Gå til innhold

Er det ikke vanlig at høygravide kvinner har løs mage? Jeg ble avvist av sykehuset i dag pga koronamistanke

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag er jeg 8 dager på overtid og skulle på overtidskontroll ved sykehuset. For å komme inn måtte jeg gjennom et koronatelt hvor jeg måtte svare på noen spørsmål. Ved spørsmål om jeg hadde hatt diaré siste 48t så sa jeg «jeg hadde kanskje litt diaré i går, har hatt litt av å på med løs mage siste ukene, sikkert pga graviditeten». Jeg hadde jo egentlig ikke diaré, men jeg var på toalettet et par ganger med løs avføring. I mitt hode ble det til at jeg sa jeg kanskje hadde hatt litt diaré.

Dette var sinnsykt dumt av meg å si. Jeg fikk ikke lov å komme inn til timen og jeg må nå koronateste meg i løpet av helgen. Jeg prøvde å ringe klinikken da jeg kom hjem og fortalte at det var en misforståelse og at jeg hadde vært litt løs i magen, noe jeg har vært til og fra gjennom hele graviditeten. De ville likevel være på den sikre siden og jeg måtte ta en test.

Det ble også sagt at hvis jeg går i fødsel nå så blir det med smittevernsutstyr og hele pakka - uten partner.

Jeg er så frustrert... Har fått time til test nå i ettermiddag, men tenk hvis fødselen starter? Det er så vondt å tenke på :( jeg er ikke syk, har samboer på hjemmekontor og minstemann hjemme fra barnehagen nettopp for å sikre at jeg er frisk til fødsel.

Er det ikke vanlig å være løs i magen så tett opp mot fødsel? Sykehuset det er snakk om er Ullevål. De har jo tusenvis av fødsler hvert år. Jeg syns dette er så rart.

Anonymkode: 83269...2a9

• Liker 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jo, seter ganske vanlig etter hva jeg har skjønt. Har hatt løs mage hele svangerskapet nesten, men ingen har brydd seg om det. Men skjønner nå at jeg ikke skal nevne det ved slik sjekk. For særlig om du kommer inn å du er i fødsel, så tømmer kroppen seg, for å gjøre klart til fødsel. Merkelig greier. Håper ikke du går i fødsel før svaret på prøven er hos deg.

Anonymkode: fc91a...b76

• Liker 20
Skrevet

Men diaré liksom? Er det plutselig symptom på korona? 

Jeg skal i hvertfall ikke være ærlig når tiden kommer på det spørsmålet. Jeg er forstoppet og løs i magen om hverandre Sånn ca 1 uke i slengen. Er i uke 25 nå 😕 

Krysser alt jeg har for at du skal få resultatene før fødsel starter!

Anonymkode: cc07b...340

• Liker 13
Skrevet

Akkurat lurt på det samme selv. Har jo løs mage grunnet termin rett rundt hjørnet og overlegen kommenterte jeg burde sagt det ved inngangen på Ullevåll. Men er jo nå veldig glad jeg ikke gjorde det. Så firkantet person du må ha møtt på. Jeg kom inn onsdag selv om jeg sa jeg var tungpustet, men det er det jo graviditeten som gjør. 

• Liker 9
Skrevet

"Alle" vet jo at løs mage er ett tegn på forestående fødsel. Dette er jo helt vilt. Jeg skjønner at de vil være på den sikre siden, men hva med sunn fornuft.....  

Anonymkode: 35fbf...01d

• Liker 44
Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker skrev:

"Alle" vet jo at løs mage er ett tegn på forestående fødsel. Dette er jo helt vilt. Jeg skjønner at de vil være på den sikre siden, men hva med sunn fornuft.....  

I tillegg er det jo et ytterst sjeldent symptom på korona. Så fjernt! 

Anonymkode: 17080...282

• Liker 15
Skrevet

Oh herry gud 🤧 Takk for at du deler så vet vi andre også hva vi ikke skal si. Uff håper det ordner seg for deg ❤️

Anonymkode: c5129...420

• Liker 21
Skrevet

Visst du tar jerntabletter så kan det og være grunnen til løs mage. Ikke unormalt å ha løs mage som gravid....

Anonymkode: 75e4a...3c3

• Liker 5
Skrevet

Da har du funnet ut hva straffen er for å være ærlig! Svar riktig neste gang!

Anonymkode: f876c...309

• Liker 11
Skrevet

Men de kan da ikke bare avvise deg når du skal på overtidskontroll? Det kan da ikke være faglig forsvarlig? 

Jeg har ikke fått med meg at diare er coronasymptom. Men som overtidsgravid så er det jo veldig vanlig med plager som f eks magetrøbbel, tungpust, tett nese osv. Man må jo få kontroll likevel! 

Og jeg skjønner ikke det med at mannen ikke kan være med om de har mistanke om at du er syk. Mer forståelig om det er han som er syk. Men altså, dere bor jo sammen og bytter kroppsvæsker uansett. Så hvorfor kan han ikke være på fødestua? 

Merkelige ideer de har altså. Men uansett: masse lykke til, satser på at alt går fint 😊

• Liker 34
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men diaré liksom? Er det plutselig symptom på korona? 

Jeg skal i hvertfall ikke være ærlig når tiden kommer på det spørsmålet. Jeg er forstoppet og løs i magen om hverandre Sånn ca 1 uke i slengen. Er i uke 25 nå 😕 

Krysser alt jeg har for at du skal få resultatene før fødsel starter!

Anonymkode: cc07b...340

Det har vært et velkjent symptom siden i vår. Som alle andre symptom brettet utførlig ut på forsidene til samtlige nettaviser. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men «alle» vet jo også forskjellen på løs mage og diare. Ts påstod hun hadde diare, ikke løs mage. Da må de handle som om hun snakker sant, og faktisk har diare (den medisinske forståelsen av det) og ikke vanlig løs gravidmage. 

Grunnen til at sykehuset må være så pertentlig er at dersom Ts hadde sluppet inn etter å ha sagt at hun hadde diare så ville presse, folk flest og politikere startet en heksejakt på vedkommende sykehusansatt som «risikerte livet til pasientene» ved oss «uforsvarlige oppførsel». Dersom man ikke ønsker et samfunn der det offentlige er meget, meget overforsiktig? Ja, da må man ikke delta i heksejakt. 

Anonymkode: 08a5d...87a

• Liker 11
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det har vært et velkjent symptom siden i vår. Som alle andre symptom brettet utførlig ut på forsidene til samtlige nettaviser. 

Men «alle» vet jo også forskjellen på løs mage og diare. Ts påstod hun hadde diare, ikke løs mage. Da må de handle som om hun snakker sant, og faktisk har diare (den medisinske forståelsen av det) og ikke vanlig løs gravidmage. 

Grunnen til at sykehuset må være så pertentlig er at dersom Ts hadde sluppet inn etter å ha sagt at hun hadde diare så ville presse, folk flest og politikere startet en heksejakt på vedkommende sykehusansatt som «risikerte livet til pasientene» ved oss «uforsvarlige oppførsel». Dersom man ikke ønsker et samfunn der det offentlige er meget, meget overforsiktig? Ja, da må man ikke delta i heksejakt. 

Anonymkode: 08a5d...87a

Ts her.
Jeg vet ikke helt hvor grensen går mellom løs mage og diaré. Derfor sa jeg også at jeg «kanskje hadde hatt litt diaré» og brukte også betegnelsen løs mage og sa at jeg hadde vært plaget med det til og fra i graviditeten. Men de hang seg opp i ordet «diaré» (selv om jeg ga utrykk for å ikke være helt sikker) og spurte meg ikke noe mer. Ble plassert på en stol et stykke unna og 20min senere fikk jeg beskjed om at jeg måtte dra hjem.

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ts her.
Jeg vet ikke helt hvor grensen går mellom løs mage og diaré. Derfor sa jeg også at jeg «kanskje hadde hatt litt diaré» og brukte også betegnelsen løs mage og sa at jeg hadde vært plaget med det til og fra i graviditeten. Men de hang seg opp i ordet «diaré» (selv om jeg ga utrykk for å ikke være helt sikker) og spurte meg ikke noe mer. Ble plassert på en stol et stykke unna og 20min senere fikk jeg beskjed om at jeg måtte dra hjem.

Diaré er vandig avføring 3 eller flere ganger i døgnet. Mange sier diaré når de egentlig bare har løs mage. 

