AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Jeg kjenner noen som melder seg på en del sosiale sammenkomster, liker den sosiale energien, men som ikke prater med mindre noen spør dem direkte om noe. Det blir en en-til-en dialog. Fungerer ikke i gruppesamtaler. Det kan være greit, så lenge man er mange rundt bordet eller på en tur, men hvis man er tre, fire stykker som skal treffes ( ingen kjenner hverandre fra før), så føles det veldig ugreit. Bør kan kunne ha forventninger til en fåmælt person, at hun også må kunne ta ordet, bidra i praten, når situasjonen krever det? Eller hva gjør den fåmælte om hn får en tilfeldig bordkavaler som da på julebord, eller bryllup ? ( ikke nå i disse tider) men utenom dette. Er det da motparten som må sørge for at praten kommer i gang og opprettholdes? Anonymkode: ab9de...fe7 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Dette er grunnen til at jeg aldri er med på noe sosialt. Er redd jeg skal ødelegge stemningen, jeg som aldri klarer å bidra med noe. Anonymkode: c8a53...d8e 32
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er grunnen til at jeg aldri er med på noe sosialt. Er redd jeg skal ødelegge stemningen, jeg som aldri klarer å bidra med noe. Anonymkode: c8a53...d8e Hva er grunnen til at du ikke klarer å bidra med noe? Anonymkode: ab9de...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er grunnen til at du ikke klarer å bidra med noe? Anonymkode: ab9de...fe7 Kombinasjon av dårlig selvtillit og prestasjonsangst. Kommer ikke på noe fornuftig/morsomt/intelligent å si. Anonymkode: c8a53...d8e 27
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kombinasjon av dårlig selvtillit og prestasjonsangst. Kommer ikke på noe fornuftig/morsomt/intelligent å si. Anonymkode: c8a53...d8e Øv deg på å si noe dumt, uviktig og uinteressant Det gjør de fleste av oss. Anonymkode: 27ac0...c50 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Har to slike venner og de er gode venner, selv om de er stille venner. Verdsetter vennskapet vårt fordeom, vi har da alle våre styrker og svakheter Anonymkode: a29e5...fda 14
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Jeg er en ganske fåmælt person selv, men i en sånn situasjon hadde jeg prøvd så godt jeg kan å finne på noe å si. Jeg skjønner jo at en samtale ikke bare kan gå en vei. Man må bare prøve sitt beste, det er alt man kan gjøre når man ikke er født like pratsom og sosial som andre. Anonymkode: 35c3d...18d 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øv deg på å si noe dumt, uviktig og uinteressant Det gjør de fleste av oss. Anonymkode: 27ac0...c50 jeg sier utrolig mye dumt og uinteressant. Hadde jeg ventet helt til jeg fant på noe interessant å si, så hadde det heller blitt veldig kleint fordi jeg var stille. Anonymkode: ab9de...fe7 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Har to slike venner og de er gode venner, selv om de er stille venner. Verdsetter vennskapet vårt fordeom, vi har da alle våre styrker og svakheter Anonymkode: a29e5...fda Men da kjenner dere hverandre fra før. Det blir annerledes, enn å være sosial i en helt ny setting med helt ukjente mennesker. Anonymkode: ab9de...fe7 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Jeg synes det er veldig slitsomt med slike gruppesamtaler. Man nesten kjemper om oppmerksomheten og snakker høyere og høyere. Jeg orker ikke å være med på konkurransen, for den taper jeg lett. Så da melder jeg meg mer ut. Har null problem med å prate med folk, men liker ikke slike gruppesamtaler med mange folk. Jeg melder meg sjeldent på arrangementer da. Anonymkode: 01fc9...da5 20
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det er veldig slitsomt med slike gruppesamtaler. Man nesten kjemper om oppmerksomheten og snakker høyere og høyere. Jeg orker ikke å være med på konkurransen, for den taper jeg lett. Så da melder jeg meg mer ut. Har null problem med å prate med folk, men liker ikke slike gruppesamtaler med mange folk. Jeg melder meg sjeldent på arrangementer da. Anonymkode: 01fc9...da5 Da gjør du rett i å trekke deg ut. Ikke poeng i å delta på det, hvis du ikke liker gruppesamtaler, og mye vås. Anonymkode: ab9de...fe7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Øv deg på å si noe dumt, uviktig og uinteressant Det gjør de fleste av oss. Anonymkode: 27ac0...c50 Og synes du folk snakker om så viktige og interessante ting, hvis du hører nøye etter? Hvis ikke så må du senke kravene dine for hva som er akseptabelt å snakke om Anonymkode: ab9de...fe7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 17 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kombinasjon av dårlig selvtillit og prestasjonsangst. Kommer ikke på noe fornuftig/morsomt/intelligent å si. Anonymkode: c8a53...d8e Det kan være at disse problemene forsvinner om du finner en gjeng som passer deg bedre. Anonymkode: ad291...7f5 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da gjør du rett i å trekke deg ut. Ikke poeng i å delta på det, hvis du ikke liker gruppesamtaler, og mye vås. Anonymkode: ab9de...fe7 Hadde ikke folk snakket i munnen på hverandre og unngått og snakke høyere enn den som snakker fordi de ønsker å bli hørt, så hadde jeg nok deltatt. Mange har et voldsomt behov for å bli sett og hørt til enhver tid, det orker jeg ikke. Anonymkode: 01fc9...da5 8
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 Jeg er ikke den mest pratsomme typen, jeg prater ikke bare for å prate. Jeg prater når jeg har noe å si, smal talk klarer jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde ikke folk snakket i munnen på hverandre og unngått og snakke høyere enn den som snakker fordi de ønsker å bli hørt, så hadde jeg nok deltatt. Mange har et voldsomt behov for å bli sett og hørt til enhver tid, det orker jeg ikke. Anonymkode: 01fc9...da5 Gruppeterapi kan nok være passende gruppeaktivitet. Der har de en terapeut som er ordstyrer. Anonymkode: ab9de...fe7
Djungelvrål Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 Jeg har tenkt på dette mange ganger og har mang en gang vært den som har prøvd å dra igang samtaler med sjenerte og fåmælte personer. Men jeg har innsett at det ikke er ene og alene mitt ansvar så har begynt å holde kjeft spes. om jeg er i enerom med slike (f.eks på jobb) Vil de ikke prate så vil de ikke, og er de overhodet ikke interessert meg og mitt gidder jeg heller ikke å være det tilbake. I andre sosiale sammenhenger blir disse tilslutt eksludert og blir sittende for seg selv. Enveiskommunikasjon fungerer jo slik. 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hadde ikke folk snakket i munnen på hverandre og unngått og snakke høyere enn den som snakker fordi de ønsker å bli hørt, så hadde jeg nok deltatt. Mange har et voldsomt behov for å bli sett og hørt til enhver tid, det orker jeg ikke. Anonymkode: 01fc9...da5 Jeg kjenner til denne følelsen. Jeg orker ikke konkurrere for oppmerksomhet heller. Jeg vet uansett at den andre personen egentlig ikke lytter på meg og bare venter til å få si noe selv. Anonymkode: ad291...7f5 8
Rumle Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 (endret) La nå folk være som de er, herlighet! Endret 21. august 2020 av Rumle 16
Maleficenta Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 5 minutter siden, Apocalypte skrev: Jeg har tenkt på dette mange ganger og har mang en gang vært den som har prøvd å dra igang samtaler med sjenerte og fåmælte personer. Men jeg har innsett at det ikke er ene og alene mitt ansvar så har begynt å holde kjeft spes. om jeg er i enerom med slike (f.eks på jobb) Vil de ikke prate så vil de ikke, og er de overhodet ikke interessert meg og mitt gidder jeg heller ikke å være det tilbake. I andre sosiale sammenhenger blir disse tilslutt eksludert og blir sittende for seg selv. Enveiskommunikasjon fungerer jo slik. Så fiendtlig du høres ut 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå