Gå til innhold

Datter på 16 sliter med forferdelig PMS.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Datteren min fikk menstrasjon første gang som   12 åring. De første årene har jeg ikke merket noe spesielt til PMS plager på henne før de siste årene og det virker som det bare har blitt verre. Det er som om hun forandrer personlighet, hun er til vanlig en veldig rolig og blid jente, men når dette starter så snur hun helt om. Hun får sinneutbrudd, river seg i håret av frustrasjon, på det verste kan hun finne på å klore seg selv, hun blir rett og slett veldig vanskelig å være rundt. Hun trekker seg tilbake på rommet for å roe seg ned, men så går det bare noen dager eller i verste fall timer før det er helvete løs igjen. Mannen min jobber mye og jeg har ofte blitt så rådvill at jeg ringer han på jobb fordi jeg trenger noen å snakke med. Jeg har til og med kjørt på butikken og kjøpt meg en røykpakke, så det blir helt tragikomiskt når jeg sitter her og smugrøyker hjemme for å roe nervene og føler jeg går på nåler rundt en ute av hormon balanse tenåring. Blir også veldig irritert på måten mannen min griper det an, det han ofte  gjør er å vipse henne penger så hun kan kjøpe seg noe hun vil eller komme hjem med godteri og Pepsi Max etter jobb. Noe som faktisk gjør datteren vår glad igjen der og da! Men så våkner dragen igjen senere.

Søsteren min betrodde seg også skamfull til meg om en natt datteren min var på overnatting så hadde hun vært så fra seg og ustabil i humøret at hun rett og slett hadde gitt henne en Sobril for å roe henne ned! Søsteren min hadde blitt helt satt ut av hvor hissig datteren vår hadde blitt og sammenlignet det rett og slett med selveste Eksorsisten. 

Denne forandringen i datteren vår skjer hver gang hun skal ha mensen og hun blir like lei seg hver gang når pms endelig er over og hun blir seg selv igjen. Hun sier hun føler hun kobler helt ut og blir ute av kontroll.

Nå har vi bestilt legetime til henne og hun har heldigvis innsett at hun trenger hjelp med problemene sine. Jeg ser jo at det her går kraftig utover henne mens det pågår og hun sier selv hun blir sliten av det hver gang. 

Noen med lignende opplevelser? Legen snakket om at det kan nok være en god ide å sette henne på p-piller for å se om dette hjelper og eventuelt snakke med en psykolog hvis hun ønsker det.

Anonymkode: bbb37...3bc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

P-piller! Uten tvil!! 

Anonymkode: e8100...0ec

Skrevet

Min datter måtte på å piller fra hun var 13 år på grunn av dette. Var nok mest at hun hadde så enorme smerter som ødela humør også. 

Anonymkode: 0b4a8...683

Skrevet

Dette høres ut som reell PMDD, jeg har det selv. Dere kan be om henvisning til gynekolog. Jeg fikk selv SSRI som kan tas mellom eggeløsning og til mensen kommer for å stabilisere det. Det funket en periode for så å slutte og fungere.

Det triste hvis det er PMDD så er det rett og slett lite man kan gjøre med det, kroppen tåler ikke de hormonelle endringene særlig godt. Nå er jeg bare bevisst når periodene begynner og gir meg litt mer rom til å sove/hvile og at det er ok å bli lei seg/gråte. I de skikkelig stygge periodene får jeg selvmordstanker men de er det heldigvis langt færre av siden jeg ble obs på dette.

Håper dere får hjelp :-)

Anonymkode: ad625...32e

Skrevet

Uff, jeg får vondt av datteren din. Det høres ut som om hun ikke liker seg selv når dette står på og at hun føler seg like maktesløs som dere. 

Dette virker som et helseproblem og ikke et tenåringsproblem, selv om tenåringshormoner kan kasete bensin på bålet. Jeg håper du møter henne med empati og forståelse og det har jeg også inntrykk av at du gjør. 

Anonymkode: 8b187...f78

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...