Anonymkode: 74448...6f0

• Liker 15
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Diaré er vandig avføring 3 eller flere ganger i døgnet. Mange sier diaré når de egentlig bare har løs mage. 

Anonymkode: 74448...6f0

Ja, da hadde jeg ikke diaré. Var jo det jeg også prøvde å forklare da jeg ringte klinikken etterpå, men da var den uopprettelige skaden allerede skjedd.

Syns man kunne spurt spørsmålet på den måten du beskriver. På dagligtale blir fort løs mage til «litt diaré». 

• Liker 26
Skrevet

Stakkars deg! 😳 Hadde blitt temmelig sur og fortvilet, særlig med tanke på at jeg har opplevd livsfarlige overtidskomplikasjoner.

Anonymkode: fd0b7...a88

• Liker 15
Skrevet

Dette hadde jeg klaget på. Overtidskontroll er ganske viktig, helt vanvittig at de ikke slapp deg inn for den. I verste fall avdekker man jo alvorlige feil på en overtidskontroll som kan være livstruende for deg enten deg, barnet eller dere begge. 

Anonymkode: 66ec2...333

• Liker 43
Skrevet

Å herregud.. skal føde på Ullevål selv, og kjenner jeg får en klump i magen av dette. 
Dette er jo virkelig ikke bra. Det er fredag ettermiddag - skal du liksom vente til mandag med kontroll, eller hva?

Lykke til, TS ❤️

Anonymkode: bd0a6...8c2

• Liker 4
Skrevet

Du vet du hva. Her må du ringe inn. Overtidskontroll er ikke for deg, men for det ufødte barnet. 

Dette begynner å bli for latterlig. Overtidskontroll og sent svangerskap er ikke til å kimse av. 

At du må føde i isolasjon på grunn av fødselstegn, er helt bak mål. Og kan du sitte i utstyr, så kan far det. Krev hastetest i dag, nekt munnbind etter fødsel. Nærkontakt med den lille er viktig rett etter fødsel. 

Anonymkode: d4426...224

• Liker 28
Skrevet
1 time siden, solmåneogstjerner skrev:

Men de kan da ikke bare avvise deg når du skal på overtidskontroll? Det kan da ikke være faglig forsvarlig? 

Jeg har ikke fått med meg at diare er coronasymptom. Men som overtidsgravid så er det jo veldig vanlig med plager som f eks magetrøbbel, tungpust, tett nese osv. Man må jo få kontroll likevel! 

Og jeg skjønner ikke det med at mannen ikke kan være med om de har mistanke om at du er syk. Mer forståelig om det er han som er syk. Men altså, dere bor jo sammen og bytter kroppsvæsker uansett. Så hvorfor kan han ikke være på fødestua? 

Merkelige ideer de har altså. Men uansett: masse lykke til, satser på at alt går fint 😊

Joda, pyttsann med alt så lenge korona er unnskyldning. 

Om fostre dør i morsmage, er visst ikke så farlig i disse tider. Heller ikke sjekk av de nyfødte på helsestasjon.. 

Anonymkode: d4426...224

• Liker 12
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Å herregud.. skal føde på Ullevål selv, og kjenner jeg får en klump i magen av dette. 
Dette er jo virkelig ikke bra. Det er fredag ettermiddag - skal du liksom vente til mandag med kontroll, eller hva?

Lykke til, TS ❤️

Anonymkode: bd0a6...8c2

Ja, jeg må vente til mandag, men får kun lov å komme inn hvis jeg får testsvaret før timen :(  jeg ringte klinikken da jeg kom hjem og de mente jeg bare måtte vente til mandag. Pratet til og med med en jordmor i telefonen, og til og med hun mente at test var nødvendig - selv om jeg forklarte at det var en misforståelse og at det var løs mage det dreide seg om og ikke diaré. Skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig når det er snakk om en misforståelse? 

Det er veldig frustrerende. Jeg kommer til å ringe sykehuset ved minste mistanke om lite bevegelse i magen. Gruer meg hvis det skjer for jeg vet ikke hvordan de da kommer til å håndtere det. Må jeg da møte på avdeling med folk som virkelig har koronasymptomer? Jeg er redd for at jeg og babyen faktisk skal bli smitta hvis jeg skal bli behandlet som en korona-mistenkt :( 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...