tommeline Skrevet 18. juli 2005 #1 Skrevet 18. juli 2005 Er det noen som har oppskrifter på noen gode kaker som egner seg i sommervarmen? Ender så fort opp med sjokoladekake (sånn usunn som er myk inni...) med is til, men det er jo kjekt å variere litt. Noen som har noen gode oppskrifter de vil dele med meg?
Nella Skrevet 18. juli 2005 #2 Skrevet 18. juli 2005 Denne er veldig god. Med litt smeltet mørk sjokolade og friske bær til. Eller krem/is og friske bær er den super. Husk bare å piske eggehvitene maks.
Arkana Skrevet 18. juli 2005 #3 Skrevet 18. juli 2005 Jeg synes det er veldig godt å bruke en vanlig sukkerbrødoppskrift og så drysse alle slags bær på toppen før kaken stekes.
Scheherazade Skrevet 18. juli 2005 #4 Skrevet 18. juli 2005 Min ultimate sommerkake er sitronterte. Sitronterte Paibunn 125 g hvetemel 75 g smør 1 eggeplomme 2 ss melis Fyll 3 egg 1 eggeplomme 150 gram sukker 1 1/4 dl kremfløte 2 dl sitronsaft 1,5 ss revet sitronskall Topping 2 små sitroner, godt skrubbet 160 gram sukker 2 dl vann Begynn med å lage paibunnen. Kjør alt sammen til en klump i foodprocessor, eventuelt for hånd. Trykk ut i en paiform, cirka 24 centimer. Sett formen i kjøleskapet mens du lager fyllet. Lag eggedosis av egg, eggeplomme og sukker. Tilsett fløte, sitronskall og sitronsaft og bland. Smak til om du synes det bør være mer sitronsaft oppi. Jeg pleier å ha litt ekstra, men jeg liker frisk smak på kaken. Forstek bunnen ved 200 grader i 10 minutter. Hell forsiktig i sitronfyllet, stek videre ved 150 grader i cirka 40 minutter. Fyllet skal være så vidt stivenet og skjelve litt når du dunker på formen. Del sitronene til toppingen i tynne, tynne skiver. Kok opp vann og oppløs sukkeret. Legg i sitronskivene og småkok de over svak varme i cirka en halvtime. De skal være blanke og fine og den hvite hinnen gjennomsiktig. Ta de forsiktig opp med en hullsleiv og legg fint over paien. Serveres lunken eller kald, med vaniljekesam, rømme, krem eller is til. Jeg har forresten aldri brukt kremfløte i fyllet, blir sikkert bedre, men pleier ikke å ha det i hus. Litt melk går bra, eller kaffe-eller matfløte.
tommeline Skrevet 18. juli 2005 Forfatter #5 Skrevet 18. juli 2005 Takk skal dere ha, høres godt ut alle sammen . Er det noen som vet hva kremortartari er for noe? Sto i oppskriften fra Nella, og det har jeg ikke hørt om før...
AgathaChristie Skrevet 18. juli 2005 #6 Skrevet 18. juli 2005 Er det noen som vet hva kremortartari er for noe? Sto i oppskriften fra Nella, og det har jeg ikke hørt om før... ← Kaliumhydrogentartrat (kremortartari, vinstein) er et salt av tartarsyre. Den urene formen kalles argol og er et biprodukt som krystalliseres ut ved gjæring av vin. Bruksområder er blant annet i matlaging til å stabilisere pisket eggehvite som skal røres inn. Kremortartari brukes også for å hindre krystallisering av sukker i sukkertøy, og det er en av ingrediensene i bakepulver. Kaliumhydrogentartrat har lakserende egenskaper. En studie som blant annet undersøkte effekten av ren tartarsyre på tykktarmsfunksjon, fant en god mykgjørende effekt på avføring og nedsatt transittid gjennom tarmen ved inntak av 5g kaliumhydrogentartrat. Innholdet av tartarsyre er særlig stort i rosiner (ca 20-25g per kg). Det er grunn til å tro at den gunstige effekten rosiner har på hard avføring skyldes både høyt innhold av fiber og tartarsyre. I tillegg til rosiner, druer og vin har tamarind høyt innhold av tartarsyre. http://no.wikipedia.org/wiki/Kaliumhydrogentartrat Jeg har sett kremortartari erstattet med salt i oppskrifter, men vet ikke om dette kan gjøres i alle oppskrifter...Forøvrig tror jeg man finner dette i en velassortert krydderhylle hos større butikker....
Nella Skrevet 18. juli 2005 #7 Skrevet 18. juli 2005 (endret) Bruker bakepulver jeg. Gjør samme nytta. Ellers har de det på apoteket visst Her er oppskriften jeg bruker (var litt større ser jeg nå): 1 kopp hvetemel 1 1/2 kopp sukker 12 eggehviter 1 1/2 ts vaniljeessens evnt 1 vaniljestang (frøene) 1 1/2 ts bakepulver 1/2 ts salt Samme fremgangsmåte IKKE smør kantene i forma, går greit å bare skjære rundt kanten etterpå (den blir veldig høy). Ser sånn ut. En kopp= 2,25 dl omtrent. Endret 18. juli 2005 av Nella
Gjest Aurélie Skrevet 20. juli 2005 #9 Skrevet 20. juli 2005 Sommerstid synes jeg det det smaker ekstra godt med pai! Denne skal jeg lage etterpå, og den er himmelsk god; Sitronpai 3 1/2 dl hvetemel 150 g smør 1 ss melis 2 ss vann skall og saft av 3 sitroner 3 egg 1 1/2 dl sukker 1 dl kremfløte Paideig Smuldre smøret i melet og melisen. Kna inn vannet og sett paideigen kaldt i minst en time. Kle en smurt paiform med paideigen og forstek bunnen ved 200 grader i ca. 10 minutter. Fyll Rasp skallet av sitronene og press ut saften. Visp egg og sukker til eggedosis. Visp også fløten til krem og bland alt fyllet sammen. Hell fyllet i paiformen og stek paien ved 180 grader i ca. 20 minutter. Servèr med vispet krem eller is. Bringebærpai med kokos (oppskrift hentet fra Det søte liv, der du finner bilde av det ferdige resultatet, se under "Paier".) Ingredienser: Paibunn: 3 dl hvetemel 2 ss sukker 125 g smør 1 egg Fyll: 300 g frosne bringebær Topping: 50 g smør 1 dl sukker 100 g kokos 1 egg Fremgangsmåte: Bland mel og sukker. Smuldre i smøret. Tilsett egget og kna deigen raskt sammen. La deigen stå kaldt i 30 min. Ha litt mel på bakebordet og kjevle ut deigen. Kle en smurt paiform (24-25 cm i diameter, gjerne med løs kant). Prikk bunnen med en gaffel. Stek paibunnen midt i ovnen ved 225°C i 10 min (se tips). Lag imens toppingen: Smelt smøret i en liten kjele. Ta kjelen av platen. Rør i sukker. Pisk egget legg sammen med en gaffel og bland i. Rør til slutt i kokos. Ta kaken ut av ovnen. Dekk med bringebærene (bærene skal ikke tines). Fordel kokostoppingen over bringebærene. Sett kaken tilbake midt i ovnen ved 225°C og stek kaken videre i 12-15 min. Tips: Kanten på paibunnen kryper litt nedover ved forstekingen (se kaken på bildet). Dette gjør egentlig ikke noe, men hvis du vil unngå det, kan du enten feste en stripe med aluminiumsfolie langs kanten på formen under forstekingen, eller du kan legge et stykke matpapir på bunnen og helle over noen tørkede bønner. Hvis du gjør det siste, må du forsteke paibunnen i et par minutter ekstra uten bønnene, slik at bunnen blir litt gylden. Begge disse metodene vil holde kanten på paibunnen på plass under forstekingen. Server kaken gjerne lunken sammen med litt krem eller iskrem. Paien smaker aller best nystekt, men den kan også fryses. Kaken blir littegrann bløtere i bunnen etter at den har vært fryst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå