AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #1 Skrevet 22. august 2020 https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJ4vov/fulle-busser-flere-reisende-enn-paa-samme-tid-i-fjor Dette fikk jeg også høre fra en venninne. At det er gratis å ta buss nå når man ikke får kjøpt billett foran og det ikke er kontroller. Helt idioti for man kan jo betale via app de fleste steder! Når folk nå sniker på bussen så det blir fult så blir det ikke fanget opp på statistikk om antall passasjerer nå. Dette ødelegger og skaper uforutsigbarhet. Har hørt om folk som pleier å sykle som nå tar buss «gratis». Anonymkode: 526c8...94e 5
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #2 Skrevet 22. august 2020 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kJ4vov/fulle-busser-flere-reisende-enn-paa-samme-tid-i-fjor Dette fikk jeg også høre fra en venninne. At det er gratis å ta buss nå når man ikke får kjøpt billett foran og det ikke er kontroller. Helt idioti for man kan jo betale via app de fleste steder! Når folk nå sniker på bussen så det blir fult så blir det ikke fanget opp på statistikk om antall passasjerer nå. Dette ødelegger og skaper uforutsigbarhet. Har hørt om folk som pleier å sykle som nå tar buss «gratis». Anonymkode: 526c8...94e Jeg kan ikke betale på app, har ikke mer data igjen. Hva foreslår du da? Anonymkode: 99f01...9f8
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 Populært innlegg #3 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke betale på app, har ikke mer data igjen. Hva foreslår du da? Anonymkode: 99f01...9f8 Jeg foreslår at du skulle tenkt på det før du gikk tom for data. Eller at du kjøper mer data. Eller lar være å ta buss frem til du kan betale for deg igjen. Anonymkode: d60c8...551 60
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #4 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke betale på app, har ikke mer data igjen. Hva foreslår du da? Anonymkode: 99f01...9f8 Herregud det er da din egen feil? Men du er vel en sånn en som heller velger å stå å krangle med vaktene om at "det er ikke min feil at jeg er tom for data". Hvem sin feil er det da??? Hater sånne som deg i kollektivtrafikken. Anonymkode: 4dd48...efe 43
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #5 Skrevet 22. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke betale på app, har ikke mer data igjen. Hva foreslår du da? Anonymkode: 99f01...9f8 1. At du kjøpet billett på automat eller kiosk før du går på bussen. Hvis det er mulig der du bor. 2. At du bruker beina å går. Hva hvis du har lyst på en sjokolade og ikke har penger, kan du bare ta den gratis da? Det er tyveri å snike på buss uten billett også. 3. At du fyller på mer data eller disponerer det bedre. 4. At du kjøper månedskort om du uansett tar buss hver dag gratis 5. At du ringer noen så du blir hentet om du ikke har penger til bussen og ikke kan gå, feks foreldrene dine om du er barn. Anonymkode: 526c8...94e 37
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #6 Skrevet 22. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker said: Herregud det er da din egen feil? Men du er vel en sånn en som heller velger å stå å krangle med vaktene om at "det er ikke min feil at jeg er tom for data". Hvem sin feil er det da??? Hater sånne som deg i kollektivtrafikken. Anonymkode: 4dd48...efe Så alle må ha en obligatorisk smarttelefon produsert i Kina og full av sikkerhetshull for å kunne kjøpe en bussbillett i Norge ...? Velkommen, 1984. Fullstendig uaktuelt å ha en smarttelefon for min del, og jeg tipper George Orwell ville vært enig. Anonymkode: 7f902...475 9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #7 Skrevet 22. august 2020 Om du går på bussen et sted hvor det ikke er billettautomat, eller du f.eks ikke har en telefon med internett, så du kan kjøpe billett via app, så skal du ikke få bot heller. Anonymkode: c3a16...d8f 3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #8 Skrevet 22. august 2020 Dere er jo helt hjernevasket hele gjengen. Jeg kjøper virkelig ikke mer data for å kunne kjøpe billett. Jeg har alltid hatt muligheten til å kjøpe billett om bord, nå som det ikke er mulig så skal jeg kjøpe mer Internett for å ta bussen 4-5 ganger i måneden? Er jo helt på trynet Anonymkode: 99f01...9f8 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #9 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Om du går på bussen et sted hvor det ikke er billettautomat, eller du f.eks ikke har en telefon med internett, så du kan kjøpe billett via app, så skal du ikke få bot heller. Anonymkode: c3a16...d8f Problemet nå er at folk utnytter dette. Mange (unge) som ikke pleier å ta bussen tar nå buss. Jeg ser det på bussen som kjører til ungdomsskolen og vgs her også, at det er flere som tar bussen nå og de pleide før å gå til skolen. Og da ødelegger de for de få som faktisk ikke får betalt som du skisserer. Det er forskjell på om det er 1 person eller 25 personer som går på buss uten billett, mtp statistikk om bussen er full. Anonymkode: 526c8...94e 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #10 Skrevet 22. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er jo helt hjernevasket hele gjengen. Jeg kjøper virkelig ikke mer data for å kunne kjøpe billett. Jeg har alltid hatt muligheten til å kjøpe billett om bord, nå som det ikke er mulig så skal jeg kjøpe mer Internett for å ta bussen 4-5 ganger i måneden? Er jo helt på trynet Anonymkode: 99f01...9f8 Her jeg bor (Viken og Oslo) så koster billetten nesten dobbelt om du kjøper den ombord, alle bruker enten app eller har fylt opp et kort som de biper ved inngangen bak. De gamle bruker kortet som bipes. Anonymkode: 526c8...94e 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker said: Om du går på bussen et sted hvor det ikke er billettautomat, eller du f.eks ikke har en telefon med internett, så du kan kjøpe billett via app, så skal du ikke få bot heller. Anonymkode: c3a16...d8f Så om kortbetalingen på Kiwi går ned og jeg ikke har kontanter så får jeg varene gratis? Anonymkode: d911a...667 34
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #12 Skrevet 22. august 2020 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er jo helt hjernevasket hele gjengen. Jeg kjøper virkelig ikke mer data for å kunne kjøpe billett. Jeg har alltid hatt muligheten til å kjøpe billett om bord, nå som det ikke er mulig så skal jeg kjøpe mer Internett for å ta bussen 4-5 ganger i måneden? Er jo helt på trynet Anonymkode: 99f01...9f8 Men da må du jo kjøpe billett et annet sted! Er du helt dum, hva om du har glemt lommeboka og står i butikken, sier du «men det er jo ikke min skyld at jeg glemte lommeboka, da må jeg jo få varene gratis» ?? Anonymkode: 4eb08...013 19
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #13 Skrevet 22. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Her jeg bor (Viken og Oslo) så koster billetten nesten dobbelt om du kjøper den ombord, alle bruker enten app eller har fylt opp et kort som de biper ved inngangen bak. De gamle bruker kortet som bipes. Anonymkode: 526c8...94e Jeg bor i Oslo selv. Har tenkt på å kjøpe et kort å fylle på reisepenger, men eneste stedet man får aktivert det er foran der fører sitter så den løsningen går heller ikke. Anonymkode: 99f01...9f8
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Men da må du jo kjøpe billett et annet sted! Er du helt dum, hva om du har glemt lommeboka og står i butikken, sier du «men det er jo ikke min skyld at jeg glemte lommeboka, da må jeg jo få varene gratis» ?? Anonymkode: 4eb08...013 Hvem sin skyld er det om du glemmer lommeboka da? Butikken sin? Her er det jo faktisk busselskapet sitt skyld at dem har fjernet muligheten for å kjøpe billett Anonymkode: 99f01...9f8 4
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er jo helt hjernevasket hele gjengen. Jeg kjøper virkelig ikke mer data for å kunne kjøpe billett. Jeg har alltid hatt muligheten til å kjøpe billett om bord, nå som det ikke er mulig så skal jeg kjøpe mer Internett for å ta bussen 4-5 ganger i måneden? Er jo helt på trynet Anonymkode: 99f01...9f8 Håper du blir tatt og får en bot. Det er kontroller her vi bor på bussen. Merkelig om du er voksen og ikke klarer ha nok data på telefon så du får kjøpt deg billett. Har to tenåringer og de har ikke problem med nok GB og kjøpe billett via ruter appen og betale med Vipps. Og de er mye på telefon, men de klarer å fordele slik at GB holder til neste påfyll Anonymkode: e9dad...4dd 10
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker said: 1. At du kjøpet billett på automat eller kiosk før du går på bussen. Hvis det er mulig der du bor. 2. At du bruker beina å går. Hva hvis du har lyst på en sjokolade og ikke har penger, kan du bare ta den gratis da? Det er tyveri å snike på buss uten billett også. 3. At du fyller på mer data eller disponerer det bedre. 4. At du kjøper månedskort om du uansett tar buss hver dag gratis 5. At du ringer noen så du blir hentet om du ikke har penger til bussen og ikke kan gå, feks foreldrene dine om du er barn. Anonymkode: 526c8...94e Fordi slike som deg har bestemt at man må ha en smarttelefon og en app for å få kjøpe en bussbillett? La oss nå si at det kommer en ny lov der alle som vil kjøpe mat, er pliktig til å innstallere overvåkningsutstyr i alle rom hjemme. Vil du fortelle dem som ikke ønsker å bli overvåket på badet at de bare kan sulte - siden de ikke finner seg i et sinnsykt overvåkningssystem ...? I gamle dager satt det en konduktør på bussen og trikken som solgte billetter. En jobb også for dem som ikke så nytten i å studere til de ble 30, og dette var et enkelt system der ingen snek. Så fant blårussen ut at dette ikke var økonomisk lønnsomt, kuttet ut disse jobbene, og etter mer rot har man fått dagens ordning som fører til enda mer rot. Ja takk til konduktørene man hadde før i tiden, nei til smarttelefonen. Anonymkode: 7f902...475 7
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #17 Skrevet 22. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan ikke betale på app, har ikke mer data igjen. Hva foreslår du da? Anonymkode: 99f01...9f8 Jeg bruker kun sjekk som betalingsmiddel, så har kjørt buss gratis siden 1993. Anonymkode: 83f2e...6bd 23
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #18 Skrevet 22. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvem sin skyld er det om du glemmer lommeboka da? Butikken sin? Her er det jo faktisk busselskapet sitt skyld at dem har fjernet muligheten for å kjøpe billett Anonymkode: 99f01...9f8 Det er ikke busselskapet sin skyld, du får ikke kjøpt billett nå pga situasjonen med Covid, kjøper ikke folk billett så vil det kunne gå utover rutetilbud senere. Det sier seg jo selv. Trodde du det var fritt frem fordi dør foran er stengt pga hensyn til sjåfør pga situasjonen? Hjelpes ! Anonymkode: e9dad...4dd 11
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #19 Skrevet 22. august 2020 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere er jo helt hjernevasket hele gjengen. Jeg kjøper virkelig ikke mer data for å kunne kjøpe billett. Jeg har alltid hatt muligheten til å kjøpe billett om bord, nå som det ikke er mulig så skal jeg kjøpe mer Internett for å ta bussen 4-5 ganger i måneden? Er jo helt på trynet Anonymkode: 99f01...9f8 Det er ikke noen menneskerettighet å ta buss. Det er et tilbud man kan velge å benytte seg av - eller ikke. Hvis du ikke vil benytte deg av de betalingsmulighetene som tilbys, får du ta beina fatt. Eller høre med mamma og pappa om de kan kjøpe et reisekort for deg på Narvesen. Anonymkode: d032a...f94 11
Gjest Blondie65 Skrevet 22. august 2020 #20 Skrevet 22. august 2020 Rull litt inn alle sammen! Jeg vet at det oppfordres til å bruke mobil til å kjøpe billett - men det er ikke alltid like praktisk. Så da får Ruter, Skyss, Kringom, Norled, Fjord1 og hva de nå heter alle sammen, slå på hjernene sine og finne på en løsning som gjør at en fortsatt kan betale for seg på andre måter enn med mobil. Så vanskelig er det virkelig ikke i dagens samfunn der en kan kjøpe frimerker og skrive på koden for hånd på konvolutten. Hvis man kunne sendt en kode man har kjøpt på SMS og fått bekreftet tilbake så hadde man hatt en billett som var gyldig i en periode. Da kjøper man kodene sine hjemme på PC og aktiverer dem etterhvert. Helt uavhengig av smarttelefon. De som ikke vil ha smarttelefon fordi de er redd at storebror ser dem, vel det blir deres sak. Jeg mener likevel at så lenge loven ikke er endret kan vi ikke fortsette i retning av et samfunn der kontanter ikke er gyldig betalingsmiddel over tid. Nå når pandemien går over i en mer stabil fase der vi skal leve med dette i lang tid bør man faktisk komme opp med løsninger som fungerer for alle - også de som foretrekker fysiske penger.
Anbefalte innlegg