AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Spørmålet mitt er: hvis man trener styrke er det slik at man går opp selv om man spiser sunt ? Jeg har tatt av masse kilo og vil ikke legge på meg hvordan kan jeg stabilisere vekten min? for nå etter jeg har jobbet veldig hardt for å gå ned med lite kalori, men nå prøver jeg å spise sunt og til jeg er mett men går opp uansett ? hvordan kan man ha en kose deg i uka og spise sunt resten sv uka men holdet vekten og ikke gå opp har noen erfaring ? tusen takk for alt av svar Anonymkode: 511a1...45c
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Du må fremdeles spise mindre enn før for nå som du erindre trenger du mindre. Styrketrening gjør deg bare strammere og at du ser bedre ut. Få deg lifesum app og track det du spiser. Vei deg jevnlig, altså hver uke om morgenen før du spiser , så du ikke går på en smell. Øk hverdagsaktiviteten. Gå titusen skritt hver dag. Ikke gi opp. Spis grønnsaker, salater, bær. Sjekk Fedon sin hjemmeside og Linda stuhaug sin blogg for sunnere godt. Følg strongbody på Instagram. Les om mat og energiinnhold. Ha en, men bare en frikveld med mat du ikke teller, i uka. Lag ting som ikke er så kaloririke, men søtt. Anonymkode: 1581d...a00
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lag ting som ikke er så kaloririke, men søtt. Anonymkode: 1581d...a00 Nei, venn deg av med søtt og spis deg mett på god, sunn mat. Jeg har alltid vært slank, og det kostholdet slankerne her på forumet driver med, er fullstendig fremmed for meg. De skal støtt og stadig "kose seg" og spise sjokolade, potetgull, osv. Sånt finnes ikke i mitt kosthold. Dessuten spiser de måltider som er altfor lite mettende og tilfredsstillende. Og så spiser de usunne og merkelige ting som "proteinpuddinger", "energibarer", riskaker, og lignende. Og de spiser ALTFOR mange måltider per dag. 2 eller 3 måltider er mer enn nok, og ikke en eneste kalori imellom (dvs. ingen latte (ikke engang med skummetmelk), ingen bær, nøtter, riskaker, frukt, måltidsbarer, smoothies, eller noe som helst. Mat bare til måltidene. Øv deg på å være sulten til neste måltid i stedet for å tilfredsstille sulten. Dessuten smaker maten desto bedre da. Anonymkode: 85499...a9b 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Tenk på oldemorgenerasjonen som ble født for 100 år siden. Satte de seg ned i sofaen med potetgull etter en lang dag? Spiste de is hver varme godværsdag? Gikk de rundt med Pepsi Max-flaske i hånda? Gikk de innom butikken eller kiosken og kjøpte seg en iskaffe eller en bolle innimellom ærend? Osv. For NEI, det gjorde de ikke. Og dette viser veldig mye av det som har blitt feil i løpet av de siste få årene. Det er helt perverst og unaturlig å holde på sånn. Ikke rart at folk har blitt veldig mye feitere. Anonymkode: 85499...a9b 6
Hockeypulver Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Mine beste tips: 1. Undersøk hvor mange kalorier du skal ha i deg for å vedlikeholde vekten. Sett deg inn i hvor mange kalorier de forskjellige matvarene inneholder. Ikke overvurder hvor mye du forbrenner på trening. Som oftest tror du at du forbrenner mer enn du gjør. Så prøv å ikke spis mer fordi du har trent (og se an om det hjelper) 2. Spis næringstett mat, dvs mat med næring som metter lenge fremfor kaloririk mat som ikke holder deg mett lenge. Ikke drikk kaloriene dine, da havner du som oftest fort over grensen. 3. Spis til noenlunde faste tider, f.eks frokost, middag og kveldsmat eller frokost, lunsj og middag avhengig av når på dagen du spiser middag. 4. Vær nøye med porsjonsstørrelsene. 5. Blir du sulten mellom måltidene kan du drikke et stort glass vann og spise grønnsaker. 6. Når du skal kose deg, velg noe med mindre kalorier. Velg for eksempel en kjærlighet på pinne som du kan ha lenge fremfor en pose med ostepop, der er det STOR kaloriforskjell. Kroppen jobber mot deg for å nå en høyere vekt og kan sette ned forbrenningen fordi kroppen prøver å «holde på» fettet. Derfor er det viktig å ikke gi opp, men ha tro på at det du gjør vil fungere i lengden. 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Det viktigste grepet du gjør er en holdningsendring. Du må forkaste ideen om at du skal gå tilbake til det kostholdet du hadde før hvor du kunne "kose deg" og "unne deg" det ene og det andre. Det var disse vanene som gjorde deg overvektig. Tro meg, jeg har slanket meg flere ganger, men først da jeg innså at jeg måtte normalisere det samme kostholdet som jeg hadde da jeg slanket meg så lyktes jeg å holde vekten stabil. Jeg måtte telle kalorier i starten av vedlikeholdsperioden for å ikke la det skli ut igjen. Nå har det blitt mer intuitivt, men med en gang jeg går opp igjen så teller jeg kcal og skrenker inn litt. Anonymkode: 5e234...1a6 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 23 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenk på oldemorgenerasjonen som ble født for 100 år siden. Satte de seg ned i sofaen med potetgull etter en lang dag? Spiste de is hver varme godværsdag? Gikk de rundt med Pepsi Max-flaske i hånda? Gikk de innom butikken eller kiosken og kjøpte seg en iskaffe eller en bolle innimellom ærend? Osv. For NEI, det gjorde de ikke. Og dette viser veldig mye av det som har blitt feil i løpet av de siste få årene. Det er helt perverst og unaturlig å holde på sånn. Ikke rart at folk har blitt veldig mye feitere. Anonymkode: 85499...a9b Oldemorsgenerasjonen født for 100 år siden koste seg med surmelkskake og vafler og boller og brødskiver med margarin og sukkerstrø og sirup og søtt syltetøy når de fikk besøk! Ja alt var så mye bedre før.. Anonymkode: 1966b...05a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Oldemorsgenerasjonen født for 100 år siden koste seg med surmelkskake og vafler og boller og brødskiver med margarin og sukkerstrø og sirup og søtt syltetøy når de fikk besøk! Ja alt var så mye bedre før.. Anonymkode: 1966b...05a Likevel var de langt slankere enn oss. De kakene og vaflene du beskriver var langt fra daglig kost. Anonymkode: 1df01...3f2 4
Lisa Rowe Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 Om man bygger muskler, vil man selvsagt gå opp i vekt, muskler er ikke luft.. Men vekt i seg selv er ikke noe du burde ha et så stort fokus på. Muskler er langt mer kompakt enn fett, så selv om du gjerne går opp i vekt når du øker muskelmasse, vil du ikke bli/se tjukkere ut. De aller fleste som øker muskelmasse etter vektnedgang ender faktisk opp med å se strammere ut i kroppen! Finn ut hvor mange kalorier du må innta for å vedlikeholde vekten din, og ta et par uker hvor du teller kalorier. Du vil fort komme inn i rutinene og lære deg hvor mye du trenger via øyemål. Når det kommer til vektnedgang og vektoppgang så er det kun kalorier som spiller en rolle, ikke hvorvidt maten er sunn eller usunn. Spiser du for mye mat, vil du gå opp i vekt. Men som nevnt over: Om du trener for å bygge muskler så er det ikke nødvendigvis negativt at du går opp i vekt - opp i vekt betyr ikke opp i fett. Om du er flink og spiser "slik du skal" seks dager i uken, burde ikke én dag ha mye å si, men om du merker sakte vektoppgang etter disse kosedagene dine så kan det fikses så lett at du bare spiser litt mindre dagen før eller etter. Og sist men ikke minst: Husk at for å vedlikeholde vekten etter vektnedgang så må du endre livsstilen din. Du kan ikke forvente å gå tilbake til å spise slik som du gjorde før du gikk ned i vekt - det var jo det kostholdet som gjorde at du gikk opp i vekt.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Likevel var de langt slankere enn oss. De kakene og vaflene du beskriver var langt fra daglig kost. Anonymkode: 1df01...3f2 Nei , de fleste damene i slekta og mange utenfor slekta i den generasjonen var feite som middelaldrende ihvertfall. Og surmelkskake laget på surmelk sukker hvetemel fett og vafler laget på hvetemel melk/vann sukker fett var hverdagsmat. Anonymkode: 1966b...05a
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Nei , de fleste damene i slekta og mange utenfor slekta i den generasjonen var feite som middelaldrende ihvertfall. Og surmelkskake laget på surmelk sukker hvetemel fett og vafler laget på hvetemel melk/vann sukker fett var hverdagsmat. Anonymkode: 1966b...05a Vel, uansett hvordan du vrir og vender på det (og har slekta full av tjukkaser) av så er folk generelt feitere nå enn før 😄 I min barndom på 60-tallet spiste vi også mye feit mat + boller/ vafler, men i mindre mengder/ sjeldnere. Mulig det også spilte en rolle at alt var hjemmelaget fra bunnen. I tillegg var vi mye mer i aktivitet. Anonymkode: 76be5...b8f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå