Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere som prøver å bli gravide:

Drikker dere som normalt i prøvetiden? Har lest et par steder at man bør unngå alkohol i prøvetiden, under graviditeten og mens man ammer.

Jeg er helt klar på at jeg ikke vil drikke hvis jeg blir gravid og mens jeg ammer, men jeg har ikke kuttet ned på alkoholforbruket i prøveperioden.

Mellom mens og EL er det vel ikke noe vits i å kutte ut/kutte ned på alkoholen, men gjør dere det mellom EL og IKM, når det er sjans for at dere kan være gravide?

PS. Nå høres det ut som om jeg drikker fryktelig mye, men det gjør jeg ikke. Men det blir jo gjerne litt oftere om sommeren når man kan sitte ute og kose seg...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei.

Har lest at man burde kutte ned forbruket fordi man kunne få større sjans å bli gravid da, men tror nok det ikke er noe fare iallefall perioden fra mens til EL. Jeg holder avstand fra alkohol fra EL til mens, men jeg drikker faktisk svært sjeldent nå som vi har begynt å prøve.

Tror det er svært inviduelt.

Hilsen Lene.

Skrevet

Jeg vet hverken når jeg har el eller ikm, så jeg lever som vanlig.

Gjest Nassi
Skrevet

Hvis man har et stort forbruk er det sikkert ikke så dumt å kutte ned generellt av helsemessige årsaker. Men jeg har hørt at om man er litt "på en snurr", altså ikke drita men litt påvirket, rundt da egget fester seg så er det større sjanse for at det fester seg fordi kroppen ikke er så på vakt da... Men slikt blir vel mest synsing av ulike eksperter tenker jeg!

Personlig holder jeg meg unna den siste uka før ikm, fordi det er først da et evn befruktet egg vil sitte fast.

Å holde seg helt unna i hele prøveperioden er ikke noe jeg synes er nødvendig, men her er folk forskjellige, det aller viktigste er jo at man holder seg unna når man får en positiv test.

Skrevet

Lever som normalt! Har prøvd i et år nå, så det hadde blitt lenge uten rødvin! Nå har jeg riktignok ikke hatt eggløsning heller på et år da, men hadde kanskje i helga (positiv el-test), så nå kommer jeg ikke til å drikke de 2 neste ukene - eller kanskje et glass til maten til helga, men ikke noe fyll :)

Skrevet

Jeg vil helst leve så normalt som mulig fremover, men jeg kommer nok til å tenke på det. Og jeg tror det vil være større sjangs for at jeg og mannen deler en flaske rosévin på terrassen før EL enn i den siste uka før IKM. Men for meg vil det være så unormalt å si nei takk til et glass vin til maten enten jeg er på besøk hos venner eller familie, at de nok vil tenke jeg er gravid -og jeg har ikke så lyst til at de skal tro det i månedsvis uten at det skjer noe... Så selv om jeg på ingen måte har tenkt å slutte helt, kommer det ikke til å bli mye drikking, og jeg har ikke tenkt å bli i nærheten av full samme hvor i syklusen jeg er (men spør meg om et år.. hehe...)

Først den dagen mensen ikke kommer eller jeg har tatt positiv test, kommer jeg til å slutte helt.

Men så er jeg veldig vant med å feire fantastiske begivenheter med champagne, men man kan vel ikke feire to blå med å skåle i champagne...!? ;)

Skrevet

Jeg drikker så sjelden alkohol at det ikke er noe problemstilling for meg.

Men jeg lever som normalt i prøvetiden.

Gjest gjest1
Skrevet

Kommer nok ikke til å legge om livsstilen i prøvetiden nei. Men kommer selvsagt til å moderere meg i tiden mellom EL og IKM.

Skrevet

Jeg er jo veldig fersk i dette gamet, men jeg ser for meg at jeg generelt kommer til å være litt mer forsiktig i forhold til alkohol nå i prøveperioden. Som så mange andre kommer jeg til å kutte helt ut dersom det blir full klaff.

En venninne av meg drakk en del alkohol i begynnelsen av svangerskapet (før hun oppdaget at hun var gravid). Resten av svangerskapet hadde hun dårlig samvittighet og var livredd for at barnet skulle ha tatt skader. Foreløpig ser det heldigvis ut til å ha gått bra. Men man bør nok ikke ta for mange sjanser...

Skrevet

jeg vil også være veldig forsiktig. Kanskje lett å si siden vi knapt har begynt men jeg synes det er veldig vanskelig hvis jeg blir tilbudt ett glass vin og takker nei, Da skjønner vel alle det?

Jeg har også et par venninner som drakk litt før de oppdaget at de var gravide og de hadde også veldig dårlig samvittighet ut svangerskapet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...