AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Jeg har måttet bygge opp formuen min helt fra scratch uten noe drahjelp fra familien. Jeg gikk på skole, tok fagbrev og begynte å jobbe. Sparte så mye jeg kunne mens jeg enda bodde hjemme. Utgangspunktet mitt var at jeg hadde ingenting. Og kan man egentlig ha mindre enn "ingenting"? De fleste vil jo uansett situasjon de er i, alltid ha krav på noe. Enten man er syk, er alene med barn osv. Så hva er dette med å være "fattig"? Er det rett og slett de som har feilprioritert og ikke evnet å ta ansvar for egen økonomi? Anonymkode: 52354...032
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Fattig i Norge; ikke kunne reise til syden, ikke ha siste iphone, ikke ha el-sparkesykkel, ikke få egenkapital fra mor og far. I resten av verden; ingen tak over hodet, mer sulten enn mett, ingen tilgang til helsehjelp, ingen tilgang til skole, ikke råd til sko eller klær, ikke tilgang til rent vann Nordmenn er så bortskjemt at det er en skam. Anonymkode: 90f70...bc3 18
keso Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fattig i Norge; ikke kunne reise til syden, ikke ha siste iphone, ikke ha el-sparkesykkel, ikke få egenkapital fra mor og far Kaller du meg fattig? (syden kan man vel fortsatt dra noen plasser, men nesten da ...)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Fattig hvis du har masse forbruksgjeld, er ufør med lav trygd, narkoman, eller minstepensjonist uten sparemidler. Anonymkode: aa8a8...793 3
Gjest Made4u Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Hva gjelder enkeltpersoner tenker jeg at dersom noen sitter igjen med under 10.000 i mnd etter at alle regninger er betalt, da har de ikke all verden å rutte med og ergo er de fattige. Heldigvis er det få her i Norge som har så lite å rutte med.
keso Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: narkoman Northug? 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har måttet bygge opp formuen min helt fra scratch uten noe drahjelp fra familien. Jeg gikk på skole, tok fagbrev og begynte å jobbe. Sparte så mye jeg kunne mens jeg enda bodde hjemme. Utgangspunktet mitt var at jeg hadde ingenting. Og kan man egentlig ha mindre enn "ingenting"? De fleste vil jo uansett situasjon de er i, alltid ha krav på noe. Enten man er syk, er alene med barn osv. Så hva er dette med å være "fattig"? Er det rett og slett de som har feilprioritert og ikke evnet å ta ansvar for egen økonomi? Anonymkode: 52354...032 Du fikk jo drahjelp ved å få bo hjemme mens du sparte, synes ikke det er "ingenting". Til spørsmålet: selv om systemet er lagt opp til at alle skal få hjelp, er det mulig å falle mellom flere stoler på grunn av komplekst regelverk. Man kan for eksempel være for syk til å klare å søke ting man har krav på ved sykdom, og ikke ha noen som hjelper seg. Det er ikke feilprioritering, da man ikke har valgt å bli syk. Anonymkode: 62ab2...30a 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 25 minutter siden, Made4u skrev: Hva gjelder enkeltpersoner tenker jeg at dersom noen sitter igjen med under 10.000 i mnd etter at alle regninger er betalt, da har de ikke all verden å rutte med og ergo er de fattige. Heldigvis er det få her i Norge som har så lite å rutte med. Hva tenker du er få? Har du noe statistikk på det? 10 000 etter regninger er da ikke lite? Det er ca. Det jeg har og da er vi 3 stk som skal leve på det. Anonymkode: c1a3a...56e 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 29 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg har måttet bygge opp formuen min helt fra scratch uten noe drahjelp fra familien. Jeg gikk på skole, tok fagbrev og begynte å jobbe. Sparte så mye jeg kunne mens jeg enda bodde hjemme. Utgangspunktet mitt var at jeg hadde ingenting. Og kan man egentlig ha mindre enn "ingenting"? De fleste vil jo uansett situasjon de er i, alltid ha krav på noe. Enten man er syk, er alene med barn osv. Så hva er dette med å være "fattig"? Er det rett og slett de som har feilprioritert og ikke evnet å ta ansvar for egen økonomi? Anonymkode: 52354...032 I rike land er jo fattigdom ofte selvpåført eller er barn av foreldre som har tatt dårlige dumme valg. Man har vel egentlig mindre enn ingenting hvis gjelden er større enn formuen? Går i minus. Men hva er fattig. Ekte fattige bruker dagene på å holde seg og sine i live, nok mat, tak over hodet, beskyttelse mot vold og sykdom, prøve å lære barna å lese før de også blir 12 og må ta en slavejobb. Men mange flere FØLER SEG fattige. Det kommer helt an på hvem man sammenligner seg med. Mange går rundt med en feilaktig innbilning om at alle har så mye mer enn de selv og kjøper stash og bling på forbrukslån for å i det minste se rik ut (det mange lavt bemidlede ikke vet er at i Norge prøver de virkelig rike å skjule rikdommen). Og man er ikke fattig bare fordi man ikke har råd til ny bil like ofte som naboen. Anonymkode: 3ba49...53a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du er få? Har du noe statistikk på det? 10 000 etter regninger er da ikke lite? Det er ca. Det jeg har og da er vi 3 stk som skal leve på det. Anonymkode: c1a3a...56e Vil si det er ganske mye. jeg har rundt 3000 etter at alt av regninger er betalt.😅 Anonymkode: 50f67...9a1 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil si det er ganske mye. jeg har rundt 3000 etter at alt av regninger er betalt.😅 Anonymkode: 50f67...9a1 Ja, jeg føler meg i hvert fall ikke fattig i det hele tatt! Ble litt satt ut av den kommentaren egentlig. Anonymkode: c1a3a...56e 1
keso Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Spørs om man ser på mat som regning eller ei tror jeg. Er det etter at mat-regning er betalt (som er ganske så fast hver mnd, man må jo leve), så tror jeg det å kalle folk for fattig med 10k til rent luksus, litt skivebom 1
Diafragma Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 Det vil si å ha mye penger, men ingen man er glad i 3
Gjest Made4u Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva tenker du er få? Har du noe statistikk på det? 10 000 etter regninger er da ikke lite? Det er ca. Det jeg har og da er vi 3 stk som skal leve på det. Anonymkode: c1a3a...56e 10.000 etter regninger, jo det er lite og ikke veldig mye mer enn hva sosialklienter har. Mest bare studenter og trygdede som har mindre enn det å rutte med hver mnd, Arbeidstakere, og da snakker jeg om lavtlønnede, bikker minst 15.000 kr hver mnd. de kan bruke til hva dem vil (altså det dem har igjen etter at faste regninger er betalt),
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 barndommen min i Vika var å ikke kunne: -sette på varme på soverommet om vinteren -dusje i kald vann 1 gang i uken -ikke kjøre kollektiv, bare gå eller sykle -spise maten kald da det kostet å varme opp -ikke se på tv da det brukte strøm -etc. herlig barndom altså, det som var verre tar vi neste gang Anonymkode: a14a3...dc7 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, Made4u skrev: 10.000 etter regninger, jo det er lite og ikke veldig mye mer enn hva sosialklienter har. Mest bare studenter og trygdede som har mindre enn det å rutte med hver mnd, Arbeidstakere, og da snakker jeg om lavtlønnede, bikker minst 15.000 kr hver mnd. de kan bruke til hva dem vil (altså det dem har igjen etter at faste regninger er betalt), Jeg er lavtlønnet ( hjelpepleier 100% ) og jeg har ikke 15 000 kr igjen etter alt av regninger er betalt . Huslån, fellesutgifter(her er vi allerede oppe i 10 000 ), medisiner, synshjelpemidler, forsikring, strøm osv suger til seg det aller meste. Anonymkode: 50f67...9a1 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fattig i Norge; ikke kunne reise til syden, ikke ha siste iphone, ikke ha el-sparkesykkel, ikke få egenkapital fra mor og far. I resten av verden; ingen tak over hodet, mer sulten enn mett, ingen tilgang til helsehjelp, ingen tilgang til skole, ikke råd til sko eller klær, ikke tilgang til rent vann Nordmenn er så bortskjemt at det er en skam. Anonymkode: 90f70...bc3 Jøss, har aldri vært i Syden, aldri hatt IPhone, har trøsykkel, men fikk foreldre stilte som garantist ved bolilgån Fattig med andre ord 😂😂😂 Anonymkode: 70a45...3d9 1
keso Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, Made4u skrev: 10.000 etter regninger, jo det er lite og ikke veldig mye mer enn hva sosialklienter har. Mest bare studenter og trygdede som har mindre enn det å rutte med hver mnd, Arbeidstakere, og da snakker jeg om lavtlønnede, bikker minst 15.000 kr hver mnd. de kan bruke til hva dem vil (altså det dem har igjen etter at faste regninger er betalt), Man kan ikke velge om man vil ha mat, så da er jo det fast regning. Hvor henter du info om din påstand om at det er få som har under 10k mnd å bruke på hva de vil? 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vil si det er ganske mye. jeg har rundt 3000 etter at alt av regninger er betalt.😅 Anonymkode: 50f67...9a1 Samma her, eller 3100kr 😂 Anonymkode: 13d06...97f 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Samma her, eller 3100kr 😂 Anonymkode: 13d06...97f I en annen tråd var det noen som "trollet" det var synd i dem da de hadde bare 20-25 000 kr etter faste utgifter var betalt Anonymkode: 70a45...3d9 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå