Gå til innhold

Elevene sitter to og to sammen i klasserommet..

Anbefalte innlegg

Skrevet

...og jeg kjenner på at det ikke er helt greit, med tanke på smittevern. Det blir veldig tett, hadde jo vært bedre om alle satt alene én og én?! Synes det er så rart at avstandsregelen ikke skal gjelde store skolebarn, som helt fint kunne klart å overholde dette inne i undervisningssituasjon. Kanskje ikke en hel meter, pga trange klasserom, men ihvertfall en halv..

Anonymkode: 0ea44...d33

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En metersregel gjelder ikke i kohorten. Har 29 elever i klassen, rommet er ikke stort nok til at de kan sitte en og en. De deler dobbeltpulter.

Endret av Snabeltann
  • Liker 9
Skrevet

Jeg er enig med TS. Før sommeren, hadde de halv klasse. Det er visst mye barne og familiepolitikk involvert her, hvor vi som gjør alt rett, og våre barn, skal stille opp for barn som stammer fra dysfunksjonelle familier. Vet ikke om det kan lønne seg å ta dette opp gjennom skolens samarveidsutvalg. Det virker som en slags nasjonal politikk, og dermed er det liten vits i å diskutere. Dersom noen kommuner har valgt å være mer forsiktige, f.eks ved å ha oppmøte kun for halve klassen, er dette intressant nå.

• Liker 2
Skrevet

Diverse asiatiske land har råd til separerte pulter med skillevegger på skolene men ikke Norge. Var vi et rikt land eller et fattig land, noen som husker? Begynner å bli forvirret om akkurat det.

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, Tension skrev:

Diverse asiatiske land har råd til separerte pulter med skillevegger på skolene men ikke Norge. Var vi et rikt land eller et fattig land, noen som husker? Begynner å bli forvirret om akkurat det.

Ja skjermbrett!

• Liker 1
Skrevet

Her sitter de 1 meter fra hverandre i klasserommet, men kan fortsatt delta både på trening og kamper på tvers av paralellene og fra ulike skoler. Men de får ikke være sammen i friminuttene🤦‍♀️ 

Helt meningsløst. 

Har heldigvis ikke vært smitte her siden mars så jeg er ikke bekymret. Bare litt flirfull over latterlige regler😅

Anonymkode: 62a68...47b

• Liker 7
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Her sitter de 1 meter fra hverandre i klasserommet, men kan fortsatt delta både på trening og kamper på tvers av paralellene og fra ulike skoler. Men de får ikke være sammen i friminuttene🤦‍♀️ 

Helt meningsløst. 

Har heldigvis ikke vært smitte her siden mars så jeg er ikke bekymret. Bare litt flirfull over latterlige regler😅

Greit hvis man har god ventilasjon eller munnbind. Hvis ikke bør man i det minste vurdere pleksiglass.

• Liker 2
Skrevet (endret)

I følge smittevernsveilederen gjelder ikke 1 metersregelen innad i en klasse/kohort så lenge vi er på gult nivå. Dermed kan barn sitte på dobbeltpult. Jeg tenker vi må stole på at hvis myndighetene tenker at det er smittevernsfaglig forsvarlig, så går det greit. 

Jeg har inntrykk av at skolene jobber knallhardt i forhold til å begrense eventuell smitte. Det er verre med fritiden. Da er det mange barn som leker sammen uten avstand uten tanke for smittevern. Å sitte sammen to og to på skolen er lite bekymringsfullt i forhold.

Endret av Jentadi
  • Liker 13
Skrevet
2 minutter siden, Tension skrev:

Greit hvis man har god ventilasjon eller munnbind. Hvis ikke bør man i det minste vurdere pleksiglass.

Helt greit uansett. Ungene er sammen i friminuttene, trener sammen på tvers av paraleller og skoler, er sammen på fritiden osv.

Pleksiglass mellom barn? Ehh... 🙈😅

• Liker 5
Skrevet

Her sitter de en meter fra hverandre i klasserommet, men på sfo sitter de kliss oppi hverandre. To klasser drar på leirskole til uka, men bruke garderober og dusje etter gym får ingen. 

På sfo får de ikke servere varm mat på tallerken, men frukt får de skjære opp i biter og dele ut til unger som bytter seg imellom. Forstå det den som kan. 

Barnet mitt er blitt forkjølet etter fem dager på skolen. 

Anonymkode: 8df43...311

• Liker 5
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Helt greit uansett. Ungene er sammen i friminuttene, trener sammen på tvers av paraleller og skoler, er sammen på fritiden osv.

Pleksiglass mellom barn? Ehh... 🙈😅

Det er vel ikke helt nødvendig nå. Kanskje de som vil trene burde fått noe opplegg som kun gjaldt egen klasse.

• Liker 2
Skrevet

Her møtes 3 klasser flere ganger i uka, snakk om over 100 elever.

Anonymkode: 7669d...d79

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Her sitter de en meter fra hverandre i klasserommet, men på sfo sitter de kliss oppi hverandre. To klasser drar på leirskole til uka, men bruke garderober og dusje etter gym får ingen. 

På sfo får de ikke servere varm mat på tallerken, men frukt får de skjære opp i biter og dele ut til unger som bytter seg imellom. Forstå det den som kan. 

Barnet mitt er blitt forkjølet etter fem dager på skolen. 

Anonymkode: 8df43...311

Merkelig, om maten er varm nok dreper den jo SARS-2 viruset på kort tid. Frukt derimot? Lever i sitt beste velgående. Jaja, de sitter nok uansett altfor nært hverandre, så har nok lite å si hva de spiser.

• Liker 3
Skrevet
Akkurat nå, Tension skrev:

Det er vel ikke helt nødvendig nå. Kanskje de som vil trene burde fått noe opplegg som kun gjaldt egen klasse.

Det er fotball lag og ungene på laget går ikke i samme klasse, og 4 går på en annen skole. Og nå som serien har begynt spiller de kamp mot lag fra andre byer.

Jeg har ingen problem med det😊 Men da blir reglene i skolen litt meningsløse

• Liker 4
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er fotball lag og ungene på laget går ikke i samme klasse, og 4 går på en annen skole. Og nå som serien har begynt spiller de kamp mot lag fra andre byer.

Jeg har ingen problem med det😊 Men da blir reglene i skolen litt meningsløse

Nei, ikke alle spiller fotball. Enkelte foreldre er fornuftige og tok ungene ut av fotballen i vinter ☺️

• Liker 3
Skrevet

Barnet mitt ble sykt etter tre dager på skolen, kanskje derfor jeg kjenner det er litt ugreit. Har deltatt på treninger og utendørs fotballcamp i hele sommer uten å bli smittet av noe, men tre dager i klasserom tett i tett var altså nok😳

Ts

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og noen, som den jentegjengen jeg møtte på butikk forleden: Smaker på hverandres iser. 😶

Anonymkode: a23fe...3b8

• Liker 4
Skrevet

Trur du virkelig at barn holder 1 meters mellomrom fra de kommer på sfo, skole eller barnehage? 

Nei det gjør de ikke. Som lærer er det utrolig vanskelig. Vi kan informere, men å gå rundt  forfølge mine elever hele dagen gjør jeg ikke. Klassen sitter to og to her. Større klasserom har vi ikke. De vasker hender til de blør på slutten av dagen og vi som står i dette ser at barna lider pga reglene.

Anonymkode: 78384...b6b

• Liker 8
Skrevet
1 minutt siden, Tension skrev:

Nei, ikke alle spiller fotball. Enkelte foreldre er fornuftige og tok ungene ut av fotballen i vinter ☺️

Fotball, håndball, sjakk, judo osv. Alt er på tvers av klassene og alle sitter sammen med noen som har sittet med noen andre på fritiden og på aktivitet. 

Jaja, de får bare holde på med reglene sine. Jeg følger reglene, men inkonsekvent det er de 😅

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Barnet mitt ble sykt etter tre dager på skolen, kanskje derfor jeg kjenner det er litt ugreit. Har deltatt på treninger og utendørs fotballcamp i hele sommer uten å bli smittet av noe, men tre dager i klasserom tett i tett var altså nok😳

Ts

Det sier seg vel selv med høst, kaldere luft og barnet ditt blei ikke smittet på skole. Tre dager i klasserom betyr at barnet ditt dro med seg smitte inn i rommet. Virus og bakeriet tar ikke hensyn til 1 meter. 

Anonymkode: 78384...b6b

• Liker 3
  • Opprett ny...