Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du som ble satt i gang:

Hvilken type igangsetting fikk du, og hvor lang tid tok det til baby var ute? Hvor mye av den tiden hadde du smerter? 

Hvis du brukte veldig lang tid, måtte du ta keisersnitt til slutt? 

Og hvor sliten var du etter fødsel? 

Tenker særlig på hvor sliten og utmattet man ev blir om den igangsatte fødselen trekker ut over flere dager og man har smerter hele tiden. Og nå, midt i koronatiden, så bekymrer jeg meg for veldig slitenhet etter lang fødsel, men uten å ha noen der til å hjelpe til med babyen. 

Anonymkode: f1ca2...7ac

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble satt i gang begge gangene, den første gangen født jeg etter 9 timer med drypp, den andre gangen etter fem timer! Fikk epidural med førstemann og det gikk egentlig veldig greit begge gangene! Med sistemann hadde jeg bare vonde rier i en time, så kom hun!

Skrevet

Ble satt i gang med nummer to. Fødselen gikk alt for fort, jævlige smerter hele veien, og jeg blødde veldig mye etterpå fordi livmoren gikk "i sjokk". Var utslitt første døgnet og hadde smerter en stund etter. Vet ikke om dette er normalt.

Anonymkode: e9272...2a5

Skrevet

Jeg ble igangsatt i uke 36, og var helt umoden. 

Torsdag: satt inn Ballongkateter.

Fredag: tok ut Ballongkateter, hadde ingen effekt. Hadde "masrier" nesten ett døgn, så smerter for ingen nytte. 

Lørdag: tidlig morgen ble fødsel i igangsatt ved hjelp av medikamenter. Kl.15 samme dag har det fortsatt skjedd ingenting. Så ny dose med medikamenter + økt dose. Dette setter virkelig fart på sakene og jeg får regelmessig rier med en gang. 

Søndag: rett over midnatt fødes datteren min. 

Hadde smerter da Ballongkateter var inne, ca. 15 timer. Og intense smerter fra 15.30-00.20. 

Var sliten etterpå, tok noen dager før jeg hentet meg skikkelig inn igjen. 

Anonymkode: d3b4b...eb6

Skrevet

Tok 6 timer fra jeg fikk modningspille til babyen var ute. Aktiv fødsel var 3 timer. 

Det var fryktelig intenst mens det stod på, men var ikke sliten etter fødselen. 

Anonymkode: 6718d...470

Skrevet

Jeg ble satt i gang med første, 7 dager etter termindato.

Fikk modningspille, som ikke hadde noen effekt. De valgte derfor å ta vannet, og da startet riene med én gang.

Hadde ''obligatorisk'' epidural fra start (pga svangerskapsforgiftning), men den fungerte kun på halve siden, så det var vondt fra det sekundet de tok vannet omtrent. Det endte med tangforløsning, mye revning og mye blod pga morkake som satt fast. Selve fødselen tok rundt 7-8 timer, og å få ut morkaken tok et par timer tror jeg. Husker ikke så mye av det som skjedde både under fødsel og etterpå.

Brukte lang tid på å komme meg igjen. Klarte ikke å gå selv etter fødselen pga blodtap, og var mørbanka og utslitt. Det hjalp heller ikke at jeg var den personen på 6-mannsrommet som hadde skrikebaby. :lol: Siden jeg var for dårlig til å få hotellrom (fordi 6-mannsrom liksom skal være bedre i den situasjonen :roll: ) hadde jeg ikke mulighet til å få noe hjelp fra mannen, men det gikk på et vis det også.

Skrevet (endret)

Uke 42+0, de tok først vannet uten noe effekt, deretter fikk jeg drypp. Ungen var ute 4,5 t etter jeg fikk drypp :) 

Endret av boblevann
Skrevet

Ble satt i gang på termin med nr. 2, var moden så de tok bare vannet. Barnet var født under 2 timer senere. Tror ofte det tar lengre tid med ballong enn feks når man tar vannet (fordi man jo ved sistnevnte er mer moden). Teller nok også at dette var min andre fødsel, første som startet av seg selv tok heller ikke så altfor mange timene.

Anonymkode: 22a72...b64

Skrevet

Nr 1, ble satt i gang på termin.  vaginal modningspille på kvelden, men ingen effekt. Dagen etter ble jeg innlagt å fikk piller jeg skulle svelge, om jeg fikk 5-6 piller den dagen er litt usikker😅 Men var bare litt murringer. Fikk noe å sove på. Morgenen etter fikk jeg 1 pille. Åsså tok de vannet. Da var jeg nesten 4cm. Og løpet av 1t var babyen født! Veldig fin opplevelse, lite smerter. Og fin barseltid❤️

Nr 2. Satt i gang 1 uke før termin. Da var jeg 4cm når jeg ble innlagt. Så da fikk jeg klyx, åsså tok de vannet. Da ble det stormrier. Var i aktiv fødsel i 70min. Det var veldig intenst og vondt! Med veldig tidlig trykketrang, og ett snev av panikk gjorde opplevelsen kaotisk. Mista 1500ml blod og måtte sy en del. Slet en god stund med smerter og bivirkninger etter blodtapet..

Anonymkode: 3f007...700

Skrevet

Igangsatt først med ballongkateter og så med tabletter etterpå. Keisersnitt etter nesten tre døgn(60 timer), hadde da bare fått 2 cm åpning. Hadde noe smerter nesten hele tiden, men fikk morfinsprøyter som hjalp mye. 

Anonymkode: 6acb6...060

Skrevet

Ca fem timer. Passelig intenst. ikke noe spesielt sliten. Har født to ganger før uten igangsetting, de fødslene varte mye lenger. 

Anonymkode: 27e90...9f9

Skrevet

Ble satt i gang i uke 38. Først med ballong, som ikke gjorde stort. Dagen etter tok de vannet og gav meg drypp. Tok ca 7 timer fra de tok vannet til han var ute. Hadde masse energi etterpå, og koste meg på barselavdelingen. Drømmefødsel, sammenlignet med førstemann. Da tok fødselen nesten to døgn, og jeg kunne ikke gå selv på tre dager.

Anonymkode: 82b09...c7a

Skrevet

Jeg ble satt i gang ned nr 2. Fikk modningspille, og fra jeg fikk den til babyen var ute tok det 7,5t. Hadde smerter i ca 4t. Var i god form etterpå, men var trøtt, siden babyen kom kl 01.00 på natten. Men etter noe  timer med søvn, så var energien på topp igjen.

Anonymkode: 22c92...417

Skrevet

Satt igang 38+0 pga svangerskapsforgiftning, ikke moden. Dag 1: Modningspiller. Skjedde ingen ting. Dag 2: Modningspiller. Skjedde ingen ting. Dag 3: To runder med drypp i til sammen 12 timer med en pause imellom. Tok lang tid før jeg fikk rier. Etter hvert gikk vannet, fikk heftige smertefulle rier uten pause i timesvis. Fikk aldri mer enn en cm åpning. Endte med hastesnitt sent på kvelden pga skyhøyt blodtrykk. 

Anonymkode: 97d3c...a05

Skrevet

Ble satt igang med tredjemann. Fikk drypp, tok en halvtime fra dryppet ble satt til fødselen startet - og da tok det ca 2 timer med håndterbare smerter. Det var ikke noe å frykte, gikk strålende. Var i toppform etterpå. 🙂

Anonymkode: 2d99c...296

Skrevet

Ble satt i gang på en lørdag og fødte (keisersnitt) på torsdagen etterpå. Gikk veldig treigt, og baby kom seg tydeligvis ikke ut da hun lå litt feil. 

Ble satt i gang pga. svangerskapsforgiftning i uke 37. Baby måtte ut fordi jeg var veldig syk, men hvis jeg får svangerskapsforgiftning igjen kommer jeg til å be om keisersnitt i stedet for igangsetting med mindre jeg er moden og baby ligger langt nede og i riktig posisjon, ellers er det ikke vits. Blir jo bare enda sykere og mer utmattet av fem dager med riehelvete.

Anonymkode: 763b5...c50

• Liker 1
Skrevet

Ballong. Datt ut etter to timer. Skjedde ingen ting før de tok vannet. Da vannet ble tatt, var fødselen overstått på 4,5t, ca 2,5 t aktiv fødsel. 

Anonymkode: a608a...a88

Skrevet

Fikk medikamenter. To kurer før det startet. 

Aktiv fødsel 20 min, og så hjemreise samme dag. Følte helt topp 👍

Anonymkode: 97cf3...c91

Skrevet

De ga meg modningsgel ene dagen, så litt mer, men funket ikke. Til slutt satte de på drypp, funket ikke før de skrudde krana skikkelig opp! Da sa det bare PANG- ! Fire timer med intense smerter, epiduralen kom for sent og hadde ingen effekt. Etter to og en halv time sa de at det var over innen tre timer, men babyen ble sittende fast i bekkenet. Etter enda en time måtte de ta babyen med sugekopp. Ble aldri noe av å rusle rundt med veer, puste og hvile.... Men resultatet ble bra :)

Anonymkode: d138f...90f

Skrevet

En igangsatt fødsel er like ulik som en fødsel som starter av seg selv. Min 5 fødsel ble satt i gang i uke 38 med at de tok vannet. Jeg var moden. Fødselen var over på 2 timer med helt normale, håndterbare smerter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...