Gå til innhold

Størrelser på babyklær

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er usikker på hvor mye jeg trenger i hver størrelse til babyen. Er noen uker til termin enda, men ønsker å ha det klart. :)

Har ca. 12 bodyer i str 50 + 56, er det for lite? Hvor mye i de større størrelsene? 

Hvor lenge brukte din baby hver størrelse? Vekten er estimert til å være ca. 3550 g, men usikker på hvor mye jeg tror på det🙈 

Og et spørsmål til når det kommer til strikkeklær. Jeg strikker en del, men blir ikke helt klok på størrelsene. Noe kan strikkes i 3-6 mnd og neste størrelse er fra 12-16 mnd.. hva bør jeg velge om jeg vil plagget skal passe når babyen er rundt 6 mnd? Varer strikketøy lenger enn vanlig bomullstøy? :)

Anonymkode: ecfc0...e3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Veldig individuelt. Min var 47cm lang og brukte str 44 i body den første uka. Deretter 50 i ca en måned og 56 i en måned før opp i str 62 ved 3 måneders alder. Du har nok til å klare deg i begynnelsen hvertfall så kan du heller kjøpe mer dersom du ser at behovet for mer i den str melder seg.

Anonymkode: 6e024...bbc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår var estimert til å bli 3500g, men ut kom han nesten 4400g og 54 cm. Bare et par plagg i Str 50 passet de første to ukene. Ellers gikk det mest i 56. 

Bodyene de bruker på sykehuset er også i Str 56/60 og der innså jeg at det gjør jo ingenting om plaggene er litt romslige heller. 

Jeg ville prioritert å kjøpe plagg i 56, heller enn 50 (med mindre man føder prematurt eller en veldig liten baby).

Anonymkode: 7bde3...605

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig bingo hvor stor ungen faktisk blir. Her var det rett på 60 fordi lengden på barnet var 59, mens andre får små knøttebabyer der 52 virker stort.

Anonymkode: b33bb...5b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig individuelt, noen bruker 50 en stund, andre går rett over i 56 eller 62. Her brukte vi 50 i ca. 2 måneder, men vi trengte absolutt ikke 12 bodyer i den størrelsen da vi lå mest hud mot hud, og opplevde ikke at det var så stor forskjell på størrelsene, så 57 kunne fint brukes samtidig som 50 hvis man brettet litt.

Opplevde at strikkeklær og ull generelt varer lengre. Er så stretchy og samtidig mykt at det kan brukes selv om det er litt for stort eller litt for lite. Vi brukte strikkeklær for 0-3 mnd fra fødsel og til 5 måneder :) 

Anonymkode: 65877...35b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjøpt diverse størrelser i starten :) kjøper mer klær når babyen er ute for da vet vi størrelsen nøyaktig. 

Anonymkode: f24f0...423

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har mer enn nok bodyer, med mindre du ønsker å vaske tøy svært sjeldent, da. Normalt sett bør 12 bodyer holde en del dager. Er du heldig og flink til å dra fram gulpekluten, kan 12 bodyer rekke til 12 dager.

Anonymkode: bcb1b...7c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har muligens 2 bodyer i 50 og 5 i 56 til fødsel. Tenker at vi bare må prøve oss fram, så får man heller ta seg en kjapp tur på butikken om man ser at man trenger mer. Går fint å bruke litt større bodyer å brette opp armene. Men man trenger såklart kanskje litt flere bodyer om babyen bor i str 50 i 2 mndr. Ville nok ikke kjøpt noe mer i de str og heller se hva du får bruk for. 

Anonymkode: 0c888...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan handle etter hvert også, man behøver ikke alt på plass i forkant 😄

Anonymkode: 5301c...a62

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår baby var estimert til 4 kg noen uker før termin så fikk litt noia for at vi bare hadde klær i str 50. Kjøpte inn en del ekstra i str 56, men baby kom 2 uker før termin og var 3 kg 🙈 Han gulpet (og gulper fortsatt) en hel del så skifter i snitt 7 ganger daglig så vi har måttet kjøpe masse! 

Anonymkode: 466ea...769

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ei som brukte 50 i en mnd. og 56 til hun var 3 mnd. (3,2 kg. ved fødsel). Og ei som passet rett i 56, men vi brukte 50 den første uka bare for å ha brukt det, og som brukte 56 til hun var 1 mnd (3,7 kg. ved fødsel). 

Anonymkode: eb5e8...a6f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du har mer enn nok bodyer, med mindre du ønsker å vaske tøy svært sjeldent, da. Normalt sett bør 12 bodyer holde en del dager. Er du heldig og flink til å dra fram gulpekluten, kan 12 bodyer rekke til 12 dager.

Anonymkode: bcb1b...7c8

En body som ikke blir skitten av gulp, tiss eller bæsj kan da vitterlig brukes i mer enn en dag!

Anonymkode: 9a69b...b6c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle sa at det var lurt å begynne på str 56 så hadde bare det. Selvom babyen veide 4 kg og var lang så passet str 50 bedre og det tok litt tid før 56 passet

Anonymkode: 2d3fe...9b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Etter erfaring med to barn, skjønte jeg at kropsfasong betyr mer enn vekt og lengde. Min eldste er lang i ryggen og kunne bruke strl 50 i to uker. Det gikk veldig fort med andre størrelser også, og fra 6 mnd brukte vi bodyer i strl 80 (ett år), og fra nærmere ett år har vi gitt opp å bruke bodyer i det hele tatt. Jeg stussa da veldig på anbefalinger om å kjøpe så mye til nyfødt, vi trengte det ikke.

Min nr 2 er da selvsagt jente med kortkropp, og et gulpebarn. Hun er født 5 cm lengre enn broren, pg 1,2 kilo tyngre, men alikevel brukte vi størrelse 50 mye lengre. Og hun gulpet... Så 12 bodyer ville ikke vært for avskrekkende mange, da jeg måtte bytte de 5 ganger daglig.

Annen ting, er omslagsbodyer eller ei. Alle sa at omslagsbodyer var kjekkest. Jeg likte aldri de. Mine barn holdt hode fra fødselen, så var ikke problem å tre bodyen over hode. Men knapper, omslagsbpdyer har så mange bittesmå knapper.. Jeg bar så lei de knappene, at jeg nølte med p bruke de bodyene.

Anonymkode: 72d19...b40

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Etter erfaring med to barn, skjønte jeg at kropsfasong betyr mer enn vekt og lengde. Min eldste er lang i ryggen og kunne bruke strl 50 i to uker. Det gikk veldig fort med andre størrelser også, og fra 6 mnd brukte vi bodyer i strl 80 (ett år), og fra nærmere ett år har vi gitt opp å bruke bodyer i det hele tatt. Jeg stussa da veldig på anbefalinger om å kjøpe så mye til nyfødt, vi trengte det ikke.

Min nr 2 er da selvsagt jente med kortkropp, og et gulpebarn. Hun er født 5 cm lengre enn broren, pg 1,2 kilo tyngre, men alikevel brukte vi størrelse 50 mye lengre. Og hun gulpet... Så 12 bodyer ville ikke vært for avskrekkende mange, da jeg måtte bytte de 5 ganger daglig.

Annen ting, er omslagsbodyer eller ei. Alle sa at omslagsbodyer var kjekkest. Jeg likte aldri de. Mine barn holdt hode fra fødselen, så var ikke problem å tre bodyen over hode. Men knapper, omslagsbpdyer har så mange bittesmå knapper.. Jeg bar så lei de knappene, at jeg nølte med p bruke de bodyene.

Anonymkode: 72d19...b40

Dette.

Mitt barn vart født lite for gestasjonsalder (og prematur) og vi brukte størrelse 56 til ho var 5 månader faktisk. Begynte på størrelse 40/44. Ingenting av det eg hadde med meg på sjukehuset i 50 og 56 passa. Eg kjøpte prematurklær på sjukehusapoteket. Men når det er sagt gjer det ingenting om klær er litt romslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har muligens 2 bodyer i 50 og 5 i 56 til fødsel. Tenker at vi bare må prøve oss fram, så får man heller ta seg en kjapp tur på butikken om man ser at man trenger mer. Går fint å bruke litt større bodyer å brette opp armene. Men man trenger såklart kanskje litt flere bodyer om babyen bor i str 50 i 2 mndr. Ville nok ikke kjøpt noe mer i de str og heller se hva du får bruk for. 

Anonymkode: 0c888...646

2 bodyer? 😅 Får håpe du får en ordentlig gulpebaby, for 2 bodyer holdt én time her. 

Anonymkode: 70655...749

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

2 bodyer? 😅 Får håpe du får en ordentlig gulpebaby, for 2 bodyer holdt én time her. 

*håpe du ikke får. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

strikkeklær varer som regel ganske lenge ja, hvis du prøver å dra litt i de merker man jo stor forskjell på dem vs vanlig klær. Ull er også elastisk.

Anonymkode: 7c4a9...127

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...