Gå til innhold

Hvordan serverer du klubb/potetball/raspeball?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kunne tenkt meg å lage dette i dag, men jeg har kun smakt varianten med bacon og sirup ved siden av. Har lyst til å prøve ny variant. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når jeg får det servert er det med kålrotstappe, (rester av) pinnekjøtt, sirup og eventuelt sukker.

Da er det biter av kjøtt og flesk i midten av raspeballene - eller klubb som det kalles her.

• Liker 2
Skrevet

Svineknoke, bacon, kjøttpølse, kålrabi og gulrøtter. 

Anonymkode: 2add3...480

• Liker 4
Skrevet

I vår slekt/familie, når vi har dette er det 1-2 ganger i året. Har flesk inni, spiser med sukker og smør, drikker melk. Kjempegodt! Aldri hørt noen spise med annet mat da det er veldig mettende.

Anonymkode: 9ebb1...bf0

• Liker 3
Skrevet

Kompe, mener du? 😛

Liker det ikke selv, men her blir det servert med sukker og smør, flesk inni. Husker ikke tilbehør, årevis siden sist jeg smakte :)

Anonymkode: 3db4d...036

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Kompe, mener du? 😛

Liker det ikke selv, men her blir det servert med sukker og smør, flesk inni. Husker ikke tilbehør, årevis siden sist jeg smakte :)

Anonymkode: 3db4d...036

Ja, det er visst mange navn  🙂

Takk til alle som har svart så langt! 

Skrevet

Serverer med brunostduppe og stekt flesk i biter. 

Anonymkode: cf499...012

• Liker 3
Skrevet

Vi serverer komle med saltkjøtt, vossakorv, smeltet smør og kokt gulrot og kålrabi. Surmelk til drikke.

• Liker 6
Skrevet

Komler

Vi serverer med salt sauekjøtt, tykke pølser/korv, kålrabistabbe og smeltet smør ved siden av 

Anonymkode: 76382...c25

• Liker 4
Skrevet

Ball, med mårrpølse inni.

Serveres med kålrot og gulrot kokt sammen med ballen. Vanligvis også noe pinnekjøtt, kokt mårrpølse, "dampamårr" (grov kjøttpølse) og/eller vanlig kjøttpølse. Kjøttmaten er enten kokt sammen med ballen, dampet på en damprist øverst i ballgryta eller dampet i en egen gryte.

Det serveres også smeltet smør til.

Rester stekes og serveres enten på brødskive eller med ekstra grønnsaker til.

Anonymkode: be833...f43

• Liker 1
Skrevet

Ball fylt med mår. Serverer med rabbestappe og grove pølser, og eventuelt rester av pinnekjøtt eller lignende.

Anonymkode: f0272...a34

• Liker 1
Skrevet

Hvit saus med litt sukker oppi og stekt bacon! NAM!!

Anonymkode: 077d9...cb1

• Liker 2
Skrevet

Bor på Sørlandet, så til kompe har vi sukker og smeltet smør. (Og et glass iskald melk 🤗). Er salt kjøtt inni kompa.

• Liker 1
Skrevet

Har salt lamme eller fårekjøtt(evt pinnekjøtt i den sesongen), Kjøttpølse el dampemør, kålrabistappe. Ikke uvanlig med en liten terning (tørka)mør inni, men dropper det selv. Selv liker jeg sirup på, men det er ikke vanlig, bortsett fra på stekte rester

Vi kaller det ball eller potetball på Sunnmøre.

Anonymkode: 140ac...b66

• Liker 3
Skrevet

Er oppvokst i Hordaland. Spiser komler med svineknoke/saltkjøtt, vossakorv, kålrabistappe, sprøstekt bacon og sø/smeltet smør til. Liker ikke surmelk, så drikker som regel øl.

Dagen etter steker man typisk komlerestene i skiver i panna med sirup til. 

Nå ble jeg sulten. Gleder meg til høst og komletid :) 

Anonymkode: ec47e...fde

• Liker 1
Gjest AthenaRavenLuna
Skrevet

Med smeltet smør og vossakorv. 

Skrevet

Klubb med «karamell»-duppe og stekt bacon. Lager duppa av brunost, sukker, fløte og smør. Skikkelig søt og feit mølje, men villt godt😅

Anonymkode: f786f...1a2

• Liker 3
Skrevet

Hos mamma: sukker, salt og smeltet smør. Dagen etterpå hvis det er rester igjen så stekes resten. 

Hos farmor: Komper i kjøttsuppe. Helt nydelig. 

Hos meg: har kålrotstappe ved siden av,  ekstra flesk og vossakorv. Å så klart sukker, salt og smør 😊

Anonymkode: fdad4...c1c

• Liker 2
Skrevet
4 hours ago, Snurrepurre said:

Bor på Sørlandet, så til kompe har vi sukker og smeltet smør. (Og et glass iskald melk 🤗). Er salt kjøtt inni kompa.

Jeg også, og vi bruker kaldt smør og ikke sukker. Drikker melk eller surmelk ved siden av. Lettsaltet flesk inni kompa. :) 

Anonymkode: c2d6c...9c2

• Liker 2
Skrevet

Nå ble jeg sulten her ;) 

Anonymkode: f2867...b50

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...