.

Det kommer nok også an på hvor stor familie de har, og hvor godt konfirmantens familie og venner sitter i det økonomisk. Men det er alt for mye fokus på penger og dyre gaver. Konfirmasjon har gått fra å være en festdag til å skryte av hvor mye man har fått.

Anonymkode: ddce8...c0c

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når jeg konfirmerte meg i 2005, fikk jeg 33.000 + bunad. Jeg synes selv at det var mye. Påfølgende dag i klasserommet var det en del som skrøt av at de fikk over 100.000.

Det kommer nok også an på hvor stor familie de har, og hvor godt konfirmantens familie og venner sitter i det økonomisk. Men det er alt for mye fokus på penger og dyre gaver. Konfirmasjon har gått fra å være en festdag til å skryte av hvor mye man har fått.

Ja det er andre tider nå ja... sykt 

Skrevet

Utenom pandemien så lever vi uten tvil i en annen verden. Formuen og inntekten vår har økt betraktelig siden 90-tallet. Det finnes hundretusenvis som har dollarmillion i formue tilsvarende 9,000,000++ og med økt boligverdi og inntekt så har man naturligvis klart å spare en del ekstra med boligprisveksten som vi nordmenn har hatt.

Men, syntes at det var mye! Mener jeg fikk litt underkanta 20,000,- tilsammen og det er bare 14 år siden. Be barnet om å sette opp en konto som gjør at han/hun ikke kan ta ut pengene før fylte 21 år (mener det er mulig?) da er det mere sannsynlig at barnet vil prioritere bolig fremfor tull og få barnet til å begynne og spare så tidlig som mulig til bolig. Med 15% egenkapitalkravet og stadige boligprisvekst vil gjøre det nesten umulig for barnet å komme seg inn med mindre barnet får hjelp fra dere. Angrer på den dagen idag at jeg ikke startet tidlig! Året jeg tenkte på å kjøpe meg bolig kom jo forskriften om egenkapitalkravet og det ødela jo alt!

Skrevet

Da jeg ble konfirmert husker jeg det var noen i klassen min som hadde fått forskudd på arv. Og gavene jeg fikk, som jeg hadde vært kjempefornøyd med, ble veldig smått i sammenligning. Men familier er forskjellige, både i hva man kan gi og hva man velger å gi. For jeg vet at pengene brant i lomma og ble brukt på mye fjas. Senere fikk jeg kjøretimer og endel egenkapital til første bolig. Og det hadde større verdi enn penger til forbruk i 14/15årsalderen

Anonymkode: 5995c...983

• Liker 5
Skrevet

Det er forskjellig. Noen konfirmerer seg ikke engang. 
Datteren min fikk bunad, søljer, mange smykker og 15 000. 

Anonymkode: f3346...783

• Liker 1
Skrevet

Tror jeg fikk 7000, men det er da 18 år siden.. Samboeren min fikk 12000 til sammenligning. Ca samme tid.

Anonymkode: 15f25...a51

Skrevet

Jeg fikk ca 3500kr i min konf, også en helsikens mange smykker som aldri har blitt brukt.... 20 år siden. Bunad og tilbehør ikke tradisjon i vår familie.

Anonymkode: f8d32...9ae

• Liker 1
Skrevet

Vår datter ble konfirmert for 3 år siden, fikk 136 000, veldig mye penger. Også fikk hun bunad, noen smykker og gavekort. Ungodm på samme trinn fikk alt fra båt (ikke små joller), masse peneg, golf utstyr etc. Mitt inntrykk er at mange får mye idag 

Anonymkode: 2a144...8cc

• Liker 1
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Vår datter ble konfirmert for 3 år siden, fikk 136 000, veldig mye penger. Også fikk hun bunad, noen smykker og gavekort. Ungodm på samme trinn fikk alt fra båt (ikke små joller), masse peneg, golf utstyr etc. Mitt inntrykk er at mange får mye idag 

ble itt skrivefeil, skulle tatt på meg briller:)

Skrevet

Det er en helt Ok sum det. Jeg fikk 300k for seks år siden.

