Gå til innhold

Negative ting på foreldresamtale i bhg

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vil gi eksempel på hva som er vanlig å bemerke? Skjønner såklart at bhg må fortelle om mobbing og slåing fks. Men hvis barnet ikke gjør det, hva er vanlig å bemerke av mindre alvorlige ting? Får alle beskjed om noe "negativt" egentlig? Fremstår det falskt hvis bhg er fornøyd med alt?

Anonymkode: e1146...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Barnehagen har aldri sagt noe negativt om barnet mitt, men de har derimot tatt opp et par episoder hvor de vil høre min side av historien. 

Synes de virker veldig avslappet, og det er fint. Men jeg håper de forteller meg om det er noe, og mest sannsynlig oppfører hun seg eksemplarisk sammenlignet med hjemme.. 😊

Anonymkode: 831ba...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ped.leder, vært i mange år. Er det negative ting som har skjedd, vet foreldrene om det før samtalen. Jeg bruker ikke mye tid på dette i foreldresamtalen om det ikke er kritisk. Det har skjedd med en samtale på de 15 årene jeg har jobbet. 

På en vanlig foreldresamtale pleier jeg snakke mest om trivsel og hvordan barnet har det i barnehagen. Hva vi jobber med for å hjelpe barnet med ting det evt strever med osv. 

Det er stort sett veldig positivt. :) 

Anonymkode: 46240...09f

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnehagen skal ikke ta opp negative ting på foreldresamtale uten å forberede foreldrene på dette i forkant. Slike ting skal ikke komme overraskende på. Det er dårlig foreldresamarbeid og det vil ikke gjøre det lett å finne en løsning sammen med foreldrene ikke de ikke har hatt tid til å reflektere over situasjonen selv. Dessuten skal foreldrene ikke måtte grue seg til foreldresamtaler fordi de frykter noe ubehagelig skal bli tatt opp.

Unntaket gjelder bagateller, som at Lars kan være litt motvillig til å delta i samling fordi han helst vil fortsette med det han holdt på med på avdelingen, men at han koser seg veldig og deltar aktivt når samlingen først er i gang.

Mobbing, utagering eller symptomer på at han ikke trives, skal tas opp med foreldrene i forkant og helst snakkes om på et eget møte forbeholdt dette. Den halvårlige foreldresamtalen skal helst brukes til å snakke om generell trivsel og sosiale forhold i barnehagen.

Pedagog

Anonymkode: e5f51...90c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnehagen skal ikke ta opp negative ting på foreldresamtale uten å forberede foreldrene på dette i forkant. Slike ting skal ikke komme overraskende på. Det er dårlig foreldresamarbeid og det vil ikke gjøre det lett å finne en løsning sammen med foreldrene ikke de ikke har hatt tid til å reflektere over situasjonen selv. Dessuten skal foreldrene ikke måtte grue seg til foreldresamtaler fordi de frykter noe ubehagelig skal bli tatt opp.

Unntaket gjelder bagateller, som at Lars kan være litt motvillig til å delta i samling fordi han helst vil fortsette med det han holdt på med på avdelingen, men at han koser seg veldig og deltar aktivt når samlingen først er i gang.

Mobbing, utagering eller symptomer på at han ikke trives, skal tas opp med foreldrene i forkant og helst snakkes om på et eget møte forbeholdt dette. Den halvårlige foreldresamtalen skal helst brukes til å snakke om generell trivsel og sosiale forhold i barnehagen.

Pedagog

Anonymkode: e5f51...90c

Korleis foregår dette i praksis, altså å informere foreldre om negative ting før foreldresamtale? Ved henting og levering er det andre folk til stades, så om pedagogen på vår avdeling hadde hatt tid, ville det ha vore vanskelig å snakke om sensitive tema. Kan jo kalle inn til ekstra samtale, men eg veit ikkje om det er tid til dette heller?

Anonymkode: 6e7cd...b39

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Korleis foregår dette i praksis, altså å informere foreldre om negative ting før foreldresamtale? Ved henting og levering er det andre folk til stades, så om pedagogen på vår avdeling hadde hatt tid, ville det ha vore vanskelig å snakke om sensitive tema. Kan jo kalle inn til ekstra samtale, men eg veit ikkje om det er tid til dette heller?

