Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter lang tids prøving ble jeg utredet for infertilitet og det ble fastslått at mine eggledere var potte tett på begge sider. Dette ble fastslått etter et kirurgisk inngrep ider de i samme slengen prøvde å flushe gjennom egglederne. Jeg ble anbefalt å fjerne egglederne på grunn av faren for XU (svangerskap utenfor livmoren, en kritisk tilstand). Dette ville jeg ikke gjøre da jeg har hørt om folk som på mirakuløst vis har blitt gravid igjen. Legen hadde liten tro på dette i mitt tilfelle. 

Jeg har vært på to egguttak, hver gang har de tatt ut 15 - 17 egg. Første gangen fikk jeg ingen egg på frys, dermed var forsøket mislykket og ble ikke medregnet som et av tre mulige forsøk på det offentliges bekostning. Andre gang fikk jeg to egg på frys, men ingen førte til graviditet. Deretter ble det et langt opphold på to år på grunn av sykdom hos mannen min. Bioteknologiloven hindret helsevesenet i å hjelpe par der det er fare for at den ene parten kan falle fra. Etter to år ble han friskmeldt og vi skulle endelig få starte opp igjen, men så kom corona og det ble utsatt igjen. Men ENDELIG skulle jeg få starte opp med medisin på menstruasjon i august. Jeg fikk menssmerter i form av livmorkramper en uke før forventet mens i tillegg til stikkende smerter i siden. I flere dager måtte jeg ta paracet for å roe ned smertene, Mensen uteble og jeg ble kvalm en morgen fem dager etter forventet mens. Dagen etterpå tok jeg en graviditetstest som var positiv! Nå ble jeg bekymret, for dette kunne bare bety XU. Fastlegen tok meg inn på dagen og sendte meg på sykehuset for ultralyd. Ultralyden viste en liten rund flekk midt i livmoren og legen sa  at hun ikke kunne se egglederen, men hun syntes det så ut som det var en graviditet på gang i livmoren ❤️ Jeg ble så sjokkert og glad! Dette skulle jo ikke være mulig! Jeg fikk ny time til ultralyd i slutten av august for å være på den sikre siden. 

Men hva har skjedd egentlig? Jeg som aldri ble gravid, jeg som har masse egg, men ingen overlevde til nedfysning. Jeg lastet ned en gravid-app og kom over en artikkel om jerntilskudd og graviditet. Dette fikk meg til å tenke... Helt siden jeg gikk på barneskolen har jeg vært jernfattig. Jeg har tatt jerntilskudd av og til, men ikke på fast basis, helt til i juni. I juni fant jeg ut at man skal ta tre jerntabletter daglig, ikke bare en som jeg har tatt. Jeg begynte å ta nok jerntilskudd daglig, og vips.. jeg blir gravid av med selv for første gang i en alder av 34 år. I tillegg sluttet jeg å snuse i mars i år. Jeg tror virkelig at dette har en sammenheng i mott tilfelle. Nå krysser jeg fingrene og håper dette blir vellykket! Så ønsker jeg dere andre masse lykke til også. ❤️ 

Anonymkode: 7273c...87c

• Liker 12
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så koselig med en solskinnshistorie 🌞

Gratulerer så mye med graviditeten!

• Liker 4
Skrevet

Først og framst. Gratulerer.

Det med vitaminmangel er en interssant sak. Jeg er selv 34 og prøvde å få barn i nesten to år. Ble alvorlig syk pga b9 og b12-mangel og fant ut at denne mangelen har fulgt meg i mange år. Da dette kom på plass ble jeg gravid med en gang. 

Man kan jo tenke at kroppen nekter å bli gravid når den vet at den mangler noe viktig. Viktig å sjekke blodet nøye også når man prøver.

Skrevet

Ååå gratulerer!! for en solskinnshistorie 🥰🥰 såå glad på dine vegne!
Vi prøvde i to år, fikk beskjed etter en blodprøve  at jeg hadde kraftig jernmangel. Begynte på tablettene, og prøvde mange forskjellige men ble skikkelig dårlig i magen av alle.. så jeg kutta det ut. Men ble gravid like etterpå allikevel 👏🏻 Jeg hadde så lav mangel at legene var litt redde for om det skulle gå utover barnet på noe vis. Det gjorde heldigvis ikke det og hun er frisk å rask to åring idag🥰 etter fødsel fikk jeg store doser med intravanøst jern, det er nå 2.5 år siden. Vi har begynt å prøve på nr to nå, fikk nettopp svar på blodprøvene mine som jeg akkurat tok og det visste seg at jeg hadde litt jernmangel nå også, heldigvis ikke så lave som sist. Holder på å skal prøve forskjellige type jern sorter igjen nå i håp om å tåle noen av dem! Jeg har virkelig troen på at man må ha nok av jern og alle vitaminer for å bli gravid raskere! 

men at du ble gravid med tett eggledere itilegg det er et mirakel ❤️ 

Skrevet

Det samme har skjedd med meg! Var ufrivelig barnløs i 7 år pga tette eggledere. Har aldri vært gjennom ivf siden jeg ville fullføre utdannelsen først, men ble plutselig spontant gravid og er nå 7+4. Gynekologen ble ganske overrasket for å si det slik.

Håper spirene våre holder hele veien. 

Anonymkode: cff9c...6d9

• Liker 2
Skrevet

Jeg også! Endte dessverre i MA i uke 8, men håper selvsagt at dry kan skje igjen. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...