AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #1 Skrevet 21. august 2020 Kanskje noen HR medarbeidere eller andre som driver med ansettelser kan svare på dette. Jeg har vært på jobbintervju siste tiden, og jeg opplever at spesielt HR stiller spørsmål om hendelser / situasjoner jeg ikke har erfaring med. Da tenker jeg på situasjoner hvor jeg ikke har eksempler å komme med. Har tidligere bare hatt strøjobber (butikk og sånt) og skal nå ha min første skikkelige jobb. Jeg har full forståelse for at HR ønsker å stille gode, vanskelige spørsmål i en intervjuprosess. Men hva skal når det blir stilt spørsmål om situasjoner man ikke har erfaring med, eller som jeg ikke har opplevd. Kan man svare: "En sånn situasjon har jeg ikke opplevd tidligere, men det kan tenkes at man i fremtiden kan komme i en slik situasjon". Antar jo selvsagt at HR ofte har en standardisert mal for samtalen de følger. Tips og råd mottas med stor stor takk 🙂 Anonymkode: 204ce...387
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #2 Skrevet 21. august 2020 HR har ødelagt arbeidslivet i dag. De fokuserer for mye på ting som ikke har noe med jobben å gjøre, lager seg en mal på hvordan det stakkars mennesket skal være. Før kunne man møte opp på jobb å gjøre det man skulle, man i dag fokuserer man på alt annet bullshit. Du skal hjernevaskes og programmeres. For all del ikke være deg selv, men en kopi av de alle andre du skal jobbe sammen med. Det er trist, mange stenges ute av arbeidslivet pga man ikke ser enkeltpersonen. Kravene er altfor høye, selv for en enkel jobb. Dette oppdaget jeg selv etter 20år i fast stilling, når jeg ble ledig ble det helt umulig å få seg noe nytt. Anonymkode: cd3e0...16b 4
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #3 Skrevet 21. august 2020 HR på intervju? Hvorfor? Det er ikke de som ansetter, men en sjef. Anonymkode: c725e...198 3
AnonymBruker Skrevet 21. august 2020 #4 Skrevet 21. august 2020 Veldig spesielt at HR leder intervjuet med spørsmål. Uansett, det er ganske vanlig med oppdiktede scenarioer under intervju. Her vil man gjerne frem til hvordan en person hadde løst et problem eller fungert i en bestemt situasjon. Du kan gjerne fortelle at du aldri har vært i situasjonen før, men du bør legge frem et forslag hvordan du tror du hadde opptredd i en slik situasjon. Lykke til 😊 Anonymkode: 6f0e9...63b 3
Ze.Xhx Skrevet 21. august 2020 #5 Skrevet 21. august 2020 Min bakgrunn er fra ingeniørbransjen, og svaret mitt er basert på hva vi gjør i min bedrift. Man mener i dag at det er positivt for bedriften at arbeidstagerne har forskjellig bakgrunn, med andre ord at man har mangfold. Historisk sett så består HR av damer. I et mannsdominert yrke vil det være hensiktsmessig å få damer i HR til å intervjue for å sjekke at arbeidssøker ikke har en kvinnefiendtlig innstilling eller har har en dårlig holdning til enkelte grupper. Tradisjonelt kan man vel si at HR sjekker teamfit mens "de andre" tester den tekniske kompetansen. For oss har dette endret seg de siste årene. Nå setter vi opp et intervjupanel med mangfold og dropper HR. Personlig har jeg gjort ganske mange intervju for å sjekke teamfit (noe som HR gjorde tidligere), og jeg spør typisk om hvordan personen håndterer stress, dårlige egenskaper, om arbeidssøker er stolt av noe spesielt i karrièren osv. Jeg ser dette som veldig viktig for å faktisk se om jobbsøkeren har de riktige personlige egenskapene. 1
AnonymBruker Skrevet 22. august 2020 #6 Skrevet 22. august 2020 På 21.8.2020 den 13.51, AnonymBruker skrev: HR på intervju? Hvorfor? Det er ikke de som ansetter, men en sjef. Anonymkode: c725e...198 Ja, i dag er HR vanlig i ansettelsesprosess. ts- 16 timer siden, Ze.Xhx skrev: Min bakgrunn er fra ingeniørbransjen, og svaret mitt er basert på hva vi gjør i min bedrift. Man mener i dag at det er positivt for bedriften at arbeidstagerne har forskjellig bakgrunn, med andre ord at man har mangfold. Historisk sett så består HR av damer. I et mannsdominert yrke vil det være hensiktsmessig å få damer i HR til å intervjue for å sjekke at arbeidssøker ikke har en kvinnefiendtlig innstilling eller har har en dårlig holdning til enkelte grupper. Tradisjonelt kan man vel si at HR sjekker teamfit mens "de andre" tester den tekniske kompetansen. For oss har dette endret seg de siste årene. Nå setter vi opp et intervjupanel med mangfold og dropper HR. Personlig har jeg gjort ganske mange intervju for å sjekke teamfit (noe som HR gjorde tidligere), og jeg spør typisk om hvordan personen håndterer stress, dårlige egenskaper, om arbeidssøker er stolt av noe spesielt i karrièren osv. Jeg ser dette som veldig viktig for å faktisk se om jobbsøkeren har de riktige personlige egenskapene. Interessant. 1. Har du råd om hva man bør svare hvis det blir stilt spørsmål jeg ikke har eksempel/erfaring fra? Og 2. Hvordan mener du at en bør oppføre seg på et jobbintervju som nyutdannet? Anonymkode: 204ce...387
Ze.Xhx Skrevet 22. august 2020 #7 Skrevet 22. august 2020 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, i dag er HR vanlig i ansettelsesprosess. ts- Interessant. 1. Har du råd om hva man bør svare hvis det blir stilt spørsmål jeg ikke har eksempel/erfaring fra? Og 2. Hvordan mener du at en bør oppføre seg på et jobbintervju som nyutdannet? Anonymkode: 204ce...387 Hvis du ikke har noe eksempel på det som det blir spurt om så går det helt fint. Hvis du som nyutdannet blir bedt om å gi eksempler på ting du er stolt over i yrkeskarrieren din så er det intervjueren som har bomma, og ikke du. Som nyutdannet er det selvsagt viktig å bevise at man har plukket med seg faglige ting, men det er også viktig å vise at man har de riktige verdiene/egenskapene. Viktige egenskaper i mitt hodet er: - proaktiv - et ønske om å lære nye ting - omgjengelig - ståpåvilje - skjønne at man ikke er ekspert som nyutdannet Når det gjelder oppførsel på jobbintervju så kan jeg gi deg noen tips. For det første finn ut så mye du kan om bedriften før intervjuet. Bruk gjerne timesvis på dette. Under intervjuet er det viktig å tenke seg godt om før man svarer, og prøv å unngå de verste klisjeene slik som at du sier aldri nei til en utfordring o.l. Prøv å opptre så omgjengelig som mulig og prøv å fremstå positiv selv om du føler at ting butter imot. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå