Gå til innhold

Når dette er over kommer neste pandemi...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forholder vi oss til det? Altså, fremtiden er trolig fylt med flere sykdomsutbrudd enn hva tilfellet har vært i årene etter 2. verdenskrig. Vil myndighetene og befolkningen forøvrig være bedre eller dårligere rustet til neste pandemi tror du? 

Vi har sett hvordan Ebola har feiet igjennom land i omfattende epidemier. Vi så det samme med MERS og SARS. Når neste pandemiske utbrudd finner sted blir spørsmålet om vi har lært noe som helst av Covid-19. Hva har vi lært? 

Så lenge mennesker lever stadig tettere på ville dyr vil sykdomsutbrudd bli stadig hyppigere. Hva blir det neste?

Anonymkode: 16be4...638

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forholder vi oss til det?

Legger oss ned og dør?

Bare et forslag.

Hva har vi lært? 

Tipper omtrent ingenting.

Hva blir det neste?

Jorden går under.

• Liker 1
Gjest AineAvive
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan forholder vi oss til det? Altså, fremtiden er trolig fylt med flere sykdomsutbrudd enn hva tilfellet har vært i årene etter 2. verdenskrig. Vil myndighetene og befolkningen forøvrig være bedre eller dårligere rustet til neste pandemi tror du? 

Vi har sett hvordan Ebola har feiet igjennom land i omfattende epidemier. Vi så det samme med MERS og SARS. Når neste pandemiske utbrudd finner sted blir spørsmålet om vi har lært noe som helst av Covid-19. Hva har vi lært? 

Så lenge mennesker lever stadig tettere på ville dyr vil sykdomsutbrudd bli stadig hyppigere. Hva blir det neste?

Det er riktig at vi lever stadig tettere på ville dyr. Men det er ikke bevist enda, med sikkerhet, hvor Covid-19 oppsto. 

Skrevet
3 minutter siden, AineAvive skrev:

Det er riktig at vi lever stadig tettere på ville dyr. Men det er ikke bevist enda, med sikkerhet, hvor Covid-19 oppsto. 

Vi levde langt tettere på ville dyr før i tiden enn hva vi gjør i dag.

Anonymkode: e93a8...c1d

• Liker 3
Gjest theTitanic
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det neste er å forelese i hva som er sunne og usunne tanker. Å bite tennene sammen i påvente av neste potensielle pandemi er ikke særlig sunt for deg. 

Gjest AineAvive
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi levde langt tettere på ville dyr før i tiden enn hva vi gjør i dag.

Anonymkode: e93a8...c1d

Ja, det kan du ha rett i. Jeg tenker på utbygging. Hvor tett før kontra nå er jeg litt usikker på.

Skrevet

Unngå offentlig transport og vær nøye med personlig hygiene, byfolk og fattigfolket som er stuet sammen oppå hverandre i kommunistkasser er de første som lider.

Sentraliseringspolitikken er helt feilslått og dagens situasjon er et perfekt eksempel på hvorfor det ikke lønner seg å samle befolkningen i byene, det er begrenset hvor lenge man leve på økologiske gulerøtter som er dyrket på en liten balkong.  

Anonymkode: bd0d1...848

• Liker 3
Skrevet

Det kommer til å komme flere pandemier, det er det eneste som er sikkert. Neste gang kan den være langt verre. 
Så hva kan man gjøre? 
- tenke One Health og ta vare på naturen. unngå å ødelegge habitat, unngå risikosituasjoner etc 

- Ha gode varslingssystemer og godt internasjonalt samarbeid

- ha lagre av smittevernutstyr 

Vi må fortsette å leve. Ikke bli lammet av frykt. Mennesker har alltid levd side om side med smittsomme sykdommer, og det ble mange flere smittsomme sykdommer  etter at vi begynte å temme dyr og dyrke jorda. Det må vi leve med, med mindre vi har tenkt å gå tilbake til et jeger- og sankesamfunn - og da har ikke kloden plass til en liten brøkdel av menneskene som lever i dag engang. 

Anonymkode: 43bda...962

• Liker 1
Skrevet

Jeg føler nesten at denne pandemien er en massiv internasjonal øvelse. Vi evaluerer og tester ut, finner feil og forbereder befolkningen. Opplæring av grunnleggende smittevern, bruk av munnbind, beredskapslager hos private... Vi har funnet vi mangler utstyr, vi er for avhengig av særlig Kina... Lærere og elever har fått testet ut digital hjemmebasert undervisning. Osv osv. Jeg er med, gjør det vi skal og mer til, men innerst inne føler jeg dette er en "brannøvelse" (som jeg bruker å ta alvorlig også). Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men har en murrende magefølelse om at det er ventet noe større og verre om ikke lenge. Ligger ikke våken om natten av den grunn, men tror jeg kommer til å være mer organisert når det gjelder hjemmeberedskap.

Anonymkode: 9acfd...af0

Skrevet

Tenker på en mutert ebola som er smittsom i inkubasjonsperioden. Rømmer til hytta da, hytteforbud or not.

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg føler nesten at denne pandemien er en massiv internasjonal øvelse. Vi evaluerer og tester ut, finner feil og forbereder befolkningen. Opplæring av grunnleggende smittevern, bruk av munnbind, beredskapslager hos private... Vi har funnet vi mangler utstyr, vi er for avhengig av særlig Kina... Lærere og elever har fått testet ut digital hjemmebasert undervisning. Osv osv. Jeg er med, gjør det vi skal og mer til, men innerst inne føler jeg dette er en "brannøvelse" (som jeg bruker å ta alvorlig også). Jeg er ingen konspirasjonsteoretiker, men har en murrende magefølelse om at det er ventet noe større og verre om ikke lenge. Ligger ikke våken om natten av den grunn, men tror jeg kommer til å være mer organisert når det gjelder hjemmeberedskap.

Det er nok New World Order du kjenner på (FN)

Anonymkode: 37651...11d

• Liker 3
Skrevet

Det vil alltid komme pandemier og epidemier. 

Man er naiv om man tror at dette ikke vil skje igjen.

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er nok New World Order du kjenner på (FN)

Det kan nok stemme, og det blir nok mye som skjer politisk nå og i etterdønningene (som det gjør etter store internasjonale hendelser som etter andre verdenskrig). Det er jo helt forståelig og en naturlig konsekvens av kriser. I arbeidslivet blir det omstrukturering f.eks. Nå føler jeg heller at kanskje (og dette blir litt paranoid) de tester grensene til befolkningen og også systemet. Er det for å være føre var, eller frykter de en nærstående trussel...? At vi har fått beskjed om å ha jod i hus er jo ganske bekymringsfullt om man tenker etter hvilke trusler dette skal være for, om du skjønner hva jeg mener. Er verden mer ustabil enn for noen år siden? Frykter de biologisk krigføring? Uff, det er vell ikke verd å gruble på. Det som skjer det skjer, og vi vanlige får bare stole på våre folkevalgte.

Skrevet

En pandemi som denne var jo forutsett av mange. Norge med flere land var i gang med å bygge opp beredskap, men åpenbart ikke nok. 

En god beredskap krever et godt internasjonalt samarbeid. Dessverre ønsker USA et slikt samarbeid. 

Skrevet (endret)
3 timer siden, Tension skrev:

Tenker på en mutert ebola som er smittsom i inkubasjonsperioden. Rømmer til hytta da, hytteforbud or not.

Sjæl! Har våpen også (og kommer til å sette meg til motverge) dersom heimevernet forsøker å dra meg ut av hytta mi! Har ei gammal hytte som ligger langt inni et mygghøl. Tror derfor ikke at jeg blir røyka ut med det aller første om behovet melder seg! 

Mutert Ebola høres fint ut... #NOT

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Liker 2
Skrevet
14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ebola har aldri feid gjennom land i omfattende epidemier.

Anonymkode: 0f750...255

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ebola har aldri feid gjennom land i omfattende epidemier.

Anonymkode: 0f750...255

Ebola er vel mindre smittsomt enn korona slik det er nå.

• Liker 1
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det kan nok stemme, og det blir nok mye som skjer politisk nå og i etterdønningene (som det gjør etter store internasjonale hendelser som etter andre verdenskrig). Det er jo helt forståelig og en naturlig konsekvens av kriser. I arbeidslivet blir det omstrukturering f.eks. Nå føler jeg heller at kanskje (og dette blir litt paranoid) de tester grensene til befolkningen og også systemet. Er det for å være føre var, eller frykter de en nærstående trussel...? At vi har fått beskjed om å ha jod i hus er jo ganske bekymringsfullt om man tenker etter hvilke trusler dette skal være for, om du skjønner hva jeg mener. Er verden mer ustabil enn for noen år siden? Frykter de biologisk krigføring? Uff, det er vell ikke verd å gruble på. Det som skjer det skjer, og vi vanlige får bare stole på våre folkevalgte.

Jeg tror absolutt at du er inne på noe der. Det åpnes og lukkes etter vinden, kommer tiltak etter tiltak, særlig likte jeg kommentaren til han i VG om permitterte som ikke fikk pengene sine som sa: "Folk har vært overraskende tålmodige" akkurat som om de forventer reaksjoner.

Dette viruset kan være biokrig, et uhell, en øvelse, who knows. Og ja, det er veldig skremmende med alle disse anbefalingene om lager og jod. Men det er nok sant at verden er mer ustabil nå. Det viktigste vi kan gjøre er å ta vare på våre og tenke positivt. Det som skjer, det skjer! 

Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Problemet er ikke å leve tett på ville dyr, men å selge kjøttet deres i uhygieniske forhold på gata.

Vi er kanskje mer forberedt til neste pandemi, men jeg er også redd for at mange har blitt så numne av alle tiltakene som er satt inn mot et virus som bare noen få kjenner virkningen av, at neste pandemi kommer til å drepe flere. Kanskje har vi ropt så mye ulv under denne pandemien at folk tar for lett på neste fordi de tror det er overdrevet hysteri. Man ser jo tendensene allerede nå, der enkelte roper ut om maktmisbruk og massehysteri. For ikke å snakke om alle de kreative konspirasjonsteoriene.

Det neste som skjer er garantert en ny pandemi. Spørsmålet er hvor farlig og smittsom den er. Pandemier er vel egentlig naturens måte å rydde opp i menneskebestanden på. Man ser jo samme greia med sykdom i store dyrebestander.
Det er jo nettopp det som er "verdens undergang", at menneskene utryddes slik at jordklodens økosystem får en frisk restart.

Anonymkode: f6392...b43

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror absolutt at du er inne på noe der. Det åpnes og lukkes etter vinden, kommer tiltak etter tiltak, særlig likte jeg kommentaren til han i VG om permitterte som ikke fikk pengene sine som sa: "Folk har vært overraskende tålmodige" akkurat som om de forventer reaksjoner.

Dette viruset kan være biokrig, et uhell, en øvelse, who knows. Og ja, det er veldig skremmende med alle disse anbefalingene om lager og jod. Men det er nok sant at verden er mer ustabil nå. Det viktigste vi kan gjøre er å ta vare på våre og tenke positivt. Det som skjer, det skjer! 

Er det en øvelse er det mange land som har feilet totalt.

Anonymkode: 8d105...fd0

• Opprett ny...