AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Fikk beskjed av arbeidsgiver at jeg må ha sykemelding for karantene i påvente av test, ellers ble det ubetalt. Googlet litt og ser det stemmer, men seriøst??? Jeg har ventet i to dager på testsvar nå, er symptomfri, og de andre i familien har testet neg. Jeg har ikke råd til å ikke gå på jobb, og kjenner jeg angrer på at jeg tok testen... Jeg taper jo faktisk penger på det. Om dette skal være standard for hver gang man er syk og mistenker c19 så bør vel svarene komme raskere? Anonymkode: 7487d...436 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Du har krav på sykmelding hvis du er i karantene pga mistanke om covid-19. De neste gangene ringer du fastlegen med en gang og ber om sykmelding. Denne gangen kan du kanskje bruke egenmelding? Send også en elektronisk melding til fastlegen gjennom Helsenorge, Pasientsky e.l., så det er dokumentert kontakt. Da kan fastlegen tilbakedatere sykmeldingen til i dag. Anonymkode: ae3c9...bd8 9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Du har krav på sykmelding hvis du er i karantene pga mistanke om covid-19. De neste gangene ringer du fastlegen med en gang og ber om sykmelding. Denne gangen kan du kanskje bruke egenmelding? Send også en elektronisk melding til fastlegen gjennom Helsenorge, Pasientsky e.l., så det er dokumentert kontakt. Da kan fastlegen tilbakedatere sykmeldingen til i dag. Anonymkode: ae3c9...bd8 Jeg har sendt melding til legen i pasientsky, ang når jeg testet(det fremkommer jo på prøvesvaret uansett) men da jeg var på legevakten og tok test sa de jo ingenting om dette.. Veldig irriterende å vente så lenge på svar, når vi voksne ble spesifikt bedt om å teste oss med barna, og jeg ikke engang er syk. Anonymkode: 7487d...436
Loff77 Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fikk beskjed av arbeidsgiver at jeg må ha sykemelding for karantene i påvente av test, ellers ble det ubetalt. Googlet litt og ser det stemmer, men seriøst??? Jeg har ventet i to dager på testsvar nå, er symptomfri, og de andre i familien har testet neg. Jeg har ikke råd til å ikke gå på jobb, og kjenner jeg angrer på at jeg tok testen... Jeg taper jo faktisk penger på det. Om dette skal være standard for hver gang man er syk og mistenker c19 så bør vel svarene komme raskere? Anonymkode: 7487d...436 Kommer vel litt an på om du har reist til et rødt land osv? 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, Whistler skrev: Hvorfor tok du testen? Fordi tre av barna er syke og har symptomer på c19. Men ingen av de hadde det. Jeg er den eneste som ikke har fått prøvesvarene mine. Legevakten var veldig klare på at alle skulle testes. Anonymkode: 7487d...436 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, Loff77 skrev: Kommer vel litt an på om du har reist til et rødt land osv? Nei. Jeg har vært hjemme. Barnehagebarn som er blitt syke. Anonymkode: 7487d...436 3
Loff77 Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei. Jeg har vært hjemme. Barnehagebarn som er blitt syke. Anonymkode: 7487d...436 Høres rart ut, ved pålagt uforskyldt karantene så er det vel bare å bruke egenmelding evt. Vet arbeidsgiver hva han prater om? 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har sendt melding til legen i pasientsky, ang når jeg testet(det fremkommer jo på prøvesvaret uansett) men da jeg var på legevakten og tok test sa de jo ingenting om dette.. Veldig irriterende å vente så lenge på svar, når vi voksne ble spesifikt bedt om å teste oss med barna, og jeg ikke engang er syk. Anonymkode: 7487d...436 Da er det jo dokumentert kontakt, og fastlegen kan tilbakedatere sykmelding til dagen du sendte meldingen. Men stemmer det virkelig at man må i karantene hvis man selv ikke har symptomer, men tester seg pga syke barn? Det tror jeg ikke er i henhold til veilederne. Men hvis du ble pålagt det av legevakten må du jo forholde deg til det og da mener jeg du har krav på sykmelding. Anonymkode: ae3c9...bd8 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Da er det jo dokumentert kontakt, og fastlegen kan tilbakedatere sykmelding til dagen du sendte meldingen. Men stemmer det virkelig at man må i karantene hvis man selv ikke har symptomer, men tester seg pga syke barn? Det tror jeg ikke er i henhold til veilederne. Men hvis du ble pålagt det av legevakten må du jo forholde deg til det og da mener jeg du har krav på sykmelding. Anonymkode: ae3c9...bd8 Legevakten her ønsker egentlig ikke å teste barn i det hele tatt. De mener det er så traumatisk. Selv om ungene tålte det helt fint. Vi fikk bare med et skriv om hva som skjer etter test, ikke kontakt med lege elns. Kommer aldri til å ta test igjen om det skal være sånn. Hva er vitsen liksom? Hvorfor har alle andre her fått svar og ikke jeg? Dersom man ikke har krav på lønn eller egenmelding (slik jeg leser det på rundskrivet) så er det absurd å kreve test sånn. Anonymkode: 7487d...436 3
bluedot Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Jeg lurer på de praktiske konsekvensene av alt dette på sikt. Synes at mye av informasjonen som står på Nav er uklar. Både Nav og leger kommer jo til å bli nedringte. Ser for meg en kaotisk høst dessverre. 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 11 minutter siden, bluedot skrev: Jeg lurer på de praktiske konsekvensene av alt dette på sikt. Synes at mye av informasjonen som står på Nav er uklar. Både Nav og leger kommer jo til å bli nedringte. Ser for meg en kaotisk høst dessverre. Ja, dette er jo helt på trynet. Legen min har sikkert andre ting å gjøre enn dette og det har nav og. Hadde e kanskje vært en ide om testsentrene ga en slags sykemelding inntil prøvesvar forelå. Anonymkode: 7487d...436 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 Man har krav på sykmelding hvis man er pålagt karantene pga mulig Covid-19. Unntaket er hvis man med viten og vilje har reist til et rødt land. Hvis du har fått et skriv fra testsenteret som pålegger deg karantene, mener jeg at du oppfyller kriteriet og skal få sykmelding fra den dagen du varslet fastlegen. Anonymkode: ae3c9...bd8 3
Gjest Tutte Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Fordi tre av barna er syke og har symptomer på c19. Men ingen av de hadde det. Jeg er den eneste som ikke har fått prøvesvarene mine. Legevakten var veldig klare på at alle skulle testes. Anonymkode: 7487d...436 Skal si de praktiserer forskjellig. Ene barnet mitt tok test her i uka som var pga forkjølelsessymptomer. Vi andre i familien kunne dra på jobb som vanlig uten og testes siden vi ikke hadde symptomer. Kun hvis testen hadde blitt positiv måtte vi også hatt karantene og blitt testet. Hvorfor bruker du ikke egenmelding forresten? Endret 21. august 2020 av Tutte
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 6 minutter siden, Tutte skrev: Skal si de praktiserer forskjellig. Ene barnet mitt tok test her i uka som var pga forkjølelsessymptomer. Vi andre i familien kunne dra på jobb som vanlig uten og testes siden vi ikke hadde symptomer. Kun hvis testen hadde blitt positiv måtte vi også hatt karantene og blitt testet. Hvorfor bruker du ikke egenmelding forresten? Fordi arbeidsgiver ikke lenger aksepterer egenmelding for karantene. Man må ha sykemelding eller bruke ferie. Ja, der står på arket vårt at alle som ikke er testet kan leve som normalt, så at jeg tok test er bare idiotisk. Jeg har vært ganske laidback til c19, men følte faktisk at det lå litt ansvar i å teste alle når de mente de helst ville teste oss voksne. Visste ikke at det skulle få sånne konsekvenser. Verste er forøvrig skolebarnet som også testet(de ville helst kun teste voksne og større barn, og ikke småbarna) som nå har mistet noen dager skole uten å ha hatt et eneste symptom. Vil ikke at barna mine skal bli 'koronabarna' i tilfelle min prøve skulle vøre pos heller. Liksom, der er hun som sendte unga av sted mens hun selv hadde korona... Anonymkode: 7487d...436
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 Jeg kommer ikke til å ta noe test med mindre jeg blir virkelig blir tvunget. Konsekvensene er rett og slett for store. Anonymkode: 66725...93f 5
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke til å ta noe test med mindre jeg blir virkelig blir tvunget. Konsekvensene er rett og slett for store. Anonymkode: 66725...93f Ikke jeg heller. Blir jeg syk holder jeg meg hjemme. Akkurat som hvis jeg hadde fått influensa. That's it! Anonymkode: 65008...ede
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer ikke til å ta noe test med mindre jeg blir virkelig blir tvunget. Konsekvensene er rett og slett for store. Anonymkode: 66725...93f 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ikke jeg heller. Blir jeg syk holder jeg meg hjemme. Akkurat som hvis jeg hadde fått influensa. That's it! Anonymkode: 65008...ede Tull og tøys. Jeg har blitt testet flere ganger. Hver gang har jeg vært helt sikker på at det bare er milde forkjølelsessymptomer, men på grunn av yrket mitt er det strengt når man må holde seg hjemme og legevakta vil teste for å være helt sikker. Det har ikke hatt noen konsekvenser av noe slag, annet at jeg føler meg litt dust de dagene jeg sitter hjemme og blomstrer i påvente av svar. Jeg har kunnet velge mellom å jobbe hjemmefra, sykemelding og egenmelding. Det har vært helt uproblematisk. Og kan man ikke jobbe hjemmefra, og ikke kan bruke egenmelding, så tar man bare kontakt med legen sin, så får man sykemelding med en gang. Det er en liten pris å betale når testing og sporing er en av de viktigste nestorene for å hindre smitte. Anonymkode: 84969...b98 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 3 timer siden, Loff77 skrev: Kommer vel litt an på om du har reist til et rødt land osv? hvis landet var grønt, men ble rødt etter et par uker, har personen da rett på sykemelding? selv om det var mulig å reise hjem mens det ennå var grønt? Anonymkode: d2d2d...d2c
Loff77 Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 3 timer siden, AnonymBruker skrev: hvis landet var grønt, men ble rødt etter et par uker, har personen da rett på sykemelding? selv om det var mulig å reise hjem mens det ennå var grønt? Anonymkode: d2d2d...d2c Ja
Anbefalte innlegg