Gå til innhold

Odelsgutt og foreldre er rasende på navn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Stor gård, en av de største i området. Og maaaange tradisjoner. Jeg og kjæresten min har begge utdannelse for å drive denne type storgård.

Og jeg er gravid ❤️ Han og jeg gleder oss og alle besteforeldre gleder seg. Inntil de fikk høre hva slags navn vi tenker på... 

Jenta vi venter vil jo bli odelsjente, og nå er det isfront her. For alle jenter SKAL hete Sigrun, og alle gutter Edvard.

Og den jenta vi skal ha skal ha et annet navn, fjernt fra Sigrun.

Andre som har vært i lignende situasjon?

Anonymkode: bebcc...724

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De kommer nok til å være sinte til minst barnet er døpt. 

Tradisjoner står sterkt hos folk, og når dere, og spesielt den inngifte, velger å bryte den tradisjonen så kommer de nok til å være lei seg for det til de dør sikkert. Men med tiden så takler de det nok bedre :)

hva med å bruke Sigrun som mellomnavn? 

• Liker 26
Skrevet

Bare la dem være sinte. Men jeg hadde vurdert å legge inn Sigrun som mellomnavn. 

Anonymkode: ad1d3...8c4

• Liker 40
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Bare la dem være sinte. Men jeg hadde vurdert å legge inn Sigrun som mellomnavn. 

Da risikerer man at besteforeldre kun bruker mellomnavnet i håp om at det blir dagligtalenavnet. Som med Sven Magnus Carlsen eller Hans Otto Jespersen.

Anonymkode: 5753e...8db

• Liker 26
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Enig, det er foreldrene og ingen andre som bestemmer hva barnet skal hete :)  Men selv om jeg personlig ikke er så opptatt av gamle tradisjoner, så tenker jeg det ville være omtenksomt overfor "de gamle" å ha Sigrun med i navnet. Det trenger jo ikke være i bruk i det hele tatt.

Anonymkode: 50bf1...a8f

• Liker 9
Gjest theTitanic
Skrevet

Fortell dem at de bare får være sure, for dette er ikke opp til dem å bestemme. Så må du få flettet inn i en samtale hva du syntes om at de prøver å bestemme over dere. Det slutter nok desverre ikke med navnet på barnet. 

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Da risikerer man at besteforeldre kun bruker mellomnavnet i håp om at det blir dagligtalenavnet. Som med Sven Magnus Carlsen eller Hans Otto Jespersen.

Det risikerer man faktisk uansett. Kjenner flere hvor slekten har brukt det forventede navnet.

Anonymkode: 4fd3c...853

• Liker 5
Skrevet

Bare å drit i det.

• Liker 2
Skrevet

Er det dine foreldre, eller hans foreldre? 

Hvis det er dine foreldre, så får du bare sette ned foten, er det hans foreldre må nesten han sette ned foten. Har dere tatt over, eller skal dere ta over?

• Liker 12
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Var det besteforeldre som bruker andre fornavn på de? 😅

• Liker 3
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg tenker at man kan ta hensyn til tradisjoner og legge de tradisjonelle navnene som mellomnavn. Til syvende og sist er det barna som bestemmer hva de heter - og de vil nok korrigere på barnslige voksne som bruker et navn de selv ikke liker.

Forutsetningen for at man kan bruke tradisjonsnavnet som mellomnavn er selvsagt at det passer med det navnet en selv ønsker. Hvis det ikke går, så stryker man mellomnavnet.

Skrevet

Ikke diskuter navnevalg med dem. Informer  hva dere har bestemt dere for etter at barnet er født.

Jeg synes forøvrig Sigrun er veldig fint.

Anonymkode: 5bc75...47c

• Liker 16
Skrevet

Ofte kan det være lurt å ikke si hvilket navn man tenker på før barnet er født.. det er alltid noen som har noen meninger om ting og tang og det er sååå slitsomt... Alle syns Alfred var så traust - helt til de satt med lille herlige Alfred i armen..

Besteforeldrene kan ikke tvinge dere til å bruke ert navn - det er fullt ut ditt og din manns valg. Helt utrolig at voksne folk ikke forstår det.. Jeg ville ikke gitt etter, og ved neste negativ kommentar ville jeg bestemt sagt at den oppførselen de bedriver er helt forkastelig. I dag får man ofte bare to barn.. man får ikke 10 å sette navn på slik som når Sigrun tradisjonen startet...

Anonymkode: c5ae4...887

• Liker 16
Skrevet

Hva slags navn er det snakk om da? Synes Sigrun er fint, liker også Elida feks

Anonymkode: e2233...13c

• Liker 2
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Ikke bry deg, det er ikke besteforeldrene som bestemmer navn. 

Skrevet

Har litt vanskelig å tro at noen blir sinte for slik.

Anonymkode: 633f6...dec

• Liker 2
Skrevet

Oi, for en familietradisjon! 😅🙈Her var det noe liknende, og jeg som inngiftet svigerdatter sa klart ifra om at jeg hadde samlet på navn fra jeg var en neve stor, og ungen var like mye fra min slekt som fra deres, og navnet kom til å bli det både sønnen deres og jeg likte best. Hva slags familietradisjon de hadde på navn til førstefødte jenter og gutter (her var det oppkalling) kom ikke vi til å ta noe hensyn til. Og så avsluttet jeg med at det jeg fant mest fascinerende var at alle tidligere foreldre hadde funnet seg i det - men at det i seg selv ikke var noe vi hadde ansvar for. Vi brøt ikke noen tradisjon; vi bare utøvet den friheten alle foreldre har. 

Ja, og så fikk barnet bindestrek i etternavnet, så slekten fikk surkålen i halsen av det også. 

Anonymkode: 63c67...fa5

• Liker 38
Skrevet

Synes dere er privilegert og heldige som har mulighet for å ta over en stor gård. Hvorfor velge noe helt annet? Flere jentenavn som begynner på Sig

Finnes det ingen andre fine navn som dere kan tenke dere å kalle opp fra gårdsslekten? Hvis dere leter litt, kan det dukke opp et navn dere faktisk ønsker dere? Ser det var Sigrun som var forventet, men det finnes sikkert flere jentenavn i gårdslekten dere kan finne? 

Anonymkode: ffbad...90b

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...