Da hadde jeg sett an situasjonen, antakeligvis hadde jeg sendt SMS og spurt om jeg kunne ringe når det passet. Etter å ha forsikret om at alt var bra og at barnet ikke var sykt, som foreldre jo frykter når de får melding fra bhg ;) 

Eller om vi er flere ansatte på jobb, tatt foreldre til side i et annet rom og kort informert og bedt om en samtale. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi får da alltid vite hva som er bra og hva som barnet skal jobbe med. Og det er jeg utrolig glad for siden det så klart er ting jeg ikke har fått med meg når barnet tross alt er flere timer i bhg enn hjemme i ukedagene 

Anonymkode: 77904...764

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fokus på trivsel og de gjør opp status for hvordan det går. De hadde en alderstilpasset mal i vår barnehage med tema, hvor de hadde forberedt seg. Språkutvikling, Motorisk utvikling, Sosialt, Mat og Drikke, slikt. Så delte de sitt inntrykk på temaene, vi ga tilbakemelding om vi var enig/uenig, noe å legge til. Noen ganger snakket vi litt om ting som kom snart, som bleieslutt. Ofte fikk vi innspill på en ting eller to vi kunne fokusere på hjemme, for eksempel å ta på utedress selv. At barnet var vimsete med å putte tingene sine i sekken og ta med sekken på turdag.

Ellers så fikk vi jo tilbakemelding der og da i hverdagen hvis det var noe. En episode, skoene er blitt små, barnet har slått noen eller blitt slått.

Anonymkode: 5eb1a...526

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da hadde jeg sett an situasjonen, antakeligvis hadde jeg sendt SMS og spurt om jeg kunne ringe når det passet. Etter å ha forsikret om at alt var bra og at barnet ikke var sykt, som foreldre jo frykter når de får melding fra bhg ;) 

Eller om vi er flere ansatte på jobb, tatt foreldre til side i et annet rom og kort informert og bedt om en samtale. 

Det virker som fornuftige framgangsmåtar! 

Grunnen til at eg spør, er fordi eg er nysgjerrig på kva motiv ein barnehage kan ha for å skjule negativ informasjon fra foreldre. Kanskje dei føler på at det er ubehagelig å ta det opp, men eg meiner at dette ikkje er ei unnskyldning.

Barnet mitt hadde gått vel eit halvår i barnehagen da eg opplevde å bli meldt til barnevernet. (Det var ikkje mistanke om vold, overgrep eller andre alvorlige forhold. Det var heller ikkje barnehagen som melde meg.). I samband med henting og bringing, og på første foreldresamtale, hadde eg kun fått positive tilbakemeldingar fra pedagogisk leiar og dei andre på avdelinga. Det gikk så bra, fekk eg vite. Difor fekk eg nærmast sjokk da eg fekk innsyn i omtalen av barnet mitt, meg som mor og øvrige familiemedlemmer, signert av pedleiar og styrar.

Eg stilte naturligvis spørsmål om kva som var årsaka til at barnehagen gikk bak ryggen på meg på denne måten. Dei hadde jo sagt at alt var bra! Pedagogen kunne enkelt ha opplyst meg om dei påståtte "utfordringane" ved fleire høve. Eg fekk aldri svar. 

Uansett, bvt gjorde jobben sin, det vart konkludert med at der ikkje var behov for helpetiltak. Etter at saka vart avslutta, har avdelinga fått ny pedleiar, og barnehagen har nå ny styrar. Eg opplever at eg har god kjemi med ny pedleiar. Ønsker så klart å kunne stole på denne personen, men sidan erfaringa mi tilseier at bhg-personalet  ikkje alltid er opne og ærlige med foreldre, synes eg det er vanskelig. Eg får kun positive kommentarer fra bhg nå også; utfordringane som forrige pedleiar skildra for bvt synes gløymt  – også når eg spør nye pedleiar direkte om der er problem som bør gripes tak i. Eg får kopi av notata fra kvar enkelt foreldresamtale, og finn ein viss grad av tryggleik i at eg har ei form for handfast dokumentasjon på at barnet mitt utvikler seg fint, trives og har det bra i barnehagen. Likevel hender det at eg kjenner på frykta for å bli meldt på nytt, og at bhg igjen vil vere "mot meg". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi får da alltid vite hva som er bra og hva som barnet skal jobbe med. Og det er jeg utrolig glad for siden det så klart er ting jeg ikke har fått med meg når barnet tross alt er flere timer i bhg enn hjemme i ukedagene 