Anonymkode: ebfdd...44a

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Begge våre fikk ca 200 000 hver.

Anonymkode: 2f5c5...a4d

Skrevet

Fikk 5000 for 40 år siden (1980) samt fotoapparat, barbermaskin og en del annet.

• Liker 2
Skrevet

Det er mye penger, men han han skal sette av pengene til boligsparing. Mesteparten av det. 
han er ikke skrytete av seg, og har begge beina godt plantet på bakken. Har delt det med nærmeste venner, ellers sier han ikke så mye om summen han fikk. 
han bryr seg ikke om hva andre fikk, han er bare fornøyd med dagen sin selv. 

Skrevet
19 minutter siden, Illuminatum skrev:

Fikk 5000 for 40 år siden (1980) samt fotoapparat, barbermaskin og en del annet.

Det var mye penger den gang 

Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er forskjellig. Noen konfirmerer seg ikke engang. 
Datteren min fikk bunad, søljer, mange smykker og 15 000. 

Anonymkode: f3346...783

Bunad er den mest verdifulle gaven en kan få. Er så takknemlig for at jeg fikk bunad i konfirmasjonen. 

• Liker 5
Skrevet
38 minutter siden, Lasox skrev:

Utenom pandemien så lever vi uten tvil i en annen verden. Formuen og inntekten vår har økt betraktelig siden 90-tallet. Det finnes hundretusenvis som har dollarmillion i formue tilsvarende 9,000,000++ og med økt boligverdi og inntekt så har man naturligvis klart å spare en del ekstra med boligprisveksten som vi nordmenn har hatt.

Men, syntes at det var mye! Mener jeg fikk litt underkanta 20,000,- tilsammen og det er bare 14 år siden. Be barnet om å sette opp en konto som gjør at han/hun ikke kan ta ut pengene før fylte 21 år (mener det er mulig?) da er det mere sannsynlig at barnet vil prioritere bolig fremfor tull og få barnet til å begynne og spare så tidlig som mulig til bolig. Med 15% egenkapitalkravet og stadige boligprisvekst vil gjøre det nesten umulig for barnet å komme seg inn med mindre barnet får hjelp fra dere. Angrer på den dagen idag at jeg ikke startet tidlig! Året jeg tenkte på å kjøpe meg bolig kom jo forskriften om egenkapitalkravet og det ødela jo alt!

Helt syke boligpriser, og det er blytungt for unge voksne som skal kjøpe sin første bolig. Her må konfirmanten sette av pengene til boligsparing. Får bruke noe av det på nips han ønsker seg. 
men 15 åring har ikke behov for å leke riking i noen mnd for så å sitte med ingenting når han først trenger det. Det er vi som bestemmer hva han kan bruke penger på. Han får ikke tilgang til kontoen sin før fylte 18 år 

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

33.000 pluss bunad er veldig mye.. hvis du regner summen av det en bunad koster, er du omtrent oppe i samme beløp som de som fikk 100.000

familier er ulike og har ulik økonomi. Ungdommen er vant til å forholde seg til den økonomien familien har. Jeg var veldig fornøyd med mine 11.000 og bunad. Brydde meg katten om de som fikk over 50.000 for jeg var så fornøyd med alt jeg fikk

• Liker 1
Skrevet

Jeg husker ikke en gang hva jeg brukte konfirmasjonspengene til. Skulle ønske jeg fikk en sånn sperre-konto i banken som alle pengene fra konfirmasjonen gikk til. Det hadde jeg vært sjeleglad for i dag! Fint å kunne bruke pengene på noe som virkelig trenger de til. For eksempel boligsparing, sertifikat eller bil. Om jeg en gang får barn, skal de få seg en sånn konto!

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var mye penger den gang 

Ja, det var fine gaver

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...