Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en situasjon hvor jeg er litt usikker på hvordan jeg skal gå videre.

Jeg byttet jobb i april, og nå etter 4 måneder så ser at jeg jobber er ikke i det hele tatt som utlyst i stillingsannonsen. Stillingen skulle være prosjektleder i et IT-selskap hvor det var viktig at jeg kunne sette meg inn i de tekniske miljøene vi jobber i. Jeg jobber hverken som prosjektleder eller er involvert teknisk, men jobben går ut på å forvalte kunder, kalle inn til møter og fortelle tekniske ressurser hva de skal gjøre. Har også veldig mye ledig tid. Luksusproblem, I know.

Så er det sånn at jeg har fra ulike kanter fått høre at min gamle arbeidsgiver muligens ønsker å få meg tilbake, og jeg kan godt tenke meg det. Det er mye mer spennende arbeidsoppgaver, og alltid noe å jobbe med.
Problemet er jo at om jeg velger å gjøre det, så setter jeg min nye arbeidsgiver i en litt vanskelig situasjon siden de har brukt tid på å lære opp meg og overført en del jobb til meg. Vi er få ansatte, og en skal snart ut i mammapermisjon. Jeg har en helt fantastisk sjef i min nye jobb, og jeg ønsker ikke å være drittsekk mot arbeidsgiveren.

En annen ting som også er litt viktig er at våren 2021, så skal jeg og mannen offisielt begynne å prøve å bli gravide. I tillegg så har vi frem til nå kun jobbet på hjemmekontor, det kan jo for all del hende at det blir bedre når vi alle begynner å jobbe fra kontoret igjen.

Er det noen som har noen erfaringer med det samme? Bør jeg bli i jobben jeg har, eller bør jeg bytte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gjør det som passer for deg. Firmaet tenker alltid på sitt eget beste og du er nødt til å tenke på deg selv og det som er best for deg.

• Liker 2
Skrevet

Ja, det er jo noe som generelt er viktig. Så må jeg bare finne ut hva som er best for meg 😅

Skrevet

Jeg hadde først tatt det opp med nærmeste leder for å høre hvorfor det har blitt sånn. Da har du iallefall gjort det du kan for å endre på situasjonen. 4mnd er ikke lenge mtp. korona og ferie, så det kan jo være grunner til at ting har stoppet opp. 

Dersom det likevel ikke blir endring hadde jeg sagt opp mens jeg fortsatt har prøvetid, gitt at jeg hadde fått tilbake gamlejobben. 

• Liker 2
Skrevet

Nå er det du som blir gravid- ikke du og mannen!

Anonymkode: 16c7b...cd4

• Liker 3
Skrevet

Min bedre halvdel gjorde det, altså gikk tilbake til forrige arbeidsgiver. Det kan fungere godt hvis du er skråsikker på at du kommer til å bli der i lang tid. Hvis du tror du kommer til å bytte beite igjen innen kort tid, så ikke gjør det. Da blir den broen raskt brent. Han hadde forresten hørt at sjefen i bedriften han gikk tilbake til hadde skrytt til andre av at han kom tilbake. Da føles det ikke nødvendigvis gøy å skulle bytte jobb, uansett hvor mye høyere lønn man måtte få. 

Anonymkode: eacc1...6b6

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha tatt en prat med tidligere arbeidsgiver og hørt hva de kan tilby hvis du kommer tilbake. Og så en prat med nåværende arbeidsgiver om stillingen din og hva som er planene framover. Så kan du ta en avgjørelse om hva som er best.

Anonymkode: ea013...dcb

• Liker 2
Skrevet (endret)

Tusen takk for tips!

Endret av RosaSokk
Skrevet

Jeg har gjort det samme, i nesten nøyaktig samme situasjon. (minus graviditet da. Jeg hadde rett å slett først en samtale med gamle arbeidsplass, og snakket om forventningene der, og gikk så til ny arbeidsgiver å la alle kortene på bordet, på en hyggelig men profesjonell måte. "jeg har blitt tilbydd en ny stilling, som frister meg veldig, da arbeidsoppgavene og lønnen er veldig spennende. Jeg har ikke signert enda fordi jeg ville komme til dere å være åpen om tankegangen min først, av respekt for dere.". 

I mitt tilfelle fikk jeg ny stilling med nesten selvvalgte oppgaver i jobben jeg allerede hadde (altså "ny" arbeidsgiver) hvor de matchet lønnen jeg ble tilbudt fra den gamle arbeidsgiver. Av mine egne grunner valgte jeg å fortsette i nyjobben, da den ble langt mer givende og spennende. Angrer ikke, og tillitsforholdet mellom meg og sjefene mine ble bare bedre av det, siden jeg var såpass ærlig og åpen om det. 

Du skal ikke ha dårlig samvittighet for å sette arbeidsplasser i vanskelige situasjoner fordi du ønsker å bedre ditt eget liv, så lenge du ikke er direkte ekkel om det. De vet at folk slutter og finner nye muligheter. Sånn er det nå en gang å drive bedrift. 

• Liker 1
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg foreslår at du prater med din leder om hva du forventet av stillingen og hører hvorfor det ikke er blitt sånn før du gjør noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...