AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Altså i min familie snufser vi, nyser, og hoster av og på gjennom hele høsten og vintern. Det er svært sjeldent det utvikler seg mer enn det, feber for eksempel, så vi drar ALLTID på jobb, skole og i barnehage. Uten problem. Men nå skal man altså testes, i karantene, skamme seg om man beveger seg ute blant folk bare man er tett i nesa. Med stort testtrykk for tiden kan det ta inntil fire dager før man får svar, det kan bli mange karantener fremover for vår del. Er ikke dette litt vel hysterisk? Nå er jeg som vanlig tett i nesa. Jeg testet i går og i skrivet står det at uansett svar skal jeg være i karantene til jeg er symptomfri. På grunn av tett nese!?😂😱🤯 Anonymkode: 1628e...5ca 12
stan Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Hvordan kan man være sikker på at det er en uskyldig forkjølelse og ikke Covid-19? Konsekvensene av å ta feil kan være ille for noen. 19
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 Dette er nok høsten for mange av oss ja 😫 Anonymkode: a1b29...3ed 7
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Du får allerede nå prøve å styrke immunforsvaret og muligens se på luftkvaliteten inne. At "alle" er flinkere med håndhygiene og er hjemme når de er syke kan gjøre slik at dere endelig har en høst/vinter som er friskere enn vanlig. Anonymkode: 2ffef...374 9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Dette har jeg også lurt på.. har heldigvis ingen forkjølelse i familien enda, men det er jo bare et tidsspørsmål. Ifjor hostet jeg i tre måneder fra desember - februar. Skal jeg altså sitte hjemme i TRE måneder om det samme skjer i år? Jeg lurer oppriktig på hvorav slags mennesker som sitter og finner på disse reglene, noen utdrag: - alle med det minste forkjølelse skal være hjemme til de er symptomfri (selv om de har negativ koronatest?!) - På fotballbaner med plass til 20 000 kan det kun være 200 mennesker. Det samme gjelder fotballanlegg for barneidretten - og det spiller ingen rolle om det er Ekebergsletta eller indre Loddefjord med én bane. - oppholder du deg på et treningssenter med plass til 300 personer er det rett i karantene om én av disse er smittet. Hvem skal betale for dette tullet her? Skal arbeidsgiveren min betale hver eneste gang jeg må holde meg hjemme? Eller skal legene nedringes av folk som trenger sykemelding fordi de SNØRRER? Det er virkelig helt absurd. Anonymkode: 1d6c2...cb3 13
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 6 minutter siden, stan skrev: Hvordan kan man være sikker på at det er en uskyldig forkjølelse og ikke Covid-19? Konsekvensene av å ta feil kan være ille for noen. Realiteten er den at en "uskyldig" forkjølelse også kan være ille for en på 90 år med svak helse. Da mine foreldre levde, ville jeg aldri ha funnet på å gå på besøk med en forkjølelse som potensielt kunne gi de en lungebetennelse. Men jeg hadde gått på jobb, for forkjølelsen ville neppe ta livet av noen av mine kollegaer (da snakker jeg om normal småsnufs uten feber). Så da blir det et legitimt spørsmål: hvis det også for Covid19 er de eldste som er mest utsatt, hvorfor skal forholdsreglene for normal adferd (f eks skole, jobb, buss osv) være så ekstremt mye strengere nå enn tidligere influensasesonger/forkjøelsessesonger? Anonymkode: 1ea90...591 15
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Vi er i pandemi. Jeg gjentar: Vi er i pandemi. Anonymkode: e5c05...d6a 14
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Altså i min familie snufser vi, nyser, og hoster av og på gjennom hele høsten og vintern. Det er svært sjeldent det utvikler seg mer enn det, feber for eksempel, så vi drar ALLTID på jobb, skole og i barnehage. Uten problem. Men nå skal man altså testes, i karantene, skamme seg om man beveger seg ute blant folk bare man er tett i nesa. Med stort testtrykk for tiden kan det ta inntil fire dager før man får svar, det kan bli mange karantener fremover for vår del. Er ikke dette litt vel hysterisk? Nå er jeg som vanlig tett i nesa. Jeg testet i går og i skrivet står det at uansett svar skal jeg være i karantene til jeg er symptomfri. På grunn av tett nese!?😂😱🤯 Anonymkode: 1628e...5ca Kanskje dere generelt har litt slapp håndhygiene siden dere alltid snufser, nyser og hoster dere igjennom hver eneste høst og vinter. Det er merkbart hvor lite forkjølelser og influensaer det har vært det siste halvåret generelt. Sannsynligvis fordi folk endelig gidder å være litt bevisst hvor de kladder rundt med grisefingrene sine og både sprer og henter bakterier fra andre kladdere. Uff, så forferdelig det er å måtte føle litt på skammen når man opptrer hensynsløst overfor andre. Anonymkode: 6042e...8c9 14
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 Jeg har vært inne i en uke i påvente av å få teste meg og for å motta testresultat. Hadde bare litt vondt i halsen, som er over nå fordi det har gått så lang tid. Men må nesten få resultatet før jeg tør dra på jobb og butikken igjen. Dette gidder jeg ikke igjen med mindre jeg faktisk får influensa. Anonymkode: bd227...b42 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi er i pandemi. Jeg gjentar: Vi er i pandemi. Anonymkode: e5c05...d6a Pandemi betyr sykdom som rammer mange i et stort geografisk område. Du sier vel ikke "Vi er i sykdom"? Utover det, les deg opp på de x antall pandemier som har rammet bare de siste 10/20-året, og man kan begynne å lure på hvorfor reaksjonene er så voldsomme nå, og ikke da. Anonymkode: 1ea90...591 13
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Bare å venne seg til det, for dette skal være mellom 5 og 20 år fremover. Anonymkode: ccb94...d02
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bare å venne seg til det, for dette skal være mellom 5 og 20 år fremover. Anonymkode: ccb94...d02 Dette vet du😂. Vaksiner kommer aldri😂 Anonymkode: e3aa3...850
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har vært inne i en uke i påvente av å få teste meg og for å motta testresultat. Hadde bare litt vondt i halsen, som er over nå fordi det har gått så lang tid. Men må nesten få resultatet før jeg tør dra på jobb og butikken igjen. Dette gidder jeg ikke igjen med mindre jeg faktisk får influensa. Anonymkode: bd227...b42 Og det er nettopp det som er problemet. Folk flest er vant til litt småsnufs og sår hals. Når restriksjonene blir så strenge, og til dels føles helt urimelige, f eks å stenge hele skoler fordi 5 - 7 friske, sunne, unge studenter tester positivt, så mister folk tålmodigheten. De ser ikke at middelet står i forhold til målet. For hvis målet er å verne de eldre og de med svak helse, så hjelper det ikke å stenge hele skoler. Da må man bare bruke sunt bondevett og ikke besøke bestemor. Anonymkode: 1ea90...591 9
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 Høsten er så vidt startet, og forkjølelsen er på full fremmarsj her. Ihvertfall mange som hoster og snørrer. Skolene her hadde første dag i går, og av 155 elever på vår skole, var det ihvertfall 10 stykker som ikke var tilstedet. Kan bli en interresant høst dette. Anonymkode: af7dd...3b7 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #15 Skrevet 21. august 2020 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette vet du😂. Vaksiner kommer aldri😂 Anonymkode: e3aa3...850 Tar ihvertfall en god del tid for mange tørr å ta den🙈 Anonymkode: a1b29...3ed 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #16 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker said: Og det er nettopp det som er problemet. Folk flest er vant til litt småsnufs og sår hals. Når restriksjonene blir så