AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Jeg er helt desperat nå. Jeg bor i en treleilighet, og det er så lytt at jeg spyr! Lukker naboen døren så rister det i hele bygget. Eller er vel mer smelling med døren. Jeg kan høre naboen som bor under meg trampe rundt. Han går med tunge steg. Har naboen vaskemaskinen på og den sentrifugerer så rister det i glasskapet mitt og for så vidt resten av leiligheten. Går de i trappene så høres det veldig godt. Jeg har ikke råd til å kjøpe et hus på en øde øy, og jeg har en jobb jeg også må komme meg til. Så jeg skal nå muligens kjøpe en blokkleilighet i øverste etasje. Er det mulig å fortsatt høre naboer som bor under deg trampe? Det som irriterter meg mest er ikke lyden det lager, men vibrasjonen. Har jeg på ørepropper kan jeg uansett kjenne at det rister av at naboene går, smeller døren, bruker vaskemaskin. Er blokkleiligheter mer lydisolerte? Jeg kan ikke kjøpe en helt ny blokkleilighet heller da jeg ikke får så mye lån. Er det vits å flytte i fra en gammel treleilighet til en eldre blokk? Anonymkode: e7e4a...0e8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Så lenge du bor øverst er det minst lytt. Men gamle blokker har ikke isolasjon. Det er forferdelig lytt her jeg bor og jeg plages av det. Skal flytte så snart som det lar seg gjøre. Anonymkode: 0d388...512
Gjest loveli Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 (endret) 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er helt desperat nå. Jeg bor i en treleilighet, og det er så lytt at jeg spyr! Lukker naboen døren så rister det i hele bygget. Eller er vel mer smelling med døren. Jeg kan høre naboen som bor under meg trampe rundt. Han går med tunge steg. Har naboen vaskemaskinen på og den sentrifugerer så rister det i glasskapet mitt og for så vidt resten av leiligheten. Går de i trappene så høres det veldig godt. Jeg har ikke råd til å kjøpe et hus på en øde øy, og jeg har en jobb jeg også må komme meg til. Så jeg skal nå muligens kjøpe en blokkleilighet i øverste etasje. Er det mulig å fortsatt høre naboer som bor under deg trampe? Det som irriterter meg mest er ikke lyden det lager, men vibrasjonen. Har jeg på ørepropper kan jeg uansett kjenne at det rister av at naboene går, smeller døren, bruker vaskemaskin. Er blokkleiligheter mer lydisolerte? Jeg kan ikke kjøpe en helt ny blokkleilighet heller da jeg ikke får så mye lån. Er det vits å flytte i fra en gammel treleilighet til en eldre blokk? Anonymkode: e7e4a...0e8 Har dessverre bodd i blokk og hørt ALT fra ALLE naboene rundt, på skrå nedenfor og på skrå ovenfor. Selvfølgelig mest fra de leilighetene som var direkte inntil min, men absolutt hørt ting fra alle rundt. Hørte også TVen til de som bodde to etasjer nedenfor. Blokk fra 60-tallet. Har hørt at nyere blokker er bedre lydisolert, men har hørt at folk har flyttet inn i nyere blokker og fortsatt hører alt, så... Håper jeg aldri trenger å finne ut av om det stemmer. Jeg hater å bo i blokk, jeg finner trygghet i ro rundt meg og ikke i å høre at jeg har folk rundt meg. Folk er forskjellige, men å høre alt alle naboene gjorde hele tiden sleit meg helt ut. Endret 21. august 2020 av loveli
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Alle blokker er ikke laget av tre? Noen er laget av mur eller stein.. er de like ille TS? Hva med ørepropper? Som du kan gå med. Anonymkode: 1d634...aff
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Evt, kan du bygge inn lydisolasjon? Beklager jeg vet ikke.. Anonymkode: 1d634...aff
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Bor i blokkleilighet (betong, 11 etasjer, jeg bor i 4.) Hører mye fra alle kanter. Satser på enderekkehus snart. Anonymkode: 2e478...570
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Vi bor i lavblokk fra tidlig 60-tallet. Det er helt sykt stille. Av og til lurer jeg på om alle naboene har dødd, hører de aldri gjennom veggen. Men de er i live og har barn og i det hele tatt. Er heller ikke lytt mellom rommene i leiligheten. Det hjelper at vi er i øverste etasje, men hører aldri naboene vegg i vegg eller under. Vi har heller aldri fått klager fra de under, og vi har småbarn med mye tramping, hyling og misting i gulv. Eneste gangene jeg hører naboer er når vi begge sitter ute på balkongen. Anonymkode: 7a7d5...48a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i lavblokk fra tidlig 60-tallet. Det er helt sykt stille. Av og til lurer jeg på om alle naboene har dødd, hører de aldri gjennom veggen. Men de er i live og har barn og i det hele tatt. Er heller ikke lytt mellom rommene i leiligheten. Det hjelper at vi er i øverste etasje, men hører aldri naboene vegg i vegg eller under. Vi har heller aldri fått klager fra de under, og vi har småbarn med mye tramping, hyling og misting i gulv. Eneste gangene jeg hører naboer er når vi begge sitter ute på balkongen. Anonymkode: 7a7d5...48a Rart at det er så forskjellig fra blokk til blokk! Kanskje naboene har reist? Høres ut som eneste forskjellen er byggemateriale som er brukt... Anonymkode: 1d634...aff
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi bor i lavblokk fra tidlig 60-tallet. Det er helt sykt stille. Av og til lurer jeg på om alle naboene har dødd, hører de aldri gjennom veggen. Men de er i live og har barn og i det hele tatt. Er heller ikke lytt mellom rommene i leiligheten. Det hjelper at vi er i øverste etasje, men hører aldri naboene vegg i vegg eller under. Vi har heller aldri fått klager fra de under, og vi har småbarn med mye tramping, hyling og misting i gulv. Eneste gangene jeg hører naboer er når vi begge sitter ute på balkongen. Anonymkode: 7a7d5...48a Tror ikke noe på at du ikke kan høre andre. Grunnen til at du tror du ikke hører andre er fordi dere bråker nok mye mer selv siden dere har småbarn. Bodde i en blokk fra 60-tallet før, var helt sykt lytt, hørte naboene veldig godt, men jeg bodde alene og bråker ikke mye så jeg hørte aaalt. Anonymkode: eea61...73f 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Vi bor i blokk fra 2014, her er det ikke lytt i det hele tatt. Hører littegrann fra de over, en bankelyd i ny og ne. Når de flytter møbler, mister leker i gulvet osv, men det er så lite og er ikke plagsomt på noen måte. Bodde i bygård fra 1910 før, der var det ganske lytt mellom etasjene men ikke mellom meg og naboleiligheten. Tror kanskje det har noe med hva de har bygget etasjeskillene med, det kan man spørre megler om eller det skal stå i tilstandsrapporten/takstrapporten tror jeg. Anonymkode: 6d8b3...c61
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 1 hour ago, AnonymBruker said: Rart at det er så forskjellig fra blokk til blokk! Kanskje naboene har reist? Høres ut som eneste forskjellen er byggemateriale som er brukt... Anonymkode: 1d634...aff Vi har bodd her i 5 år og kjenner naboene godt, de har ikke reist, haha. 53 minutter siden, AnonymBruker said: Tror ikke noe på at du ikke kan høre andre. Grunnen til at du tror du ikke hører andre er fordi dere bråker nok mye mer selv siden dere har småbarn. Bodde i en blokk fra 60-tallet før, var helt sykt lytt, hørte naboene veldig godt, men jeg bodde alene og bråker ikke mye så jeg hørte aaalt. Anonymkode: eea61...73f Tja, vi bodde her 3 år før vi fikk barn og vi voksne er veldig stille av oss. Vi flyttet hit fordi det er et stille område og vi liker å sitte stille i sofaen og lese bok liksom. Det som bråker mest er måker som innimellom flyr forbi. Denne blokka er fra 1960 tall generelt veldig solid, men vet ikke om det er betong eller mur. Jeg kjenner også mange som bor i lytte leiligheter fra 60-tallet og mistrives, men alle er altså ikke sånn. Og igjen, toppleilighet er gull 👍🏼 Anonymkode: 7a7d5...48a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Jeg har bodd i en betong og murstein blokk fra 2004 i Oslo, og kunne høre veldig lite til naboer. Hørte heisen i gangen. Men ikke irriterende. Anonymkode: 22c56...3b5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 Det er et firma som heter Stillhet. Ville sjekket ut dem https://stillhet.com Anonymkode: 0d388...512 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 Hvis du eier, så tar du enkelt og lekter ned taket/himling med lydbøyler, to lag gips og roockwool. Her er det viktig med mye akryl i fugene. Du kan ikke ha spotter eller lignende i taket etterpå, alt må være utenpåliggende, med mindre du har stor takhøyde og kan lekte ned i to omganger. Så forer du på veggen mot naboen med roockwool og gips. Ikke skru stender i nabovegg, la det være en spalte. Viktig å ikke fore på yttervegger, det flytter kondenspunkt og kan føre til råte. Det elektriske bør ligge på utsiden av veggen. Du kan også legge fore opp gulvet, men da må du flytte opp alle dører osv. Eller så flytter du til en ny blokk, bor på toppen av blokka, lengst bort fra trapp og heis. Betongdekker er lurt. Anonymkode: eac78...b76
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 Og i forhold til vibrasjoner er det en stor fordel med betong. Man trenger stive og tunge konstruksjoner for å hindre vibrasjoner. Dersom dør mot gang er gammel kan noe så enkelt som tettelist/gummilist hjelpe noe mot bråk i trappen. Lyd er som vann, det siver inn gjennom alle hull. Anonymkode: eac78...b76
Den danske loff Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 Du skal købe dig en hytte for at få der helt stille.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #17 Skrevet 22. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Og i forhold til vibrasjoner er det en stor fordel med betong. Man trenger stive og tunge konstruksjoner for å hindre vibrasjoner. Dersom dør mot gang er gammel kan noe så enkelt som tettelist/gummilist hjelpe noe mot bråk i trappen. Lyd er som vann, det siver inn gjennom alle hull. Anonymkode: eac78...b76 Betong bærer basslyder kjempebra. Bare tenk hvor mye mer deg bråker når man borrer i betong i forhold til treverk! Så det spørs hva slags lyder naboene lager. Jeg hadde en nabo som så på film med kinoanlegg i betongblokk... Jeg hørte jo hele filmen med dundrende bass som de fleste filmer har. Musikk høres også ekstremt godt. Anonymkode: 95d59...148
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #18 Skrevet 22. august 2020 Bodd i murblokk, små leiligheter 30kvm i sentrum. var kjempe stille , unntak når naboens på game of thrones Anonymkode: 04205...852
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #19 Skrevet 22. august 2020 Høres ut som meg. Jeg er veldig lydsensitiv. Derfor bor jeg i et hus. Det har jeg gjort siden år 2000. Bor der alene i 3 etasjer og den underste har egen inngang og er til til leie. Har ikke leid ut på 2 år fordi jeg er redd noe skal komme å lage mye lyder. Har leid ut for 7000 i Oslo ink. strøm. En stille person kunne jeg vurdert...men passer best for maks to personer. ca 50 kvm. Liten stue Anonymkode: ffb76...5a3
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #20 Skrevet 22. august 2020 I trebygninger bærer lyden oppover og vi hører når naboen gjesper. Hører når de går, de stamper! Når de åpner kjøkkenskapene. Når de slenger ned dolokket for da smeller det, når de disker pga rørene etc. Aldri ro og stillhet og våkner når de legger seg for da stamper de ekstra. Foretrekker betongblokk og alt annet fremfor det her. Anonymkode: d41fd...f44
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå