Gå til innhold

Dere som har/har hatt barn med dårlig nattesøvn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når begynte de å sove natten igjennom?

Vårt barn på snart 3 år sover enda ikke gjennom natten og våkner tidlig. Faller heldigvis lett til ro på kvelden. 

"Alle" rundt oss med barn i denne alderen sover natten igjennom stort sett.

Er så lei av å vandre mellom vårt soverom og barnets soverom på natten. Er ikke noe som plager barnet. Vil enten på do, drikke vann, ha bamsen som har falt ut av senga, vil ha dyna som har sklidd av..

Anonymkode: a885d...bf1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men alt dette greier han vel å fikse selv? Vår 3 åring våkner også fortsatt på natt men han kommer inn til oss rundt kl 04. Han har vannflaske på nattbordet og står opp å tisser på egen hånd og legger seg igjen. 

Anonymkode: 04c1b...cab

• Liker 1
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men alt dette greier han vel å fikse selv? Vår 3 åring våkner også fortsatt på natt men han kommer inn til oss rundt kl 04. Han har vannflaske på nattbordet og står opp å tisser på egen hånd og legger seg igjen. 

Nei han klarer ikke gå på do selv selv nei. Forsøker å fortelle han at vannflaska står rett ved senga og at han kan ta den selv men det gjør han altså ikke.

Nå er det jo ikke dette somer selve problemet. Problemet er oppvåkningene og at han trenger oss for å komme innom for så at han kaaaanskje sovner igjen.

Nå har ikke vi barn fra før av men synes det er ganske inponerende at en på 3 år går på do selv midt på natten! Vår kommer seg ikke opp på selve skåla uten krakk heller. Og må ha hjelp til å legge på den lille ringen.

Skrevet

Begynte å sove godt rundt 3 -årsalderen. Og på de 3 årene har jeg begynt med sovepiller.

Anonymkode: 5b2f4...19d

Skrevet

Noen få netter sover 3-åringen gjennom, men de aller fleste nettene er både 3- og 5 åringen våkne minst en gang hver, normalt 2-3 ganger. 

Anonymkode: 43bf3...7b9

Skrevet

Rundt 4 år her startet min å sove skikkelig, men han var mye plaget av øreverk viste det seg. Etter operasjon med øredren fikk vi ny hverdag 😊

Anonymkode: 2debd...533

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Det kan virke som dere gir ham litt mye "service", når han ikke evner å ta ei vannflaske selv eller dra på seg dyna.. det er jo tullete at en 3åring ikke skulle klare det, og skjønner godt at dere blir slitne! Anbefaler å sjekke ut Foreldrekoden - podcast med Sove-Karin, mange bra tips! Håper det ordner seg for dere :)

Skrevet
2 minutter siden, Kerrs Pink skrev:

Det kan virke som dere gir ham litt mye "service", når han ikke evner å ta ei vannflaske selv eller dra på seg dyna.. det er jo tullete at en 3åring ikke skulle klare det, og skjønner godt at dere blir slitne! Anbefaler å sjekke ut Foreldrekoden - podcast med Sove-Karin, mange bra tips! Håper det ordner seg for dere :)

Jeg tror nok han kan om han virkelig vil 😊 Men han våkner, gråter ganske høyt slik at vi kommer og så er det; vann, teppet eller do..do får han ikke til selv enda og det forventer jeg ikke. Men tror vann og teppet er nesten litt sånn unnskyldninger.. Men vi bør nok yte mindre service på natten. Er jo bekkmørkt på rommet så mulig han ikke ser så mye også 😂 

Gjest Kerrs Pink
Skrevet

Ja, det er ikke lett med de små, en vil jo så gjerne bare at de skal ha det fint. Min eldste sluttet med bleier, før han var 3, det var på dagtid. Så på natten hadde han sovebleie helt til han var tørr hver morgen. Det tok ikke altfor lang tid, men han fikk jo sove uten å tenke på at han måtte på do. Kanskje et lite nattlys kan hjelpe ham med å se de tingene? Jeg tenkte med én gang på at han kanskje faktisk er litt mørkeredd, det er jo helt normalt at han da ønsker at dere kommer inn? Eller..? 

Skrevet
1 time siden, Kerrs Pink skrev:

Ja, det er ikke lett med de små, en vil jo så gjerne bare at de skal ha det fint. Min eldste sluttet med bleier, før han var 3, det var på dagtid. Så på natten hadde han sovebleie helt til han var tørr hver morgen. Det tok ikke altfor lang tid, men han fikk jo sove uten å tenke på at han måtte på do. Kanskje et lite nattlys kan hjelpe ham med å se de tingene? Jeg tenkte med én gang på at han kanskje faktisk er litt mørkeredd, det er jo helt normalt at han da ønsker at dere kommer inn? Eller..? 

Ja vi kommer jo gjerne inn til han når han gråter slik at han får trøst. Men skulle ønske han sov hele natten istedenfor at vi er inne 3-10 ganger hver natt.. Han ønsker ikke lys på når han legger seg så da er det jo temmelig mørkt på rommet. Vurderer sånn søvntrenerklokke, de avgir jo litt lys 😊

Skrevet

Mitt stebarn tror jeg har store problemer med å sovne, føler ikke foreldrene tar skikkelig tak i det, men klager på at det kan ta 1-2 timer

står opp tidlig

mye aktivitet

normal kost

Anonymkode: 812c3...9a0

Skrevet

Hvis man er vant til å våkne, drikke vann, våkne, tisse, så gjør man det. Jeg ville lagt med på rommet hans i en periode for å avverge oppvåkningene. 

Min eldste sov natten gjennom fra ca 3,5 år, men vi samsov og jeg passet på at hen ikke våknet skikkelig når hun våknet til på natten. 

Skrevet

Eldste begynte å sove gjennom hele natta når han bikket 3 år. Etter det endret det seg totalt, og han har i årene etter aldri hatt mer natteskrekk-anfall, hyppige oppvåkninger eller våknet lett av lydforandringer (f.eks når det ble helt stille i stua etter vi slo av tv og la oss selv, eller hvis det var helt stille når han sovnet så våknet han hvis det ble mye lyder i stua som er naborommet). Nå er han 8 år, sover tungt og sovner raskt. 

Yngste ble 4 år og sover enda ikke natta gjennom. Hun har bestandig slitt med søvn, i perioder bruker hun svært lang tid på å sovne inn (spesielt på sommeren med lyse netter her i nord-norge). Hun har også i perioder vært veldig redd for mørket, og hun er veldig urolig når hun sover. Det har blitt MYE bedre etter hun bikket 2-3 års alderen, men hun har fortsatt flere oppvåkninger per natt (gjennomsnittlig 3-4, men nå de siste par ukene har hun plutselig hatt 6-7 oppvåkninger). 

Det hender at hun vil drikke, og det hender at hun vil på do, men de fleste oppvåkningene virker mest som at hun trenger å vite at vi er her. 

Anonymkode: 1f34b...e6e

Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eldste begynte å sove gjennom hele natta når han bikket 3 år. Etter det endret det seg totalt, og han har i årene etter aldri hatt mer natteskrekk-anfall, hyppige oppvåkninger eller våknet lett av lydforandringer (f.eks når det ble helt stille i stua etter vi slo av tv og la oss selv, eller hvis det var helt stille når han sovnet så våknet han hvis det ble mye lyder i stua som er naborommet). Nå er han 8 år, sover tungt og sovner raskt. 

Yngste ble 4 år og sover enda ikke natta gjennom. Hun har bestandig slitt med søvn, i perioder bruker hun svært lang tid på å sovne inn (spesielt på sommeren med lyse netter her i nord-norge). Hun har også i perioder vært veldig redd for mørket, og hun er veldig urolig når hun sover. Det har blitt MYE bedre etter hun bikket 2-3 års alderen, men hun har fortsatt flere oppvåkninger per natt (gjennomsnittlig 3-4, men nå de siste par ukene har hun plutselig hatt 6-7 oppvåkninger). 

Det hender at hun vil drikke, og det hender at hun vil på do, men de fleste oppvåkningene virker mest som at hun trenger å vite at vi er her. 

Anonymkode: 1f34b...e6e

Er sånn jeg føler det her og egentlig! Det og at vi sikkert gir litt for mye service på natta..

Takk for svar og erfaringer 😊

• Liker 1
Skrevet

Min blir straks 7. Har alltid hatt innsovningsproblemer, og kommer fortsatt ofte inn til oss på natten. Hun har en del mareritt. 

Det er slitsomt, men etter at vi ga opp det å følge henne inn på eget rom og så gå tilbake til vår egen seng når hun roet seg eller sovnet, ble det mye mer og bedre søvn på alle, tross alt.

Anonymkode: b365a...ab6

Skrevet

Da min var 4 ba jeg ham om å komme inn til oss og legge seg i senga vår i stedet for å rope på meg når han våknet, slik at jeg slapp å stå opp. Fordi jeg slet mer og mer med å sovne igjen når jeg først hadde vært ute av senga. For ham var det ikke noe problem, når han først kom opp i senga vår og fikk den tryggheten så sloknet han med en gang. :) På den alderen kunne han også gå på do og finne vannflaska selv. Det var veldig deilig, ofte merket jeg ikke at han kom og fikk ikke søvnen avbrutt i det hele tatt.

Han begynte samtidig gradvis å sove hele natten oftere og oftere. Tror han var 6 eller 7 da han sluttet helt å komme inn til oss, og det var ikke ofte det skjedde siste året heller.

Anonymkode: 80d3c...fb0

• Liker 1
Skrevet

Dette er nok ingen trøst, men min er 8 år og sover fremdeles ikke natten igjennom. Vi har forsøkt absolutt alt og duller ikke med barnet. Det virker som om barnet fremdeles har nattskrekk. Barnet fikser å gå på do selv, men våkner ofte og skriker og «trenger» oss. 

Anonymkode: fd7b9...6ae

• Liker 1
Skrevet

Tenker barnet trenger omsorg og trygghet. Hvorfor skal en 3 åring sove alene?  La barnet komme i sengen hos dere - så skal du se det sover natten igjennom. 

Anonymkode: 1c607...576

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei han klarer ikke gå på do selv selv nei. Forsøker å fortelle han at vannflaska står rett ved senga og at han kan ta den selv men det gjør han altså ikke.

Nå er det jo ikke dette somer selve problemet. Problemet er oppvåkningene og at han trenger oss for å komme innom for så at han kaaaanskje sovner igjen.

Nå har ikke vi barn fra før av men synes det er ganske inponerende at en på 3 år går på do selv midt på natten! Vår kommer seg ikke opp på selve skåla uten krakk heller. Og må ha hjelp til å legge på den lille ringen.

Å finne vannflasken selv på natten bør han greie. Tredjemann vår på 1,5 år gjør det. Så en 3 åring bør klare det. 

Vår 3 åring er gutt så han trenger verken krakk eller doring for å tisse. Han står å tisser. Men han klarer å bruke krakk og doring selv på dagtid. Ser den at dette kan være kronglete på natt. Vår roper bare når han er ferdig da han trenger hjelp til å tørke seg etter nr 2 men han bæsjer aldri på natten. Det er ikke imponerende at han går på do å tisser selv. Det gjør han i bhg også. Men vi har tre barn og da blir de nok lettere selvstendige fordi man ikke har tid til å serve de hele tiden. 

Jeg tenker at du fint kan gi litt mindre service på natten. Han har nok laget seg uvaner som dere må bryte. Snakk med han på forhånd hva som skjer hvis han våkner. Vis han hvor drikkeflasken står, øv på å gå på do alene på dagen og ikke vær redd for å be han om å legge seg igjen fordi det er natta. Dere er ikke slemme fordi dere ikke etterkommer hans ønsker på natten. 

Gjest Geirfuglen
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror nok han kan om han virkelig vil 😊 Men han våkner, gråter ganske høyt slik at vi kommer og så er det; vann, teppet eller do..do får han ikke til selv enda og det forventer jeg ikke. Men tror vann og teppet er nesten litt sånn unnskyldninger.. Men vi bør nok yte mindre service på natten. Er jo bekkmørkt på rommet så mulig han ikke ser så mye også 😂 

Vi har det veldig likt med vår på 3,5 år. Nå var vi så slitne, at vi har funnet en nødløsning som bare får fungere en stund inntil han blir litt mer selvhjulpen. Vi har kjøpt en ekstra madrass som vi har inne på rommet vårt. Han kan legge seg på den når han våkner på natta, men avtalen er at han må være stille hvis han skal ligge der. De første nettene han kom inn var det mye dikkedarer, skulle ha drikke, bamsen, flytte madrassen nærmere senga vår, oppi til oss osv, men vi sa at det ikke var det som var avtalen. Det har faktisk ført til at han sniker seg inn, bare en sjelden gang har han vekket meg fordi han trenger hjelp med dyna. Det er kanskje ikke en perfekt løsning, men det gjør i alle fall at vi ikke må løpe inn og ut av rommet hans, og at alle får mer søvn siden vi slipper å stå opp noe. Jeg langpendler med bil til jobb, så jeg er nødt til å være litt opplagt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...