Gå til innhold

Arbeidsgiver og koronakrav

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg jobber i en relativt stort bedrift (500 pers) som tidlig tok grep mtp. koronasituasjon. Vi fikk hjemmekontor før det egentlig ble normen, og det har fungert fint for de fleste. Vi er en bedrift der mange allerede jobber enten digitalt eller selvstendig. Jeg har selv oppgaver som jeg kan gjøre veldig greit hjemmefra - jeg jobber uansett heldigitalt, og har konkrete oppgaver med konkrete deadlines. Min sjef kan lett se at jobben har gjort, og jeg kan ofte bli ferdig med en arbeidsdag på halve tiden.

Retningslinjene har endret seg litt etterhvert som ting har sluppet opp. Direktør har likevel sagt at alle mellomledere skal tilrettelegge for at ansatte lett kan ha hjemmekontor, og det er fint om de som kan det uten problemer, gjør det, og da spesielt de som er avhengige av kollektivtransport. Vi jobber alle i åpent landskap.

Nå har det utviklet seg en del krysskommunikasjon rundt dette. En av lederne for min avdeling har sagt til oss at han gjerne vil ha flest mulig folk på kontoret. Han synes det er viktig at vi ser hverandre og har nå aktivt oppfordret alle til å komme på kontoret. Han gir uttrykk for at det er viktig sosialt (noe som virker litt pussig, da han ikke er en veldig sosial person og alltid har vært en kjepp i hjulet for ting som skal arrangeres sosialt). Jeg lurte derfor litt på om han ville ha folk fysisk til stede for å ha bedre kontroll, men i vår avdeling ser du lett at jobben er gjort uansett, og produktiviteten er holdt høy. 

Jeg diskuterte dette med en kollega (annen avdeling, men kjenner min øverste leder) og hun ble direkte provosert av at han aktivt oppfordret til dette, når det gikk imot retningslinjene både fra myndighetene og fra øverste ledelse i bedriften. Hun mente jeg faktisk burde nevne dette for noen, fordi de må være konsekvente i kommunikasjonen til ansatte.

Jeg er litt i tvil. Det føles litt feil å gå til noen og "sladre" på den måten. Samtidig er jeg jo enig i at han bør innrette seg etter de felles reglene. Jeg skal heller ikke legge skjul på at hjemmekontor har fungert veldig fint for meg - jeg får fullført alt jeg skal gjøre på veldig mye mindre tid - og at det føles litt surt at vår avdeling skal være den eneste der alle skal tilbake på kontoret. Det virker litt som at han benytter seg av at de andre avdelingene i større grad har hjemmekontor, så hele hans avdeling kan sitte der. 

Hva ville dere tenkt her?

Anonymkode: a5c41...f93

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det skinner litt gjennom at du ønsker hjemmekontor for å jobbe mindre. Om du har mindre arbeidsoppgaver enn stillingen din tilsier så bør du jo få flere oppgaver..

Utover å be om mer å gjøre ville jeg ikke sagt noe. Å møtes fysisk er viktig for samhold og fellesskap.

Anonymkode: b359f...b31

• Liker 1
Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det skinner litt gjennom at du ønsker hjemmekontor for å jobbe mindre. Om du har mindre arbeidsoppgaver enn stillingen din tilsier så bør du jo få flere oppgaver..

Anonymkode: b359f...b31

Jeg har akkurat samme oppgaver som min forgjenger som jobbet mye, og har fått mer. Veldig ofte har jeg ting jeg må gjøre på kvelden, fordi jeg får det oversendt på ettermiddagen.

Eneste grunnen til at jeg kan gjøre det er jo hjemmekontor (pluss at jeg ikke har barn, som de nyter godt av) - alternativet hadde i disse fasene uansett vært å ta med PCen hjem og jobbe hjemme, men da jobber jeg jo 8-16 pluss de ekstra timene om kvelden. Med hjemmekontor kan jeg strukturere dagen slik at jeg f.eks. jobber et par timer morgen og igjen på kvelden. 

Den store gevinsten er jo å struktere dagen som man vil. Pluss, selvsagt, fravær av reisetid, lunsjen på jobben og forstyrrelser underveis.

Men jeg ser jo at veldig manges holdning er som din - de som synes det behagelig med hjemmekontor, sluntrer unna. Selv om de er effektive på papiret.

TS

Anonymkode: a5c41...f93

• Liker 1
Skrevet

Det sosiale i denne sammenhengen handler ikke om prat ved kaffeautomaten men fagutvikling som skjer når man er i et fellesskap. Dessuten har han sikkert ansatte som går på veggen på grunn av ensomhet og savn av kollegafelleskap. 

Anonymkode: b3d9a...70f

• Opprett ny...