Anonymkode: 77904...764

Ênig

Sånn er det jo på skolen også,  herlighet man må da kunne ta opp negative ting på santale

Anonymkode: 51727...2fc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Noen som vil gi eksempel på hva som er vanlig å bemerke? Skjønner såklart at bhg må fortelle om mobbing og slåing fks. Men hvis barnet ikke gjør det, hva er vanlig å bemerke av mindre alvorlige ting? Får alle beskjed om noe "negativt" egentlig? Fremstår det falskt hvis bhg er fornøyd med alt?

Anonymkode: e1146...b33

I disse dager skal man jo ikkke si noe negativt om gullungene, for en generasjon som vokser opp nå. 

Anonymkode: 51727...2fc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det virker som fornuftige framgangsmåtar! 

Grunnen til at eg spør, er fordi eg er nysgjerrig på kva motiv ein barnehage kan ha for å skjule negativ informasjon fra foreldre. Kanskje dei føler på at det er ubehagelig å ta det opp, men eg meiner at dette ikkje er ei unnskyldning.

Barnet mitt hadde gått vel eit halvår i barnehagen da eg opplevde å bli meldt til barnevernet. (Det var ikkje mistanke om vold, overgrep eller andre alvorlige forhold. Det var heller ikkje barnehagen som melde meg.). I samband med henting og bringing, og på første foreldresamtale, hadde eg kun fått positive tilbakemeldingar fra pedagogisk leiar og dei andre på avdelinga. Det gikk så bra, fekk eg vite. Difor fekk eg nærmast sjokk da eg fekk innsyn i omtalen av barnet mitt, meg som mor og øvrige familiemedlemmer, signert av pedleiar og styrar.

Eg stilte naturligvis spørsmål om kva som var årsaka til at barnehagen gikk bak ryggen på meg på denne måten. Dei hadde jo sagt at alt var bra! Pedagogen kunne enkelt ha opplyst meg om dei påståtte "utfordringane" ved fleire høve. Eg fekk aldri svar. 

Uansett, bvt gjorde jobben sin, det vart konkludert med at der ikkje var behov for helpetiltak. Etter at saka vart avslutta, har avdelinga fått ny pedleiar, og barnehagen har nå ny styrar. Eg opplever at eg har god kjemi med ny pedleiar. Ønsker så klart å kunne stole på denne personen, men sidan erfaringa mi tilseier at bhg-personalet  ikkje alltid er opne og ærlige med foreldre, synes eg det er vanskelig. Eg får kun positive kommentarer fra bhg nå også; utfordringane som forrige pedleiar skildra for bvt synes gløymt  – også når eg spør nye pedleiar direkte om der er problem som bør gripes tak i. Eg får kopi av notata fra kvar enkelt foreldresamtale, og finn ein viss grad av tryggleik i at eg har ei form for handfast dokumentasjon på at barnet mitt utvikler seg fint, trives og har det bra i barnehagen. Likevel hender det at eg kjenner på frykta for å bli meldt på nytt, og at bhg igjen vil vere "mot meg". 

Det høres ikke bra ut. Jeg har aldri skjult slike ting for foreldre. 

Vi blir ofte bedt om å uttale oss til bv, på et standard skjema. Blant annet om barnet følges opp- foreldre møter på samtaler, hvordan er samarbeidet, har barnet nødvendige klær osv.

De som har manglet noe her eller hvor det har vært ting å sette fingeren på, da har vi jo allerede tatt dette opp med foreldrene. 
Det kan være ubehagelig, men vi må jo si det. Det er jo barnet det går utover om det ikke bedres. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det høres ikke bra ut. Jeg har aldri skjult slike ting for foreldre. 

Vi blir ofte bedt om å uttale oss til bv, på et standard skjema. Blant annet om barnet følges opp- foreldre møter på samtaler, hvordan er samarbeidet, har barnet nødvendige klær osv.

De som har manglet noe her eller hvor det har vært ting å sette fingeren på, da har vi jo allerede tatt dette opp med foreldrene. 
Det kan være ubehagelig, men vi må jo si det. Det er jo barnet det går utover om det ikke bedres. 

Greitt å vite at det ikkje er så uvanlig at barnehagen din blir kontakta av barneverntenesta med beskjed om å levere ut opplysningar om eit barn. Eg har fått det for meg at det er første gang dette har skjedd i barnehagen her. Fornufta seier at eg ikkje må ta det så tungt, men eg har følt på at barnehagen kanskje ser på meg som ein mislykka forelder. Regner med at fleire av dei som jobber i barnehagen, i hvert fall pedagogane, veit om at vi er meldt til barnevernet. Dette er vel informasjon som blir arkivert i barnemappa vil eg tro. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Greitt å vite at det ikkje er så uvanlig at barnehagen din blir kontakta av barneverntenesta med beskjed om å levere ut opplysningar om eit barn. Eg har fått det for meg at det er første gang dette har skjedd i barnehagen her. Fornufta seier at eg ikkje må ta det så tungt, men eg har følt på at barnehagen kanskje ser på meg som ein mislykka forelder. Regner med at fleire av dei som jobber i barnehagen, i hvert fall pedagogane, veit om at vi er meldt til barnevernet. Dette er vel informasjon som blir arkivert i barnemappa vil eg tro. 

Anonymkode: 

Jeg ville snakket med ped.leder om usikkerheten..

Jeg har flere ganger fått en "smørbrødliste" med punkter som barnevernet vil jeg skal komme med en uttalelse om. 

Resten av personalet skal ikke vite om det med mindre det er til barnets beste.

Anonymkode: 61309...23e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er et standard skjema vi må fylle ut. Kanskje det er mulig å finne det på nett, jeg er usikker. Har skrevet det en del ganger, vi blir som regel bedt om å gjøre dette når noen er meldt til bv, uavhengig av hvem som har meldt. 

Det er veldig strengt hva som kan oppbevares i barnehagene nå, det meste vi har av skriftlig arbeid legges i er lukket system hvor bare noen har adgang. 
Det skjemaet til barnevernet har vi ikke, det sendes (digitalt fra styrer i eget system) fra oss, vi har det ikke liggende. Det har vi ikke lov til. 

Jeg hadde ikke bekymret meg så mye over dette så lenge du/dere følger opp barnet og sørger for godt samarbeid og at barnet har det det trenger, dere tar i mot veiledning om det er det som er forslått osv. 

Det går nok bra :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noe «negativt» om barnet mitt på foreldre samtaler. Det kommer ikke noe helt nytt på foreldresamtaler i barnehagen barnet mitt går. Pedagogisk leder snakker om hvordan barnet er i leken, i samspill med andre, hvordan utviklingen er i forhold til jevnaldrende, og trivsel. Får også vite masse positivt om hvordan de opplever barnet mitt.

Er det noe «negativt» blir det tatt opp fortløpende, syntes det viktig at jeg setter av tid til å snakke med ansatte(om den ansatte ikke har hendene fulle, da tar vi det dagen etter).

Som barnehagelærer selv vet jeg hvor viktig det er at foreldre og ansatte jobber sammen for barnet, og at jeg setter av litt tid til det samtaler hver dag, med forståelse for at nå passer det ikke å prate fordi den ansatte skal ta seg av de andre barna. Men det er viktig at jeg er åpen for å høre «negativt» om barnet mitt, hvordan jeg opplever barnet mitt er ikke nødvendigvis hvordan barnet mitt er i barnehagen, og om barnet mitt har oppført seg dårlig tar jeg det imot med åpenhet, å samarbeider med barnehagen om å få stopp på evt uakseptabel oppførsel.

En ting syntes jeg er viktig når man får høre noe negativt om barnet sitt, barnehageansatte er ikke ute etter å ta deg, det handler ikke om at den ansatte ikke liker barnet. Ansatte i barnehagen bryr seg som barnet mitt og vil bare det beste for barnet mitt, vi er et lag som jobber sammen  for barnet beste

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her besto foreldresamtale av kanskje to setninger med noe posetivt og resten var bare negativt. Så det ble sånn at jeg alltid gruet meg til disse samtalene pga det ble så voldsomt mye negativt.

Anonymkode: f38c1...166

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...