Gå til innhold

Hva er galt med barnet mitt?😞

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt datter på 22 mnd virker ikke som om hun forstår meg når jeg snakker til henne. Jeg kan si plukk opp en leke og hun vil se rart på meg, jeg kan si nå skal vi til kjøkkenet og hun går en helt annen vei osv osv, det virker som om hun rett og slett ikke forstår. Hørselen er det ikke noe galt med da hun har dren, men hun har vært uten hørsel i 8 mnd pga væske i ørene har det noe å si? Noen som har noen erfaringer med lignende oppførsel, bør vi være bekymret?

Anonymkode: 1a5fb...902

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gir du tydelige/ lette  beskjeder?

Anonymkode: 59079...2f6

Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Gir du tydelige/ lette  beskjeder?

Ja det gjør jeg.

ts

Skrevet

Da reiser du på helsestasjonen og tar en prat med helsesøster. KG er ikke stedet å være når man er oppriktig bekymret. 

Anonymkode: a392a...11a

• Liker 17
Skrevet

For meg virker det som om hun ikke forstår. Ikke der spor rart når hun har vært uten hørsel! Hun har mye å ta igjen. Bare vær tålmodig og vis henne som om hun var en ettåring.

Anonymkode: 10c2f...11a

• Liker 16
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da reiser du på helsestasjonen og tar en prat med helsesøster. KG er ikke stedet å være når man er oppriktig bekymret. 

Anonymkode: a392a...11a

Vi er på saken. Hvis du ikke har noe å komme med så får du la vær å kommentere. Jeg ønsker andres erfaringer også.

ts

• Liker 4
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For meg virker det som om hun ikke forstår. Ikke der spor rart når hun har vært uten hørsel! Hun har mye å ta igjen. Bare vær tålmodig og vis henne som om hun var en ettåring.

Anonymkode: 10c2f...11a

Ja, det kan være det som er årsaken. Takk for et godt råd❤️ 
ts

• Liker 1
Skrevet

Å stimulere språket kan være et verdifult hjelpemiddel her.

Lese bøker

Synge

Tøyse og tulle med ord

Fokus på farger

Språkbad

Lage egen språkbok.

Ta utgangspunkt i hva hun interesserer seg for, og gjerne hverdagssituasjoner.

Tur på biblioteket.

Øve på spesifikke lyder.

• Liker 6
Skrevet

Hvis hun var uten hørsel de første 8 månedene av livet sitt, så forstår jeg veldig godt at hun ikke forstår ting du sier. Hun har mange ord å lære, og ligger 8 måneder etter på å lære de :) ser du allerede er i kontakt med helsestasjonen, så har du jo allerede satt i gang et eventuelt hjelpeapparat. Bare forstått og prat masse med henne, les bøker, syng sanger og forkle ting dere ser ute på tur, så skal du se at både ordene og ordforståelsen hennes kommer. 

Anonymkode: 4b9aa...c9c

• Liker 7
Skrevet

Min hadde mye vann i ørene, men han forstod allikevel det som ble sagt, både med og uten dren, men hadde veldig rar uttale på ordene. 

Språket kom som en foss når han fikk dren, snakket med tilnærmet riktig uttale og mange flere ord etter ett par mnd. 

Kan det hende hun tuller med dere? Det kunne min funnet på, han har selektiv hørsel og liker slett ikke å bli fortalt hva han skal gjøre. 

Plukk opp leken din og gå på kjøkkenet er triggere for å slett ikke gjøre som mamma sier. Spør om hun vil ha is? Eller spør om dere skal lese en bok hun liker? Hvordan reagerer hun da? 

Anonymkode: 7fa09...2fb

• Liker 5
Skrevet

Noen ganger tror man at man gir tydelige beskjeder, men så drukner de likevel i mye annet. F.eks det å gå til kjøkkenet "skal vi gå på kjøkkenet, lille Mathilde? Lage litt frokost?" virker jo greit nok, men er vanvittig mye å forholde seg til der. 

Anonymkode: 499b6...86b

• Liker 5
Skrevet

Prøv å bruke berre ekstremt få ord, gjerne med peiking etc i tillegg. Dersom det er forståelsen som er problemet, må du berre ta det heilt ned på basic og så utvide sakte.   

• Liker 2
Skrevet

Hun har vært 8 mnd.uten hørsel . Det har nok innvirkning. Men allier deg med ekspertisen innenfor språklæring hos barn. Be helsestasjonen henvise til Statsped.  De kan hjelpe dere der dere er nå og veien videre. De har ikke bare med tunge diagnoser å gjøre. Men de fremste på kommunikasjon i alle former,for barn som har behov for oppfølging. ❤ Helsestasjonen er en lettvekter i forhold . Dersom de eller fastlege ikke henviser direkte,, så TA den tlf SELV.  Det er flere instanser innen helse og barns nettverk som er tilgjengelige.  Men av og til møter man ikke rett person via tlf og kontorer på " nederste trinn " Det hender at de man møter ikke har NOK kompetanse,og i stedet for å være ærlig på det,kan man måtte ta mange omveier.  Så om du ikke får respons ifht en slik ressurs som Statsped er,så henvend deg direkte selv. Det er gratis. Og de kan sende profesjonelle, kunnskapsrike og varme mennesker både hjem til dere,eller til barnehagen for å observere barnet.  Det er NÅ som viktig.! Telefon på mandag ❤

Anonymkode: 1d95c...0b3

• Liker 6
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi er på saken. Hvis du ikke har noe å komme med så får du la vær å kommentere. Jeg ønsker andres erfaringer også.

ts

Herregud...

Uansett, du burde innføre noen tegnspråk. Trenger ikke være ekte tegnspråk, men bruk mye kroppsspråk, pek, overdriv ansiktsmimikk for å gjøre det enklere for barnet ditt å lære språket.

Og så tar du faktisk kontakt med helsesøster, selv om det tydeligvis var peovoserende for deg å høre.

Anonymkode: 1c732...596

• Liker 5
Skrevet

Nå ligger barnet til 8 måneder etter mef språk pga dårlig hørsel. Det er ingenting feil med barnet ditt 😊 Les mye, ha på barnesanger i bakgrunn, se tegnefilmer som fenger og prat mye. Fortell om hva du driver med. Husarbeid: forklar at du henger opp tøy, bretter klær, vasker eller lager middag osv. Du må være tålmodig 😊 Pek på tingene du snakker om. Pek den veien du vil barnet skal gå. Pek på deg selv når du forklarer noe. 

Her hjelper det ikke å stresse. En dag og gangen så løser dette seg 😊

Anonymkode: b6d2c...f8d

• Liker 3
Skrevet

Klart det har noe å si at hun har hatt dårlig hørsel i lang tid, men hvor lenge siden er det hun fikk dren? 

min sønn var også forsinket i utviklingen og hadde væske i mellomøret. Fikk dren, men det hjalp ikke. Han har barneautisme. 

hvordan er utviklingen ellers? Bruker hun gester? Søker hun trøst? Klarer hun å leke funksjonelt? 

Anonymkode: 807aa...1ea

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Klart det har noe å si at hun har hatt dårlig hørsel i lang tid, men hvor lenge siden er det hun fikk dren? 

min sønn var også forsinket i utviklingen og hadde væske i mellomøret. Fikk dren, men det hjalp ikke. Han har barneautisme. 

hvordan er utviklingen ellers? Bruker hun gester? Søker hun trøst? Klarer hun å leke funksjonelt? 

Anonymkode: 807aa...1ea

Utviklingen hennes er helt normal. Hun søker trøst, har øyekontakt og ler når vi gjør noe morsomt. Det er mer det at hun virker uoppmerksom og ikke helt forstår språket, når vi snakker til henne.

ts

Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Herregud...

Uansett, du burde innføre noen tegnspråk. Trenger ikke være ekte tegnspråk, men bruk mye kroppsspråk, pek, overdriv ansiktsmimikk for å gjøre det enklere for barnet ditt å lære språket.

Og så tar du faktisk kontakt med helsesøster, selv om det tydeligvis var peovoserende for deg å høre.

Anonymkode: 1c732...596

Hun ble jo ikke provosert over rådet om å gå til helsesøster, men at du sa det var unødvendig å opprette en tråd om det, og forhøre seg om andres meninger og erfaringer. 

Anonymkode: c2dcc...57b

• Liker 4
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Utviklingen hennes er helt normal. Hun søker trøst, har øyekontakt og ler når vi gjør noe morsomt. Det er mer det at hun virker uoppmerksom og ikke helt forstår språket, når vi snakker til henne.

ts

Har hun begynt å snakke selv? Det er jo veldig stor spredning i «normalen» på den alderen der, og jeg vil tro 8 mnd uten hørsel nok spiller en rolle. 
Går hun i barnehage? Hva sier de evt der?

Skrevet

Det kan hende hun har autisme? Det betyr ikke at noe er galt med henne, hjernen hennes kan være utviklet litt annerledes enn det "normale". Jeg har Asperger Syndrom som er en mildere form for autisme. Du burde ta henne med til legen eller en barne psykolog (finnes de?) for å finne ut om hun har en autisme diagnose.

Anonymkode: 7a5d6...016

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...