Gå til innhold

Hvordan få ungen til å slutte med bleie? Oppgitt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 3 år. Jeg har forsøkt,men total uintressert. Har lovet gave om han setter seg på potta for å tisse,men nei. Prøvd å ta av bleien slik at han er uten bleie. Det går heller ikke da tisser/bæsjer han  på gulvet. Nekter å sitte på do eller potte. Sikkelig sta unge som skjønner godt hva jeg mener. Noen tips? Når er det vanlig at de slutter?viser interesse?

Anonymkode: d250d...c14

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slutt å stresse er mitt rpd. Når barnet er klart er individuelt. Min var nærmere 4 år når han syntes det var ok, datteren min mye yngre uten at det ene er rett og det andre feil. Barn er ulike 😊

Anonymkode: b06e3...38b

• Liker 22
Skrevet

Hvorfor stresse? Han kommer til å bli klar en dag

Anonymkode: 98aa5...8a0

• Liker 7
Skrevet

Ikke stress med det. Vi begynte tidlig. Var dumme som lot barnehagen rushe oss. Ungen ble stressa og det tok cirka 10 måneder med uhell før vi nå kan slappe av. Føles som vi påførte ungen unødig stress.

Anonymkode: 585dc...2da

• Liker 7
Skrevet

Kjenner meg godt igjen! Jenta mi på snart fire hadde null interesse i vår og eg såg mørkt på det. Eg har følt på at ho har vore seint ute, men det går jo ikkje å tvinge ungen når ho absolutt ikkje vil. Ho vart oppmuntra i barnehagen og fekk masse ros når ho gikk med truse før ferien. Tissa ut fleire truser for dagen, men det gikk gradvis bedre. (Ikkje min ide å påføre barnehagepersonalet ekstra-arbeid altså)

Nå synes ho det er gøy å tisse i doen. Har ikkje hatt tisseuhell den siste måneden. Det hender at bæsjen kommer i trusa da. Vi jobber med saken. Rådet mitt er å fortsette å oppmuntre, men ikkje presse gutten. Han er sikkert klar snart.  🙂

Anonymkode: a0209...755

• Liker 3
Skrevet

Hvor lenge har barnet gått uten bleie? Du må regne med hvertfall 1-2 dager med bare uhell før det går fremover. Men det betinger jo at barnet er motiverte og enig i at bleia skal vekk. La barnet fjerne gå mye naken nedentil, evnt uten truse under buksa, da er det lettere å kjenne at de må på do. Men uhell må du tåle. 

Skrevet

Er nok kanskje for tidlig for ham? Ta en pause og prøv igjen om ett par mnd. Å lokke med nonstop funker også. 

Anonymkode: 2d40f...850

• Liker 2
Skrevet

Her har vi trent på å gå på do selv om de fortsatt brukte bleie. Tren ved å ta av bleia når de kjenner at de skal på do, og sett på bleie når de er ferdig. Først når de kjenner at de skal tisse, sier ifra om det i tide til at de klarer å vente til de når frem til doen og det kommer noe når de sitter på der er det på tide å ta bleia. Begge gutta var knapt 4 når vi nådde så langt, og da var de også store nok til å våkne og gå på do på natta. Minste hadde forøvrig skikkelig doværgring for bæsjing, men det løsnet plutselig over natta når han var 4,5. Før det fikk han sitte og prøve på do men fikk bleie om det ikke gikk (bare til bæsjing altså).

Å stresse med at de skal gå på do er bare tull synes jeg - det stresser barnet og gir bare masse uhell. Det er ikke moro for barnet å tisse seg ut konstant. Hva er greia liksom? Hvorfor ikke bare vente til barnet selv er klart? Det er nesten ingen som bruker bleie lengre enn til 4 år uansett.

Anonymkode: fda46...a31

• Liker 1
Skrevet

Tålmodighet. 
Har kom ungen en dag og sa at hun skulle slutte. Slutta tvert, både dag og natt. Hadde noen uhell på natta, men det gikk overraskende fort over. 

Anonymkode: 70d11...d0c

• Liker 1
Skrevet

La ungen ha på normale klær uten bleie, den vil fort kjenne ubehaget ved å være våt. 

Anonymkode: 0c258...402

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

La ungen ha på normale klær uten bleie, den vil fort kjenne ubehaget ved å være våt. 

Anonymkode: 0c258...402

Betyr ikke at de vil gå på do for det nødvendigvis. Det der hjalp ikke på min ene. 

Anonymkode: 27fec...1d0

• Liker 3
Skrevet

Hm... 3 års alder er vanskelig. Avhengig av at barnet ønsker det selv mistenker jeg... så da må du vente til barnet er motivert. Snakk med bhg - de har ofte litt magisk påvirkning. 

ellers vet jeg ikke, mine har sluttet før 2,5 år nettopp for å ta det før den vilje-greia inntreffer. Tør å si det nå, lillesøster 2 år 4 mnd og to dagers bleieslutt og det var det. Brukte 4 dager på første i nøyaktig samme alder. 

lite nyttig i det muligens. Det vi gjorde var Å gi beskjed om at nå tror vi du er klar, så nå skal du lære å tisse i do. Og dermed av med bleia. Naken nedentil i minst 3 dager.  Må tåle typ 90% på gulvet dag 1, 40% dag 2, 10% dag 3 og muligens 0% dag 4. Men det har iaf funket strålende her to ganger nå så et eller annet smart må det være. Det store cluet er å la de gå helt nakne nedentil tross deres protester - klær inntil skrittet minner om bleie og da tisser de litt hele tiden av ren vane. Naken så holder de seg lenger og lenger for hver time som går omtrent. Så kan man ta på løs bukse eks 3. dagen og se om kroppen takler det. Evt fortsette naken hvis ikke. Lillesøster insisterte på å ha på bukse nå etter 1,5 dag uten bleie, og det gikk helt fint utrolig nok, men hun har sagt ifra om å gå på do fra første sekund - så hun var overklar for å slutte nå. Litt trege foreldre med mye annet på agendaen. 

Utifra denne erfaringen tror jeg folk gjør to store tabber 1. De tror de kan gå rett fra bleie til truse. Det er en dårlig ide. MINST 3 dager naken først så kroppen får omstille seg. Noen anbefaler 3 måneder naken nedentil! Vanskelig å få til for de fleste. Og 2. De gir opp etter den første dagen der 90% havner på gulvet og trer på en bleie neste morgen i tro at barnet ikke klaret det. Og går da glipp av magien som av ukjent årsak har skjedd over natta, at barnet holder seg mye lenger og har fått betydelig bedre kontroll. Evt gir de opp detter dag 2 med 40% på gulvet fordi de hadde forventet helt tørr på et blunk. 

og sist men ikke minst må man sette av tid... med første tok vi det i sommerferien, en uke avsatt til bleieslutt og en friuke etter det før bhg igjen. Nå med lillesøster kastet vi oss rundt på en langhelg grunnet to planleggingsdager, vi fikk i hui og hast sørget for at vi begge avspaserer fra jobb for å ha nok armer til begge barna og bleieslutt. Hadde ikke forventet at det gikk så greit at det hadde holdt med en voksen hjemme...Men vi vet hun er klar og at det bare sto på oss. Så handler også om å klare å prioritere tid til å gi de noen dager hjemme i ro og fred det det eneste man skal gjøre er å lære å gå på do når man må.

men skal sies, vi har to jenter, de er vel tidligst klare gjerne. Men forklarte dette for en nabo, med en gutt på 3,5 år, hun tok det til seg og ikke lenge etter slutta han LED bleie på under en uke bare fordi han fikk gå naken. Så har tro på metoden om naken nedentil og å bare si man er ferdig med bleier. Do er stedet - kroppen din er klar - dette klarer vi :) 

Anonymkode: 0e63d...40b

• Liker 5
Skrevet
47 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Han er 3 år. Jeg har forsøkt,men total uintressert. Har lovet gave om han setter seg på potta for å tisse,men nei. Prøvd å ta av bleien slik at han er uten bleie. Det går heller ikke da tisser/bæsjer han  på gulvet. Nekter å sitte på do eller potte. Sikkelig sta unge som skjønner godt hva jeg mener. Noen tips? Når er det vanlig at de slutter?viser interesse?

Planlegg en langhelg du har fri,skal være hjemme. Fjerne alle bleier,si at vi har ikke bleier mer, det er bare baby størrelser. Og forklare at alle mennesker må gå på do, det er ikke lov å tisse på gulvet. Ha klistremerke system for hver gang han går på do. Ikke gi deg😊

Anonymkode: f8804...1b5

Skrevet

Takk for gode råd alle sammen. Han setter seg på huk når han bæsjer og npr han er ferdig vil han vaske seg med en gang. Jeg spør han om han vil på do når han setter seg slik,men nei da blir han sint og sie nei mamma. De gangene han ikke hadde bleie da stod han å

bæsjet han virket veldig redd stakkars. Av en eller annen grunn vil han ikke sitte på potta eller doring. Han satt seg en gang da heg lovet han premie,men det funker ikke lengere heller. Jeg er bare så redd at vi er sent ute han er jo 3 år,burde han ikke sluttet? Han forstår alt jeg sier til han,men er veldig sta.

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk for gode råd alle sammen. Han setter seg på huk når han bæsjer og npr han er ferdig vil han vaske seg med en gang. Jeg spør han om han vil på do når han setter seg slik,men nei da blir han sint og sie nei mamma. De gangene han ikke hadde bleie da stod han å

bæsjet han virket veldig redd stakkars. Av en eller annen grunn vil han ikke sitte på potta eller doring. Han satt seg en gang da heg lovet han premie,men det funker ikke lengere heller. Jeg er bare så redd at vi er sent ute han er jo 3 år,burde han ikke sluttet? Han forstår alt jeg sier til han,men er veldig sta.

Kan du ikke bare tørke og vakse når han har bæsjet og si at du gleder deg til han plutselig bestemmer seg for å mate fiskene med bæsjen? Ja, du vet at når bæsjen går i do blir den mat til fiskene i havet? Snakk litt varmt om kloakkrør gravd ned under bakken som sender bæsjen helt til fiskene. Bare si det, gjenta om han ber om det. Fortsett å plukke vekk og vaske når han bæsjer der han vil.

vedder mye på at du plutselig har han på do for å mate fiskene ;) Men han må selv få finne ut at han vil :) 

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Planlegg en langhelg du har fri,skal være hjemme. Fjerne alle bleier,si at vi har ikke bleier mer, det er bare baby størrelser. Og forklare at alle mennesker må gå på do, det er ikke lov å tisse på gulvet. Ha klistremerke system for hver gang han går på do. Ikke gi deg😊

Anonymkode: f8804...1b5

Vurderte dette, sidan eg har sett rådet før. Men trur ikkje at  jenta mi er så lettlurt. Det er jo masse bleier på butikken. 😊

Slutta du med bleie på natt samtidig? Eller brukte du ein annan type nattbleier? 

Skrevet

Minste min er straks fire og vi har akkurat begynt med bleieslutt. Hun har ikke vært klar før, så vi har ikke prøvd før. Broren sluttet av seg selv litt før han var 3,5. De er forskjellige. Ikke press han, da blir han bare redd og usikker. 

Anonymkode: 63ea5...f64

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

så du står da å ser på at ungen sitter på gulvet å bæsjer?

det er vel normalt å da bære ungen på do, uavhengig om h*n sier "nei" eller ikke. man bæsjer ikke på gulvet.

• Liker 8
Skrevet

Jeg begynte med guttungen når han var litt over 2,5 år. Han fikk være med å velge seg noen truser, (paw patrol og biler) 😎 han var ivrig  med å få de på seg, gikk et par dager i sommerferien med noen uhell av og til, når han kjente hvor ekkelt det var med våt truse var det rett på potta 🏃‍♂️ etter det har han vært bleiefri, holdt seg gjennom natta også, selvom han hadde bleie, men den var alltid tørr, så kuttet de ut 🙌

Anonymkode: 2ae1f...50e

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke bare tørke og vakse når han har bæsjet og si at du gleder deg til han plutselig bestemmer seg for å mate fiskene med bæsjen? Ja, du vet at når bæsjen går i do blir den mat til fiskene i havet? Snakk litt varmt om kloakkrør gravd ned under bakken som sender bæsjen helt til fiskene. Bare si det, gjenta om han ber om det. Fortsett å plukke vekk og vaske når han bæsjer der han vil.

vedder mye på at du plutselig har han på do for å mate fiskene ;) Men han må selv få finne ut at han vil :) 

Hehe, kanskje eg skal prøve. Har som nevnt ei jente på snart fire år som ennå liker best å bæsje i trusa. Går greitt for meg, men synes synd på dei som jobber i barnehagen... Tissing i doen går veldig bra. Ho er fascinert av rørleggere, kloakkummer, septikkbilen osv. Morsomt med lyden som bæsjen lager når den detter i doen. 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...