AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Vil ha deres meninger og opplevelser rundt dette. Når mener dere det er best å få barn. Er selvfølgelig forskjellig fra person til person men ønsker å høre forskjellige meninger. Når fikk du første barn og angrer du på tidspunktet? Hvis du var ung i 20 årene, hadde du fast jobb/hus osv? Hvis nei hvordan løste du dette? Hvis du var over 30, angrer du på at du ikke fikk bsrn tidligere? Ventet du fordi du ville jobbe og ha alt på stell først? Anonymkode: 45954...70a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 Lurer også på hvordan dere som fikk barn i studietiden løste det:) Anonymkode: 45954...70a
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 Jeg var 30 år da førstemann kom. Syns det var en fin alder. Man har på en måte gjort unna en del ting, samtidig som man ikke har ventet til fertiliteten er helt på hell. Anonymkode: ed628...373 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Jeg har fått barn både i begynnelsen av 20-årene og i midten av 30-årene. Ingen store forskjeller egentlig. Fordelen med tidlig i 20-årene var at svangerskapene var lettere, fødselen var lettere og kroppen gikk raskere tilbake til normalen. Eneste ulempen var at økonomien kunne vært bedre. Fordelen med midten av 30-årene. Svært romslig økonomi, storesøsken som bidrar. Ulemper var at det var mye vanskeligere å bli gravid, svangerskapet var mye tyngre og kroppen gikk mer medfart. Anonymkode: 5681f...6ca 2
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Ble gravid da jeg var 30 og han 32, for oss passet dette perfekt og skulle ikke ønske jeg fikk det før hvertfall. Vi hadde vært sammen i ca 7 år, bodd og eid bolig sammen i nesten 6 år og jobbet i fast jobb like lenge. Hadde reist, funnet på mye sosialt med venner og hadde det gøy uten forpliktelser med barn i 20-åren og nytt alenetid sammen. I min vennegjeng har det nå vær baby-boom siste året, så hadde jeg fått barn 5 år før, hadde jeg nok følt meg mer utenfor i vennegjengen i tillegg til at vi ikke følte oss helt klare ennå. Hadde mange av vennene mine og de i vår omgangskrets fått barn før, så hadde man kanskje blitt påvirket til å ønske det litt tidligere også. Men i vår situasjon så er vi super-glad for valget om når vi fikk barn Hadde forresten et supert svangerskap uten plager og en fin og grei fødsel Anonymkode: c05ab...0fa 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #6 Skrevet 21. august 2020 Jeg fikk barn i alder av 32 og 35 år. Følte meg på ingen måter gammel, ble gravid på første forsøk og ukompliserte svangerskap / fødsler. Ulempe er at jeg gjerne skulle ventet litt lenger med nr 2, men tok ikke sjansen pga alderen. Hadde jeg visst at jeg ble så lett gravid hadde vi drøyd litt til.. Fordelene var at økonomien var på plass og at jeg hadde det sykt artig i 20årene med dating, reising og festing 😅. Anonymkode: 6c483...931 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #7 Skrevet 21. august 2020 Fikk første da jeg var 27. Synes det var et fint tidspunkt. Kunne godt fått et par år før også, men neppe før fylte 25. Tenker det er fordeler og ulemper ved alle aldre, men det «ultimate tidspunktet» finnes ikke. Det er ikke lurt å få barn totalt uten en plan, men det går an å overtenke og planlegge for mye også. Anonymkode: eccb5...bcf 1
Arkana Skrevet 21. august 2020 #8 Skrevet 21. august 2020 Jeg fikk første da jeg var 30 og synes det var helt perfekt. Aldri tenkt at vi burde startet tidligere, tvert i mot mener jeg at det har vært gull verdt for ekteskapet å ha hatt så mange år sammen uten barn først. 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #9 Skrevet 21. august 2020 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg har fått barn både i begynnelsen av 20-årene og i midten av 30-årene. Ingen store forskjeller egentlig. Fordelen med tidlig i 20-årene var at svangerskapene var lettere, fødselen var lettere og kroppen gikk raskere tilbake til normalen. Eneste ulempen var at økonomien kunne vært bedre. Fordelen med midten av 30-årene. Svært romslig økonomi, storesøsken som bidrar. Ulemper var at det var mye vanskeligere å bli gravid, svangerskapet var mye tyngre og kroppen gikk mer medfart. Anonymkode: 5681f...6ca Dette. Pluss at det var tyngre å stå opp tidlig med sistemann. Anonymkode: d0909...d74 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #10 Skrevet 21. august 2020 Vi var begge 25 år. Var ferdig å studere, hadde hus, bil og jobb. Nå er vi 30 år og har tre barn. Syns det var helt supert slik vi gjorde det. Nå er minste 1,5 år, mellomste 3 år og eldste 5,5 år 😄 Anonymkode: 1935e...f96 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #11 Skrevet 21. august 2020 Fikk en i begynnelsen av 20 årene, og en midt i 30 årene. Var definitivt en bedre mor til sistemann. Mye roligere, ting på stell. Anonymkode: 81ac0...293 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #12 Skrevet 21. august 2020 Fikk barn som 30 og 34 åring. Akkurat passe for oss, angrer ikke på det. Tyveårene gikk med til studier, forskjellige jobber, reise masse, feste og være impulsive. Da vi fikk første hadde vi la landet og var klare. De fleste av vennene våre fikk også barn i trettiårene, noe jeg ser på som en fordel i forhold til å kunne finne på ting sammen og være i samme livsfase. Anonymkode: c6089...b06
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #13 Skrevet 21. august 2020 Fikk barn i tidlig tyveårene. Hadde jobb og hus. Passet oss fint å få barn på det tidspunktet, aldri angret. Anonymkode: 3e15a...f8a 1
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #14 Skrevet 21. august 2020 Fikk barn da jeg var mot slutten av 20-åra. Synes det var perfekt. Voksen, men ikke gammel. Kroppen var fortsatt ung nok til å tåle graviditet, våkennetter etc, men hodet voksent nok til å takle ansvaret. Da førstemann startet i barnehagen, startet jeg på studie (valgte en utdannelse nr 2). Det må være noe av det lureste jeg har gjort. Kjempefleksibel hverdag, og veldig lite stress de første årene. Var mye vanskeligere de første årene med små barn da jeg var i full jobb, så valgte da å gå løs på mastergrad:) Barna har mer glede av foreldre med tid enn foreldre med penger, om det skal settes på spissen. Og utdannelsen har medført en god jobb i etterkant, så innen barna ble dyrere i "drift", var økonomien også bedre. Så jeg vil slå et slag for å være student med småbarn - så lenge man er voksen nok til ansvaret! Anonymkode: 34462...e57 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #15 Skrevet 22. august 2020 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Vil ha deres meninger og opplevelser rundt dette. Når mener dere det er best å få barn. Er selvfølgelig forskjellig fra person til person men ønsker å høre forskjellige meninger. Når fikk du første barn og angrer du på tidspunktet? Var 18 år, men angrer ikke. Sluttet på skolen og var hjemme med ungen mens far jobbet. Fikk nr to kort tid etterpå og var hjemme med begge. 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du var ung i 20 årene, hadde du fast jobb/hus osv? Hvis nei hvordan løste du dette? Hvis du var over 30, angrer du på at du ikke fikk bsrn tidligere? Ventet du fordi du ville jobbe og ha alt på stell først? Anonymkode: 45954...70a Vi leide først mens jeg var hjemme med barna. Jeg gikk fra han da han ikke var en bra person og ble alenemamma. Jobbet da mens barna gikk i barnehagen. Gikk veldig bra og jeg hadde overskudd. Traff senere han som skulle bli far til mitt tredje barn. Vi leide også , før vi kjøpte etterhvert . Anonymkode: 10f7f...6b9
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #16 Skrevet 22. august 2020 Fikk første rett etter fylte 30. Det var et helt fint og greit tidspunkt, men jeg kunne egentlig tenkt meg å få første i slutten av 20-årene. Vi måtte vente litt fordi vi ville ha alt på stell; både utdannelse, fast jobb, (relativt) god økonomi og eget hus. Jeg personlig hadde nok ikke følt meg voksen nok til å bli mor før jeg var rundt 27. Jeg var moden på alle andre områder, men jeg føler at barn er det absolutt største ansvaret et menneske kan påta seg, så jeg var nok ikke klar for et slikt ansvar før i slutten av 20-årene. Det som var fint ved å få barn rett etter fylte 30, var å vite at jeg hadde brukt 20-årene på meg selv (og mannen, selvsagt) og på det jeg ønsket. Jeg følte meg aldri fanget eller at jeg hadde gått glipp av noe, for det føltes veldig rett å bli "ordentlig voksen" da jeg gikk inn i 30-årene. Anonymkode: 1fe02...645
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå