AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #21 Skrevet 25. august 2020 Sjekk ut podcasten Frilansliv.😀 Anonymkode: c8d77...5e2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #22 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Sjekk ut podcasten Frilansliv.😀 Anonymkode: c8d77...5e2 Rettelse: Frilanslivet var det jeg mente, Anonymkode: c8d77...5e2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #23 Skrevet 25. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Rettelse: Frilanslivet var det jeg mente, Anonymkode: c8d77...5e2 Takk, det skal jeg absolutt gjøre! Er den på Spotify? Anonymkode: 1f127...cc8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #24 Skrevet 25. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk, det skal jeg absolutt gjøre! Er den på Spotify? Anonymkode: 1f127...cc8 Jepp!😊 Anonymkode: c8d77...5e2
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #25 Skrevet 25. august 2020 On 8/22/2020 at 9:07 PM, AnonymBruker said: Så dumt at det oppleves som er slit. jeg tenker jo at for min del så hadde det vert perfekt og kombinere freelance jobb med familielivet! Og jeg trenger ikke et million inntekt. Jeg trenger slik at jeg klarer meg/oss (familien min) mat, tak over hodet, regninger betalt hver måne uten å gå i minus og at barnet har det bra og alt det hen trenger. jeg så for meg nest sånn type oversetter og skrive jobb. Men litt interessant å høre hva andre gjør. Kanskje det er noe jeg aldri har tenkt på, men som kunne vært spennende😊 Anonymkode: 1f127...cc8 Det syns jeg ikke du skal satse for mye på. Anonymkode: a5e57...256
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #26 Skrevet 25. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det syns jeg ikke du skal satse for mye på. Anonymkode: a5e57...256 Har du prøvd? Anonymkode: 1f127...cc8
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #27 Skrevet 25. august 2020 25 minutter siden, AnonymBruker said: Har du prøvd? Anonymkode: 1f127...cc8 Jeg har det Ville registrert meg på proz.com og tittet rundt på jobber som er der. Ville også gjort research på CAT-tools, altså programvare du bruker i oversettelsesjobben. Det er er hardt marked, spesielt nå etter corona er det mange som leter etter jobber de kan gjøre hjemmefra, eller som har mistet jobben de hadde. Jeg jobber deltid som tekstforfatter gjennom eget firma, men det er langt mellom nye klienter. Sitter også litt med transkribering. det er også noe du kan vurdere. Anbefaler å kontakte universiteter eller se om du kjenner noen som er i forskningsmiljøet, de trenger ofte å få intervjuene sine transkribert. Anonymkode: 6cd06...bc6
AnonymBruker Skrevet 25. august 2020 #28 Skrevet 25. august 2020 På 22.8.2020 den 19.59, AnonymBruker skrev: Å klippe folk medfører jo at du må snakke overfladisk med folk hele dagen, det passer IKKE til deg som ikke liker å omgås folk! Å jobbe frilans er et strev for de alle fleste, det å skaffe nok kunder er ikke lett! Jeg har gjort det i 20 år og er så lei av den økonomiske usikkerheten at jeg tror jeg skal skaffe meg en fast jobb. Ser an fram til jul. Jeg jobber i reklamebransjen. Det ser alltid bedre ut utenifra enn det er i realiteten. Som oftest er det mye mer jobb og dårligere lønn enn man tror. Dessverre. Anonymkode: 917d8...750 Skriver under på denne. Jeg har riktignok aldri jobbet som freelancer, men jeg har jobbet innen film (og reklame) i 20 år og har dermed alltid jobbet med masse freelancere som blir hyret inn på prosjektbasis. Jeg har _aldri_ misunnet dem. Selv har jeg hatt en trygg jobb og kan stille krav til arbeidsgiver (og vice versa, naturligvis), mens mange av freelancerne har en evig bekymring om de har noe jobb når dagens oppdrag er over. Arbeidsmengden kan også bli helt umenneskelig fordi man ikke har råd til å si nei til oppdrag man får altfor dårlig tid på. Det er generelt veldig vanskelig å planlegge fremover. Anonymkode: c7a93...d6c
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #29 Skrevet 26. august 2020 På 25.8.2020 den 14.24, AnonymBruker skrev: Jeg har det Ville registrert meg på proz.com og tittet rundt på jobber som er der. Ville også gjort research på CAT-tools, altså programvare du bruker i oversettelsesjobben. Det er er hardt marked, spesielt nå etter corona er det mange som leter etter jobber de kan gjøre hjemmefra, eller som har mistet jobben de hadde. Jeg jobber deltid som tekstforfatter gjennom eget firma, men det er langt mellom nye klienter. Sitter også litt med transkribering. det er også noe du kan vurdere. Anbefaler å kontakte universiteter eller se om du kjenner noen som er i forskningsmiljøet, de trenger ofte å få intervjuene sine transkribert. Anonymkode: 6cd06...bc6 Takk for mange gode tips! Skal sjekke ut! 😊 Anonymkode: 1f127...cc8
AnonymBruker Skrevet 26. august 2020 #30 Skrevet 26. august 2020 On 8/22/2020 at 10:38 PM, Eneri said: Jeg er ikke freelancer og er altfor trygghetsjunkie til at jeg hadde taklet en varierende inntekt. Vil bare nevne noen ting du må vurdere. Når du driver for deg selv, må du i tillegg til hovedvirket ditt også lære deg noe markedsføring, kanskje juss ifbm avtaler og økonomi/regnskap/ div vedr offentlige rapporteringer med moms og annet. Dette tar også tid og koster penger. Ta dette med i vurderingen når du tenker på hvor mange timer det passer deg å jobbe for å få ønsket tid med familien. Det har i hvertfall kommet et norsk regnskapsprogram nå for småbedrifter og freelancere som jeg tror høres bra ut (https://fiken.no), også har man jo gjerne en regnskapsfører til å overse årsregnskapet. Du må også tjene over 50.000 før du må registrere deg i medverdiavgiftsregisteret, og det tar jo gjerne noe tid/et par år for en freelancer å komme dit, i mellomtiden har man god tid på å forberede seg. Så lenge denne boka er aktuell så er den kanskje et godt tips, det går også an å studere bedriftsøkonomi på egen hånd og deretter ta noen studiepoeng om det ønskes. Holder selv på å omskolere meg for å bli freelance, for meg er det det bilde og tekst, så det er litt andre lover å forholde seg til med noe av det. Blir mye å lære, men tror det skal gå fint om jeg aksepterer at det vil ta noen år å komme seg på et nivå som kan bli helårsinntekt, en ting er å kunne faget, en annen ting er å lære businessen -er helt enig med dere for å si det sånn. Ja sånn rent bortsett fra at jeg vil sette mot i folk, det var noen som sa at: det går an å få til det umulige -det tar bare litt lengre tid. Og har man noe å gå på allerede, så tar det mindre tid. Men det vil gå, om man virkelig går inn for det IG man velger et marked som det er behov for! Anonymkode: f24bc...020 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå