AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Så at tv2 hjelper deg tar for seg dette neste uke. Men i forhåndsklippet spurte programleder om antibac var sikkert, og legen/forskeren sa nei. Det har jeg hevdet hele tiden. Ergo er det en sjanse for at du blir smittet ved å ta på flasker med antibac som alle andre også må ta i for å få spriten på hendene. Når jeg tidligere skrev et innlegg om dette, mente så mange at det var umulig å blir smittet for spriten var så sikker. En hevdet at jeg kunne ha hendene full av virus og når jeg spritet meg kunne jeg stikke fingrene i munnen etterpå. Vel, nå blir det bevist at sprit ikke er sikkert. Anonymkode: d9412...cbd 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Det er vel sånn at man bør være våt av sprit i minst 30 sekund for at den skal få god effekt. Tror ikke det er så mange som har fått med seg akkurat det. Jeg jobber i butikk og vi har håndsprit stående flere plasser i butikken, og en periode hadde vi en type som brukte lang tid på å tørke og folk fikk bortimot panikk av at den ikke tørket og ville ha papir for å tørke seg, prøvde å si at det bare var bra at den brukte tid på å tørke, men det ville de ikke høre på. Så ja, det er nok i de fleste tilfeller falsk trygghet. Anonymkode: 4f1ea...83d 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 Det har aldri vært meningen å eliminere all smitterisiko, bare å redusere den. Nå snakker jeg selvfølgelig om myndighetene/FHI. KG derimot er jo en helt annen sak. Anonymkode: 52041...70c 5
stan Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Antibac har også problemer med å komme til alle plasser. Negler og ringer er problemområder. Grundig håndvask med såpe er det beste. Antibac er en midlertidig løsning der håndvask er vanskelig. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Nei, håndsprit kan ikke garantere mot smitte. De fleste bruker for liten mengde, og jobber den heller ikke skikkelig inn mellom fingre osv., men gnir den såvidt inn i håndflatene. Anonymkode: 0a58f...9b6 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Så at tv2 hjelper deg tar for seg dette neste uke. Men i forhåndsklippet spurte programleder om antibac var sikkert, og legen/forskeren sa nei. Det har jeg hevdet hele tiden. Ergo er det en sjanse for at du blir smittet ved å ta på flasker med antibac som alle andre også må ta i for å få spriten på hendene. Når jeg tidligere skrev et innlegg om dette, mente så mange at det var umulig å blir smittet for spriten var så sikker. En hevdet at jeg kunne ha hendene full av virus og når jeg spritet meg kunne jeg stikke fingrene i munnen etterpå. Vel, nå blir det bevist at sprit ikke er sikkert. Anonymkode: d9412...cbd Dette er jo blitt sagt fra begynnelsen av. Joda god håndhygiene hjelper, men det at man tar på antibac ute i butikken betyr fint lite egentlig. Man kan like lett blir smittet uansett. Anonymkode: f7b6a...fde
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Så at tv2 hjelper deg tar for seg dette neste uke. Men i forhåndsklippet spurte programleder om antibac var sikkert, og legen/forskeren sa nei. Det har jeg hevdet hele tiden. Ergo er det en sjanse for at du blir smittet ved å ta på flasker med antibac som alle andre også må ta i for å få spriten på hendene. Når jeg tidligere skrev et innlegg om dette, mente så mange at det var umulig å blir smittet for spriten var så sikker. En hevdet at jeg kunne ha hendene full av virus og når jeg spritet meg kunne jeg stikke fingrene i munnen etterpå. Vel, nå blir det bevist at sprit ikke er sikkert. Anonymkode: d9412...cbd En bil er heller ikke sikker hvis sjåføren er en idiot, hva er poenget ditt?så lenge man bruker nok og vasker lenge nok med antibac så fungerer det. Anonymkode: 75b30...a93 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 Jeg har ocd og var i en periode (lenge før korona altså) ekstremt avhengig av antibac. Tror ikke jeg var syk én gang fra ocd'en begynte til jeg klarte å slutte (brukte sikkert 500 kr i uken på antibac, så måtte slutte av økonomiske hensyn). Anonymkode: 70f49...4d5
Hatsumomo Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vel, nå blir det bevist at sprit ikke er sikkert. Ingenting i livet er sikkert. Kan være lurt å være på sikre siden uansett.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #10 Skrevet 22. august 2020 11 timer siden, AnonymBruker skrev: En bil er heller ikke sikker hvis sjåføren er en idiot, hva er poenget ditt?så lenge man bruker nok og vasker lenge nok med antibac så fungerer det. Anonymkode: 75b30...a93 Poenget var som jeg skrev i HI. Jeg skrev et innlegg hvor jeg sa jeg ikke likte å ta på meg håndsprit fra flaske som alle andre også må ta på . Da ble jeg latterliggjort i 90% av svarene. Fordi det var idiotsikkert. Men det er kanskje mer et KG fenomen enn noe annet. Det er visst om å gjøre å kritisere innlegg og finne feil. Så skeptikeren hadde rett likevel, håndsprit er ikke sikkert. Men ja selvfølgelig er det bedre enn ikke noe. Anonymkode: d9412...cbd
Tension Skrevet 22. august 2020 #11 Skrevet 22. august 2020 Antibac er en merkevare. Mener du at den spesifikke merkevaren ikke virker eller hva snakker du om? 4
Ze.Xhx Skrevet 22. august 2020 #12 Skrevet 22. august 2020 Det med 30 sekunder er vel allment kjent. Men for min egen del har jeg sluppet unna alt av forkjølelse og annen fandens oldemor etter man begynte å bli nazi på håndhygiene. Med andre ord hjelper det med sprit. Jeg tror ikke jeg vasker hendene oftere enn før.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #13 Skrevet 22. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Poenget var som jeg skrev i HI. Jeg skrev et innlegg hvor jeg sa jeg ikke likte å ta på meg håndsprit fra flaske som alle andre også må ta på . Da ble jeg latterliggjort i 90% av svarene. Fordi det var idiotsikkert. Men det er kanskje mer et KG fenomen enn noe annet. Det er visst om å gjøre å kritisere innlegg og finne feil. Så skeptikeren hadde rett likevel, håndsprit er ikke sikkert. Men ja selvfølgelig er det bedre enn ikke noe. Anonymkode: d9412...cbd Håndsprit er det ved korrekt bruk. Du hadde med andre ord ikke rett Anonymkode: 75b30...a93
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #14 Skrevet 22. august 2020 2 timer siden, Tension skrev: Antibac er en merkevare. Mener du at den spesifikke merkevaren ikke virker eller hva snakker du om? De sa håndsprit på TV. Hater når folk bruker spesifikke merkevarenavn som en fellesbetegnelse.. (Lipsyl f.eks) Jeg forstod det slik at de forskjellige merkene og typene kan gi forskjellig resultat, men får se når programmet sendes. Dosering er jo alfa omega. For meg har konsistens en del å si. Hater å gå inn i butikker hvor de har den mest tyntflytende varianten på pumpe, og alt bare renner ut av hånda mi. Føler også ofte at jeg ikke får nok med én dose f.eks fra sensorstyrt dispenser. Med kø bak tar det tid å stå å vente på ny ladning. Også alkoholprosent kan variere. Anonymkode: cfcc6...e7b
Tension Skrevet 23. august 2020 #15 Skrevet 23. august 2020 19 hours ago, AnonymBruker said: De sa håndsprit på TV. Hater når folk bruker spesifikke merkevarenavn som en fellesbetegnelse.. (Lipsyl f.eks) Jeg forstod det slik at de forskjellige merkene og typene kan gi forskjellig resultat, men får se når programmet sendes. Dosering er jo alfa omega. For meg har konsistens en del å si. Hater å gå inn i butikker hvor de har den mest tyntflytende varianten på pumpe, og alt bare renner ut av hånda mi. Føler også ofte at jeg ikke får nok med én dose f.eks fra sensorstyrt dispenser. Med kø bak tar det tid å stå å vente på ny ladning. Også alkoholprosent kan variere. Anonymkode: cfcc6...e7b Eksakt! Slutt å kall alt av oppvaskmiddel Zalo, blir like forbannet når de kaller det Sunlight i utlandet 😁 Antibac er nok et merke til å stole på, det som blir tatt i bruk i helsevesenet (i normale tider, nå risikerer man å måtte bruke den som lukter tequila). Foretrekker minimum med gel selv, hvis det er gel i den håndspriten på dispenseren danner det seg etterhvert et klissete lag med gel etter du har spritet hendene 10+ ganger uten håndvask. Man får plutselig noe ekstra å vaske bort når man først skal utføre skikkelig håndhygiene.
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #16 Skrevet 23. august 2020 22 timer siden, Tension skrev: Antibac er en merkevare. Mener du at den spesifikke merkevaren ikke virker eller hva snakker du om? Ts her Ok, så brukte jeg feil benevnelse, det skulle ha stått håndsprit og ikke antibac. Det er beklagelig Anonymkode: d9412...cbd
Tension Skrevet 23. august 2020 #17 Skrevet 23. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her Ok, så brukte jeg feil benevnelse, det skulle ha stått håndsprit og ikke antibac. Det er beklagelig Anonymkode: d9412...cbd Og husk i tillegg at det heter oppvaskmiddel og ikke Zalo. Med mindre det spesifikt er Zalo du snakker om... 😏
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #18 Skrevet 23. august 2020 På 21.8.2020 den 21.06, AnonymBruker skrev: Så at tv2 hjelper deg tar for seg dette neste uke. Men i forhåndsklippet spurte programleder om antibac var sikkert, og legen/forskeren sa nei. Det har jeg hevdet hele tiden. Ergo er det en sjanse for at du blir smittet ved å ta på flasker med antibac som alle andre også må ta i for å få spriten på hendene. Når jeg tidligere skrev et innlegg om dette, mente så mange at det var umulig å blir smittet for spriten var så sikker. En hevdet at jeg kunne ha hendene full av virus og når jeg spritet meg kunne jeg stikke fingrene i munnen etterpå. Vel, nå blir det bevist at sprit ikke er sikkert. Anonymkode: d9412...cbd Og jeg hørte nettopp en ekspert si det motsatte. Så lenge spriten består av minst 70% alkohol skal den være trygg mot corona-virus, så sjekk evt alkoholprosenten hvis du er usikker. Anonymkode: e047a...a7b 1
AnonymBruker Skrevet 23. august 2020 #19 Skrevet 23. august 2020 På 21.8.2020 den 22.29, AnonymBruker skrev: Nei, håndsprit kan ikke garantere mot smitte. De fleste bruker for liten mengde, og jobber den heller ikke skikkelig inn mellom fingre osv., men gnir den såvidt inn i håndflatene. Anonymkode: 0a58f...9b6 Dette kan fint kompenseres ved å bruke det litt oftere, og faktisk bruke det mellom fingrene. Så må man jo også tenke litt selv, det er kanskje ikke like viktig å ha masse ringer og annet i disse dager, samt sørge for å sprite under negler, evt. holde neglene korte. Det er jo heller ikke slik at man skal bruke det som erstatning for håndvask, man bruker det mellom de gangene man ellers vasker seg godt på hendene med nok såpe og vann. Bruker nok håndsprit selv, og har både med meg selv, og det er tilgjengelig på jobb/andre steder. Anonymkode: 7acb1...348
Anbefalte innlegg