strenge, og til dels føles helt urimelige, f eks å stenge hele skoler fordi 5 - 7 friske, sunne, unge studenter tester positivt, så mister folk tålmodigheten. De ser ikke at middelet står i forhold til målet. For hvis målet er å verne de eldre og de med svak helse, så hjelper det ikke å stenge hele skoler. Da må man bare bruke sunt bondevett og ikke besøke bestemor. Anonymkode: 1ea90...591 Forhåpentligvis vil testkapasiteten jevne seg ut og flere drop-in steder etableres. Slik det er nå er ikke holdbart. Sjefen min jobber 11-timers dager fordi det ikke er nok folk på jobb pga så milde symptomer. Jeg tar det alvorlig, derfor jeg er i karantene, men dette funker ikke i lengden. Anonymkode: bd227...b42 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #17 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Høsten er så vidt startet, og forkjølelsen er på full fremmarsj her. Ihvertfall mange som hoster og snørrer. Skolene her hadde første dag i går, og av 155 elever på vår skole, var det ihvertfall 10 stykker som ikke var tilstedet. Kan bli en interresant høst dette. Anonymkode: af7dd...3b7 Det spørs om politikerne om et par år kan stå med rak rygg og forsvare at 2 - 3 kull med unge mennesker har fått avkortet/utvannet utdannelse pga tiltak som mest sannsynlig viser seg å være overdimensjonerte og som har skapt mye unødvendig frykt og urasjonelle valg hos mange. Anonymkode: 1ea90...591 6
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #18 Skrevet 21. august 2020 Tenker at du og dine har meget godt av en høst der dere ikke kan være så ansvarsløse som dere tydeligvis pleier. Ved sykdom skal man ta det med ro og det er aldri hensiktsmessig for andre mennesker at du og dine går rundt å smitter en drøss andre med luftveisinfeksjoner av ren og skjær egoisme hvert eneste år fordi dere insisterer å oppsøke andre så lenge dere ikke er sengeliggende av sykdom. Dersom dere får luftveisinfeksjoner hele tiden, betyr det og at hygienen deres ikke er god nok, der dette er særlig viktig i år. Enten du har korona eller en vanlig luftveisinfeksjon nå så har du fått det pga for dårlig smittevernstiltak. Så hva med å heller skjerpe seg, så dere kan få en høst med mindre sykdom generelt? Anonymkode: 7f744...d7c 8
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #19 Skrevet 21. august 2020 Hysteriske folk er. Herregud for en vits. Vi gjør som vi alltid har gjort og det skal vi fortsette med. Noe skal vi alle daue av uansett. Slapp av og lev. Anonymkode: 72ab1...d67 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #20 Skrevet 21. august 2020 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tenker at du og dine har meget godt av en høst der dere ikke kan være så ansvarsløse som dere tydeligvis pleier. Ved sykdom skal man ta det med ro og det er aldri hensiktsmessig for andre mennesker at du og dine går rundt å smitter en drøss andre med luftveisinfeksjoner av ren og skjær egoisme hvert eneste år fordi dere insisterer å oppsøke andre så lenge dere ikke er sengeliggende av sykdom. Dersom dere får luftveisinfeksjoner hele tiden, betyr det og at hygienen deres ikke er god nok, der dette er særlig viktig i år. Enten du har korona eller en vanlig luftveisinfeksjon nå så har du fått det pga for dårlig smittevernstiltak. Så hva med å heller skjerpe seg, så dere kan få en høst med mindre sykdom generelt? Anonymkode: 7f744...d7c Har du/har du hatt barn i barnehagealder? En kan ha god fokus på håndhygiene og diverse smittevernstiltak men det er ofte små barn som drar virus og bakterier med seg hjem da de (forståelig nok) ikke klarer å overholde disse tiltakene. Som oftest helt uskyldige og mindre aggressive sådan! Det er jo en grunn for at barn er tillatt å gå i barnehagen med rennende nese som eneste symptom. Anonymkode: 4b32e...bf8 4
Anbefalte innlegg